Actualitzat el 03/01/2012 a les 00:02h

Les rotondes com a símptoma

Les rotondes són un invent que, personalment, vaig descobrir fa molts anys al Regne Unit. Després es van anar estenent per França i la resta del continent. Es tracta d’un sistema de regulació del trànsit de vehicles bastant eficaç. De fet, es tracta d’un sistema d'auto-regulació que intenta substituir a uns semàfors que, a l’època en que es van implantar les rotondes, no podien ser tant sofisticats i “intel·ligents” com poden ser-ho ara.

El sistema, però, necessita, com tot, un mínim de condicions: persones educades i amb sentit comú (els conductors) i unes autoritats sàvies que decideixen on col·locar les rotondes de manera enraonada i encertada. La projecció dels sistema de rotondes al continent ha estat, doncs, desigual. A França funcionen bastant bé, a Alemanya funcionen bé, i als països mediterranis depèn. A Itàlia són un desastre i gairebé no s’apliquen perquè no serviria de res. A Catalunya podríem dir que es compleix una de les condicions. El conductor català s’ha civilitzat raonablement els darrers anys. Encara dóna mostres d’un cert comportament erràtic: es combinen els esbojarrats que haurien d’estar a la presó, amb els “domingueros” que, els darrers anys del tripartit, han adquirit patent de cors i projecten la limitació de velocitat no només al cotxe sinó també al seu cervell. El que sí està clar és que si algú no ha complert les expectatives, ha estat l’autoritat. Sobretot la municipal, que és la que ha instal·lat rotondes a cor que vols, i de mala manera.

De fa anys, comento amb amics i coneguts que les rotondes catalanes donen idea del nivell de corrupció que assolien els ajuntaments en època de bonança. Ja se sap que, a qualsevol organització, una comissió de suborn sobre les compres comporta que, no només es comprin coses innecessàries, sinó que, a més, se’n comprin quantitats ingents. És així que els ajuntaments catalans quan van sentir parlar de les rotondes van veure-hi, immediatament, totxo. I proveïdors del ram de la construcció. I van començar (quan els diners els ho va permetre) a instal·lar rotondes absolutament innecessàries. Ep, i decorades! A arreu. A llocs idonis i a llocs on no feien cap falta. Llocs on es creuen cotxes molt esporàdicament... Fins i tot a llocs on no existia cruïlla (a prop de casa meva hi ha una rotonda amb dos úniques entrades/sortides. Hi desemboca un camí i a noranta graus un altre. És a dir, la rotonda ha substituït el revolt de noranta graus que fa un carrer, com tants altres!).

L’aberració portada al límit la constitueix, però, l’ús de semàfors a les entrades/sortides de les rotondes. És la culminació de l’estupidesa. La demostració que massa municipis estan administrats per tontos. Si la rotonda està per regular la circulació, no calen semàfors. I si s’han de posar semàfors per als vianants, una de dues: o l’entorn està tot ell mal dissenyat, o no cal la rotonda! Autoritats estrangeres sobre intel·ligència humana aplicada a l’administració pública haurien de visitar el país, de veritat. Suposo que algun regidor es pot sentir ofès pel que escric. Demano disculpes, doncs. Però, aleshores, que sigui la fiscalia anticorrupció qui investigui com es van administrar els nostres diners quan els ajuntaments els malbarataven fent rotondes per potser (només potser, eh?) finançar persones i partits. Els ofesos que escullin una de les dues opcions: el bàndol dels tontos i honestos, o el del llestos i corruptes. Però apuntar-se a tot plegat (com les rotondes amb semàfors) no, si us plau.

COMENTARIS

+1
-1
Circumval.lació de Ponts
LoPep, 03/01/2012 a les 19:35
No la faran mai.
Els bars i botiguers de Ponts volen que el trànsit cap a Andorra hi passi pel mig.
+1
-1
Et passes 100 pobles
Toni d'Ègara, 03/01/2012 a les 18:50
Hòstia, Xavier, et passes 100 pobles. D'acord que un semàfor i una rotonda es contradiuen, excepte en casos determinats (jo n'he fet algun). D'acord que en alguns casos la rotonda és tan petita que valdria més haver dissenyat una cruïlla senyalitzada... Però d'aquí a suposar que totes les rotondes amaguen corrupteles és un salt que un comentarista seriós com tu no es pot permetre, et desacredita.
+2
-0
On hi ha moltes rotondes amb semafor es a L'Hospitalet
Anònim, 03/01/2012 a les 18:30
.
+2
-0
PILONS
Anònim, 03/01/2012 a les 18:14
S'hauria de fer un article similar sobre els pilons de ferro colat.
+2
-0
I rotondes contraperaltades
Anònim, 03/01/2012 a les 16:40
Els paisos on es van començar a fer rotondes son paisos molt planets. Aquí el terreny no acostuma a ser mai pla: agafar rotondes amb radis de curvatura ridículs, amb na meitat necessàriament contraperaltada, amb la moto, en dies plujosos em fa pensar que ningú pensa en la meva seguretat.
+1
-1
Exacte.
Farabundo Vila Sanjuán, 03/01/2012 a les 16:26
Això per no parlar de les rotondes amb diàmetre tan reduït que fan impossible que dos cotxes hi puguin entrar a la vegada. O sigui, com posar un ascensor en un edifici d'una sola planta.
+3
-0
on queda el bon fer?
Jaume, 03/01/2012 a les 15:14
Fa temps que el tema rotonda també em té atrapat. Jo, d'entrada les agraeixo per davant d'esperar-te en una cruïlla. Cruïlla que moltes vegades servia per jugar-t'hi la vida. Crec que el nivell d'un poble es pot medir pel tracte que li dispensa als espais comuns. Aquí, suspenem. Les rotondes no se si democratitzen o socialitzen la cruïlla, o com dir-ho. Seguint les normes, solament has de donar priortat al que et ve per la dreta i anar entrant escalonadament. Hi ha molts que senzillament, es tiren dins la rotonda, afamats. S'enganxen al cul del de davant i , pam, la converteixen en cru¨lla. Suposo que feliços d'haver pasat primer que l'estaquirot que es pera aquell gest que diu el senyal: cediu el pas. Jo, ara que tinc el cotxe vell quan els veig tan afamats, de vegades, quan vaig sol, també m'hi llenço i ja frenaran i que vinguin els mossos a rreglar-ho. N'estic fins el cap de munt d'aprofitats del comú.
+3
-0
a PONTS
Anònim, 03/01/2012 a les 12:36
rotonda al mig del poble i embussos cada cap de setmana i dia si dia també...!! per quant una variant per deixar de passar.hi pel centre del poble.? una aberració
+4
-2
rotondes escanyolides
innisfree, 03/01/2012 a les 09:38
Jo vaig descobrir les rotondes a França, i al principi em pensava que eren un invent absurd, cosa de francesos. "Vous n'avez pas la priorité", posava a totes les entrades. Cony!, però si no la té ningú, la prioritat... Quina bestiesa! Aviat, però, em vaig anar adonant que la cosa era encertada.

Però aquí hi veig, d'entrada, dos problemes. D'una banda, la mesquinesa que sovint ens ha caracteritzat fa que moltes rotondes siguin tan esquifides que perden la utilitat. Perquè una rotonda funcioni ha de ser prou gran perquè qui hi entra no pugui abastar amb la vista la situació del trànsit a la resta de les entrades: això farà que circuli amb precaució, pendent, només, de qui li ve per l'esquerra.

L'altre problema, relacionat amb el primer, és la conducta de certs conductors que, quan s'acosten a una rotonda, fan una llambregada general per veure qui ve i procuren accelerar tan com poden per entrar-hi els primers. A vegades no els surt bé i fumen castanya o s'enfilen al túmul central. Els "quillos" en són especialistes, i determinats camioners que saben que no hi tenen res a perdre.

Per acabar, senyor Roig, si no entén la rotonda que li han plantificat, vagi a l'ajuntament a veure el pla general. Potser es tracta d'una rotonda feta amb visió de futur perquè allà on l'han planificat hi han d'anar una sèrie d'interseccions que vostè no es pot ni imaginar.
+11
-0
Quina raó!
LoPep, 03/01/2012 a les 08:18
Les trobo bé per substituir un semàfor urbà. Però n'hi ha moltes que són absurdes. I les posades al mig de carreteres crec que hi són per fer-te reduir velocitat.

Els trams Tarragona-Valls o Lleida-Alfarràs són una tortura!
És un matament anar darrera d'un camió; no el pots avançar enlloc i a cada moment s'ha de posar a 20 per fer una rotonda i tornar a reemprendre. I no crec que als camioners els agradin aquestes trampes que, si et descuides, et fan bolcar (la de la N340 a Torredembarra és el cas més demencial que conec).
+10
-0
Jo també penso el mateix i així ho vaig denunciar en el meu bloc
Manel Bargalló, 03/01/2012 a les 02:06
Fa temps que ho vaig denunciant als amics i també al bloc de l'ara.cat "des de les germànies".
Només voldria remacar que a Alemanya hi ha poques rotondes com també molt pocs semàfors. La majoria de les cruïlles no cal res. Els conductors segueixes escrupolosament la regla de cedir el pas pels qui circulen per la dreta.
S'estalvien molts diners en obres i també en electricitat i benzina.
+18
-0
Massa temptació
Araki, 03/01/2012 a les 02:03
És que Sr. Roig, vostè mateix ho diu: una rotonda dóna tant de sí! Fixi-s'hi: la construcció de la cosa i, si és possible, la reforma del voltant (alguna vorera, potser alguna rasa per a reconduir clavegueram, llum, gas...) per a encabir-hi la cosa; el semàfor o semàfors, que se'n poden posar quatre i si cal més!; la gespa, que no va pas barata, i els serveis associats: cal regar-la; i sobre tot, l'ornamentació, que cal esment per separat: estàtues, columnes, peveters... de tota mena i, això sí, si pot ser de bronze, ben grossos i evidentment, d'un "artista amic" que facturarà 30.000, 50.000 o 100.000 euros però que en rebrà potser un 30% menys... Com resistir-se a les rotondes, Sr Roig?
+17
-0
Rotondes semaforitzades
Fèlix, 03/01/2012 a les 01:50
Senyor Roig, em congratula enormement constatar que Vostè també s'ha adonat de la creació d'un concepte autòcton que és un clar exponent de la imbecil·litat humana: la "rotonda semaforitzada". Entrant a Badalona des de la Conreria en pot enllaçar un parell. Milions avarats en totxo de rotonda i més milions al damunt per a cadascun dels quatre punts semafòrics que adornen cadascun dels carrefours. I si a més a més ens poséssim a parlar dels "trenca-suspensions" que poblen tots els nostres carrers ... no acabaríem mai. Un carrer que aspiri a tenir un cert prestigi ha de ser capaç de trencar un parell d'spòilers davanters al dia i un parell de suspensions a la setmana. El carrer assolirà qualificació "hors categorie" si de tant en tant un motorista o un ciclista distret si fa la pell tot fent el salt de l'àngel i picant amb el cap a terra.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: