Dimarts, 20 de setembre de 2011 | 14:23
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

"Polissons" i finançament sindical

Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
José Rodríguez
"Polissons" i finançament sindical
José Rodríguez
19/09/2011 20:57
Un dels debats que la dreta està posant en l'agenda és el del finançament sindical. Insisteixen que els sindicats s'han de mantenir per les seves quotes sindicals i no tenir cap ajuda pública.

És una cosa que en aparença, com a molts dels discursos fàcils antisindicals, té un sentit. Un sindicat és un "club" i com a tal no hauria de ser finançat pels quals no són membres d'ell.

Una cosa… que tindria cert sentit si en aquest país no es financés públicament fins a els clubs esportius.

Partim d'algunes qüestions, a Espanya als sindicats se'ls finança públicament menys que a la resta de països de la UE, inclosa la que amb freqüent posen com a exemple Alemanya, ja que els treballadors aporten l'1% del seu salari a finançar al sindicat.
Però d'altra banda un sindicat no és un "club". El seu treball beneficia a propis i estranys, als quals tenen carnet o no. I aquest és un problema que s'ha donat des de l'origen de la negociació col·lectiva i té fins i tot un nom, el problema del "free rider".
A Espanya i en la major part de sistemes de negociació col·lectiva, els acords salarials, de jornada, etc.. (el que entenem aquí com a acords laborals i convenis) són aplicables per a tots els treballadors assalariats del sector o empresa. Un treballador pot, voluntàriament, sortir-se de conveni i realitzar el seu propi acord personal, però sempre podrà reclamar que la seva situació retorni a la del conveni. A la pràctica, solament els directius o treballadors molt especialitzats i formats decideixen negociar les seves condicions fora de conveni ja que sinó les seves condicions serien encara pitjor.

Per tant, a Espanya (i en la major part de països) tenim un sistema que beneficia al conjunt de treballadors, però que bàsicament financen els afiliats als sindicats. Amb a més pocs o nuls incentius perquè els treballadors que practiquen el "free-rider" hagin d'afiliar-se. Aquest problema és tan antic com l'estat del benestar post-II-WW i les solucions aplicades vénen totes de la dècada dels 40 i 50.

Possibles solucions al problema del free-rider

-La subvenció pública directa

El sistema europeu bàsic és finançar als sindicats amb els pressupostos generals de l'estat. Els impostos són recaptats entre tots (majorment entre els treballadors) i és racional que part d'aquests impostos serveixin per finançar un "ben comú" que realitzen els sindicats però que els treballadors tenen pocs incentius per pagar de la seva butxaca ja que es beneficiaran paguin o no paguin. Per aquest motiu França financia amb més de 700M€ de lliure disposició als seus sindicats sol en el sector públic, Itàlia més de 500 M€ o el Regne Unit amb 98m €.
-La gestió de serveis laborals públics

A Dinamarca o Suècia és obligatori estar afiliat a un sindicat per poder participar del servei públic de desocupació. Són els gestors d'aquest servei. Des de la nostra perspectiva llatina ens pot semblar una demencialitat, però si entenem el segur per desocupació com un segur obligatori que realitzen tots els assalariats i els sindicats han estat també els guardians de les "caixes de resistència" per poder subsistir en vagues, la gestió d'aquest altre segur no sona tan estrany. Cal ser nòrdic per entendre-ho realment i poder tenir un sentit del públic i el col·lectiu del que estem bastant lluny la ciutadania (i les pròpies institucions). Realment aquesta mesura és molt extrema i requerim un nivell de transparència molt alt, però l'objectiu que es busca és "tu et beneficies dels convenis col·lectius, et beneficies de la gestió de la negociació col·lectiva en el teu dia a dia laboral, però si vols participar de tots aquests beneficis o t'afilies o no tindràs accés a un segur col·lectiu que paguem els treballadors".

-La imposició legal de pagar a un sindicat per nassos

I on es produeix això? més al món anglosaxó, EUA i sobretot Canadà, la "fórmula Rand" canadenca no és més que "vostè ha de pagar a un sindicat representatiu en la seva empresa i punt". Els sindicats representatius a les empreses exigeixen a l'empresari que es descompti un percentatge de la nòmina per finançar al sindicat, amb molt poques excepcions.

En certa manera, el model alemany és molt semblant. Si tu vols tenir accés als beneficis del conveni col.lectiu has d'aportar l'1% del teu salari a finançar els sindicats representatius del teu sector, i punt. Ni "llibertat d'associació" ni nen mort, o això o no tens negociació col.lectiva.

Des de la nostra perspectiva ens pot semblar una mica draconià que obliguin a un treballador a pagar una quota sindical en contra de la seva voluntat, però igual que paguem impostos per finançar serveis públics per a tots o si volem fer algunes activitats (com el submarinisme) hem de pagar una assegurança obligatòria, el mateix passa amb el servei de negociació col.lectiva d'una empresa, de la mateixa manera que paguem una assegurança obligatòria per desocupació.

El fet és que el problema del "free-rider" en la negociació és un problema real, fins al punt que no coneixem cap societat occidental avançada que no hagi afrontat aquest problema d'una manera o altra. Des del punt de vista dels nostres falsos liberals de dretes, els estats occidentals tots són conturbenis on compren als sindicats o estats totalitaris que obliguen a finançar els sindicats als treballadors, però la premsa i els intel.lectuals d'aquests països no els sembla que això sigui tal problema.

Paradoxalment Espanya, el país que menys finança als seus sindicats, és on més qüestionat està aquest finançament per part de la dreta ideològica. Sota la bandera de la "llibertat" i de la "responsabilitat i autofinançament" el que es busca és beneficiar el insolidari, el "free-rider" (o polissó com mala traducció en castellà). Quan es crida "ni un € per als sindicats" dels pressupostos públics, el primer que hauria de respondre el que el fa és que model laboral vol, si no prefereix el majoritari europeu, que digui si el nòrdic, l'alemany o l'anglosaxó. Una vegada respost que apliquin la solució al problema del "free-rider" perquè més aviat el que pretenen cridar és que prefereixen les relacions laborals del segle XIX sense sindicats forts.
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1