Divendres, 2 de setembre de 2011 | 16:02
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

El setembre i el seu expedient X

Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Anna Maria Villalonga petit
El setembre i el seu expedient X
Compulsió crònica
Anna Maria Villalonga
31/08/2011 19:04
Aprofitant l’oportunitat que m’ofereix aquesta columna setmanal, avui em permetré el luxe de parlar d’un tema que em té enormement, totalment i absolutament encuriosida des de fa anys i panys. Un misteri insondable que es perd en la fosca nit dels temps, un expedient X surrealista i enigmàtic, un cas digne de la dimensió desconeguda.

Ho heu encertat ja? No? Doncs res més fàcil, estimats lectors. Us n’he facilitat una pista dins del títol.

Què? Ja? Encara no? Bé, d’acord. Us està costant. Però no patiu: us en faig cinc cèntims ràpidament.

Estic parlant de... sí, sí, això, això: la qüestió increïblement inexplicable dels col•leccionables de tardor.

Des que tinc memòria (i us asseguro que en tinc molta), recordo cada començament de setembre per un seguit de notícies recurrents: el final de les vacances, el balanç de la temporada turística, les primeres reunions del govern i la represa del curs escolar. Però, per damunt de tot, per un fet destacable que mai no falla, una circumstància que es produeix a desgrat de crisis o de qualsevol altre tipus de cataclisme: l’arribada massiva als quioscs (i de retruc als anuncis de la televisió) d’allò que, genèricament, podem designar amb el nom de “col•leccionables”.

La primera accepció del terme “col•leccionable”, segons el DIEC2, és adjectiva: “que pot ésser col•leccionat”. Ras i curt. I vosaltres direu: senzill, no? Doncs no. No resulta tan fàcil. Perquè rere l’evidència de la dita definició s’amaga, ben arraulida, l’essència inextricable del misteri.

Per què existeixen aquests col•leccionables? Per què apareixen justament al setembre quan, precisament, tothom té les butxaques escurades per les recents vacances i s’aproximen inexorablement les temibles despeses dels llibres i materials escolars? El seny em fa pensar que, en un principi, podien ser hereus de les publicacions per entregues sorgides al segle XIX. Aquells fulletons plens de desgràcies que la gent esperava amb delit, per veure com continuava la història de torn.

Quan jo era petita, recordo fascicles de tota mena (enciclopèdies, diccionaris, llibres sobre la naturalesa, els animals, les plantes, etc.) que després s’enquadernaven i es convertien en obres magnes, volums enormes que lluïen força a les prestatgeries. Venia a ser com una compra a termini que feia assequible una adquisició que, d’una altra manera, la gent humil no s’hauria pogut permetre. I que, dit sigui de pas, maleïda la falta que li feia.

Però... i aquí comença el veritable expedient X... quan aquest costum, relativament raonable, va sofrir la forta mutació que va donar lloc a la surrealista oferta que actualment rebem? A qui li interessen les casetes de nines, els cotxets antics, les medalletes de llauna, les rèpliques de vestits reials, els animalons de goma, els discos de l’any de la picor, les plomes que no funcionen, les ninetes retallables, els trossos de tela de colors, els platets i olles, els avions de joguina, els vaixells de tots els temps, els soldadets mal pintats, els autòmats de pa sucat amb oli o l’enèsima versió (dolenta i gens contrastada) dels contes de Hans Christian Andersen? Això per no parlar dels fascicles que t’ensenyen mecànica, aeromodelisme, brodats, ceràmica, punta de coixí, construcció de maquetes, escriptura creativa o solfeig en un tres i no res. Tot sense sortir de casa. Bé, sí. Amb una petita incursió al quiosc de la cantonada.

I em pregunto, ensorrada sota el pes d’un interrogant gegantí: qui és el potencial receptor de tot això? A qui va dirigit? I, sobretot, si algú pica... quanta gent passa de la segona o la tercera entrega? Quantes col•leccions continuen fins el final? En què consisteix el negoci de les editorials?

I el més gros de tots els dilemes: quan i per què les editorials, el negoci de les quals són els llibres, van començar a vendre, amb tècniques fulletonesques, casetes de nines, cotxets antics, medalletes de llauna, rèpliques de vestits reials, plomes que no funcionen, vaixells de tots els temps i discos de l’any de la picor? QUAN I PER QUÈ, PER DÉU?

Necessito que algú m’alleugi del pes de tantes preguntes. Ja no puc més. Però no crec que sigui fàcil. Fa anys que ho intento. I res; no he aconseguit treure’n l’aigua clara. Per això em sembla que, sens dubte, aquest és un típic cas per a en Mulder i la Scully.

Passeu un bon setembre, estimats lectors
electra
02/09/2011
io no em compraria pas els seguits de les tota mena d'andròmines com aquestes, però sí que recordo amb un gran plaer com em vaig fer amb un tou de clàssics Bernat Metge en encertar el que tocava aquell diumenge en qüestió, al quiosc, i dir-se'm que encara en tenien uns quants de diumenges precedents. i de fet, si es comercialitza una tal oferta --les dites andròmines--, és que ofereix una certa productivitat: no en dubteu pas. la condició humana és estranya... o no.
Teresa
01/09/2011
Precisament l'altre dia ho comentàvem amb el meu home! Potser ara, degut a la crisi, no en surten tants, de col·leccionbles; però vaja... és un fet comprovat que ara és el moment que surten tots. Què hi farem!
Elena Serra
01/09/2011
Jo el que no entenc d'aquest fet, és que publicitat i posar a la venda aquests col.leccionables ha de ser força car, i tenint en compte la poca gent que finalitza les col.leccions ¿resulta rendable aquest negoci?. Ha de ser-ho per que setembre rere setembre aquestes publicacions continuen envaint els quioscos, on has d'entrar-hi fent piruetes de tants fascicles com hi ha per tot arreu envaint l'espai vital. Necessito respostes
Teresa
01/09/2011
aPrecisament l'altre dia ho comentàvem amb el meu home! Potser ara, degut a la crisi, no en surten tants, de col·leccionbles; però vaja... és un fet comprovat que ara és el moment que surten tots. Què hi farem!
Gemma C. O.
01/09/2011
Moooolt fàcil. Qui pica? No he sé però segur que suficents persones per que surti conta, ras i curt. Per que ara? també molt fàfil, qui quan està de vacances , nens , marits/ mullers a casa, el sol, la platja,la muntanya,els gelats, les patates "picants" amb la cerveseta, aire lliure...........compraria els fasicles. Ens ataquen ara que anem de cara els dies curts, tedioses tardes, caps de setmana a casa........qué redimonis friem sense l'esperat col.lecionabla !!!!!
electra
01/09/2011
ni idea de a qui l'interessa col·leccionar andròmines d'una tal casta. però si s'opta per comercialitzar-ho, senyal que les previsions són d'obtenir-ne uns guanys.no sé a qui l'interessa: de fet la condició humana ja és ben estranya.
jo mateix
01/09/2011
Tot aixó ve dels fascicles dels anys seixanta del segle passat. Algunes editorials, en especial la aleshores catalana SALVAT, es van especialitzar en les enciclopedies per fascicles i temàtiques (historia, natura, etc.). Ho tenien molt estudiat, i segons el descens de la corva de vendes, si consideraven que no funcionava "mataven" la colec·ció. La raó del setembre es el curs escolar, i si era posible, feien que acabés al juliol següent. Igualment començan al setembre totes les coleccions de cromos, ara monopolitzades per PANINI.
jo mateix
01/09/2011
Tot aixó ve dels fascicles dels anys seixanta del segle passat. Algunes editorials, en especial la aleshores catalana SALVAT, es van especialitzar en les enciclopedies per fascicles i temàtiques (historia, natura, etc.). Ho tenien molt estudiat, i segons el descens de la corva de vendes, si consideraven que no funcionava "mataven" la colec·ció. La raó del setembre es el curs escolar, i si era posible, feien que acabés al juliol següent. Igualment començan al setembre totes les coleccions de cromos, ara monopolitzades per PANINI.
jo mateix
01/09/2011
Tot aixó ve dels fascicles dels anys seixanta del segle passat. Algunes editorials, en especial la aleshores catalana SALVAT, es van especialitzar en les enciclopedies per fascicles i temàtiques (historia, natura, etc.). Ho tenien molt estudiat, i segons el descens de la corva de vendes, si consideraven que no funcionava "mataven" la colec·ció. La raó del setembre es el curs escolar, i si era posible, feien que acabés al juliol següent. Igualment començan al setembre totes les coleccions de cromos, ara monopolitzades per PANINI.
MARTA ROIG
01/09/2011
hola anna, no sé respondre't les teves preguntes. De debò; el que sí puc dir és, que a casa dels meus pares i ara a la meva, hem estat seguidors de col·leccionables. Per exemple, la meva mare va comprar tots els fascicles de "El cosmos", d'en Carl Sagan; interessantíssima. També va adquirir tots els fascicles de "1000 labores". I et puc assegurar que vaig aprendre a fer punt de mitja. El meu marit va col·leccionar com fer maquetes (de tren, de vaixell, d'avions...) i jo vaig col·leccionar tots els números de "L'enciclopèdia de la meteorologia". Com pots veure, nosaltres som aquell tant per cent petit que comença i acaba una col·lecció. I la il·lusió que fa veure-la acabada.
Marta roig
01/09/2011
hola anna, no sé respondre't les teves preguntes. De debò; el que sí puc dir és, que a casa dels meus pares i ara a la meva, hem estat seguidors de col·leccionables. Per exemple, la meva mare va comprar tots els fascicles de "El cosmos", d'en Carl Sagan; interessantíssima. També va adquirir tots els fascicles de "1000 labores". I et puc assegurar que vaig aprendre a fer punt de mitja. El meu marit va col·leccionar com fer maquetes (de tren, de vaixell, d'avions...) i jo vaig col·leccionar tots els números de "L'enciclopèdia de la meteorologia". Com pots veure, nosaltres som aquell tant per cent petit que comença i acaba una col·lecció. I la il·lusió que fa veure-la acabada.
Judit B
01/09/2011
No t´ho creuràs, però jo també m´he recordat dels col.leccionables aquest mati. :-)
DUC ENGRESCADOR
01/09/2011
Francament, no m'havia adonat mai d'aquesta coincidència en el mes de setembre de l'inici d'aquests col·leccionables. Acostumo a ser bastant impermeable a aquelles coses que no m'interessen. De tota manera, plantejada la qüestió, he de confessar la meva dificultat per trobar-hi una explicació lògica. Sembla que podria anar lligada a l'inici de curs polític, escolar o futbolístic però m'adono que és una explicació del tot insatisfactòria. ¿Es ven millor un curs de macramé o una col·lecció de petxines o de botons de totes les mides i colors pel fet d'iniciar-se en el mes de setembre? I si comença en el mes de febrer, no rutlla l'invent? Ens trobem davant d'un veritable expedient X, tens tota la raó, Anna. A veure si trobem algun lector que ens pugui donar pistes sobre aquest veritable misteri. No vull conviure més amb la perplexitat!
ALÍCIA MARSILLACH
01/09/2011
Jo en tinc una colecció complerta de fitxes de punt de mitja, brodats, etc. i una de museus. Estic d'acord amb l'Antonio amb el tem codi. De vegades no hi qui ho entengui. Una aclaració: això és internacional i ho van inventar a una universitat.
Carme Luis Tatjé
01/09/2011
Ara no, ja m'he fet gran fa anys , peró de més jove si que n'havia comprat, normalment el primer fascicle, era molt econòmic, el segon també, el tercer ja et clavaven.i ja ho deixave. peró si recordo, haver fet dues colleccions pels meus fills de llibres infantils, va ser l'història de Catalunya, amb l'entrenyable Dragui, també van fer les pelis aTV3. I també la collecció de llibres dels Gnomos, a mi m'agradaven molt particularment. D'aquestes no m'enpanedeixo gens. Clar després han sortit, infinitat de coses , que realment són tonteries. Val ha dir que l'any passat, en va sortir una de los cuentos de Calleja , que amb va fer molta gràcia, veure que eran uns contes molt petits, en Castellà, eran de la mida d'un paquet de tabac.no la vaig fer, peró amb portava el recórd que quan era petita n'hi havia uns de princesas, de la mateixa mida. Gràcies Anna.
Patri Cia
01/09/2011
Ostres.. jo també em preguntava el mateix... cada setembre la mateixa història. Vols dir que no hi ha cap estudi al respecte? Estudi d'hàbits del consumidor al setembre.. capitalisme agressiu..
Absenta Esclarmonda Aurembiaix
01/09/2011
Jo he comprat moltes vegades la primera tongada, perquè en general està d'oferta i a bon preu, i com que m'interessa gairebé tot, doncs ja m'ha anat bé. Tinc les golfes farcides de reproduccions de Modiaglani, estatuetes egípcies, monstres de plàstic de l'avern, llibres inútils que mai no he llegit, barrets de bruixa, postals del segle XIX, minerals ignots, mocadors de ma iaia, videos de zombis, arracades per a nines, etc. Només vaig acabar-ne dues, de col·leccions: l'una d'un curs autodidacta de llengua francesa (encara que sembli mentida a casa, a Fois, només parlem occità i català, la llengua franca, ja se sap), i l'altra sobre els països d'Europa. Aquesta darrera la vaig acabar perquè no era ben bé per a mi, sinó per al meu germà que, pobret, estava al servei militar, i li anava enviant els fascicles per correu. Així es distreia una mica.
Marta Valls
01/09/2011
Hihihi!!! Anna Maria, es la conversa familiar de cada finals d'estiu: Ara començaran les col.leccions. No et puc ajudar, no sé quí les compra ni si se'n venen més dels dos primers fascicles... hihihi!!!. No n'he intentat fer mai cap... però algun benefici en treuen les editorials, sinó no ho vendrien, oi??? Molt ben pensat el tema, noia!!! hihihi!!!.
antonio
01/09/2011
perdonen, pero este nuevo sistema de codigos parece pensado por el mas y sus "mejores". Yo no creo que sea censura, creo que es una "boutade" de algun iluminat que en vez de tocarse los cojones nos los toca a nosotros. Llevo dias intentando enviar algun comentario pero no puedocon la clave. Este es otro intento mas paraquejarme de ello
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1