Dilluns, 27 de febrer de 2012 | 13:03
Vostè es troba a: Inici > Societat >

SMS Premium: radiografia d'un engany

Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Amb aquesta subscripció pagues per rebre publicitat en el mòbil
SMS Premium: radiografia d'un engany
27/02/2012 10:19
sms movil
Segons informa la OCU amb les subscripcions Premium, pagues per rebre publicitat en el mòbil. Et demanen el teu nombre per Internet i l'hi dónes sense saber que et pot costar més de 60 euros al mes. En un 75% dels casos, el contingut que has contractat (enllaços, politonos...) ni tan sols arriba al teu mòbil.
El mercat de les telecomunicacions és un sector on es reben moltes queixes i els abusos són habituals. Però  hi ha enganys que destaquen per sobre de la resta. El dels serveis de subscripció mòbil es porta el palmell si el que busquem són consumidors que se senten estafats i empreses que ingressen milions a la seva costa.

Pagar per rebre anuncis, això són aquestes subscripcions. Pregunta: ¿algú contracta aquests serveis conscientment i queda satisfet? Resposta: qui se subscriu no sap el que fa i quan arriba la primera factura s'apressa a donar-se de baixa.

La broma no surt barata: parlem d'entre 30 i 60 euros que caldrà sumar a la factura habitual del mòbil. Per cada SMS rebut paguem 1,42 euros. En fer la suma, podem trobar-nos amb què desemborsem més per aquests missatges que per la llum o l'ADSL.

Així funciona l'engany

Tot comença en Internet. La Xarxa està plagada de bàners (anuncis incrustats en una web) que intenten atreure el nostre clic amb suculentes promeses (guanyar 10.000 euros, descarregar una pel·lícula recentment estrenada) o divertides aplicacions (un test d'intel·ligència, descobrir quin serà la data de la teva mort). Hi ha tot tipus de ganxos.

Conscientment o per error (els bàners estan col·locats perquè sigui difícil no punxar en ells), fem clic i ens llisquem en el parany. Si se'ns ha planteja un test o endevinalla, del bàner anem a una aplicació per contestar preguntes. Després aterrem en una confusa pàgina a la qual haurem arribat directament si el ganxo era participar en un sorteig o descarregar un programa.

Per aconseguir el ganxo (el resultat del test, els 10.000 euros, la pel·lícula…) ens demanen el nostre nombre de mòbil. Sense adonar-nos, som a punt de signar un contracte en el qual la “lletra petita” pot ser minúscula, estar escrita en format pràcticament transparent, desplaçada cap a la part inferior de la pàgina… Qualsevol truc val perquè no sapiguem el que contractem.

Què és el que venen?

En realitat ens subscrivim a un servei especial de missatges en el qual pagarem per cada SMS rebut. Normalment el que contractem no té res a veure amb el que deia l'anunci. Si teclegem el nostre nombre, al mòbil ens arribarà una contrasenya. Si introduïm aquesta contrasenya a la pàgina, ja ens han caçat. Benvingut a un club del que ningú vol ser soci.

A partir d'aquest moment, els missatges començaran a arribar i el forat en la nostra factura anirà creixent. Segons resultats de la nostra anàlisi, solament el 25% dels clients rep els continguts pactats en el contracte (enllaços, imatges, politonos…). Al 75% restant li arriben coses que no ha contractat o gens en absolut.

Com escapar del parany?

1)  Truca al teu operador perquè bloquegi TOTS els serveis de missatgeria Premium, incloent els de subscripció. En l'improbable cas que algun dia necessitis usar-los, podràs activar-los de nou.

2) T'arriben missatges publicitaris des d'un nombre que comença per 79? Selecciona un d'aquests SMS i respon al remitent amb un missatge en el qual únicament posi la paraula BAIXA. Aquest missatge és gratuït i anul·la la teva subscripció Premium.

3) Quan aconsegueixis que deixin d'arribar-te missatges, serà el moment d'ocupar-te de la teva butxaca. Reclama al teu operador les quantitats facturades per conceptes Premium. Encara que deixis aquesta part de la teva factura sense pagar, el teu operador no podrà tallar-te la línia si pagues la resta.

4) El teu operador no et fa cas i comences a desesperar-te. És la típica situació en la qual ser soci de l'OCU ajuda. Tenim més de 100 advocats disposats a partir-se la cara per tu.

5) Si no t'interessa ser soci, dirigeix-te a l'Oficina de Consum de la teva Comunitat Autònoma. Pots argumentar que no et consta haver contractat el servei Premium i que el teu operador no et va informar correctament.

6) Pensa-t'ho ben abans d'introduir el teu nombre a qualsevol pàgina web. Procura no punxar en anuncis online que prometen diners fàcils o t'animen a fer un divertit test.


Més informació
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1