Divendres, 21 de octubre de 2011 | 07:15
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

Ai, que em faran fora!

Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Anna Maria Villalonga petit
Ai, que em faran fora!
Compulsió crònica
Anna Maria Villalonga
19/10/2011 20:24
No vaig veure El convidat, però youtube m’ha servit totes les imatges del terrible pecat d’en Gerard Quintana. Déu del cel! Estic tan trasbalsada que no sé si seré capaç de fer vida normal mai més.

En Gerard Quintana, oh impostor d’impostors, parla castellà amb la dona i els fills! On s’és vist això? Com s’atreveix? La gran icona del rock català, l’home transgressor del “Bona nit, malparits”, el flamant indepe gironí nascut entre “Blanes i Cadaqués”. Oh, quin disgust, quina decepció, quin patiment més profundament nostrat!

Perdoneu el meu esclat d’ìronia mordaç, però quan vaig veure la moguda que s’havia muntat a twitter i a facebook amb el tema Quintana gairebé torno a abdicar del món. Encara sort de la meva gata Colette que, amb la sapiència característica del regne animal, em va encoratjar a no deixar-me vèncer i em va aconsellar escriure aquest article.

Realment, no sé per on començar, però potser la vergonya que em causa viure en un país tan provincià serà un bon principi. Com que no sóc sospitosa de res, perquè tothom coneix la meva defensa a ultrança de la llengua, la cultura i la nació catalanes, penso que em puc permetre parlar ben clar.

Som una colla d’hipòcrites. I el que és pitjor, una colla d’hipòcrites d’estar per casa, de pa sucat amb oli.

Fins quan caurem en aquestes absurditats inexplicables? Fins quan una qüestió accessòria i privada causarà més ressò que els greuges de tots colors que patim cada dia? Qui és en realitat Gerard Quintana? Tal vegada es tracta d’un model de models catalanístic o només d’un senyor que canta rock i que, com milers de ciutadans d’aquest país (immers en una secular diglòssia lingüística), s’expressa en dues llengües a casa seva? Qui som nosaltres, tota la resta, per judicar i condemnar una circumstància familiar que diuen les males llengües que també viu l’inefable President de la Generalitat? Oh, oh, no me’n sé avenir!

Preocupem-nos de les coses realment importants. Arreglem la situació de la llengua des d’on s’ha d’arreglar i no crucifiquem la gent del carrer, encara que canti rock i que, d’un temps ença, es declari independentista. Per què no ho mirem a l’inrevés? Per què no destaquem que, pel que fa a la seva activitat professional, en Gerard i Sopa de cabra van fer des del principi una aposta lingüística que no els ha reportat, de ben segur, els guanys que els hauria pogut reportar la tria contrària?

A veure si ens n’adonem que la unió en la lluita per aconseguir els nostres drets passa per encabir-hi la totalitat de la plural societat que tenim. A veure si ens n’adonem que la vida privada és una esfera íntima (per això es diu “privada”, senyors). A veure si ens preocupem de les qüestions vitals, no de les folklòricament accessòries.

Jo estic patint d’allò més. No m’agraden els castellers, no m’agraden els diables, odio els correfocs i les festes multitudinàries. I no m’importa sentir algunes havaneres en castellà (atès que procedeixen de l’Havana, Cuba, com el seu nom indica). Amb tots aquests precedents tan poc genuïns, que ratllen la traïció, començo a tenir por que algú em desterri. Ja li he dit a la meva Colette: prepara’t, reina, que em sembla que em faran fora!
marta roig
20/10/2011
molt bé, Anna! veig que t'has decidit a parlar-ne, tal com em vas dir. I em sembla molt bé, perquè aquest tema ja fa pudor.
B. Rodríguez
20/10/2011
Crec que hi ha 2 nivells de lectura:1)pel que fa a l'àmbit privat qualsevol ciutadà pot fer servir a casa seva la llengua que consideri oportú. amb més o menys encert i coherència. En aquest nivell de la realitat, ningú ha de dir res, PERÒ... 2)En Gerard Quintana, no pot dir que no era conscient de l'enrenou que causaria la "revelació", (recordem que a més de cantar ha estat moltes vegades el tertulià "oficial" de TV3 opinant d'una varietat de temes).Perdoneu, si penso malament, però em costa de creure que ho ha dit des d' una total innocència, que no sap que el tema de la llengua és "material sensible" (arreu del món i més en les nacions sense estat) i que és molt estrany que un pare no parli amb els seus fills la llengua que ell fa servir habitualment (amb la parella és altre tema, perquè la vinculació és diferent). No crec que ell hagi pensat que la qüestió de la llengua, pasaria com comentar si preferia "boxers" o "slips"....un home que es mou als mitjans de comunicació, home!!!! si us plau, que en porta alguna de cap!!
tura
20/10/2011
Noia, ets molt clara i catalana...fas bé de dir el que penses !!
Montse T
20/10/2011
Jo soc de parla castellana i el meu home de parla catalana. I portem 20 anys comunica-nos així: Jo li parlo castellà i ell a mi en català. Quan va neixer fa 7 anys el nostre fill, la cosa ha continuat igual. Jo li parlo la meva llengua: castellà i el seu pare li parla la seva català. Però, el que no entenc es que un home que defensa davant de milers de persones la seva llengua catalana, no la trasspasi als seus fills. De la desaparició de les llengues tenen la culpa els parlans. Son ells els que l'han de fer servir i l'han de transmetre Si els catalano parlants fan discursos per a protegir el català però no el fan servir amb la gent que estimen ¿qui el farà servir?
Patri Cia
20/10/2011
Bravo, Anna.. avui amb la teva ironia mordaç, arrasses XD Estic d'acord amb tu, i estic segura que ha fet molt més pel català que molts d'altres que el critiquen. Però si que és veritat que els mitjans de comunicació de vegades ja juguen a provocar amb el to del titular. Estem carregats de punyetes, homee. Tanta tonteria
Gemma C. O.
20/10/2011
A mi també en va sorpendre que parlés en castellà als seus fills, semblaria lògic que ells hi parlés en català, però cadescu és ben lliure de fer el que vulgui, sols faltaria, a casa seva. I això no treu res de res, ni implica res. No entenc tots aquests detrectors, que sembla que hagin vist el dimoni. Ens cal una mica més de coerència i respecta.
mercè
20/10/2011
continuaciò.. si un actor català fà una obre en castellà i per feina es queda a viure un temps fora de Catalunya parlant aquest idioma .. creieu que deixa de ser català, i que lluitarìa en el seu moment per Catalunya?, ho he viscut a casa molt.. un francès com era l'avi.. lluitat i patint mès quasevol català de soca i arrels, ell la seva Patria va ser Catalunya i ademès aquì va perdre un fill .. per ser "rojo" aquesta paraule queda millor en castellà, oi? No dirè que os sembli un xic incongruent perque es el Gerard Quintana.. però tot s'ha de saber en profunditat.. mès carinyo i amor d'amiga que he tingut i tinc per el Salvador Puig Antich.. no cal que os digui rès mès. Salutaciona Anna l'escrit encara que en part no estic d'acord es magnífic.
mercè
20/10/2011
Com que jo no puc escriure amb aquesta facilitat que tens tù Anna, si t'explicarè el que va passar a casa, jo soc francesa de neixement, igual que el meu avi,( per circunmstancies obvies i conegudes per tots, al 1943 pare mare i germà estaben a Parìs òn vaig neixer) vaig vindre aquì amb 5 anys, s'entendrà que jo no mès parlaba Francès i potser per deferencia,estimaciò i educaciò, el meu avi tambe ho feia, fins que a l'escola (que va durar molt poc) ja mig parlaba el català, quan ens van obligar d'ùn dia per l'altre a parlar el castellà i tota la meva docencia inclosa l'Universitat va ser obligada amb aquest idioma. Soc catalana i em sento catalana, però puc entendre el que hi hagi alguna persona que per el motiu que no sabem de cert, faci servir per comunicar.se un altre llengua... Tambè os puc dir que el meu avi per Catalunya va fer moltes accions importants, que ara no venen al càs, però si defenso, que no hi ha necessitat de neixer en un pais perque al cap dels anys el sentis teu i facis resò, i si et famòs millor.. arrivas a mes persones amb el teu ideal. Imagino que quan aneu a veure una obra de teatre per un actor català i ell la parla en castellà.. No penseu que (:)
Mercè Sanchis
20/10/2011
No ho hagués dit millor.... Comparteixo
Bernat Bordoy
20/10/2011
A mi em sembla molt incoherent l'actitud de Gerard Quintana: ha venut la imatge de catalanista, però després els seus fills no parlen català. A més , el fet de parlar als teus fills i a la teva dona en català no és cap actitud 'talibana', és un fet molt normal. Em sembla una falta de respecte fer la comparació de parlar el català amb esser talibà. La dona no és talibana per parlar castellà als fills? A Alícia, Tothom és lliure de donar l'educació dels seus fills que cregui millor, si el Sr. Montilla vol portar els seus fills al col·legi alemany em sembla molt bé. És un col·legi privat i si el vol pagar perfecte. Això no entra en contradicció en el que creu que ha de ser l'escola pública catalana.
Yves
20/10/2011
(Continuació 2...) Per no parlar d'altres incoherències com el seu hippisme de pasucatamboli... la seva casa són les seves sabates... però el que gasta ell en combustible d'avions és exagerat!
Yves
20/10/2011
(Continuació)... Per posar exemples que em vénen al cap: Ramoncín, Luz Casal, Loquillo... les seves cançons formen part de la nostra vida, però les seves vides poden ser del tot insuportables. Igualment, gràcies per seguir fent articles amb sinceritat i sense por!
Yves
20/10/2011
Bé, jo no hi estic d'acord. A)Tothom té dret a fer amb la seva vida "privada" el que vulgui, com bé dius, si és privada és per alguna cosa, però cal tenir en comtpe que si fiques un periodista a casa teva la teva vida deixa de ser "privada" i la transformes en pública, pqè tothom la vegi i la critiqui (positivament o negativament). B)Tinc molts amics castellanoparlants, molts nascuts aquí. Cap problema. Però no es posen davant de 20000 persones al StJordi i intenten donar classes d'immersió lingüística. Per evitar ser un hipòcrita cal rpedicar amb l'exemple. C)El pitjor del programa no va ser que la dona parlés castellà, faltaria més! Ni que els fills parlessin castellà amb la mare -Santa benedicció de tenir dues llengües a casa! I si són tres, millor!-. El pitjor és q els nens NO van dir ni una sola paraula en català. És a dir, que no ens vengui la moto de les dues llengües. Un cas més d'eliminació del català. Que consti que m'encanten els Sopa. Que a l'any 92 jo ja vaig anar al "Quina nit". Que fa un mes i escaig vaig anar al Palau StJordi. I que les seves cançons formen i formaran sempre part de la meva vida. Però cal separar artista del seu art. Sobretot en cantants.
Teresa
20/10/2011
Ja ho vaig comentar al mur: a casa també hi barregem llengües i no passa res. Si el Gerard i la seva dona, en lloc d'en català es comuniquessin en anglès a tothom li hagués semblat fantàstic. El que ja no sé com està és el tema del català a l'escola d'Eivissa...això ja em preocuparia més. Una abraçada!!
Armando Bronca
20/10/2011
Perquè no et fas monja?
Anna Maria Villalonga
20/10/2011
Una bona amiga m'ha fet adonar que alguna persona pot trobar confusionària la meva manifestació de "folklòricament accessories" i es pot pensar que parlo de la transmissió de la llengua als fills, com si fos una cosa secundària o folkclòrica. Evidentment, no és aquesta la meva idea. Res més sagrat per a mi que la llengua. Jo volia referir-me, i escric això per evitar malentesos, a la tendència d'aquest país a desmesurar fets tan quotidians i recurrents com aquest pel sol fet que té relació amb un cantant famós.
Emili Gil
19/10/2011
Molt ben dit i escrit. Comparteixo. El Gerard pot parlar com vulgui, on vulgui, i més encara a casa seva.
ALÍCIA MARSILLACH
19/10/2011
Doncs ja serem quatre, amb la Colette i la Princess! La gent es queixa pel que fa al Gerard Quintana, què és un senyor particular, però ningú no va protestar mai perquè en Montilla portés els seus fills al Col-legi Alemany, mentre tots els nens catalans eren en plena immersió lingüística. Un dia li vaig comentar això mateix a un socialista amic d'en Montilla i andaluç com ell, i em va contestar TOTHOM TÉ DRET A DONAR ALS FILLS LA MILLOR EDUCACIÓ POSSIBLE. Mandan güevos!
Emili Gil
19/10/2011
Molt ben dit i escrit. Comparteixo. El Gerard pot parlar com vulgui, on vulgui, i més encara a casa seva.
Emili Gil
19/10/2011
Molt ben dit i escrit. Comparteixo.
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1