Quico Sallés | Actualitzat el 21/04/2012 a les 01:33h

Peatges, putes i purins

L'any 1967, Bankunion, Unión Industrial Bancaria, una segona marca del Banc Atlàntic, presidit per Casimiro Molins (de Ciments Molins, cognom de marcada ascendència convergent i alhora cunyat de Laureano López Rodó, tecnòcrata del tardofranquisme) va crear una empresa: Autopistas Concesionaria Española S.A (ACESA). La jove empresa va obtenir la concessió per 37 anys de les autopistes de Montgat a Mataró, de Barcelona a la Jonquera i posteriorment la de Barcelona a Tarragona. Isidre Fainé ja hi treballava. De fet, hi va treballar fins el 1981 quan va entrar a La Caixa.

El negoci del peatge, malgrat augmentar els quilòmetres d'asfalt i a causa del control de preus de l'administració no van generar prou caixa. De fet, la fallida del Bankunion, diuen per culpa de les autopistes, va provocar que el Fons de Garantia de Dipòsits es fes a mans de la concessionària i que molt després tingués participació de La Caixa. Val a dir que quan Josep Vilarasau era el president de La Caixa no va voler les accions d'Acesa quan el Banc d'Espanya les hi oferí.

Poc a poc, ACESA es va convertir en una gallina dels ous d'or que va poder comprar Àurea i Iberpistas. Curiós és el cas d'Iberpistas, propietat del magnat Paco Godia que les seves connexions amb el règim feixista li van permetre construir el primer túnel de Guadarrama amb peatge posterior. Posteriorment Godia va succeir Josep Maria Bultó al capdavant d'ERCROSS i amb una amistat fraternal amb José Antonio Samaranch li va poder obrir moltes portes. Els Godia va crear amb La Caixa Inversiones de Autopistas el 2002, quatre anys després de deixar la presidència d'Explosivos Rio Tinto, on havia arribat des d'ERCROS després de vendre-la a la multinacional KIO.  

Àurea, per la seva banda, era propietat del Banco Central i de Dragados y Construcciones, i gestionava els peatges de Tarragona. El Banc Central va passar a mans del Banc de Santander, presidit per Emilio Botín, amic de l'ànima de Paco Godia, i el banc càntabre va vendre Dragados a ACS, de Florentino Pérez i a la familia del mític financer Joan March. Diuen les males llengües que Àurea es va fusionar amb ACESA quan Florentino Pérez va venir als funerals del gran Kubala. De fet, algú hauria de recordar l'entrevista que li va fer Antoni Bassas al president del Madrid al programa a Contracorrent - no sé a qui li pujarien els colors-.

El 2002 en fusionar-se ACESA i Àurea es va fundar Abertis, de la qual la Godia deu tenir ara com ara un 8% dels títols. De fet, els Godia i La Caixa van fundar Inversiones de Autopistas per enllestir l'operació. Abertis, dirigida per Salvador Alemany, té 775.989.672 accions. D'aquestes, La Caixa en té un 27,4%, ACS un 10,3%, Trebol Holdings una societat luxemburguesa que va obtenir el 15,5% de les accions venudes per d'ACS, i un 42% que circulen lliurament per borsa.

Si després de tot això, de veure aquests noms i aquestes empreses,  hi afegim que tant els governs de CiU van allargar concessions com les de Terrassa-Manresa, Garraf o Túnel del Cadí; que el tripartit regalava els peatges a l'ombra i que, fins i tot, el megalòman Josep Borrell repartia llicències prorrogades a tort i a dret, no sé com ens podem estranyar que el màxim assessor d'Artur Mas en matèria econòmica sigui Salvador Alemany.

De fet, no sé ni com ens podem estranyar que el New York Times parli del negoci de les putes catalanes i que la innovació d'aquest país passi per amagar la pudor dels purins. L'únic consol que ens queda és que saltar-se el semàfor en vermell d'un peatge no és cap infracció i no pagar un peatge un veritable símbol de revolució contra l'statu quo del franquisme sociològic. Fins i tot diria que més efectiu que cremar contenidors, els hi ho asseguro. #novullpagar

Navega per les etiquetes

insubmissió de la barrerapeatgepeatges

COMENTARIS

+0
-0
Expropiació de les autopistes
Anònim, 21/04/2012 a les 14:54
Hi ha d'haver peatges però la seva recaptació ha de servir bàsicament per millorar la sanitat i l'ensenyament. Per les nostres autopistes hi passen molts forasters, ells han de pagar. Aprofitem aquest "petroli" català, en benefici del poble. Està bé la campanya del no vull pagar, però si la Generalitat tingués pebrots expropiaria les autopistes espanyoles a Catalunya i faria un acord just amb Abertis.
+1
-0
Ni un Euro més
Anònim, 21/04/2012 a les 14:47
Ni un Euro més per espanya ni els polítics col·laboracionistes i botiflers.

http://www.youtube.com/watch?v=XInI1aidccA

La llibertat no és cara per escassa, sinó escassa perquè s´ha de guanyar.

Joan Salvat Papasseit
+0
-3
Sí als peatges
Cornellanenc, 21/04/2012 a les 14:30
Docncs, jo estic a favor del peatges. 1) Aquestes infraestructures que les paguin, perquè algú les ha de pagar, qui les usi. Si algú no té carnet, ni cotxe, perquè a través d'impostos les ha de pagar? La cultura del gratis total és de mediocres i de país malfeiner, i d'irresponsables. Cap subvenció; hem de saber que ens costa un servei quan el fem servir, encara que només en paguem una part. 2) Cal que en un territori (ara lamentablement l'E. espanyol) la norma del peatge sigui per a tothom, no només per a aquells que paguen i molt (56% d'IRPF), però l'Estat els tracta com a ciutadans de tercera i els obliga a finançar la xarxa de transport ràpida per carretera amb un impost directe. No es tracta que nosaltres no paguem, sinó que també paguin els espanyols (diguem-ho clar, que els espanyols facin el que vulguin; nosaltres, quan siguem independent, peatges).
+2
-0
Victimisme no LA VERITAT SI
indptista instrumental, 21/04/2012 a les 13:24
Gràcies Salles,perque, senzillament has fet de periodista. Cal que coneixem TOT l'actual statu quo del franquisme CATALA-español.Cal coneixa els lladres catalans del totxo-caixes amb els seus diners als paradissos fiscals. Son i Seràn els financers dels unionistes i la propaganda contra l'Independencia.
+1
-2
Artí culo ajustado a su nivel.
Anònim, 21/04/2012 a les 12:20
"Peatges, putes i purins" evoca a Quico Sallès. Muy fino en la elección hoy.
+3
-0
Català cornut...
....i a pagar el beure!, 21/04/2012 a les 11:21
La "Cosa" em sembla molt senzilla d'entendre, exiteixen 3 protagonistes en aquest tema: Estat, Inversors, Ciutadans.

Els ciutadans pagan impostos a l'Estat perquè aquest invertixi en bens públics a Catalunya, com ara en fer autovies, però l'Estat se'ls gasta fent autovies a Cáceres i Aeroports a Ciudad real i llavors els hi diu als ciutadans catalans que no hi ha peles per fer inversions a Catalunya, o pitjor els presuposta i després no els executa, resumint ens estafa i ens enganya.

En aquest punt entra el 3r protagnista, els inversors, molts d'ells catalans, que veient que l'inversió en Autovies a Catalunya és un negoci rentable (no com lo de Caceres o Ciudad Real) proposen a la Generalitat posar ells els calers de la seva butzaca a canvi d'una rendibilitat extra, aquesta rendibilitat fa que els ciutadans via peatges paguem 2 cops pel mateix servei, una en impostos no executats a Catalunya en forma d'autovies per discrecionalitat de Madrid i dues pels beneficis extres que demanen els inversors per suplir la funció de l'Estat que via peatges es passa el mort als ciutadans que cornuts paguen 2 cops.

Simulador Politico-Militar i Econòmic Gratuït! Ajudan's a la nostra comunitat de Catalans a aconseguir la independència en aquest brillant simulador!
Enllaç al joc:
http://www.erepublik.com/en/referrer/Naboal
+2
-0
Que pasa amb el semafor vermell?
Charly Brown, 21/04/2012 a les 11:02
Tin dues informacions que es contradiuen. Pasar sense pagar l'autopista quan t'alcen la barrera encara que el semafor continui en vermell, és infracció que et pot generar una multa o no?. Segons aquest article no, però segons l'Uriel Bertran, sembla que sí. No ens fotem pedres al nostre teulat deixatn circular versions contradictories de com s'ha de fer l'acció.

Algú pot dir, amb autoritat, quina és la realitat. És un tema important per tots aquells que volen formar part d'aquest moviment perque hem de saber si podem pasar en vermell o hem d'esperar a que ens el posin verd. Tothom ho ha de fer igual, perque l'acció sigui efectiva i massiva.
+6
-1
Als 40 valents
Anònim, 21/04/2012 a les 10:08
Evidentment que la companyia menysprea als 40 valents,
¿Que una altra alternativa li queda?, No fos cas que la gent se sumés en massa i llavors SI que tindrien un problema.
Hem de ser tots. HEM DE SER TOTS ELS VALENTS, per diverses raons,
1.) Si només es queda amb 40 la companyia posarà a tots els seus advocats en contra (Però no els poden FER res, és la paraula del senyor que hi ha a la taquilla conta la paraula del conductor, perquè han d'aportar proves del delicte ). Si som tots, presentessin una denúncia als jutjats contra 10.000 persones?. No oblidem que l'empresa es vana de que cada dia passen 400.000 vehicles pels seus peatges.
2.) Si som tots, quan tinguin 10 carrils del peatge aturats amb conductors que "novullpagar", tindran l'autopista parada i les caixes sense cobrar. No us preocupeu, ja deixaran passar a la gent sense preses la matrícula i movent el braç perquè es passi ràpid.
3.) Si som tots, les accions en borsa es veuran afectades quan els seus beneficis disminueixin, o els inversors "vegin" problemes a l'empresa.

Tot això ens porta a un problema, que la companyia (que tenen molt bones relacions amb els poders polítics) aconsegueixi el rescatar de peatge públic (amb taquilles on et cobren) i el converteixin en un "peatge a l'ombra", de manera que haurem d'estar atents als moviments polítics-empresarials.
No oblidem que la fi de la carrera dels polítics és ser contractats per les empreses privades quan es retiren de la política.
Felicitats per l'article, és molt necessari no oblidar-nos d'on venim, per saber a on NO hem d'anar.
ENDAVANT SEGADORS, aixequem TOTS ELS PEATGES DE CATALUNYA!
+4
-1
Als 40 valents
Anònim, 21/04/2012 a les 09:56
Evidentment que la companyia menysprea als 40 valents,
¿Que una altra alternativa li queda?, No fos cas que la gent se sumés en massa i llavors SI que tindrien un problema.
Hem de ser tots. HEM DE SER TOTS ELS VALENTS, per diverses raons,
1.) Si només es queda amb 40 la companyia posarà a tots els seus advocats en contra (Però no els poden FER res, és la paraula del senyor que hi ha a la taquilla conta la paraula del conductor, perquè han d'aportar proves del delicte ). Si som tots, presentessin una denúncia als jutjats contra 10.000 persones?. No oblidem que l'empresa es vana de que cada dia passen 400.000 vehicles pels seus peatges.
2.) Si som tots, quan tinguin 10 carrils del peatge aturats amb conductors que "novullpagar", tindran l'autopista parada i les caixes sense cobrar. No us preocupeu, ja deixaran passar a la gent sense preses la matrícula i movent el braç perquè es passi ràpid.
3.) Si som tots, les accions en borsa es veuran afectades quan els seus beneficis disminueixin, o els inversors "vegin" problemes a l'empresa.

Tot això ens porta a un problema, que la companyia (que tenen molt bones relacions amb els poders polítics) aconsegueixi el rescatar de peatge públic (amb taquilles on et cobren) i el converteixin en un "peatge a l'ombra", de manera que haurem d'estar atents als moviments polítics-empresarials.
No oblidem que la fi de la carrera dels polítics és ser contractats per les empreses privades quan es retiren de la política.
Felicitats per l'article, és molt necessari no oblidar-nos d'on venim, per saber a on NO hem d'anar.
ENDAVANT SEGADORS, aixequem TOTS ELS PEATGES DE CATALUNYA!
+12
-2
Llibertat=indepndència.
Un patriota, 21/04/2012 a les 09:47
Jo, a les properes eleccions, només votaré l'opció que porti en el seu Programa i primer punt la DECLARACIÓ UNILATERAL DE LA INDEPENDÈNCIA DE CATALUNYA, i tú que faras?.
+7
-0
em limito a esquivar-los
innisfree, 21/04/2012 a les 07:58
Ho sento, però jo no sóc tan propens a l'heroisme. Ja ho he dit algun altre cop: em limito a no passar per cap peatge.

Tot i que em moc regularment per tot el país, no passo MAI per cap via de peatge. Hi ha alternatives, encara que s'hi estigui més.

Convido tothom a fer el mateix. Si ho féssim així, els enfonsàvem el negoci.

I organitzar un "dia sense peatges", en què ningú agafés cap via de pagament?
+8
-2
el primer favor que ens farem els catalans es reconeixer que som una COLONIA
Anònim, 21/04/2012 a les 07:51
aquets son els autentics parasits que te catalunya, desde madrid els deixen explotar monopolis o semimonopolis de la colonia a canvi de tenir detenir "EL PATI QUIET" mai millor dit.

perque els quillos del baix se´ls hi diu que amb un estat propi hi hauria un canvi impositiu , els aumentaria la nomina mensual i molts canviarian rapit de pensament
+13
-1
Bravo, Quico
Anònim, 21/04/2012 a les 03:06
Avui trobo que has estat realment incisiu i encertat! Et felicito!
http://superviventcatala.blogspot.com/2012/04/uriel-bertran-satreveix-amb-la-barrera.html
+17
-1
Jo NO pago i trempo.
Randy git, 21/04/2012 a les 02:53
Doncs Jo penso NO pagar i mentres espero al peatge, dins l'inviolavilitat i privacitat de l'habitacle del meu vehicle, em faré una manola. Salut companys!

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: