
¡ 

Informe Media.cat 

El tractament informatiu de 
l’independentisme als mitjans de 
comunicació catalans i espanyols 

 

Octubre 2011



 

 

 

 

 

Informe Media.cat 
 

Anàlisi de la cobertura mediàtica del debat 

social i polític al voltant de 

l'independentisme durant el 2011 
 

 

 

Vicent Canet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Sumari

 

Sumari ........................................................................................................................................ 3 

Introducció i objectius ................................................................................................................. 4 

1. Metodologia ............................................................................................................................ 7 

1.1. Metodologia ......................................................................................................................... 8 

2. Punts clau ..................................... ...................................................................................... 13 

2.1. Anàlisi qualitativa  .............................................................................................................. 14 

2.1.1. Els mitjans catalans i el creixement de l'independentisme .............................................. 14 

2.1.2. Els mitjans d'àmbit espanyol i el creixement de l'independentisme ................................. 15 

2.1.3. Els mitjans catalans vinculen el creixement de l'independentisme a motivacions 
econòmiques ............................................................................................................................ 15 

2.2. Anàlisi quantitativa............................................................................................................. 18 

2.2.1. Els mitjans més favorables a l'independentisme en donen una major cobertura 
informativa ................................................................................................................................ 18 

2.2.2. Peces, temps/espai dedicat i gèneres periodístics .......................................................... 20 

3. Anàlisi quantitativa i qualitativa ............. ........................................................................... 23 

3.1. Peces informatives i cobertura .......................................................................................... 24 

3.2. El contingut de les informacions: l'enfocament, els temes abordats i els elements positius i 
crítics ........................................................................................................................................ 28 

3.2.1. Mitjans que se centren en els elements positius i valoren la mobilització i el creixement 
de l'independentisme ................................................................................................................ 30 

3.2.2. Mitjans sense un posicionament clar respecte a la mobilització i el creixement de 
l'independentisme .................................................................................................................... 34 

3.2.3. Mitjans que se centren en els elements més crítics i posen en qüestió la mobilització i el 
creixement de l'independentisme ............................................................................................. 39 

3.3 Presència dels discursos polítics sobre el fet nacional català als mitjans ........................... 42 

4. Conclusions .................................... .................................................................................... 45 

4.1. Conclusions ....................................................................................................................... 46 
 

 

 

 



 

 

Introducció i objectius 

L'opció independentista està adquirint una creixent notorietat en el debat social i polític a 
Catalunya: ha esdevingut un espai ideològic que ha anat desplaçant-se des d’un extrem a la 
centralitat política i social del nostre país. O almenys així semblen indicar-ho resultats com el 
del Baròmetre trimestral del Centre d'Estudis i Opinió (CEO), fet públic el passat 29 de juny, 
que situava en un 42,9%, sobre cens, els catalans que votarien a favor de la independència de 
Catalunya en un referèndum vinculant. Altres fets, com ara les darreres consultes 
independentistes organitzades per la societat civil del 10 d'abril passat (10-A) i que a Barcelona 
van obtenir una participació superior al 20%, semblen indicar, almenys, una creixent 
mobilització de l'independentisme. Tot això permet a aquesta opció ideològica assolir una 
considerable repercussió mediàtica, equiparable al creixement de suport social, tant a nivell 
local com de país, estatal i internacional. I també un reconeixement, tot i que no sempre un 
suport explícit, per part dels mitjans del país. 

 

Un exemple clar d’això va ser l’expectació aixecada per les consultes del 13 de desembre de 
2009, quan la premsa internacional va destacar corresponsals especials per cobrir la notícia. 
Entre els mitjans que van enviar periodistes trobem la BBC, France 2, la cadena 
francoalemanya Arte, Ràdio Televisió de Luxemburg, els diaris Le Monde, Libération o 
l’agència France Presse, entre d’altres. Amb tot, el context ha canviat molt des del 2009. 

Per això, l’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat, impulsat pel Grup de Periodistes Ramon 
Barnils, amb el suport de la Fundació Escacc, ha elaborat una anàlisi del tractament mediàtic al 
voltant de l'independentisme, a partir de diferents fets amb àmplia noticiabilitat vinculats a 
aquestes posicions polítiques durant l'any 2011. 

 

Els objectius de l’informe són: 

 

L’informe té dos objectius diferenciats: 

• Analitzar quin grau de cobertura han donat els mitjans de comunicació especificats en 
l’apartat de metodologia als fets noticiables abans esmentats vinculats a 
l’independentisme. 

 

• Analitzar quina importància, perspectiva i grau de simpatia i suport han donat a 
l'independentisme els mitjans de comunicació especificats en l’apartat de metodologia. 

 

 



 

 

Context i fets noticiables analitzats 

 

Per analitzar la repercussió mediàtica de l’independentisme, s'han seleccionat diferents notícies 
que es consideren representatives de l'efervescència social i política d'aquesta opció 
ideològica. 

 

Com a primer esdeveniment destacat durant el 2011 hi ha la finalització de les diferents onades 
de consultes independentistes, que van tenir per cloenda la celebrada a Barcelona, entre altres 
poblacions, el 10-A. Aquestes consultes, organitzades per la societat civil (7.000 voluntaris de 
la capital catalana integraven la plataforma Barcelona Decideix) han tingut una cobertura 
mediàtica i un suport i simpatia socials considerables. La situació social i política d'ara és molt 
diferent de la que hi havia quan es va organitzar la primera consulta independentista a Arenys 
de Munt el 13 de setembre de 2009. La del 10-A va rebre les simpaties i suport implícit de la 
força política més votada a Catalunya i que ara presideix la Generalitat, Convergència i Unió. 
Tot i les divergències internes, procedents sobretot d'Unió Democràtica de Catalunya, nou dels 
onze consellers actuals i el president Artur Mas hi van votar. Això va influir, de forma clara, en 
l'èxit de la jornada i en la repercussió mediàtica que va obtenir. També cal tenir en compte que 
aquesta onada es feia després de la sentència del Tribunal Constitucional que retallava 
l'Estatut de Catalunya del 2006. 

 

Durant el 2011, a més de la consulta del 10-A, s'han produït altres esdeveniments que han 
tingut una important repercussió mediàtica i que han fet més visible l'independentisme als 
mitjans de comunicació i, per aquest motiu, han estat presos en consideració en aquest estudi. 
En primer lloc, els resultats de Baròmetre trimestral del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), 
vinculat a la Generalitat, sobre la situació política a Catalunya, fets públics a finals de juny. 
Aquest Baròmetre, per primer cop, preguntava què votarien els catalans en un referèndum 
sobre independència, i l'opció afirmativa obtenia un majoritari 42,9% de suport social entre els 
catalans. Tot i això, si entre les opcions s'incloïa el federalisme, aquest resultava guanyador, 
amb un 33%, i l'independentisme es reduïa al 25,5%, un matís que va donar lloc a diferents 
interpretacions per part dels mitjans de comunicació en funció de la línia editorial. Amb tot, 
aquesta dada reforça els partidaris de l'independentisme i deixa clara la seua aproximació a la 
centralitat política. A més, el Baròmetre també assenyala que els partidaris d'un nou pacte 
fiscal arriben al 75% dels catalans: un 50,4% hi està totalment d'acord i un 25% hi està més 
aviat d'acord, un altre matís que ha produït diferents interpretacions en els mitjans.  

 

L'opció independentista va tornar a l'actualitat mediàtica durant el mes de juliol. I això va ser 
possible en el marc del primer aniversari de la manifestació del 10 de juliol de 2010 (10-J) per 
rebutjar la sentència del Tribunal Constitucional que retallava l'Estatut de Catalunya aprovat el 
2006, que s’havia fet pública just el dia anterior. Tot i que no tenia un caire estrictament 
independentista, sinó de rebuig a la retallada de l'Estatut i d'afirmació nacional, s’hi va poder 
sentir un important clamor independentista. La cobertura mediàtica de l'aniversari del 10-J 
també s'ha inclòs en l'anàlisi elaborada en el present informe.  



 

 

 

Finalment, s'hi ha inclòs, per la transcendència social i política que ha tingut, la declaració 
institucional que Òmnium Cultural va fer pública el 12 de juliol, en el marc de la celebració del 
seu 50è aniversari, on es demanava la “independència” fiscal de Catalunya i, entre altres 
coses, s’apostava per la insubmissió fiscal si aquella no era concedida. L'entitat també va 
apostar per la celebració d’un referèndum oficial i vinculant sobre la independència de 
Catalunya, sense una data concreta, i per un pacte nacional d’impuls de l'ús social del català, 
que Òmnium considera que perilla després de la retallada de l'Estatut de 2006. 



 

 

1. Metodologia 



 

 

1.1. Metodologia 

Cal advertir que el present informe vol ser una primera aproximació que done eines als 
periodistes i a la societat civil per conèixer quin ha estat el tractament mediàtic de 
l'independentisme i que permeta mesurar-ne l’evolució en comparació a altres informes 
similars. També pretén establir quines són les tendències del tractament d'aquest discurs 
polític, en funció de la seua mobilització i creixement. L'estudi també analitza el posicionament i 
simpaties dels mitjans de comunicació en referència al creixent suport social a 
l'independentisme. 

 

Per això, s'ha mesurat el ressò mediàtic dels fets abans esmentats tant des d'un punt de vista 
quantitatiu o formal com qualitatiu o de contingut. S'ha quantificat la informació analitzada en 
nombre de peces i espai o temps (en funció de si era premsa escrita o televisió). També s'han 
quantificat els gèneres periodístics utilitzats i s'ha valorat de l'1 al 5 el seguiment mediàtic de 
cada esdeveniment. Pel que fa a l'àmbit qualitatiu, s'ha avaluat el posicionament del mitjà 
respecte de l’independentisme de l'1 al 5, i s'ha analitzat la presència d’aquest discurs polític i a 
quines causes es vinculava el seu creixement. Un cop analitzades les informacions, se n'han 
extret una sèrie de conclusions relacionades amb la implicació dels mitjans en el creixent pes 
social i polític de l'independentisme a la societat i el discurs i argumentació utilitzats per 
descriure aquest fet.  

 

Aquest informe és, per tant, una anàlisi de la cobertura informativa i del posicionament d’alguns 
mitjans respecte als diferents moments informatius vinculats a l'opció política independentista 
durant l'any 2011:  

 

• El 10-A, la darrera onda de consultes independentistes amb l'interès informatiu focalitzat 
a Barcelona (10 d’abril de 2011). 

• El primer Baròmetre trimestral del CEO que pregunta al voltant d'un referèndum sobre la 
independència de Catalunya (29 de juny de 2011). 

• El primer aniversari de la manifestació del 10-J on es mostrava el rebuig a la sentència 
del Tribunal Constitucional contra l'Estatut de Catalunya (10 de juliol de 2011). 

• La declaració institucional i política d'Òmnium Cultural amb motiu del seu 50è aniversari 
(11 de juliol de 2011). 

 

Mitjans de comunicació analitzats 

Els mitjans de comunicació estudiats són els principals diaris d'informació general en premsa 
escrita i els programes informatius de les principals televisions dins els àmbits espanyol i 
català. En el cas de la premsa escrita, s’han analitzat tots els editats a Catalunya (tant de 
pagament com gratuïts), així com els principals diaris espanyols. Pel que fa a les televisions, 



 

 

s’han estudiat dos dels canals de la CCMA (TV3 i C33), dos dels canals de l’ens públic RTVE 
(TV1 i TV2), quatre televisions privades d’àmbit espanyol (Antena 3, Telecinco, Cuatro i La 
Sexta), un dels canals privats d’àmbit autonòmic català (8TV) i tres televisions locals públiques 
de l’àrea metropolitana de Barcelona (Barcelona TV, TV L’Hospitalet i TV Badalona). En aquest 
estudi, no s’han tingut en compte ni les ràdios ni els mitjans digitals. 

 

Premsa 

La Vanguardia 

El Periódico 

Avui 

El Punt 

Ara 

El País 

El Mundo 

La Razón 

Abc 

Público 

Segre 

20 Minutos 

La Gaceta 

Qué! 

ADN 

Regió 7 

Diari de Girona 

El 9 Nou 

Diari de Tarragona 

La Mañana 

 

Televisió 

 

TV3 

C33 

TV1  

TV2 

Telecino 



 

 

La Sexta 

Cuatro 

Antena 3 

8TV 

Barcelona TV (BTV) 

TV de L’Hospitalet 

TV de Badalona 

 

Els fets noticiables i les dades analitzades 

 

En l'estudi s'han analitzat les informacions sobre la consulta independentista del 10-A amb 
l'interès informatiu focalitzat a Barcelona dels diaris impresos i la televisió. En aquest sentit, en 
premsa escrita s'ha analitzat el dia següent de l'esdeveniment: l'11 d'abril. Pel que fa a la 
televisió, els dies analitzats són el 10 i l’11 d'abril.  

 

També s'han valorat les informacions aparegudes sobre els resultats del primer Baròmetre del 
Centre d'Estudis d'Opinió que ha inclòs una pregunta directa sobre què es votaria en un 
referèndum sobre la independència de Catalunya. En aquest sentit, en premsa escrita s'ha 
analitzat el dia després que es fes públic el Baròmetre: el 30 de juny. Pel que fa a la televisió, 
els dies analitzats són el 29 i el 30 de juny.  

 

A més, també s'han avaluat les informacions referides al primer aniversari del 10-J en protesta 
contra la sentència del Tribunal Constitucional que retallava l'Estatut de Catalunya aprovat en 
referèndum el 2006. En aquest sentit, tant en premsa escrita com en televisió, s’han analitzat 
els dies 9, 10 i 11 de juliol.  

 

Finalment, també s'ha tingut en compte la repercussió mediàtica de la declaració institucional 
d'Òmnium Cultural de l'11 de juliol amb motiu del seu 50è aniversari. Així, la premsa escrita que 
s'ha avaluat és la del 12 de juliol. Pel que fa a la televisió, els dies analitzats són l'11 i el 12 de 
juliol.  

 

Gèneres i suports analitzats 

 

L’estudi valora un total de 218 peces informatives. D'aquestes, 138 notícies són de premsa 
escrita (76 al voltant de les consultes del 10-A, 23 sobre el Baròmetre del CEO, 26 en 
referència a l’aniversari del 10-J i 13 sobre la declaració institucional d'Òmnium Cultural) i 
ocupen un total 89,30 pàgines d'espai. Les 80 informacions restants són de televisió (47 sobre 
el 10-A, 13 al voltant del Baròmetre del CEO, 8 del primer aniversari del 10-J i 12 sobre la 
declaració institucional d'Òmnium Cultural) amb una durada total de 2:41:04. S'han analitzat els 



 

 

gèneres informatius (notícies, reportatges, cròniques i entrevistes) i els d'opinió (editorials, 
articles d'opinió i anàlisi, tertúlies i columnes), que també s'han quantificat.  

 

En el present informe, s'han exclòs de l'objecte d’estudi les cartes al director, les enquestes al 
lector i les portades, en el cas de la premsa, així com els titulars inicials, en el cas de la 
televisió. També n’han estat excloses aquelles peces, informatives o d’opinió, on 
l’independentisme era un tema accessori o sense rellevància, que servia l’autor del text per 
complementar alguna altra informació.  

 

Anàlisi quantitativa i qualitativa 

 

Per fer l’anàlisi quantitativa  s’han buidat les informacions publicades i emeses durant els dies 
d'estudi per extreure'n quantes peces i quant d'espai o temps han ocupat, en una primera 
valoració.  

A més, s'ha avaluat de l'1 al 5 el seguiment oferit per cada mitjà segons els fets analitzats: l'1 
significa que el mitjà no n’ha oferit cap cobertura i 5 significa una àmplia cobertura de 
l'esdeveniment, el 3 situa el mitjà en la cobertura mitjana d'aquell esdeveniment. La valoració 
s'ha realitzat en funció d'elements propis del text o el vídeo (nombre de peces, espai, i la seua 
extensió o diversitat de gèneres i recursos), però també tenint en compte l'abordatge dels altres 
mitjans. Així, la puntuació que s'atorga a cada mitjà està en relació, també, amb la cobertura 
que n’han fet els altres i amb la posició que ocupen respecte a la resta de mitjans. En la 
valoració s'ha tingut en compte la peculiaritat de cada notícia, deixant de banda elements com 
ara la presència de fotografies, en el cas de l'enquesta del CEO, o d'infografies, en el cas de la 
declaració institucional d'Òmnium Cultural. 

Per últim, en l'apartat quantitatiu també s'han valorat dades vinculades al gènere periodístic 
informatiu i d'opinió emprat. 

 

Pel que fa a l'àmbit qualitatiu,  s'han elaborat fitxes per notícia, mitjà i esdeveniments, per 
avaluar críticament quin enfocament i posició tenien les notícies publicades o emeses en els 
mitjans analitzats a partir de quins temes o argumentacions claus s'utilitzen predominantment. 
A més de l'elaboració de fitxes, s'ha realitzat una valoració numèrica (de l'1 al 5) que permet 
comparar les vessants quantitativa i qualitativa.  

 

En l’àmbit qualitatiu l'1 significa una valoració totalment negativa, el 3 un punt de vista neutral i 
el 5 una valoració plenament positiva dels fets. El que es pretén es valorar el suport dels 
mitjans a l'independentisme tant en l'enfocament com en els elements informatius que 
ressalten. És a dir, no només es valora el posicionament sinó que també s'analitza si es 
destaquen més elements crítics, negatius o positius. S'han avaluat, per tant, diferents punts en 
cada notícia analitzada (enfocament i temes clau).  

 

Per una altra banda, també s'ha quantificat la presència dels diferents discursos polítics 
presents als mitjans al voltant del fet nacional català: 



 

 

Autonomisme:  L'Institut d’Estudis Catalans (IEC) defineix autonomisme com a “doctrina que 
defensa els principis autonòmics”. En el cas català faria referència a l'actual sistema polític 
vigent a partir de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de 2006 o també al de 1979. 

Federalisme:  L'IEC defineix federalisme en la seua primera entrada com a “sistema o 
estructura federal” i en la segona com a “doctrina política que promou la federació dels estats”. 
En el cas català faria referència a la voluntat de constituir Catalunya com a Estat diferenciat 
però dins d'un sistema federal espanyol. 

Sobiranisme:  L'IEC defineix sobirania en la seua tercera entrada com a “qualitat del poder 
polític d’un estat o d’un organisme que no és sotmès a cap altre poder”. No hi apareix la 
paraula sobiranisme. En el cas que s'estudia es tracta d'una paraula contenidor que inclou tots 
aquells que són partidaris de la independència o d'un camí, diferent al federalisme i a 
l'autonomisme, per assolir la sobirania o majors quotes d'autogovern per a Catalunya. Tot i que 
en molts casos pot ser usat com a sinònim d'independentisme, aplega també altres sectors 
socials, com ara confederalistes i nacionalistes.  

Independentisme:  L'IEC defineix independentisme com a “moviment que propugna la 
independència política”. En el cas català faria referència a la voluntat de constituir Catalunya 
com a Estat fora del sistema polític espanyol. 

 

A partir d'aquí, s'ha realitzat una recerca de la quantitat de vegades que apareixen paraules 
vinculades a aquests discursos polítics en les principals peces informatives, els articles d’opinió 
i d’anàlisi i els editorials en premsa escrita. Les paraules clau elegides són: 

 

• Independència, estat independent, independentisme, independentista, independentistes 

• Sobirania, sobiranisme, sobiranista, sobiranistes 

• Estat federal, federalisme, federalista, federalistes 

• Estatut d'autonomia, autonomisme, autonomista, autonomistes 

 

Un cop quantificada la presència d'aquests discursos polítics tant en les notícies com en els 
titulars per valorar quin pes informatiu tenen, s'ha quantificat per quins motius s'explica en 
aquestes peces l'ascens de l'independentisme: 

Per motius econòmics.  Les paraules clau són: economia, econòmic/a, econòmics/ques, 
fiscal/s, financer/s, financera/es i impost/impostos. 

O per altres motius. Com poden ser: motivacions culturals, de llengua o lingüístiques, 
identitàries o perquè està en perill el model educatiu o d'escola catalana. Les paraules clau són: 
cultural/s, llengua o lingüístic/lingüística, lingüístics/lingüístiques, identitari/indetitària, 
identitaris/identitàries, incomprensió, educatiu, educativa o escola. 

Finalment, s'han quantificat en un total de 66 titulars de notícies de premsa (entre les peces 
d'informació principals de cada diari) les aparicions d’aquests mateixos termes ideològics i les 
motivacions del creixement de l'independentisme. 



 

 

2. Punts clau 



 

 

2.1. Anàlisi qualitativa  

2.1.1 Els mitjans catalans i el creixement de l'ind ependentisme 

Els mitjans analitzats que mostren els elements més positius i enfocaments més favorables són 
els d'àmbit català en comparació als d'àmbit espanyol, segons la valoració que s'ha realitzat en 
aquest informe.  

 

En una primera classificació hi ha els mitjans que tenen un enfocament que simpatitza amb 
l'independentisme  o en destaca els elements positius i que valora la mobilització i el 
creixement d'aquesta opció ideològica. Els que obtenen una puntuació entre el 5 i el 3,7, els 
més favorables, són El Punt, l'Avui i l'Ara.  

 

Entre el 2,4 i el 3,6 es troben tot els mitjans sense un posicionament clar respecte a la 
mobilització i el creixement de l'independentisme . En aquest grup és, de fet, on es troben la 
majoria de mitjans. Una visió de més a prop d'aquest grup, a partir de subdividir-lo en tres, 
permet una perspectiva més matisada. Hi ha una sèrie de mitjans neutres que en destaquen 
més els elements positius, un altre grup que tendeix a ser més clarament neutre i, finalment, el 
que en ressalta els factors més negatius. En el posicionament ambigu amb tendència positiva 
—entre 3,1 i 3,6— hi ha majoritàriament mitjans catalans: La Vanguardia, Regió 7, Diari de 
Girona, Segre, ADN, La Mañana, El Periódico, TV3, C33, BTV i TV de l’Hospitalet. Els més 
neutres, amb un 3 de puntuació, són també sobretot catalans: Diari de Tarragona, El 9 Nou, 
8TV i TV de Badalona. En el grup dels ambigus que destaquen factors crítics (de 2,4 a 2,9), i, 
també, el dels mitjans amb un posicionament negatiu  —amb menys d'un 2,3 de puntuació— 
hi ha mitjans d'àmbit espanyol.  

 

El discurs majoritari —tant pel que fa a suports implícits en l'enfocament, elements que es 
ressalten a les informacions o peces d'opinió i editorials— en els mitjans de comunicació editats 
a Catalunya és favorable a un canvi en la relació fiscal amb Espanya. És presentat en molts 
casos com el proper pas, la resposta, davant el creixement i la mobilització de la sensibilitat 
independentista. Alguns dels mitjans com ara El Periódico critiquen l'“oportunisme” de CiU per 
“instrumentalitzar” el creixement de l'independentisme. Altres, com ara El Punt, l'Ara i l'Avui 
presenten aquest canvi en la relació fiscal amb l'Estat com un pas més cap a la independència 
o, si més no, cap a una major sobirania. Altres, com ara La Vanguardia, destaquen, sobretot, el 
descontentament econòmic al voltant de la relació amb Espanya. El dia després que es fessen 
públics els resultats del Baròmetre del CEO, el diari del Grupo Godó va titular: “El 75% dels 
catalans avala que la Generalitat gestioni els impostos”. Va ser l'únic mitjà que va titular a partir 
del nombre de catalans que volen modificar la relació fiscal amb Espanya i no dels que votarien 
que sí en un referèndum sobre la independència. En televisió, són TV3 i C33 les cadenes que 
estan en el grup dels ambigus amb tendència favorable, amb puntuacions del 3,6.  

 



 

 

 

 

2.1.2 Els mitjans d'àmbit espanyol i el creixement de l'independentisme 

Entre els mitjans editats a Madrid només ADN, TV1 i Público estan dins del grup de mitjans 
ambigus que destaquen més elements positius —entre el 3,1 i el 3,6—. Els més neutres 
d'àmbit espanyol, amb un 3, són 20 Minutos i Qué! Els ambigus en què predominen els 
elements més crítics són: El País, La Sexta, Cuatro, TV2 i Telecinco. Finalment, el grup de 
mitjans amb un posicionament negatiu cap a l'independentisme —els que estan per sota del 
2,3— aplega El Mundo, La Razón, La Gaceta, l'Abc i Antena 3. Aquests mitjans critiquen 
durament CiU pel seu suport a les consultes del 10-A i posen en qüestió, fins i tot, que la 
mobilització i el creixement de l'independentisme siga real. Aquests darrers vinculen el 
creixement de l'independentisme al cansament dels catalans respecte de la seua classe política 
per haver iniciat, amb la reforma de l'Estatut, un camí que consideren inconstitucional.  

 

D'altra banda, els mitjans catalans són els que ofereixen una major tendència a informar sobre 
aquest moviment social independentista. Les notícies analitzades tenen una àmplia difusió en 
els mitjans editats al nostre país, però hi ha un menor seguiment per part dels mitjans d'àmbit 
espanyol, amb l’excepció de les consultes del 10-A. De fet, els mitjans espanyols generen 43 
de les 123 notícies sobre el 10-A. En canvi, de les 98 informacions vinculades als altres fets 
que s'estudien a l'informe, només 19 van ser publicades o emeses en mitjans d'àmbit estatal. 
Comparativament, aquests altres fets van rebre una cobertura marginal fora dels mitjans 
d'àmbit català.  

 

2.1.3 Els mitjans catalans vinculen el creixement d e l'independentisme a motivacions 
econòmiques 

 

Cap mitjà es declara obertament independentista, però és entre els mitjans que superen la 
puntuació del 3,7, —El Punt, l'Avui i l'Ara— on apareixen les posicions més properes a 
l'independentisme, on hi ha un abordatge del tema més intens i amb més varietat de gèneres 
periodístics. La resta de mitjans catalans valoren el creixement de l'independentisme com una 
justificació per a modificar la relació fiscal amb Espanya, ja que vinculen a qüestions 
econòmiques el major nombre d'independentistes i valoren la mobilització independentista tot i 
no recolzar-la. De fet, l'explicació del creixement de l'independentisme basada en la qüestió 
econòmica obté 182 mencions front a les 55 de raons com ara la llengua, la cultura, la identitat 
o la incomprensió. Dels 66 titulars de premsa avaluats, un total de 14 inclouen els conceptes 
fiscal, concert o econòmic. La motivació econòmica és molt present en els titulars del dia 12 de 
juliol després de la declaració institucional d'Òmnium Cultural: 7 dels 10 titulars inclouen el 
terme fiscal i 4 el terme concert.  

  

 

 

 



 

 

 

 

 

 

Comparació valoració qualitativa i quantitativa 
 

 Diaris Valoració qualitativa Valoració quantitativa  

1 El Punt 4,2 4,3 

2 Avui 4,2 4,2 

2 Ara 4,1 3,7 

4 La Vanguardia 3,6 2,7 

5 Regió 7 3,6 1,9 

6 Diari de Girona 3,6 2,3 

7 ADN 3,3 1,3 

8 Público 3,3 2,4 

9 Segre 3,3 1,6 

10 El Periódico 3,2 3,4 

11 20 minutos 3,1 1,4 

12 Diari de Tarragona 3,0 1,8 

13 El 9 Nou 3,0 1,5 

14 Qué! 3,0 1,4 

15 La Mañana 2,9 1,5 

16 El País 2,9 1,8 

17 El Mundo 2,1 2,2 

18 La Razón 1,5 2,1 

19 La Gaceta 1,5 1,6 

20 Abc 1,5 1,4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 Comparativa valoració qualitativa i quantitativa 

 

 
Cadenes 

Valoració quantitativa 

 
Valoració 

quantitativa 

 

1 TV3 3,6 4,4 

2 C33 3,6 1,6 

3 BTV 3,2 2,9 

4 TV Hospitalet 3,2 1,1 

5 TV1 3,1 2,3 

6 8TV 3,0 1,6 

7 TV Badalona 3,0 1,5 

8 La Sexta 2,8 1,3 

9 Cuatro 2,8 1,3 

10 TV2 2,8 1,6 

11 Telecinco 2,6 1,3 

12 Antena 3 2,1 1,5 

 

 

 



 

 

2.2. Anàlisi quantitativa 

2.2.1 Els mitjans més favorables a l'independentism e en donen una major cobertura 
informativa 

 

Els diaris que en aquest estudi estan posicionats com a més favorables i propers a 
l'independentisme (El Punt, l'Avui i l'Ara) són els que més informació generen respecte als fets 
analitzats. Sumats, els tres diaris suposen més del 50% de la cobertura total en premsa dels 
fets analitzats. TV3, que té una postura ambigua, ha emès més del 47% de la cobertura en 
televisió. D'altra banda, alguns dels mitjans ubicats en una posició més desfavorable a 
l'independentisme cobreixen informativament més aquests esdeveniments que alguns dels que 
tenen una posició més ambigua. Antena 3 és la quarta televisió, de 12 analitzades, en temps 
dedicat i supera en temps d'emissió entre 4 i 9 vegades a La Sexta, TV2, Telecinco i Cuatro. 
Dos dels diaris més desfavorables, La Razón i El Mundo, ocupen els llocs 7è i 8è en espai 
destinat sobre 20 diaris avaluats, i dupliquen l'espai publicat per El País i estan per sobre del 
que publiquen molts diaris comarcals catalans, tot i que se situen per sota de Público.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Total peces i espai per diaris 
 

 Diaris Peces Espai Valoració 
quantitativa 

 

1 El Punt 31 23,85 4,3 

2 Ara 18 11,6 3,7 

3 Avui 15 10,5 4,2 

4 El Periódico 9 8,15 3,4 

5 La Vanguardia 7 4,75 2,7 

6 Público 5 4,4 2,4 

7 La Razón 6 3,8 2,1 

8 El Mundo 8 3,65 2,2 

9 Diari de Girona 4 3,4 2,3 

10 Regió 7 5 2,45 1,9 

11  El País 4 1,95 1,8 

12  Diaria de Tarragona 2 1,6 1,8 

13 La Gaceta 2 1,6 1,6 

14 ADN 2 1,5 1,3 

15 Abc 4 1,45 1,4 

16 La Mañana 5 1,35 1,5 

17 Segre 3 1,3 1,6 

18 20 minutos 4 1,25 1,4 

19 Qué! 3 0,55 1,4 

20 El 9 Nou 1 0,2 1,5 

 TOTAL 138 89,3  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

     Total per cadenes de peces, temps i valoració quant itativa 

 

 Cadenes Peces Temps  Valoració 
quantitativa 

 

1 TV3 26 1:15:39 4,4 

2 BTV 20 0:34:06 2,9 

3 TV1 12 0:19:57 2,3 

4 Antena 3 3 0:09:07 1,5 

5 8TV 5 0:04:55 1,6 

6 TV Badalona 3 0:04:15 1,5 

7 C33 1 0:03:52 1,6 

8 Cuatro 3 0:02:57 1,3 

9 TV2 3 0:02:18 1,6 

10 Sexta 1 0:01:52 1,3 

11 TV Hospitalet 1 0:01:24 1,1 

12 Telecinco 2 0:00:42 1,3 

 TOTAL 80 2:41:04  

 

 

2.2.2 Peces, temps/espai dedicat i gèneres periodís tics 

 

S'han analitzat 218 peces informatives, de les quals 138 notícies són de premsa escrita i 
ocupen un total 89,30 pàgines. En televisió s'han comptabilitzat 80 notícies i temps total de 
2:41:04. Amb tot, la valoració entre l'1 i el 5 en l'apartat quantitatiu ens ofereix una visió més 
clara del grau de cobertura dels mitjans. Així, els mitjans amb un 3,7 de puntuació o superior 
han cobert de forma exhaustiva els fets analitzats: en aquest grup hi ha TV3, El Punt, l'Avui, i 
l'Ara. Un segon grup el configuren —amb puntuacions entre el 2,4 i el 3,6— els mitjans que 
estan en una posició intermèdia quant a la cobertura: El Periódico, La Vanguardia, Público i 
BTV. Una puntuació per sota de 2,3 implica una cobertura que no ha aportat gaire valor més 
que una notícia o cap per esdeveniment i, en casos comptats, alguna peça més aviat 
interpretativa o d'opinió. Tot i això, en aquest grup destaquen per la seua major cobertura 
Antena 3 i TV1, entre les televisions, i El Mundo, La Razón i el Diari de Girona, entre els diaris.  

 

Per gènere periodístic emprat a l'hora d'abordar els fets destaca la notícia, amb 148 peces, 
seguida dels gèneres d'opinió (articles d'opinió, d'anàlisi, editorials i tertúlies televisives), amb 
42 peces, i els interpretatius (entrevistes, cròniques i reportatges), amb 28 peces. La presència 
de gèneres d'opinió i interpretació és major en premsa que en televisió: als diaris, 82 de les 138 
informacions són notícies mentre que a la televisió ho són 66 de les 80 peces analitzades. 

 

 



 

 

Total diaris per gèneres 
 

 Diaris Total 
Peces Notícia Reportatge  Entrevista  Crònica Article 

d'opinió  Editorial  

1 El Punt 31 16 3 1 6 3 2   

2 Ara 18 6   2 8 2   

3 Avui 15 6   3 4 2   

4 El Periódico 9 5   1 2 1   

5 La Vanguardia  7 3   1 2 1   

6 Público 5 4   1     

7 La Razón 6 5     1   

8 El Mundo 8 4    2 2   

9 La Mañana 5 3     2   

10  Regió 7 5 5        

11 Abc 4 2    1 1   

12 Diari de Girona  4 4        

13  El País 4 3    1    

14 20 minutos 4 4        

15 Segre 3 2     1   

16  Qué! 3 3        

17 
 Diari de 

Tarragona 
2 2        

18 La Gaceta 2 2        

19 ADN 2 2        

20 El 9 Nou 1 1        

 TOTAL 138 82 3 1 14 23 15   

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 Total per cadenes per gèneres 

 

 Cadenes Total 
peces Notícia Reportatge Crònica  Tertúlia 

 

1 TV3 26 19  5 2 

2 BTV 20 18  2  

3 TV1 12 10  2  

4 8TV 5 5    

5 Antena 3 3 1   2 

6 Cuatro 3 3    

7 TV Badalona  3 3    

8 TV2 3 3    

9 Telecinco 2 2    

10 C33 1  1   

11 Sexta 1 1    

12 TV Hospitalet  1 1    

 TOTAL 80 66 1 9 4 

 

 



 

 

3. Anàlisi quantitativa  
i qualitativa  



 

 

3.1. Peces informatives i cobertura 

El present informe ha comptabilitzat 218 peces informatives analitzades, de les quals 138 
notícies són de premsa escrita (76 al voltant de les consultes del 10-A, 23 sobre el Baròmetre 
del CEO, 26 notícies en referència al primer aniversari del 10-J i 13 notícies que informaven 
sobre la declaració institucional d'Òmnium Cultural) i que ocupen en total 89,30 pàgines 
d'espai. Les informacions del 10-A ocupen gairebé 48,05 pàgines i és aquest, per tant, dels 
esdeveniments analitzats, el que ha tingut més repercussió. Els altres osciŀlen entre les 9,3 
pàgines de la declaració institucional d'Òmnium i les 18,35 del primer aniversari del 10-J, i en 
un punt intermedi les 13,6 del Baròmetre del CEO. 

 

Pel que fa a la televisió, n'hi ha 80 informacions (47 del 10-A, 13 del Baròmetre del CEO, 8 del 
primer aniversari del 10-J i 12 sobre la declaració institucional d'Òmnium) amb una durada total 
de 2:41:04. En televisió torna a ser el 10-A el que té més repercussió amb 1:28:27 de temps 
d'informació, i l'ordre que se segueix en repercussió és el mateix que el de premsa: el 10-J 
supera els 30 minuts; el Baròmetre del CEO, els 24 minuts i la declaració institucional 
d'Òmnium, els 17 minuts. 

 

Pel que fa al tipus de gènere periodístic, hi ha una àmplia presència de gèneres interpretatius i 
d'opinió (com ara reportatges, articles d'opinió, tertúlies, anàlisis, editorials o cròniques) que és 
major en premsa que en televisió. En premsa escrita, les 138 peces es divideixen en: 82 
notícies, 23 articles d'opinió i anàlisi, 15 editorials, 14 cròniques, 3 reportatges i una entrevista. 
El Punt, l'Avui i l'Ara són els mitjans que més gèneres interpretatius i d'opinió usen: 15 articles 
d'opinió, 11 cròniques, 6 editorials, 3 reportatges i una entrevista. En segon lloc, hi ha els dos 
mitjans de premsa escrita catalana amb més audiència —El Periódico i La Vanguardia—, amb 
4 articles d'opinió i anàlisi, 2 editorials i 2 cròniques. La presència d'altres gèneres interpretatius 
i d’opinió és molt més reduïda en altres mitjans, en consonància amb el nombre de peces. Pel 
que fa a la televisió, 66 de les 80 peces són notícies: la resta són un reportatge —emès a 
Canal 33—, 4 tertúlies —dues a TV3 i dues a Antena 3, justament les dues televisions que 
estan en els extrems de valoració positiva o negativa del creixement i mobilització de 
l'independentisme— i 9 cròniques —5 de TV3, 2 de TV1 i 2 de BTV—. 

 

Per mitjans, els que acaparen més informacions en premsa escrita són El Punt, l'Avui i l'Ara, 
que tots tres junts sumen 64 informacions i 45,95 pàgines. La Vanguardia i El Periódico tenen 7 
i 9 informacions cadascuna i 4,75 i 8,15 pàgines, respectivament. Público, La Razón, El Mundo 
i el Diari de Girona estan entre les 3 i les 5 pàgines. La resta de diaris estan per sota de les tres 
planes per als quatre fets noticiables analitzats. En televisió, TV3 supera l'hora i quart i les 26 
informacions. BTV té 20 peces i 34 minuts, TV1 té gairebé 20 minuts i 12 notícies, i Antena 3 
compta amb més de 9 minuts i 3 peces. La resta de cadenes estan per sota dels 5 minuts 
d'informació. 

 



 

 

 

Valoració 

 

L'anàlisi i valoració quantitativa s’ha puntuat, com la qualitativa, de l’1 al 5, on l'1 significa que el 
mitjà no ha oferit cap cobertura de l'esdeveniment i 5 significa una àmplia cobertura d’aquest, 
mentre que el 3 indica que se n’ha fet una cobertura mitjana. La valoració s'ha realitzat en 
funció d’elements propis del text o el vídeo (nombre de peces, extensió, diversitat de gèneres i 
recursos incorporats), però també tenint en compte l'abordatge dels altres mitjans. 

 

Els mitjans amb 3,7 punts o més han realitzat una important cobertura. En aquest àmbit hi ha 
TV3, El Punt, l'Avui, i l'Ara, que són els que més han informat del creixement i consolidació de 
l'independentisme en la societat catalana. En una posició intermèdia, entre el 2,4 i el 3,6, hi ha 
els que realitzen una cobertura mitjana tant pel que fa a espai com als gèneres i recursos que 
fan servir. En aquest grup hi trobem El Periódico, La Vanguardia, Público i BTV. Per sota de 2,3 
hi ha la resta de mitjans, que realitzen una cobertura mínima, sense aportar gaire valor més 
que una notícia per esdeveniment. Amb tot, entre aquests mitjans de poca cobertura, 
destaquen entre les televisions, Antena 3 per les dues tertúlies que va realitzar, així com TV1, 
que té un 2,3 just de puntuació. Entre els diaris destaquen el Diari de Girona amb un 2,3, El 
Mundo amb un 2,2 i La Razón amb 2,1.  

 

Les consultes del 10 d'abril 

 

Les consultes independentistes del 10 d'abril d'aquest any han estat, amb diferència, el fet 
noticiable, dels que analitza aquest informe, que ha tingut major repercussió mediàtica en els 
mitjans d'àmbit català i espanyol. Les consultes independentistes han aparegut —sobre un total 
de 218— en 123 notícies: 76 de premsa escrita, que han ocupat 48,05 pàgines i 47 en televisió, 
amb una durada de 1:28:27. Aquest és el fet analitzat que més repercussió mediàtica ha tingut i 
suposa més de la meitat de les informacions tingudes en compte en el present informe: entre el 
53% i el 60%, segons si ens referim al nombre d'informacions o bé a la quantitat d’espai o de 
temps que ocupen. 

 

La majoria dels mitjans analitzats (un total de 20 diaris i 12 televisions) ho fan amb formats 
informatius, amb notícies, però també amb cròniques analítiques o sobre les anècdotes de 
l'organització de la consulta popular. 

 

També és la notícia, de les quatre analitzades, que ha rebut major cobertura per mitjans d'un 
àmbit diferent al català: 9 diaris d'àmbit espanyol (El País, El Mundo, Abc, La Razón, Público, 
La Gaceta, 20 minutos, Qué!, ADN) i 6 televisions espanyoles (TV1, La Sexta, Cuatro, Antena 
3, Telecinco i TV2). Els altres fets analitzats han tingut, comparativament, una cobertura molt 
més reduïda fora dels mitjans d'àmbit català.  

 



 

 

Si bé les televisions opten per gèneres més aviat informatius (tot i que TV3 i Antena 3 realitzen 
una tertúlia cada cadena); els diaris, tant els espanyols com els catalans, opten per una major 
interpretació i opinió, sobretot els que tenen una línia política més definida. Els gratuïts (20 
Minutos, Qué! o ADN), per exemple, opten més per la informació. Els mitjans que mostren més 
simpaties cap a l'independentisme (El Punt, Avui i Ara), segons demostra l'anàlisi qualitativa, a 
part d'incloure més peces d'opinió, hi dediquen 38 notícies, gairebé la meitat del total 
d'informacions analitzades, i 8 de les 11 cròniques del dia, en un ampli i intens desplegament. 
El Punt, l'Avui i l'Ara, conjuntament amb alguns dels mitjans d'àmbit espanyol (El Mundo, La 
Razón, Abc i La Gaceta), són els que més anàlisi i articles d'opinió i editorials concentren. Tots 
ells, així com els dos diaris més llegits a Catalunya, El Periódico i La Vanguardia, dediquen 
l’editorial a la notícia, cosa que no fan la resta de mitjans. Amb tot, El Periódico i La 
Vanguardia, amb 5 i 3 peces informatives, respectivament, tenen una cobertura bastant per 
sota de la que ofereixen El Punt, l'Avui i l'Ara.  

 

El Baròmetre del CEO 

 

La repercussió dels resultats del Baròmetre del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) i que per 
primer cop preguntava per la independència, amb un total de 37 informacions (24 de premsa i 
13 de televisió) ha estat, bàsicament, en mitjans catalans, tot i que també té una certa 
repercussió en alguns mitjans espanyols (Antena 3, TV1, Público, El País, La Razón, Abc i El 
Mundo). La majoria dels mitjans que ho tracten, TV3, TV1, BTV o 8TV en televisió o La 
Vanguardia, El Periódico, Público i El País ho fan de forma informativa i ho aborden a través de 
les dades. Dos dels mitjans que en el present informe es mostren amb simpaties cap a 
l'independentisme (El Punt i l'Avui) inclouen també un article d'opinió i un editorial.  

 

Primer aniversari del 10-J 

 

La repercussió mediàtica de la manifestació del 10-J contra la retallada de l'Estatut de 
Catalunya de 2006 va mantenir interès un any després, ja que El Periódico, l’Avui, el Punt i 
l’Ara hi han dedicat àmplies peces de caire interpretatiu i d'anàlisi per avaluar què en queda, de 
l'esperit d'aquella mobilització i quin és el futur de l'independentisme. S'han analitzat un total de 
34 informacions al respecte: 26 de premsa i 8 de televisió. 

 

L'Ara és el mitjà que més peces dedica al tema, sis, la meitat d'elles de caire analític, a més de 
dos articles d'opinió i una crònica. Els mitjans d’àmbit espanyol gairebé no han tractat 
l'aniversari, només La Razón.  

 

Pel que fa a les televisions, han elaborat notícies sobre l'aniversari TV3, BTV, 8TV, C33 i TV1. 
Ho han fet, sobretot, de forma informativa, a partir de les declaracions d'Artur Mas al respecte. 
Només C33 ha tractat la matèria amb un reportatge de fons sobre la repercussió d'aquella 
manifestació un any després, amb la valoració de tots els partits polítics presents al Parlament 
català. 



 

 

 

 

 

La declaració institucional d'Òmnium Cultural 

 

Un dia després del primer aniversari del 10-J, Òmnium Cultural feia pública una declaració 
institucional que pretenia ser un full de ruta cap a la independència de Catalunya en el marc de 
l'acte de celebració dels cinquanta anys de l'entitat. S'han tingut en compte un total de 25 
informacions al respecte d'aquestes declaracions: 13 de premsa i 12 de televisió. 

 

En aquest sentit, la cobertura ha estat, un altre cop, bàsicament per part de mitjans catalans. 
Només El País, El Mundo, 20 minutos o Público han cobert la declaració institucional, tot i que 
El Mundo i 20 minutos ho fan amb una petita columna i un breu, respectivament. El Punt, l'Avui 
i l'Ara opten per la crònica com a gènere, ja que els permet transmetre l'ambient, conté més 
elements valoratius que la notícia i pot resultar més engrescadora per als seus lectors. La 
Vanguardia, a part de la crònica, ofereix un article d'anàlisi de la declaració i del paper de 
l'entitat en la societat catalana, tant històricament com en l'actualitat. Ni La Razón, ni l'Abc, ni 
La Gaceta cobreixen l'acte. Pel que fa a les televisions, només les catalanes TV3, Televisió de 
Badalona, BTV, o el circuit català de TVE aborden el tema de forma informativa, i només TV3 
cobreix l'acte amb una crònica, i amb diverses peces de caire més aviat informatiu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

3.2. El contingut de les informacions: l'enfocament, els 

temes abordats 

i els elements positius i crítics 

Després d'analitzar les notícies vinculades a aquests quatre esdeveniments noticiables clau, i 
en funció de la puntuació que se'ls ha atorgat de l'1 al 5 —on l'1 significa una valoració 
totalment negativa sobre el creixement i la mobilització de l'independentisme viscuts al nostre 
país, el 3 un punt de vista neutral i el 5 una valoració plenament positiva — podem classificar la 
posició dels mitjans entre: 

 

Mitjans amb un posicionament favorable que se centr en en els elements positius i 
valoren la mobilització i el creixement de l'indepe ndentisme , que estan entre el 5 i el 3,7. 
Entre aquestes puntuacions estan situats El Punt, l'Avui i l'Ara. 

 

Mitjans sense un posicionament clar respecte a la m obilització i el creixement de 
l'independentisme , que estan entre 2,4 i el 3,6. En aquest espai es troben la gran majoria de 
mitjans. En un primer ventall, entre 3,1 i 3,6, hi trobem els ambigus que destaquen els elements 
positius: La Vanguardia, Regió 7, Diari de Girona, Público, Segre, ADN, La Mañana, El 
Periódico, TV3, C33, BTV, TV de l’Hospitalet i TV1. Els més neutres, amb un 3, són: 20 
Minutos, Qué!, Diari de Tarragona, El 9 Nou, 8TV i TV de Badalona. I els ambigus en què 
predominen els elements més crítics són: El País, La Sexta, Cuatro, TV2 i Telecinco. 

Mitjans amb un posicionament negatiu (entre 1 i 2,3 ) que se centren en els elements 
negatius i posen en qüestió la mobilització i el cr eixement de l'independentisme , que 
estan per sota del 2,3. Els mitjans que es troben en aquest rang són: El Mundo, La Razón, La 
Gaceta, l'Abc i Antena 3.  

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

El Punt
Avui
Ara

La Vanguardia
Regió 7

Diari de Girona
ADN 

Público
Segre

El Periódico

20 Minutos
Diari de Tarragona

El 9 Nou
Qué!

La Mañana
El País

El Mundo
La Razón

La Gaceta
Abc

1 2 2 3 3 4 4 5 5

Valoració 
qualitativa
Valoració 
quantitativa

TV3

C33

Barcelona TV

TV de l'Hospitalet

TV1

8TV

TV de Badalona

La Sexta 

Cuatro 

TV2

Telecinco

Antena 3

1 2 2 3 3 4 4 5 5

Valoració 
qualitativa
Valoració 
quantitativa



 

 

 

3.2.1 Mitjans que se centren en els elements positi us i valoren la mobilització i el 
creixement de l'independentisme  

 

Entre els que han mantingut una actitud favorable cap a l'independentisme (és a dir, els que 
compten amb una puntuació de 3,7 o superior) es percep una interpretació unitària i positiva de 
les darreres notícies sobre l'increment de suports socials a l'independentisme. Els que estan 
per sobre d'aquesta puntuació són El Punt, l'Avui i l'Ara. D’una banda, valoren de forma positiva 
les accions dels moviments socials independentistes i el suport social que obtenen i ho 
consideren un reflex del cansament popular de la relació fiscal amb Espanya. L'estratègia més 
gradualista, que té com a proper pas un nou pacte fiscal, és vista per aquests mitjans com una 
part del camí cap a la independència reclamada socialment, almenys segons els resultats del 
Baròmetre del CEO. 

 

Cap mitjà es declara obertament independentista, però és en els mitjans esmentats on 
apareixen les posicions més properes a l'independentisme, on hi ha un abordatge del tema més 
intens i amb més varietat de gèneres periodístics. El Punt i l'Avui inclouen també, amb motiu 
del Baròmetre del CEO, un article d'opinió i un editorial on analitzen el que consideren que és 
un “clam” per la independència. Només hi ha un article d'opinió a El Punt, “Qui està preparat?”, 
d'Anna Serrano, amb motiu dels resultats del Baròmetre del CEO, que considera que els 
polítics catalans són porucs i que la societat va per davant d'ells pel que fa a reclamar la 
independència. Amb tot, a l'Avui, l'article de Xevi Xirgo, “Independència? Segur?” interpreta 
justament el contrari, no és que els catalans siguen independentistes sinó que estan farts d'una 
relació amb Espanya “que ens ofega econòmicament”, i el creixement de l’independentisme és 
una mostra d’aquest malestar. 

 

Les consultes del 10-A 

 

El titular de la notícia principal d'El Punt i l'Avui per cobrir les consultes del 10 d'abril és 
“Barcelona fa país”, de caire interpretatiu, dóna a entendre la complicitat amb aquesta 
mobilització popular. En la peça es destaquen les dades positives, l'èxit, que s'han duplicat 
expectatives, que s'ha fet “història”, que ha superat el referèndum sobre la Diagonal o que es 
trenquen els tòpics sobre que a Barcelona no interessa l'independentisme. En definitiva, que 
s'ha “superat l'examen amb nota”. De fet, en un dels articles secundaris dels dos diaris, el titular 
del qual és “La independència motiva més que la Diagonal”, s’afirma que “s'ha de ser cínic o 
cec per considerar que ahir no va passar res cívicament important a Barcelona”. L'altre titular 
més destacat és la reacció del partit en el Govern de Catalunya, present també en els dos 
diaris: “CiU ‘pren nota’ de la consulta per al pacte fiscal”. La peça inclou una pluralitat d'opinions 
però tanca el debat amb l'argumentació del Govern català: no hi ha majoria social perquè 
Catalunya siga un estat, però sí per al pacte fiscal. Solidaritat per la Independència i ERC 
demanen un referèndum vinculant o una declaració unilateral d'independència del Parlament. 
En canvi, Òmnium Cultural hi veu una continuïtat del 10-J. La resta de peces són cròniques, 
sempre positives i amb majoria d'opinions favorables al respecte, i articles de resum de les 



 

 

dades de totes les consultes que es van produir aquell dia, a més de la realitzada a Barcelona, 
en el marc d'un ampli desplegament.  

 

També són destacables els articles “La veu que els irrita” una anàlisi que critica el menyspreu 
de les consultes per part del PSOE i el PP, que cita a la dirigent dels socialistes catalans, 
Carme Chacón, quan diu que “Catalunya dóna una imatge d'extrem” i ressalta el valor 
mobilitzador de les consultes. Els editorials dels dos diaris —“10 A, tota una lliçó de democràcia 
participativa”, d’El Punt, i “Una altra lliçó de democràcia”, de l' Avui, assenyalen que és una “fita 
històrica” i “una lliçó de democràcia” en la qual els organitzadors han mostrat “gran capacitat de 
mobilització”. La seua conclusió és que una “persona honesta ha d'admetre que pocs 
apostaven per una participació tan ambiciosa” i que el resultat de les consultes s'ha de 
qualificar com a “èxit” que ha superat el referèndum de la Diagonal, tot i no comptar amb el 
“suport institucional”. La cita, per als dos diaris, “ha marcat un abans i un després”. 

 

El diari Ara aborda les consultes del 10-A de forma també positiva: “Barcelona posa un brillant 
punt final a les consultes” i repeteix l'argumentació que qualifica d'èxit les consultes: 
“Aclaparadora victòria del sí”, “Suma de 885.000 vots per la independència”, defineix la 
consulta com una “sacsejada popular”, i assegura que “qui segueixi tancant amb clau el debat 
independentista té una bena als ulls”. “Hem fet història” o “es tracta d'un percentatge insòlit i 
sorprenent”, afirma Alfred Bosch, portaveu de Barcelona Decideix, a la peça principal per cobrir 
aquest acte del diari Ara.  

 

Cinc peces més amplien l'abordatge del diari de les consultes: una crònica de la jornada i 
diferents resums dels principals resultats de totes les consultes. Un altra peça resumeix la 
postura del Govern català al respecte: “Homs: ‘Pel Govern, el resultat marca el camí cap al dret 
a decidir’. Es destaca que CiU se sent recolzada i ho veu com un suport al seu camí cap al dret 
a decidir. El diari Ara també es fa ressò de les acusacions d'obstaculitzar la feina de Barcelona 
Decideix que llança Xavier Trias contra l'Ajuntament, mentre que Hereu acusa CiU 
d'instrumentalitzar la consulta. El reportatge “El sobiranisme civil segueix actiu l'11-A” analitza 
els riscos d'instrumentalització política d'aquests moviments i assenyala que cal “sumar nous 
sectors a la reivindicació” perquè l'independentisme siga majoritari. Mentrestant, l'aposta és 
canalitzar la reivindicació cap al pacte fiscal 

 

Dos articles d'opinió de l'Ara—“Frustració?”, d'Ignasi Aragay i “Votar per derrotar la por”, de 
Toni Soler— analitzen les consultes sobre la premissa que aquestes desconcerten la classe 
política i que és un moviment popular independentista que els desborda. En el primer article es 
ressalta que els 885.000 votants a favor de la independència, són més que els 575.000 vots del 
primer partit de l'oposició, el PSC. Per això, es destaca que “no estem parlant d'una anècdota”, 
i es comenta que són “vots alegres” i “vots no partidistes”. I conclou “Frustració? No, iŀlusió és 
el que hi ha”. En el segon article, la base de l'èxit de les consultes ha estat la capacitat de 
mobilització transversal i ressalta, a més, que ha estat en un acte simbòlic i voluntarista a favor 
de la democràcia. En la columna a dos “El suflé de la independència”, Josep Ramoneda critica 
el PSC per donar l'esquena a les consultes, mentre l'exconseller Joan Manuel Tresserras indica 
que “no és un suflé”, ja que “la sentència del TC ha obert els ulls a molts”. L'editorial de l'Ara, 



 

 

titulada “885.000”, en referència als que han votat que sí a les consultes, té un to plenament 
entusiasta.  

 

El Baròmetre del CEO 

 

L'Ara aborda la informació sobre el Baròmetre del CEO des de la motivació econòmica per 
recolzar la independència: “La independència s'imposa per motius econòmics” i El Punt i l'Avui 
parlen d'“Un ‘sí’ majoritari”. Tots tres diaris exposen les dades fonamentals: el 42,9% votaria sí 
a la independència en un referèndum, i un 75% a favor del pacte fiscal per recaptar els 
impostos des de Catalunya. Tots tres diaris també donen el resultat descomptant l'abstenció 
(que seria del 23%) i afirmen que hi hauria més d'un 60% dels vots emesos pel sí, i tots tres 
coincideixen que obtindria reconeixement internacional, uns amb el referent de Kosovo, altres 
amb el de Montenegro, o el 55% que marquen els convenis internacionals. L'editorial de l'Avui, 
“Clam per la sobirania i el concert” remarca una lectura sobiranista dels resultats i critica que 
des d'Espanya es nega aquesta realitat. El d'El Punt “Independència: del sentiment a 
l'economia” incideix en els mateixos arguments.  

 

 

Primer aniversari del 10-J 

 

El primer aniversari del 10-J és analitzat per aquests tres mitjans d'una forma molt intensa, amb 
diferents articles d'anàlisi sobre el pes social i polític de l'independentisme. La línia general del 
relat d'aquests mitjans diu que l'independentisme creix socialment, però no es consolida en una 
opció política estrictament independentista que arrossegue tots els que en són partidaris. 
Aquesta paradoxa és analitzada per l'Avui, El Punt i l'Ara, tot i que també per El Periódico i La 
Vanguardia. Els tres primers mitjans ressalten que, tot i haver passat un any, no s'ha avançat 
en la “transició nacional cap al dret a decidir” que prometia Artur Mas: no s'ha produït l'operació 
rescat de l'Estatut i la crisi, i el temps electoral espanyol, han retardat l'aposta del pacte fiscal. 
En els tres mitjans es repeteix la mateixa frase del president de la Generalitat; “el dret a decidir 
no és obra d'impacients sinó de perseverants”. Aquesta va ser antecedida per la d'Oriol Pujol 
respecte a les consultes, durant el mateix 10 d'abril, dia en què se celebraven, i després de 
mostrar-hi simpatia: “Els temps de la política són diferents als temps socials”. En aquest sentit, 
en el relat dels mitjans esmentats només la mobilització social manté la “tensió” en aquest 
àmbit, i coincideixen a assenyalar que serà la societat civil la que farà que els polítics 
proclamen la independència. 

 

L'Ara és el més positiu dels tres mitjans i al seu reportatge “Un any del 10-J” considera que la 
victòria de CiU significa l'inici d'una “transició catalana cap al dret a decidir”, que té una primera 
parada en un nou pacte fiscal. Tot i que l'independentisme explícit està fragmentat, la nova 
centralitat sobiranista ha fet que el PSC s'haja enfonsat per no ser-ho. Per a l'Ara, el gir 
sobiranista de CiU no té marxa enrere. Al seu article d'opinió, Josep Ramoneda, en canvi, creu 
que la independència ha perdut força (en l'agenda política i en presència mediàtica) i que ara té 
més força el pacte fiscal. 



 

 

 

Especialment interessants són els articles d'anàlisi de l'Ara. Per una banda, l'anàlisi del 
politòleg Jordi Muñoz, “L'independentisme català viu entre dos mons”, que valora detalladament 
les dades del Baròmetre del CEO, i afirma que s'ha produït un transvasament de federalistes 
cap a posicions independentistes. El vot independentista és, segons Muñoz, molt heterogeni, i 
qüestiona si és possible concentrar-lo en un sol partit, ja que el 42,9% de catalans que votaria 
independència segons el CEO no és un bloc compacte: no tothom defèn amb la mateixa 
intensitat l’opció independentista, ni li dóna la mateixa rellevància. Un plantejament similar fa 
Toni Soler al seu article, “El país que anticipa el 10-J”, que avalua el pes real de la mobilització 
per l'independentisme i assenyala que supera els actuals polítics. Per Soler, l'independentisme 
català és un mosaic de graus i intensitats que té una heterogeneïtat tal que li costa cristaŀlitzar 
políticament. Considera que l'independentisme plural i transversal difícilment pot ser 
patrimonialitzat per una única força política. La crònica de Ferran Casas, “El país que no vol 
tornar a ensopegar”, fa un balanç de tot el que ha ocorregut políticament en el darrer any des 
de la manifestació del 10-J.  

 

El Punt i l'Avui dediquen diferents reportatges a l'aniversari —“A foc lent”, “Les lliçons del 10-J, 
un any després”, “Consciència de país” o “Independentisme: creix al carrer, cau a les urnes”— 
per tal d’analitzar la situació de l’independentisme polític. Incideixen en l’escassa unitat 
d'aquesta opció política i ressalten com el partit nacionalista més votat, CiU, aposta per 
propostes que sumen grans majories. El fet és que l'independentisme polític estricte suma 
menys vots al 2010 que al 2004, 16% i 11,4%, tot i l'efervescència social i demoscòpica 
d'aquesta opció. En aquesta peça es comenten diferents referents de moviments 
independentistes on Catalunya es pot emmirallar: el quebequès o l'escocès. En el cas del 
Quebec, no s'ha convocat un referèndum sobre la matèria fins que ha guanyat el partit 
independentista, tot i que s'ha perdut en vàries ocasions. La recepta d'aquestes peces és 
promoure la unitat de l’independentisme polític i mantenir la “tensió” social i política al respecte. 
El 10-J ha servit per a reforçar el sentiment nacional, però el procés està políticament encallat, 
encara que l'independentisme s'ha desacomplexat. Es conclou, per tant, que l'herència és més 
sociològica que no política. El dia abans de l'aniversari es publica a El Punt una entrevista amb 
Muriel Casals, presidenta d'Òmnium Cultural, en què assenyala que "Espanya és un llast, 
perquè ens maltracta", i afegeix que s'ha de modificar la relació amb Espanya. Indica, a més, 
que encara queda un llarg camí cap a la independència, ja que “el poble és impacient, però la 
política té el seu temps”, afirma Casals. I afegeix, implícitament, que la ruptura encara no és 
possible perquè a “una part significativa des catalans l'opció espanyola encara els iŀlusiona”.  

 

La declaració institucional d'Òmnium Cultural 

 

La declaració d'Òmnium Cultural és presentada pels tres mitjans analitzats com tot un 
esdeveniment nacional, que aplega polítics i societat civil catalana i que presenta a la societat 
catalana tot un projecte de país. La proposta d'Òmnium, que és assumida amb entusiasme, 
marca el full de ruta d'un independentisme gradualista que, segons aquests mitjans, representa 
la nova centralitat ideològica del país, que arrossega els polítics des de la mobilització de la 
societat civil. A Òmnium se li concedeix, llavors, un paper de lideratge moral de tota la 
mobilització per la independència. La Vanguardia coincideix amb aquest missatge respecte al 



 

 

paper d'Òmnium i el camí a seguir, tot i que aquest mitjà no contempla la independència com a 
horitzó.  

 

El Punt i l'Avui aposten per un enfocament mobilitzador: “Òmnium crida a la rebeŀlió fiscal si no 
hi ha concert” i assenyala, en el mateix to però ja en el text: “Si no hi ha pacte fiscal en 4 anys, 
insubmissió contra l'Estat”. A partir d'aquí, l'article desgrana tots els punts de la declaració 
institucional d'Òmnium: independència fiscal, pacte nacional per al foment de l'ús social del 
català i treballar per la celebració d'un referèndum oficial i vinculant sobre la independència 
política. Es destaca la idea que és la societat la que ha d'arrossegar els polítics cap al camí 
marcat per l'entitat. L'article d'anàlisi “Òmnium contundent”, de Manuel Cuyàs, ressalta que 
l'entitat “serà beŀligerant en la defensa dels drets nacionals de Catalunya”, i que l'esperit del 10-
J està encapçalat per l'entitat. L'Ara titula “Òmnium promourà l'objecció fiscal si no 
s'aconsegueix el concert en quatre anys” i reprodueix els mateixos arguments engrescadors 
que presenten l'entitat com a líder de la societat civil i les mobilitzacions de caire 
independentista, que marca un full de ruta i que es dirigeix de tu a tu als polítics.  

 

3.2.2 Mitjans sense un posicionament clar respecte a la mobilització i el creixement de 
l'independentisme 

 

Els mitjans amb una puntuació entre 2,4 i 3,6 es troben en una posició intermèdia o neutra 
respecte a la creixent mobilització social per l'independentisme. Entre els neutres també trobem 
matisos: els més favorables o els que ho són menys. Així, per exemple, La Vanguardia, TV3 o 
C33 serien exemples de mitjans amb una tendència neutral cap al sobiranisme, però que en 
mostren més els elements positius.  

 

Les consultes del 10-A 

 

En el cas de les consultes, La Vanguardia ressalta que les consultes del 10-A dupliquen els 
resultats esperats a Barcelona i superen els del referèndum sobre la Diagonal, amb suport 
institucional. De fet, el titular és “La consulta cala en Barcelona”, de caire interpretatiu, que 
indica l'èxit assolit. Un segon titular, “Castells desoye las críticas” —en referència a Antoni 
Castells, exconseller i de l'ala catalanista del partit—, que ressalta l'enfrontament intern entre 
els sectors catalanista i oficialista del PSC. Amb tot, La Vanguardia també recorda que CiU 
votarà que no a la proposta de Declaració d'Independència presentada per Solidaritat per la 
Independència al Parlament en aquell moment. També tenen espai les crítiques d'oportunisme 
polític a CiU de l'exalcalde socialista de Barcelona, Jordi Hereu, “cuando hace días se 
abrazaban con Aznar”, o les declaracions d'Alberto Fernández (PP) que s'ha de prioritzar la 
lluita contra la crisi. En l'editorial, “Las consultas”, malgrat que es crida a un lideratge que “no 
irá a la aventura” i s'afegeixen les reflexions de Josep Antoni Duran i Lleida (UDC) sobre “los 
riesgos de fomentar un juego de ilusiones”, també es ressalta que “Artur Mas ha manifestado 
su simpatía por esta iniciativa” en votar-hi afirmativament. I destaca el “notable halo de simpatía 
popular que expresa un sentimiento crítico, con 100.000 matices” que expressa el “hartazgo”. 
L'editorial d'aquest diari opina que “las consultas son un síntoma” en el marc d'una “sociedad 
plural que tiene derecho a respirar”. La columna de Pilar Rahola, dedicada aquest dia a les 



 

 

consultes i titulada “El miedo a votar”, té un enfocament molt favorable a la iniciativa de les 
consultes independentistes i en parla dient que “han llevado las urnas por el país” amb “rigor 
profesional poco común en el activismo”. Rahola els defineix com “un grupo de aguerridos 
galos” que han obtingut un “resultado sorprendente” i que han iniciat “un proceso mental de 
emancipación” ja que “se ha perdido el miedo a hacerse esta pregunta”: si Catalunya vol ser 
independent d'Espanya. 

 

Pel que fa a les informacions sobre les consultes del 10-A, El País, Público i El Periódico tenen 
tendència a mostrar més reticències i a informar sobre els elements més crítics que se centren 
en la idea que l'onada popular independentista —que reconeixen legítima— estaria sent 
instrumentalitzada estratègicament per CiU amb l'objectiu d'obtenir vots. El Periódico, amb tot, 
fa un titular positiu i en reconeix l'èxit: “La consulta del 10-A sorprèn els seus impulsors amb 
257.645 vots”. S'inclouen dues frases clau d'Alfred Bosch, portaveu de Barcelona Decideix, que 
assenyala que “hem fet història” i “qui digui que a Barcelona no interessa l'independentisme, 
s'equivoca”. D'altra banda, el diari del Grupo Zeta aprofundeix en la contradicció de CiU al votar 
sí a la independència en la consulta del 10-A i no la Declaració d'Independència presentada per 
SI al Parlament, “el fervor independentista caurà aviat en sac foradat”. El segon titular destaca 
la contradicció interna dins del Govern, “Ortega vota i deixa sol Duran a Unió en contra del 
referèndum”, quan el de La Vanguardia destacava la dissidència interna del PSC perquè Antoni 
Castells havia votat a les consultes.  

 

Els mitjans més neutres respecte de l'independentisme ressalten la crítica al fet que, tant 
l'actual president de la Generalitat, Artur Mas, com l'ex president Jordi Pujol, tots dos 
convergents, hagin votat a la consulta fora de càmeres. L'editorial del diari del Grupo Zeta, 
“L'endemà de les consultes”, reconeix el paper dels voluntaris i de tot el moviment de les 
consultes que tenen un impacte simbòlic, “que han de recollir els partits” i que es “transversal”. 
Amb tot, segons l'anàlisi del diari, els resultats no recullen una fotografia gaire diferent de la que 
donen els sondejos demoscòpics o una lectura dels resultats electorals en clau “sobiranista” i 
assenyala que se n'està fent un ús partidista. També aprofundeix en la contradicció de CiU de 
votar no a la proposta de declaració d'independència de SI. 

 

Pel que fa a El País, la notícia que aborda les consultes té un caire molt informatiu i s’hi 
destaca l'èxit de la iniciativa, amb el titular “La consulta soberanista de Barcelona logra una 
participación del 18%”. Amb tot, ressalta l'oportunisme de CiU que declara la seua simpatia cap 
a la iniciativa, la qual cosa el diari assenyala que ha atret més votants a les consultes. Cita 
Miquel Iceta (PSC) quan parla d'una “impostura flagrant” dels convergents. L'anàlisi titulat 
“Independentismo en la intimidad”, de Francesc Valls, critica durament Artur Mas per haver 
votat de forma secreta, fora de l'atenció mediàtica, i conclou que el rebuig a la proposta de 
Declaració d'Independència de SI es produeix perquè “a la hora de votar en serio, las bromas 
quedan en la intimidad”. 

 

L'enfocament de Público és positiu al titular: “El éxito de la consulta en Barcelona impulsa el 
debate soberanista”. Parteix de la clau que el sobiranisme aconsegueix centrar per un dia el 
debat i deixa en segon lloc les retallades. Fa afirmacions del tipus “el debate identitario no 



 

 

languidece sinó que goza de buena salud”, i reconeix l'èxit de participació, així com la capacitat 
d'organització de la plataforma Barcelona Decideix. També se cita la presència destacada de 
nou dels onze consellers del Govern i de diferents polítics com ara el socialista Antoni Castells, 
el líder de CCOO, Joan Carles Gallego, i líders d'ICV, CUP, SI, ERC i Reagrupament. La 
crònica de la jornada, titulada "La independencia caerá como fruta madura, pero no la veré", té 
un enfocament que ressalta els elements positius de la consulta i la independència com a final 
d'un procés a llarg termini. 

 

TV3 informa de manera exhaustiva de la jornada de les consultes, de fet és el mitjà televisiu 
que més nombre d'informacions i més temps hi dedica, seguit per TV1 i BTV. Tots tres mitjans 
aporten el balanç positiu d'Alfred Bosch, portaveu de la plataforma Barcelona Decideix, sobre 
com han estat de “sorprenents” els resultats: que duplicaven expectatives, que havien fet 
“història”, que eren un èxit “inimaginable” i que ara ningú no podia ja dir que a Barcelona no 
interessava l'independentisme, ja que un quart de milió de barcelonins havia participat en la 
consulta per la independència. També s'inclou el creuament d'acusacions dels aleshores 
alcaldables de CIU, Xavier Trias, i del PSC, Jordi Hereu, al voltant del paper del l'Ajuntament en 
l'organització de les consultes. Trias acusa Hereu de posar pals a les rodes i Hereu a Trias 
d'oportunisme. Al final de la nit, es van destacar també les declaracions de Jordi Portabella 
(alcabable d'ERC per Barcelona) demanant que Hereu es disculpés per no haver contribuït més 
al que Portabella considera com la major mobilització social i política des de l'arribada de la 
democràcia: les consultes independentistes del 10-A. També hi ha espai per informar de la 
divisió interna entre Convergència i Unió al respecte de les consultes i sobre la paradoxa de 
votar sí en una consulta no vinculant i votar no a la declaració d'independència de SI. El gènere 
de la crònica és present en qualsevol dels tres canals. D’una altra banda, CiU assegura que 
“pren nota” de l'èxit de la consulta, però assenyala que no votarà afirmativament a la Declaració 
d'Independència de SI. S'indica que el Govern de Catalunya creu que aquest resultat li dóna 
més força per a negociar el nou pacte fiscal. També s'incideix en les dades: 885.000 persones 
que han votat a favor de la independència en 550 municipis catalans. Finalment, el circuit 
català de TVE ressalta les declaracions de l'expresident Jordi Pujol en què afirma que les 
consultes són un toc d'atenció a Espanya pel tracte fiscal i aposta per actes amb 
transcendència política pilotats des del Govern i el Parlament catalans per acabar amb l’“espoli 
fiscal” a Catalunya.  

 

El Baròmetre del CEO 

 

Pel que fa al Baròmetre del Centre CEO, els mitjans neutrals matisen l'independentisme 
majoritari detectat per aquest informe, un 42,9% dels catalans votaria sí en un referèndum 
sobre el tema: es recorda que, si s'inclou el federalisme, és aquesta l'opció majoritària dels 
catalans, amb un 33%, i l'independentisme es queda en un 25,5%. Es ressalten, llavors, les 
opinions del PSC o ICV, tot i que també es constata que el pacte fiscal suma consens social i 
és presentat com al proper pas a seguir. La Vanguardia aborda la qüestió des del punt de vista 
del pacte fiscal, que li resulta més interessant i que quadra amb la seua aposta editorial: “El 
75% dels catalans avala que la Generalitat gestioni els impostos”, és el seu titular i destaca que 
el suport a la independència no és tan majoritari com l'opció del concert fiscal. S'associa 



 

 

l'independentisme, tot i el seu notable creixement, a la possibilitat de fractura social i el concert, 
a un major consens.  

 

El Periódico titula a partir de la qüestió econòmica com a motiu que explica el creixement de 
l’independentisme: “La crisi reforça les opcions de la via independentista en un referèndum” i es 
ressalta que aquesta opció obtindria una majoria simple, però no absoluta. Es matisa el resultat 
del 42,9% de vots pel sí a la independència de Catalunya i es vincula amb motivacions 
econòmiques i d'eficiència, no com un suport directe i total a la independència. El País té un 
titular més informatiu: “Un 43% de los catalanes votaría sí a la independencia”, però 
seguidament afegeix “se enfrían las expectativas independentistas” i cita les dades de model 
territorial en el qual l’opció majoritària és el federalisme. Segons el diari madrileny que els 
resultats del CEO “dan la razón a CiU en su apuesta por el concierto económico” i conclou que 
“el Govern aprovechó ayer el sondeo para reiterar su tesis”. Público també vincula a la qüestió 
econòmica els resultats del CEO: “El agravio fiscal dispara el voto independentista en 
Catalunya” és el seu titular. S'inclouen declaracions de portaveus del PSC que qualifiquen de 
“perversió” la inclusió de la pregunta sobre la independència perquè és d'una “simplicitat 
extrema” i parla de politització i utilització del CEO.  

 

Les diferents notícies de TV3, BTV, TV1 o 8TV informen a partir de les diferents dades: 42,9% 
de catalans favorables a la independència o 75% a favor del pacte fiscal, amb una important 
presència de gràfics en totes les informacions. Un altre argument àmpliament utilitzat és que el 
Govern se sent reforçat amb aquests resultats, així com les crítiques del PSC o ERC al pacte 
de CiU amb el PP. A TV3 es torna a debatre la qüestió, en una tertúlia del programa Els matins 
de TV3, en la qual el periodista Josep Cuní resumeix el debat a partir de l'oposició entre 
“l'independentisme de bandera i el de cartera”. L'historiador i tertulià Joan B. Culla assenyala 
en aquest programa que, ara mateix, a Catalunya no hi ha un independentisme identitari 
majoritari, sinó que n’hi predomina un altre basat en la raó, i en una idea que va treure a debat 
per primer cop ERC fa vint anys: que sent independents, els catalans podrien viure millor.  

 

Primer aniversari del 10-J 

 

C33 va emetre el 9 de juliol un reportatge sobre l'independentisme al voltant de l'origen de les 
consultes i les seves implicacions polítiques i sobre l'aniversari del 10-J. Tot i que és una peça 
amb testimonis plurals, l'enfocament té tendència a prioritzar els elements positius i a presentar 
l'independentisme com el camí per exercir el dret a decidir i el pacte fiscal com a primera 
parada. Només El Periódico, entre els diaris de premsa escrita neutres, dedica un especial, de 
dues planes, sobre l'aniversari del 10-J: “L'herència del 10-J”, les idees centrals del qual són 
que CiU lidera el sobiranisme i que les eleccions han debilitat l'independentisme polític estricte. 
Analitza les motivacions d'aquest independentisme i indica que tenen a veure amb el dèficit 
fiscal i amb la crisi, que generen desafecció respecte a Espanya, la qual cosa va provocar que 
257.000 persones votassen en la consulta independentista del 10-A a Barcelona. El proper pas 
seria, llavors, modificar la relació Catalunya-Espanya a partir d'un nou pacte fiscal, i aŀludeix al 
fet que la “transició nacional cap al dret a decidir” anunciada per CiU està aturada davant el risc 
a perdre el referèndum per la independència. En el reportatge, es critica el doble joc de CiU, 



 

 

que simpatitza amb els referèndums però no aplica ni l'independentisme ni el sobiranisme en la 
seua acció política, tot i que li dóna resultat a les eleccions, segons la interpretació d'aquest 
diari. “Algú se'n recorda de l'Estatut?”, finalitza l'article.  

 

El País no va publicar res al respecte. En canvi, tant Público com La Vanguardia van reproduir 
el debat polític produït arran d'unes declaracions d'Artur Mas amb motiu del primer aniversari 
del 10-J, en què afirma que el dret a decidir no és “una obra per a impacients, sinó per a 
perseverants”, la qual cosa confirma la seua aposta per una estratègia gradualista. Mas cita les 
dades del CEO per parlar del creixent suport a l'independentisme i anunciar la negociació d'un 
nou pacte fiscal amb el Govern espanyol per al 2012. El titular de Público és crític amb CiU, a 
qui retreu els pactes amb el PP, “Mas vira al sobiranisme després de recórrer al PP”. La 
Vanguardia, en canvi, assenyala que Mas apeŀla a la perseverança per avançar en el dret a 
decidir, amb un to informatiu, en la línia de les declaracions que havia fet el president de la 
Generalitat. Amb tot, també recull les declaracions crítiques de Joan Ridao (ERC), que afirma 
que “mentre Catalunya se sobiranitza, PSC i CiU miren a un altre costat” i considera que s'han 
oblidat de l'esperit del 10-J i, a més, acusa CiU d'haver rehabilitat políticament el PP a 
Catalunya. La resta dels mitjans escrits reprodueixen les declaracions d'Artur Mas respecte de 
l'aniversari, sense gaire aportació més que algunes declaracions d'altres partits polítics. El 
Periódico aborda la qüestió de forma crítica el dia després amb una notícia amb les 
declaracions de l’expresident socialista: “Montilla creu ‘una paradoxa’ que ni CiU ni PP parlin 
ara de l'Estatut”, és el titular. 

 

TV3, a més de les informacions amb les declaracions de Mas i el debat polític que es va 
produir, va realitzar al programa Els matins de TV3 una tertúlia, el mateix dia 10 de juliol de 
2011, sobre l'aniversari del 10-J. Hi ha representants de diferents posicions però, a excepció de 
Patricia Gabancho, es mostren poc optimistes i consideren que l'esperit del 10-J ha estat 
oblidat. En el canal públic català, una informació fa referència a la manifestació independentista 
del 9 de juliol, en commemoració de la del 10-J, que va comptar amb 30.000 assistents, en què 
molts dels testimonis són crítics amb l'actitud de CiU, sobretot pel pacte amb el PP, i hi ha una 
certa decepció amb els partits polítics pels pocs canvis produïts en aquest darrer any. TV1, 8TV 
i BTV mantenen un to informatiu en la cobertura d'aquest aniversari referint-se, un cop més, a 
les declaracions de Mas al respecte.  

 

La declaració institucional d'Òmnium Cultural 

 

Respecte a la cobertura de la declaració institucional d'Òmnium Cultural, mitjans com El 
Periódico mantenen una actitud més informativa i distant, no sense reconèixer la capacitat 
mobilitzadora de l'entitat, que ha congregat destacats polítics i membres de la societat civil 
catalana. El Periódico, considera que “l'herència d'aquesta manifestació està amortitzada, i ara 
redoblen reivindicacions”, i afegeix que Muriel Casals no es mossega la llengua, tot i que evita 
parlar de concert. La Vanguardia valora positivament el paper d'Òmnium en defensa dels drets 
de la nació catalana, la qual cosa es posa de manifest amb l'article “Més Òmnium, menys 
Barça”, de Julià Guillamon. En aquest article es fa una anàlisi del paper clau i vertebrador que 
pot tenir Òmnium per aglutinar la societat civil catalana. “La cultura catalana necessita 



 

 

d'instruments de caràcter coŀlectiu independent i aglutinador”, s'afirma en aquest article. El País 
considera que l'entitat “se vuelca con el independentismo” i que marca “la hoja de ruta: la 
independencia es el camino, pero el concierto económico se puede conseguir ya”. Considera 
que el manifest d'Òmnium és perfectament equiparable a l'ala més sobiranista de CiU i 
recrimina que Mas no hagi assistit a l'acte, cosa que s'explica perquè es considera que se sent 
“incòmode” a causa del pacte amb el PP. Público incideix en la notable representació política 
present i, amb un to informatiu, desgrana l'argumentació del discurs que Muriel Casals va llegir 
en l'acte del 50è aniversari de l'entitat que presideix i que apareix a gairebé totes les notícies: 
“la relació econòmica amb Espanya ens esgota”.  

 

TV3, TV1 i 8TV donen una visió informativa que resumeix la declaració institucional d'Òmnium i 
tot l'acte de celebració del 50è aniversari. També es destaca la important presència 
institucional, el paper clau d'Òmnium Cultural com a entitat moderadora i que lidera moralment 
la mobilització independentista. Algunes notícies, a més, inclouen les reaccions dels diferents 
partits polítics. En aquest sentit, cal destacar que TV3 ofereix una valoració molt positiva del 
paper d'Òmnium Cultural com a representant de la societat civil. El primer canal de la televisió 
pública catalana cobreix en directe la informació amb una crònica emotiva sobre la declaració 
institucional d'Òmnium en un context de crits d’“independència” i l’himne d’Els Segadors de 
fons, i ressaltant la presència de la societat civil i representants polítics. La declaració 
d'Òmnium, de fet, té una repercussió mediàtica que recull escasses reticències i les notícies al 
respecte tenen un to molt més informatiu.  

 

La resta de mitjans, Cuatro, La Sexta, TV2, Telecinco, 8TV, TV Badalona, TV de l'Hospitalet, 
Qué!, ADN, 20 Minutos, La Mañana, Segre, Diari de Tarragona, El 9 Nou i Diari de Girona 
tenen una visió neutra amb diferents elements informatius més positius o més crítics. Els 
mitjans que mostrarien més reticències, sense arribar a ser hostils, serien El País, Cuatro, La 
Sexta i TV2, (amb un 2,8) o Telecinco (amb un 2,6). Amb tot, especialment remarcable és 
l'editorial del Segre, en un sentit positiu cap a l'independentisme, “I ara què?”, que critica que el 
vot d'Artur Mas no s’haja fet en presència dels mitjans, i la divisió de vot entre UDC i CDC, però 
que conclou que és “hora de posar les bases per a un referèndum vinculant”.  

 

 

3.2.3 Mitjans que se centren en els elements més cr ítics i posen en qüestió la 
mobilització i el creixement de l'independentisme 

 

Els mitjans de comunicació que han obtingut una puntuació de 2,3 o inferior són els que tenen 
una postura clarament hostil a l'independentisme i es dediquen a desacreditar-lo. Per exemple, 
el periodista José María Carrascal diu en el seu article de l'Abc “Consultas catalanas” que 
“amagan, pero no dan. Usan el independentismo para ganar votos y extraer las mayores 
concesiones posibles”. Menystenen la influència política de la mobilització independentista, i 
apunten a un impacte real relatiu i escàs, i asseguren que mai triomfaria el sí en cas d'un 
referèndum vinculant. La visió més negativa es produeix a mitjans com ara El Mundo, La 
Razón, La Gaceta o l'Abc (els 3 darrers, amb puntuacions inferiors a l’1,6). En canvi, Antena 3 
està ubicat en un més moderat 2,1. Amb tot, aquests mitjans mostren la seua hostilitat amb els 



 

 

resultats de les consultes populars o del Baròmetre del CEO, ja que els altres dos fets 
analitzats en aquest informe gairebé no hi són presents. Només La Razón informa de 
l'aniversari del 10-J, de forma negativa, o El Mundo de la declaració d'Òmnium, amb un breu.  

 

 

 

Consultes del 10-A 

Els mitjans més hostils amb l'independentisme, en molts casos, incideixen en argumentacions 
que tendeixen a menystenir la participació que hi ha hagut (d'un 21% a Barcelona) a les 
consultes independentistes del 10-A. L'article d'Àlex Salmon de l’11 d'abril, “¡Qué poco 
indepedentista!” va en aquesta línia, però també els titulars com ara: “Barcelona prefirió un día 
de sol y playa, y dio la espalda a la parodia independentista”, de La Gaceta; “La consulta 
separatista, un fracaso capital”, de l'Abc; o “Barcelona no ‘juega’ a la consulta independentista”, 
de La Razón. El Mundo opta al titular principal de les informacions sobre la consulta per dir que 
“Uno de cada cinco barceloneses emula a Mas y participa en el 10-A”. Un segon titular d'El 
Mundo assenyala ja els primers elements crítics, ja que diu que “El PSC critica la 
‘extravagancia’ de los convergentes”. Aquesta segona peça inclou opinions crítiques amb CiU, 
les del PSC i SI, que coincideixen a assenyalar la incoherència de CiU per votar que sí a la 
consulta no vinculant del 10-A i votar no a la proposta de Declaració d'Independència 
presentada al Parlament per la mateixa SI. L'editorial d'El Mundo és molt més dura: 
“Estrepitoso fracaso de la charlotada soberanista”, que qualifica el resultat de “charlotada” i la 
participació assolida de “ridículo porcentaje”, a més de “desafío al estado y a la legalidad”. 
S'afegeix que “la actual debilidad del ejecutivo es contraproducente”, en referència al Govern 
espanyol, contra la “deriva soberanista”.  

 

L'Abc, La Razón i La Gaceta escriuen titulars opinatius a les informacions, mentre que El 
Mundo opta per un titular informatiu per a la notícia, i opinatiu, per a l'editorial. L'Abc qualifica el 
10-A com “el final de una ilusión”, i afegeix altres valoracions com ara: “consultas sin valor 
jurídico”, “otra efeméride de derrota para el imaginario catalanista”, i destaca la participació de 
nou consellers del Govern català. L'editorial de l'Abc és encara més dura amb la consulta, que 
és, per al diari, “el enésimo acto de la farsa que, a espaldas de la sociedad y al margen de la 
ley”. També es parla de “vistoso y ridículo desfile de políticos”, o “actos huecos y 
sobreactuaciones para escenificar la ruptura”, apareixen conceptes com ara “discurso 
victimista”. Des de l’Abc s'acusa els polítics catalans d'“ignorar los verdaderos problemas de la 
sociedad”, per afirmar que “el nacionalismo catalán gobierna para sí mismo”.  

 

La Razón ressalta la idea que, malgrat que CiU “se vuelca”, només hi participa un 21%, i critica 
la “incoherencia” convergent perquè Artur Mas ha votat sí a esquenes dels mitjans i votaran 
que no a la proposta de Declaració d'Independència proposada per SI al Parlament. L'editorial, 
“Jugar con fuego”, parla de pseudoreferèndums de “grupúsculos independentistas” i de “juegos 
florales para consumo interno”. Critica durament la participació dels membres del Govern de 
Catalunya, que considera una frivolitat, i acusa a Mas de “jugar al escondite con sus votantes” i 
defineix la consulta com un “divertimento dominical de una minoria independentista”. També 
menysté i qüestiona la veracitat dels resultats oferits per Barcelona Decideix, que qualifica 



 

 

d'“indemostrables y ridículos”. Altres conceptes amb què defineix les consultes són: “fraude”, 
“ilegalidad” i “frustración”. En la tertúlia que es produeix l’11 d'abril a Espejo Público, es posa en 
qüestió que les dades oferides per Barcelona Decideix siguen reals. Ressalten la contradicció 
del president Mas, que es declara independentista, però que, en la seua opinió, no assumeix 
objectius independentistes 

 

Baròmetre del CEO 

Aquests mitjans es dediquen a menystenir, com han fet amb el 10-A, les dades oferides pel 
Baròmetre del CEO. Les atribueixen al malestar provocat entre els catalans pel fracàs de 
l'Estatut, però interpreten que és un malestar producte d’un rebuig als polítics que, opinen, han 
dut endavant polítiques que han generat frustració —com la reforma de l'Estatut—. En el cas 
d'Antena 3, la cobertura estrictament informativa té una tendència neutral, però les tertúlies 
d'Espejo Público tenen comentaristes que estan clarament oposats a l'independentisme. El 30 
de juny s'aborden a Espejo Público d'Antena 3 els resultats del Baròmetre del CEO amb un 
format de tertúlia i debat. Les argumentacions incideixen en el fet que, si es fes un referèndum 
vinculant, el resultat no seria el d'aquest informe, i s'afegeix que aquesta no és una qüestió 
prioritària en l'agenda política dels ciutadans catalans.  

 

En el cas de les dades del CEO, les informacions aparegudes a l'Abc, La Razón o El Mundo 
tendeixen a ressaltar la “contradicció” que es produeix entre un 25,5% d'independentistes 
declarats, quan s'inclou l'opció federalista, i el 42,9% quan només s'ofereix l'opció de la situació 
actual o independència. També interpreten les dades sobre els proclius a la sobirania fiscal de 
forma diferent als mitjans favorables i neutres. Així, per exemple, només citen els que estan 
“totalment” d'acord, que són el 50%, i no el 75% que citen tots els altres mitjans, una dada on 
s’hi ha sumat el 25% dels que hi estan més aviat d'acord. La Razón titula dient que “Mas utiliza 
el CEO para sondear si los catalanes votarían la independencia”. L'editorial d'El Mundo ho fa 
dient que “El indepedentismo crece por culpa de Zapatero”, i focalitza la seua crítica en el 
polític socialista per ser tou amb els nacionalistes i els independentistes. Encara que el titular 
de la notícia és plenament informatiu: “El 43% apoyaría la independencia catalana, según la 
Generalitat”. En l'article d'opinió, “Interrogantes independentistas”, Àlex Salmon abunda en la 
paradoxa que suposa que hi haja un 42,9% de catalans que votarien independència tot i que 
només un 25,5% que voldrien un estat propi i qualifica Catalunya com a políticament polièdrica. 
L’Abc no dedica una notícia específica als resultats del CEO, només un subtítol i part d'una 
notícia. Tot i que no és el tema central, és destacable perquè el que s’hi fa és sumar els que 
voten en contra i els que s'abstenen per dir que un 51,4% no volen la independència, front al 
42,9% que votaria que sí, i es reafirma amb el fet que només un 25,5% diu que vol un estat 
propi, per acabar destacant el 42,8% que se sent tan espanyol com català. La Gaceta fa la 
mateixa operació que l'Abc i titula “El 51,5% de los catalanes no votarían la independencia”. 

 

Primer aniversari del 10-J i la declaració instituc ional d'Òmnium 

La Razón va informar de la manifestació d’aniversari del 10-J per desacreditar-la. En primer 
lloc, va comparar l'assistència amb la de 2010, quan aquella va ser convocada per la pràctica 
totalitat dels partits polítics catalans i la societat civil, mentre que la del 9 de juliol d'aquest any 
l’havien convocada només entitats independentistes. El titular va ser “El furor independentista 



 

 

del 10-J se desvanece un año después”. Aquest diari madrileny titulava el dia següent de 
l'aniversari del 10-J: “Mas dice que el espíritu del 10-J está ‘vivo’, pese a su deslucido 
aniversario”. La declaració institucional d'Òmnium va tenir un seguiment bastant més reduït —
només un breu d'El Mundo, de caire informatiu—. Mentre que als mitjans d'àmbit català aquest 
fet té una gran repercussió, hi ha un buit informatiu per part dels mitjans de Madrid. 



 

 

3.3 Presència dels discursos polítics 

 sobre el fet nacional català als mitjans 

En aquest apartat s'ha quantificat la presència dels diferents discursos polítics respecte al fet 
nacional català en la informació i opinió de les notícies de premsa escrita. Per fer-ho, s'ha 
realitzat una recerca quantitativa sobre la presència de paraules clau vinculades els discursos 
polítics presents als mitjans al voltant del fet nacional català amb els següents resultats: 

 

• Independentisme:  454 mencions. 

• Sobiranisme: 100 mencions. 

• Federalisme: 36 mencions. 

• Autonomisme:  86 mencions. 

 

Per altra banda, les motivacions econòmiques i fiscals per al creixement dels favorables a la 
independència de Catalunya han merescut 182 mencions front a la resta de raons (llengua, 
cultura, identitat o incomprensió) que n'han sumat 55. 

 

Independentisme:  L'independentisme és presentat pels mitjans més com a símptoma, com un 
malestar o com un clamor social que no pas com a opció política factible a curt o mitjà termini, 
ja que, a més, es considera que la independència podria fracturar socialment el país. Els 
mitjans més crítics amb l’independentisme interpreten l’increment d’aquesta opció també com a 
símptoma d'un malestar social, però en aquest cas, el rebuig cap als polítics catalans vindria 
per haver generat frustració en impulsar un Estatut que creuen inconstitucional. 
L'independentisme té una presència clarament dominant en les informacions analitzades, amb 
un total de 454 mencions en l'àmbit de la premsa escrita. Se’l relaciona sobretot amb motius 
econòmics i fiscals en 182 referències, mentre que només en 55 casos a altres elements 
(identitaris, culturals o lingüístics). 

 

Sobiranisme:  La referència sobiranista, tot i ser menor que la independentista, té 100 
referències en les notícies de premsa analitzades, però la principal iniciativa que es comenta en 
les informacions que s'estudien al present estudi és la modificació de la relació fiscal amb 
Espanya.  

 

Federalisme: Del federalisme gairebé no se'n parla en cap de les informacions dels mitjans 
analitzats, només 36 referències en les 138 notícies de premsa analitzades. Només se'n parla 
en les informacions referides al Baròmetre del CEO, ja que és l'opció majoritària dels catalans 
quan es pregunta per la forma preferida d'organització política i, d'una forma més marginal, 



 

 

quan reclamen aquesta opció des d'alguns sectors d'ICV durant les consultes independentistes 
del 10-A.  

 

Autonomisme:  De l'autonomisme, vinculat a l'Estatut del 2006 o del 1979, tot i que un poc més 
que del federalisme, tampoc se'n parla gaire, amb només 86 mencions en totes les notícies de 
premsa escrita analitzades.  

 

Pel que fa referència explícita a l’autonomia vinculada a l’Estatut del 2006, se cita per 
adjectivar-la com un “fracàs” a l’hora d’intentar l’“encaix” de Catalunya a Espanya o bé per 
parlar de la retallada que en va fer el Tribunal Constitucional. També es presenta la reforma, 
fins i tot, com el motor o origen, pel seu fracàs, de l’independentisme. Uns (els mitjans 
desfavorables) consideren que és una mostra de malestar contra els polítics. En canvi, els 
altres (els mitjans neutres i favorables) ho interpreten com una confirmació de la puixança de 
l’independentisme, ja que, després d’això, “molts han obert els ulls”, segons indica Joan Manuel 
Tresserras a l’article “El suflé independentista” del dia 10 de juliol del diari Ara, en motiu del 
primer aniversari del 10-J.  

 

Són els mitjans catalans els que fan més referències a l'independentisme i al sobiranisme: El 
Punt en fa 75 i 26 mencions, respectivament; l'Ara, 72 i 18, mentre que l'Avui, 23 i 8. Mitjans 
com El Periódico i La Vanguardia fan 39 i 16 referències a l'independentisme i 6 i 2 al 
sobiranisme. D’altra banda, si bé El Mundo, La Razón, El País i Público fan, respectivament, 
33, 30, 29 i 26 referències a l'independentisme, les referències al sobiranisme són 4, 4, 7 i 8. 
En canvi, diaris com l’Abc o La Gaceta en fan moltes menys: 13 i 11 a l'independentisme i, al 
sobiranisme, 4 i 2. Pel que fa a les mencions de les motivacions econòmiques per a explicar el 
creixement de l'independentisme, són molt més presents a El País (12) o Público (21) que a La 
Razón (7), El Mundo (9), Abc (6) o La Gaceta (3). Els dos mitjans que més referències fan a les 
motivacions econòmiques i fiscals del creixement de l'independentisme són El Punt, amb 26, i 
l'Ara i El Periódico, amb 22 cadascun. La Vanguardia i l'Avui en fan 10 i 15, respectivament. Ek 
de la motivació fiscal és, per tant, un discurs amb una presència important dins dels mitjans 
escrits d'àmbit català de màxima difusió. 

 

Anàlisi de titulars 

De fet, a les informacions es troben molt presents conceptes com ara pacte fiscal, concert 
econòmic o qualificatius per a l'independentisme com: “econòmic”, “de cartera” o “per motius 
econòmics”. També s’hi fa referència contínua al “dèficit” o “espoli” fiscal. De fet, les 
motivacions econòmiques (amb 182 referències) prevalen sobre les d’altres tipus per explicar el 
creixement de l’independentisme. En aquest marc, una anàlisi dels titulars de les 66 peces 
d'informació de la premsa analitzada (entre les peces d'informació principals), 21 inclouen el 
terme independència o independentisme, 4 sobiranisme, 1 parla sobre l'Estatut, i 10 inclouen 
les paraules fiscal o econòmic. Concretament, en els titulars del dia 12 de juliol sobre la 
declaració institucional d'Òmnium Cultural hi és molt present la qüestió econòmica: 7 dels 10 
titulars de les notícies principals dels diaris analitzats inclouen el terme fiscal i 4 el terme 
concert. Els titulars del dia 30 de juny sobre el Baròmetre del CEO reforcen la percepció que el 
creixement de l'independentisme està vinculat amb la relació fiscal amb Espanya: “El 75% dels 



 

 

catalans avala que la Generalitat gestioni els impostos”, de La Vanguardia; “La independència 
s'imposa per motius econòmics”, de l'Ara; o “La crisi reforça les opcions de la via 
independentista en un referèndum”, d'El Periódico. 



 

 

4. Conclusions 



 

 

4.1. Conclusions 

Tots els mitjans analitzats coincideixen a assenyal ar que l’augment de l'opció 
independentista es produeix pel creixent malestar d els catalans generat a partir de la 
reforma de l'Estatut de Catalunya de 2006. L'indepe ndentisme es presenta més com a 
símptoma, com un malestar o com un clamor social, q ue com a opció política factible de 
forma immediata.  

 

La diferència es manifesta en la interpretació de contra qui es produeix aquest malestar: els 
mitjans que, segons determina l'estudi, manifesten un posicionament favorable o ambigu cap a 
l'independentisme interpreten que el malestar és contra Espanya. Els mitjans més favorables 
consideren que és una mostra del fracàs de la via autonomista i l'inici d'un camí que pot dur 
cap a la independència. En canvi, els més ambigus se centren en la motivació econòmica del 
creixement independentista, sense ser ni entusiastes ni deslegitimadors de la mobilització i el 
creixement del secessionisme. 

 

Els mitjans de comunicació més desfavorables consideren que el malestar té com a objectiu els 
polítics catalans. Per aquests mitjans és la mostra del malestar per la “frustració” produïda per 
la “ineficiència” de la classe política del nostre país, a la qual acusen d'irresponsable per haver 
generat una iŀlusió irreal: l'aprovació d'un Estatut “inconstitucional”. 

 

Els mitjans catalans vinculen clarament el creixeme nt de l'independentisme al 
pragmatisme econòmic i a la relació fiscal amb Espa nya.  

De fet, un nou pacte fiscal entre Catalunya i Espanya sumaria un 75% de catalans a favor 
segons el Baròmetre del CEO, fet més destacat pels mitjans més favorables o els neutres. 
Aquesta vinculació és unànime a tots els mitjans catalans i forma part del relat de tots ells. En 
les dades obtingudes de l'anàlisi fet en premsa escrita, hi ha 182 mencions a les motivacions 
econòmiques del creixement de l’independentisme, i només 55 a altres causes.  

 

Els mitjans editats a Catalunya tenen un posicionam ent majoritàriament favorable a la 
modificació de la relació fiscal entre Catalunya i Espanya amb l'objectiu de reduir el 
“dèficit fiscal” i assolir, per tant, un major auto govern. 

 

La majoria dels mitjans catalans rebutja el rupturisme, tot i que es constata que hi ha creixents 
simpaties socials per l'independentisme i la seua important mobilització. Per tant, s'interpreta el 
creixement de l'independentisme com un suport i una justificació per demanar majors quotes 
d'autogovern i d'autonomia fiscal. Per una altra banda, mitjans com ara El Punt, l'Ara o l'Avui 
donen un suport clar a la modificació de la relació fiscal amb Espanya, tot i que la seua 



 

 

consecució és presentada com un pas més cap a la independència i que suma el suport dels 
independentistes.  

 

Tot i el suport donat, de forma implícita, a la voluntat d'un major autogovern, El Periódico —
però també mitjans editats a Madrid amb edició catalana (com ara El País o Público)— 
critiquen el Govern per “oportunisme” i per “instrumentalitzar” el creixement i la mobilització del 
secessionisme. Mitjans editats a Madrid, com ara La Razón, l’Abc, El Mundo o La Gaceta 
també critiquen “oportunisme” o “instrumentalització” però, a diferència dels anteriors —que 
mostren elements positius i crítics— destaquen només que elements negatius fins al punt de 
desacreditar l'independentisme i posar en dubte el seu creixement real.  

 

El creixement i mobilització de l'independentisme, que recullen tots els mitjans, és 
presentat pels mitjans catalans més com a símptoma de la indignació per la relació fiscal 
amb Espanya, que es considera injusta, que no com a  voluntat immediata 
d'independència. 

 

El creixement del suport social i mobilització de l'independentisme que reflecteixen les 
informacions no fa créixer el nombre de mitjans que mostren simpatia cap a aquesta opció 
ideològica, tot i que puguen valorar i reconèixer la seua mobilització i creixement. 

 

Tot i els diferents indicadors que assenyalen que creix l'independentisme —fins i tot el CEO diu 
que és majoritari— això no implica, per als mitjans escrits més llegits a Catalunya (El Periódico 
i La Vanguardia), recolzar l'opció secessionista, sinó que s'aspira a un major autogovern i 
autonomia fiscal. El motiu argüit per eludir l'independentisme és que la separació d'Espanya 
representaria un risc de “fractura” social en el país, tot i el suport creixent que rep. Aquest 
argument també apareix associat a la posició del Govern de Catalunya que opta pel “pacte 
fiscal” per sumar àmplies majories. Un argument similar usa, fins i tot, la presidenta d'Òmnium 
Cultural, Muriel Casals, en una entrevista apareguda el 9 de juliol a El Punt, per rebutjar el 
rupturisme en l'actual moment, ja que encara molts catalans se senten vinculats a Espanya.  

 

Només mitjans com El Punt, l'Avui i l'Ara acullen posicionaments d'articulistes d'opinió 
clarament independentistes a les seues planes i, a més, presenten elements favorables al 
secessionisme en les seues informacions. Per exemple, les notícies sobre els resultats del 
Baròmetre del CEO d'aquests mitjans, assenyalen que el 42,9% dels catalans favorables a la 
independència suposaria, amb un 23% d'abstencions, un 60% de vots favorables emesos en 
cas d'un referèndum real. Se cita que és un resultat suficient que compta amb referents 
internacionals que el validen. Tot i això, també expliquen el creixement de l'independentisme a 
partir de motivacions econòmiques.  

 

Els mitjans de premsa escrita que mostra els elemen ts més favorables a 
l’independentisme són els que n'ofereixen una major  cobertura amb diferència. El Punt, 
l'Avui i l' Ara, sumats, suposen més del 50% en premsa de la cober tura total dels fets 
analitzats.   



 

 

TV3 acapara més del 47% de la cobertura de les televisions i, tot i que està entre el grup dels 
neutres. Alguns dels mitjans escrits més desfavorables fan més cobertura informativa que els 
que tenen una posició ambigua. D'altra banda, hi ha una considerable presència d'interpretació 
i d'opinió entre totes les informacions dels fets noticiables estudiats, sobretot en la premsa 
escrita, tal i com es reflecteix en l’apartat quantitatiu.  

 

El Punt, l'Avui i l'Ara cobreixen els fets estudiats de forma intensa i centrant-se en els elements 
positius. Per exemple, els reportatges sobre el primer aniversari del 10-J es concentren, 
sobretot, a mitjans com El Punt, l'Avui i l'Ara, tot i que també n’hi ha a TV3 i El Periódico. TV3 
és la televisió que cobreix de forma més exhaustiva les notícies vinculades a 
l'independentisme. També destaca l’àmplia cobertura de BTV, sobretot pel que es refereix a la 
consulta del 10-A a la capital catalana. 

 

Respecte als mitjans inclosos dins del grup més desfavorable cap a l'independentisme (Antena 
3, Abc, La Razón, El Mundo i La Gaceta) és remarcable que alguns ocupen llocs destacats en 
l'apartat quantitatiu. Antena 3 és la quarta televisió, de 12 analitzades, en temps dedicat als fets 
analitzats, i emet entre 4 i 9 vegades més que les seues equivalents estatals: La Sexta, TV2, 
Telecinco i Cuatro, tot i que la meitat que TV1. La Razón i El Mundo ocupen el 7è i 8è lloc, 
respectivament, en el rànquing de diaris per espai dedicat, sobre 20 mitjans analitzats. A més, 
dupliquen l'espai destinat per El País i estan per sobre de molts diaris comarcals catalans, tot i 
que se situen per sota de Público. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


