L'exposició arrenca amb la impactant imatge guanyadora d'aquesta edició, de la sud-africana Jodi Bieber, que immortalitza a Bibi Aisha, una noia afganesa de 18 anys que va ser mutilada en la cara com a càstig per fugir de la casa del seu marit a la província d'Oruzgan, en el centre d'Afganistan.
'Veure per creure' és el lema de la mostra aquesta edició, que l'any passat va rebre en el CCCB 35.400 visitants, la qual cosa demostra, segons la directora de la Fundació Photograpic Social Vision, Silvia Omedes, que el fotoperiodisme no només no ha mort, sinó que està més viu que mai.
Ho demostra també la destacada presència espanyola d'aquest any: dels 209 fotògrafs espanyols que es van presentar, tres han estat premiats; Gustavo Cuevas, Fernando Moleres i Guillem Valle.
Cuevas és el guanyador del segon premi d'Esports per la fotografia en la qual capta l'agafada del torero Julio Aparicio en la passada Fira de San Isidro de Madrid, en la qual s'aprecia com un dels pitons del toro li va travessar el coll i li va sortir per la boca.
L'autor de la instantània ha comentat en roda de premsa que amb prou feines va fer cinc fotos de l'agafada, i que va tenir la sort de captar alguna cosa que va succeir en centenes de segon i que ni tan sols es va poder apreciar a les càmeres de televisió, el "moment decisiu" com deia Henri Cartier-Bresson.
El fotògraf també ha explicat que, temps més tard, el cirurgià que va atendre d'urgència al destre en la infermeria de les Ventas, li va confessar que la fotografia hagués estat d'una ajuda "inestimable" per confirmar la trajectòria de la banya per la gola i el paladar.
A més, Moleres ha rebut el segon premi de Vida Quotidiana pel treball en què retrata la situació dels menors presos a la presó de Pademba Road en Sierra Leone, una presó que va ser construïda per allotjar a uns 300 presos, però que alberga a més de 1.100, molts d'ells adolescents.
Finalment, Valle ha estat premiat amb el tercer premi en la categoria de Retrats per la fotografia d'un home de la tribu dels Finka en el sud de Sudan.
Omedes ha recalcat que l'exposició -i en general els museus i centres d'art- són un dels nous refugis del fotoperiodisme, desplaçats dels suports tradicionals que amb prou feines li dediquen espai i es dediquen a "publicar històries que només distreuen", ha dit.
En el World Press Photo 2011 han participat 5.691 fotògrafs de 125 nacionalitats, amb 108.059 enviaments d'imatges classificats en deu categories: Retrats, Personatges d'actualitat, Temes d'actualitat, Notícies d'actualitat, Temes contemporanis, Vida quotidiana, Naturalesa, Arts i entreteniment i Esports.
La Photographic Social Vision també ha arribat a un acord per portar al febrer al CCCB una selecció de les millors instantànies del certamen Visa pour l'Image de Perpinyà (França), considerat un dels més prestigiosos del món en el camp del fotoperiodisme.