Salvador Cot | Actualitzat el 11/12/2011 a les 23:59h

Renfe ens estima tant!

D'aquí a tres setmanes s'acaba la concessió que permet a Renfe operar el servei de Rodalies a Catalunya. A partir del dia 1 de gener, la Generalitat haurà de renovar, vulgui o no, el contracte-programa que lliga els usuaris catalans al monopoli ferroviari espanyol per un preu que fins ara ha estat d'uns 240 milions d'euros anuals.

Malauradament, és gairebé impossible que la Generalitat pugui canviar l'operador de Rodalies. D'un dia per l'altre hauria d'assumir una plantilla sobredimensionada, l'encaix amb una xarxa dissenyada per a Renfe i la connexió del nou operador amb les vies, les estacions i les andanes, que continuen essent competència de Madrid. El traspàs que es va anunciar a finals de 2009 va ser una pura presa de pèl. Entre d'altres coses perquè, com diu Lluís Recoder "és impossible canviar d'operador, perquè la Llei Ferroviària en garanteix l'exclusiva a Renfe. El PSOE es va comprometre el 2009 a modificar-ho". Però no ho ha volgut fer.

Des del segle XIX, Espanya ha tingut el ferrocarril com a element de distinció nacional. Això ha provocat disfuncions molt importants, que van des d'un ample de via incompatible amb Europa fins a la xarxa d'alta velocitat, símbol del nacionalisme espanyol, a dintre, i del malbaratament estúpid dels recursos de la bombolla immobiliària, vist des de fora.

En fi, el cas és que, d'aquí a vint-i-un dies, Renfe aconseguirà mantenir la seva posició tradicional. Això, mentre ahir mateix França va donar per acabat el monopoli de la SNCF amb un tren de la nova companyia privada Thello, que va sortir de París amb destinació a Venècia.

Però, de moment, nosaltres ens quedarem a l'andana, esperant la Renfe. Com sempre.

COMENTARIS

+1
-0
Per a un anònim
Jordi Comas, 13/12/2011 a les 13:46
Sr (o Sra) "Anònim" si fa servir el meu nom per fer comentaris, almenys tingui la dignitat, o la decència de fer servir el seu, o almenys un d'inventat. (Clar que la culpa no és del tot seva ja que aquí et fan posar un "títol" obligatòriament i en canvi cap garantia d'indentitat, com es fa en altres llocs potser més prseriosos).

I aprofito perquè es fixi vostè en l'exemple que ens dóna el sr. Cot com a final de monopoli, que a França una empresa privada explota un tren que va de París a Venècia (també el poden posar des d'aquí quan vulguin si paguen el cànon corresponent a Adif). No veig enlloc que els francesos privatitzin o canviïn operadors de transport públic de proximitat.

Sobre el tema de la plantilla sobredimensionada a veure si algú publica el nombre de treballadors de Rodalies de Catalunya, i el de FGC , (i per exemple els de TV3 per comparar amb les altres dues empreses) i potser tindrem alguna sorpresa. I si de les 2 empreses ferroviàries algú en desglossa el personal operatiu del directiu, encara més.
I si volen més informació sobre quina empresa ferroviària catalana ha renovat la seva flota de cotxes (!) al sevei dels seus directius just abans de l'anunci de les darreres retallades que llegeixi "El Triangle". I això que els que van ser condemnats per malversació ja no hi treballen.
+0
-4
al portal
Anònim, 12/12/2011 a les 21:01
al portal de ND hi ha un cagarro; a la redacción molts cagarros. Com s'explica això... esmorçen cagarros?
+3
-3
Per a Jordi Comas, 12/12/2011 a les 19:00
Anònim, 12/12/2011 a les 19:18
Crec que has escrit el comentari sense ni llegir-te l'article.
+3
-3
desinformació com sempre
Jordi Comas, 12/12/2011 a les 19:00
Ignoro d'on treu vostè això de la plantilla sobredimensionada, i m'agradaria que ho demostrés amb alguna xifra. I constato que no està gaire informat sobre el tema, perquè encara que es traspassés tota la Renfe d'Espanya a Catalunya, les vies seguiran sent d'Adif, Renfe és un operador de transport precisament per això es pot canviar, perquè la infrastructura segueix sent de l'estat. Tampoc entenc això del monopoli, vagi a algun a estació, (no ho deu fer gaire sovint) i veurà passar trens de mercaderies on ni la locomotora, ni el maquinista, ni els vagons, ni la càrrega són de Renfe.
+3
-3
per al senyor Bobadas
innisfree, 12/12/2011 a les 16:44
Doncs si Catalunya és "el patio de Monipodio", què deu ser Espanya, on fins i tot la família reial està sota sospita de negocis fraudulents...

Canviï la medicació, senyors Bobadas, que la que pren ara li altera la percepció de la realitat.
+9
-1
Important informar-se
Ramon P, 12/12/2011 a les 11:33
Si no recordo malament, el conseller de torn va anunciar concurs per operar la xarxa de rodalies (bàsicament per les queixes a RENFE) i des del govern central li van dir que aquesta és la operadora que HA de tenir el servei, que hi ha alguna llei (Constitució?) que ho diu, i fins hi tot es va amenaçar de tornar el servei a l'Estat.

Hauríem de buscar-ho abans de criticar la "Gene" (que per una cosa que fa mig bé).
+9
-27
Bobadas
Anònim, 12/12/2011 a les 11:24
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+17
-1
presa de pel
Pitu, 12/12/2011 a les 11:10
Sí senyor; gran traspás de rodalies asonsseguit pel tripartit, con diu en Salvador Cot, una auténtica presa de pel
+20
-3
RENFE TERCERMUNDISTA
Anònim, 12/12/2011 a les 10:30
Els trens de Bombai (India) són més puntuals que la RENFE!
Quin fàstic!
PP = polítics feixistes, corruptes i lladres+ RENFE = transports tercermundistes = República bananera!
Independència, ja!
+9
-1
rodalies taronjaaaa
mislilith, 12/12/2011 a les 10:13
L ' únic que ha fet la Gene ha estat pintar alguns vagons de color TARONJA! absurd.. no hi ha cap canvi, preus cada cop més elevats, trens petits en hores puntes (volem els trens de dos pisos!!), bruticia i mendicitat dins dels trens, inseguretat, mala freqüència de pas, cap canvi en horaris... RES DE RES

mireu el video DISCULPIN LES MOLESTIES al youtube, veureu la situació de la R2 SUD RODALIES (sant vicenç de calders fins BCN)

+10
-4
difícil?
Carles Carles, 12/12/2011 a les 09:47
Doncs la Generalitat ha tingut temps per preparar les condicions per canviar d'operador. Si una cosa s'ha de fer es fa encara que costi. L'opció de la Gene en canvi és fer el ploramiques i pagar opinaires perquè ens mentalitzin que "no hi havia remei". Aneu a fer la mà, si seguirem tenint renfe ara sí que serà per culpa de la Generalitat i punt.
No si resultarà que és més difícil qüestionar la renfe que el sistema sanitari, educatiu, cultural i audiovisual del país junts.
+6
-23
vaja..
Anònim, 12/12/2011 a les 09:26
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+16
-3
una mes
Anònim, 12/12/2011 a les 08:48
Presa de pel, ofcourse, pero venuda a bombo i plateret pel conseller-controlador de WCs d'aleshores, igual que l'estatut, igual que el finansament, igual que el traspas dels aeroports...una presa de pel darrera l'altra.
+17
-3
Som únics
Marcel, 12/12/2011 a les 07:53
En això i en tantes altres coses, la capacitat del catalanet per a autoenganyar-se és practicament ilimitada.

http://perabonspatricis.blogspot.com/2011/12/un-bon-jan-en-el-pais-de-lautoengany.html
+9
-3
La solucio
Anònim, 12/12/2011 a les 07:02
Cotxe oficial per tutti
+25
-4
Una broma de mal gust
Dessmond, 12/12/2011 a les 02:22
Són els grans negocis que en treiem de ser espanyols: una broma de mal gust.

www.diarigran.cat
+6
-28
Amargat
Anònim, 12/12/2011 a les 00:57
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

educaweb.cat


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: