En roda de premsa, el director de l'informe, Ferran Ferrer, ha explicat que l'ensenyament dels alumnes immigrants és "el problema més greu del sistema educatiu català", ja que entre els immigrants i els autòctons es dóna una diferència de 82 punts, una xifra a la cua de països com Itàlia, Àustria, Alemanya i Portugal, que també registren alts nivells d'immigrants a les aules.
A més, la mostra de l'Informe va ser a Catalunya "distorsionat i amb dèficits importants" en excloure a massa alumnes amb baixos resultats educatius, de manera que les conclusions segurament van ser millors que a la realitat, segons ha anunciat aquest dimarts la Fundació Jaume Bofill en la presentació de l'informe 'Pisa 2009: Avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya'.
En roda de premsa, el director de l'estudi, Ferran Ferrer, ha explicat que l'OCDE permet excloure de l'estudi a un 5% dels alumnes -repetidors, immigrants i altres-, una xifra que Catalunya va sobrepassar fins excloure un 5,95% dels alumnes, cosa que també s'ha donat a Múrcia.
"Els exclosos són nens que obtindrien resultats més baixos i farien baixar la mitjana dels resultats", ha avisat Ferrer, després que el passat informe s'analitzés en clau de millora històrica dels resultats, lectura que va situar Catalunya en els nivells de Suècia i Estats Units i va representar un augment de 21 punts respecte al 2006 i 15 punts respecte a 2003 en la competència lectora.
Mentre que el més "habitual" és que els països excloguin entre un 1% i un 2% dels alumnes en aquesta mostra, les escoles catalanes van deixar fora a gairebé el 6%: "Molt possiblement els resultats no han millorat", ha dit Ferrer, per a qui molt probablement la millora no es degui tant a una millora del sistema educatiu com a una distorsió de la mostra.