Divendres, 30 de març de 2012 | 15:03
Vostè es troba a: Inici > Entrevistes >

"Ens calen menys embolcalls i més cultura"

Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Jordi Panyella. Autor de 'Fèlix Millet, el gran impostor. La trama secreta de l’espoli del Palau'
"Ens calen menys embolcalls i més cultura"
28/03/2012 11:04
Jordi Panyella
Gemma Aguilera.- Jordi Panyella, periodista de referència a l’AVUI, ha publicat "Fèlix Millet, el gran impostor. La trama secreta de l’espoli del Palau" (Angle Editorial), un treball periodístic que plasma els detalls de l’espoli econòmic i frau cultural més greu que ha patit el país.
--Heu obtingut molta informació de fonts coneixedores de primera mà del cas Millet, però expliqueu que aquestes fonts no volen revelar la seva identitat. Tot i que han passat més de dos anys d’ençà que els Mossos d’Esquadra van entrar al Palau de la Música, penseu que encara hi ha por de parlar de Fèlix Millet?
--A mi no m’ha fet gens de por fer aquest llibre. En canvi, a la gent que ha estat a prop seu, per sota seu, al mateix nivell i fins i tot per sobre, els fa por d'identificar-se quan m’expliquen coses. Els qui eren subordinats perquè creuen que Fèlix Millet encara té poder d’incidir. Els que estan al seu mateix nivell o per sobre, és una estratègia d’imatge, d’evitar que se’ls hi vinculi. I encara hi ha una altra versió, gent que dóna la cara però per desmarcar-se’n. Quan a aquest grup els he preguntat si havien tingut contacte amb Fèlix Millet després d’esclatar el cas, tots m’han dit que feia mesos que no, que és un empestat.

--Al vostre entendre, Fèlix Millet encara té poder?
--No, rotundament.

--Fèlix Millet va transmetre, durant les compareixences davant el jutge, una imatge de frivolitat que va indignar la societat. És conscient de la magnitud del frau?

--Ell no té por, està descol•locat perquè no té la sensació d’haver delinquit. Ell té el convenciment, i és cert, que va salvar el Palau de la Música. Quan ell s’hi va posar al capdavant, el Palau queia a trossos, i l’ha convertit en una joia. Si us pareu deu minuts al davant del Palau veureu que és constant el degoteig de turistes. Per tant, ell no té plena consciència d’haver delinquit, sí que és conscient que ha fet coses mal fetes, però no li sembla que siguin delicte. I per tant, sí que considera que d’una manera o altra ha estat tractat injustament. Per això no volia tornar la Creu de Sant Jordi.

--Durant molt de temps ha tingut la complicitat de les administracions i dels mecenes. I potser també, en nom de la cultura, s’han permès més coses que no es permetrien en un àmbit diferent?
--Sí, és cert. Jo he arribat a la conclusió que se sabia el que passava allà dins, però no en la mesura en què passava, perquè aleshores s’hauria actuat de forma molt més contundent. Però el Palau és un símbol, i això descol•loca molta gent quan es fa públic el cas.

--Respecte d'aquest espoli cultural, al llibre doneu a entendre que la societat civil catalana i els representants polítics tenen part de responsabilitat per haver permès que el robatori s’hagués allargat tant. En quin sentit?
--Ens calen menys pedres i més cultura, menys embolcalls i més projectes. L’embolcall és fantàstic, i ho dic no només pel Palau de la Música, sinó també per les gales del cinema català, per exemple. Però al darrere d’això, quin cinema tenim, com es promociona la base del cant i de la música? La classe política està molt pendent de la imatge, de què diran, i molt poc del contingut. Tot és molt buit, tant ells com el que genera la seva activitat.
--Diríeu que Fèlix Millet és una persona culta?
--Domina el saxo, però com a afició. Un home que representa la màxima cultura, no se’l va veure mai anar al Liceu, i tampoc no trepitjava l’Auditori, ni va anar al Fòrum de les Cultures. És a dir, que el seu món era ell, i el Palau en la mesura que li servia per incrementar la seva capacitat d’influència i de poder.

--El pare de Fèlix Millet fou un gran mecenes de la cultura. Penseu, però, que el cognom ha quedat perjudicat per sempre?
--L’honor de la família ha quedat força perjudicat. El cas Millet està molt present encara en converses quotidianes, ha generat molta indignació, i durarà durant molt de temps. El cognom quedarà marcat per sempre.

--La societat civil ha perdut el respecte cap al Palau de la Música?
--La societat s’ha d’abocar a restituir l’honor del Palau. Ara hi ha molt de debat sobre si l’actual direcció del Palau de la Música és la que pertoca o no, entre d’altres coses pel lligam que té Mariona Carulla amb el passat, i perquè és una persona imputada penalment per un tema fiscal. No deixa de ser lleig que una institució que ha patit tant tingui ara com a presidenta una persona imputada. La societat ha de fer costat al Palau de la Música per garantir-ne el futur. El que és evident és que presidir el Palau dóna molt de poder i influència, perquè encara ara hi ha una pugna per controlar-lo. I és que un dels tòtems d’aquest país, junt amb el F.C Barcelona, és el Palau de la Música.
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1