Dimecres, 1 de febrer de 2012 | 14:36
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

Fracàs de Spanair

Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Josep Pons
Fracàs de Spanair
Josep Pons
30/01/2012
Ho vam dir i escriure en el seu moment, tal com estava el sector es veia venir el que ha succeït. ¿Com és possible, amb tant màster en escola de negocis, que succeeixi alguna cosa tan previsible com a lamentable i que ha acabat costant a l'erari públic 150 milions d'euros, tanta gent defraudada i 3.000 llocs de treball?

Estem acostumats al fet que tot, absolutament tot, es justifiqui amb discursos ben preparats amb cares d'aquí "no passa res"; que segur que es produirà, però el lamentable és que s'invertís diners públics en una companyia privada que distorsiona la lliure competència amb altres companyies, tal com sentenciarà el tribunal Europeu de la competència.

Sembla que s'esperaven diners de Qatar per pal·liar la situació, però després d'analitzar-ho, van desistir immediatament del projecte que se'ls va oferir.

La situació econòmica actual a la qual hem arribat gràcies, entre altres coses, a invents com el qual ens ocupa, requereix absolut rigor amb la inversió pública i encara que se m'enfadin els que es beneficien d'ella, mai he estat partidari de la mateixa en l'empresa privada. Una altra qüestió és la possibilitat de crèdits a projectes sòlids i contrastats que garanteixin la seva tornada.

¡Mai m'he beneficiat de subvencions ni gens semblat!, quan vaig començar vaig pagar un 18% d'interessos a La Caixa i després a preu de mercat, per això no he entès el contrari. No obstant això són molts els que han tingut més sort, en aquest aspecte, potser perquè mentre jo treballava 15 h diàries al peu del canó, uns altres tenien temps de "treballar" els passadissos del poder; sens dubte és molt més rendible i menys dur.

No feia falta ser cap linx per saber que aquesta operació no era viable: Spanair en el 2009 va perdre 208 milions, a més amb la imatge d'un terrible accident produït per una fallada humana que va costar molts morts, la crisi no era alguna cosa que pogués venir, ja estava aquí, el sector amb tanta competència i oferta no era rendible, el petroli pujava i la companyia ni era Low Cost ni tenia vols de llarg radi. ¿En què nínxol o escenari pensava operar? Avui es publica que malgrat els 150 milions de diners públics invertits el deute actual és de 350 milions en total. ¡Una ruïna!
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1