Accés obert: el camí recorregut, la situació actual i les tendències de publicació científica

Rosângela Schwarz Rodrigues,
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
Universidade Federal de Santa Catarina
 

Packer, Abel et al.  SciELO - 15 Anos de Acesso Aberto: um estudo analítico sobre Acesso Aberto e comunicação científica. Editora UNESCO, 2014.


El llibre sobre els 15 anys del Programa SciELO, publicat en col·laboració amb la UNESCO, relata la seva trajectòria com a biblioteca, sistema d'indexació, plataforma editorial, xarxa editorial i meta-editorial des de la seva concepció el 1997 fins a l'any 2014. L'obra està organitzada en 10 capítols, escrits per 15 autors membres de l'equip de SciELO i col·laboradors internacionals. Analitza des de diferents perspectives el camí recorregut, la situació actual i les tendències de publicació científica en Accés Obert.

Els tres primers capítols tracten dels orígens i la història del programa i de la xarxa SciELO. El primer capítol, escrit pels directors Abel Packer i Rogério Meneguini descriu la motivació, la concepció del projecte i els elements del programa, destacant per les prioritats actuals de SciELO: a) la professionalització de les revistes; b) la internacionalització mitjançant la participació dels autors d'altres països i de la publicació dels articles en anglès; i c) la sostenibilitat, amb finançament estable, a partir d'una combinació d'ingressos.

El segon capítol, escrit per Rodrigo Duarte Guedes, es basa en entrevistes als editors participants del projecte pilot del programa en 1997, moment en el qual la discussió sobre Accés Obert encara no havia començat (la trobada a Budapest té lloc al 2001) i Internet encara generava desconfiances i patia limitacions importants.

El tercer capítol, escrit per Abel Packer, Nicholas Cop i Solange M. Santos parla de la Xarxa SciELO i la descriu com un "programa d'accés obert de cooperació internacional en comunicació acadèmica" que el 2013 abastava quinze països iberoamericans i d'Àfrica del Sud. Descriu el "model SciELO", compost de "itinerari, metodologies i tecnologies per a l'establiment, governança, gestió i operació de col·leccions nacionals Scielo de revistes i els seus interoperaciones a la xarxa SciELO i Internet". Aquest capítol és d'especial interès perquè mostra la complexitat i el grau d'innovació en la publicació científica que SciELO va arribar, mantenint les polítiques de les revistes i l'avaluació descentralitzada del contingut dels articles, a càrrec de cadascuna d'elles, així com el benefici de l'economia d'escala en l'edició tècnica i operacional, centralitzada en SciELO, i l'articulació del suport polític i financer per mitjà de col·laboracions amb els òrgans nacionals de Ciència i Tecnologia dels diversos països implicats.

Els capítols 4, 5 i 6 tracten sobre els criteris de selecció de les revistes, el flux de treball per a la inclusió d'articles a la plataforma, i els seus aspectes tècnics. Aquí és on es pot percebre amb més nitidesa la complexitat de les accions de SciELO i com aquesta plataforma proporciona avantatges a nivell comparatiu amb una editorial comercial de primera línia, sobre la base del programari lliure i al finançament amb recursos públics, i deixant a càrrec de les pròpies comunitats científiques les decisions sobre el contingut.

El quart capítol, escrit per Solange M. Santos i Abel L. Packer, descriu el flux editorial de les revistes, explicant la feina realitzada a partir dels articles enviats pels editors i la seva migració als llenguatges de dades SGML i XML. Cal destacar la descripció dels processos i la discussió sobre obsolescència tecnològica.

El cinquè capítol, escrit per  Abel Packer, Fabio Batalha Cunha dos Santos, Gustavo Oliveira da Fonseca, Jamil Atta, Roberta Mayumi Takenaka Graneiro y Rondineli Gama Saad explica que "la governança, gestió, finançament i operació, incloent la infraestructura de tecnologies de la informació, són responsabilitat de cadascun dels països participants a la xarxa. No obstant això totes les col·leccions operen amb la mateixa plataforma metodològica i tecnològica, el que assegura la compatibilitat dels continguts i la seva interoperabilitat "i detalla les eines i estratègies utilitzades per a l'actualització i manteniment de la plataforma.

Els quatre últims capítols presenten dos estudis sobre SciELO i la plataforma SciELO Llibres. El capítol set mostra una investigació realitzada a Xile sobre l'ús de la plataforma com a eina de suport per als estudiants, docents i investigadors, escrit per Atilio Bustos-González i Patricia Muñoz Palma. El vuitè capítol, escrit per Isidro F. Aguillo analitza comparativament els dos principals portals iberoamericans de revistes científiques, on assenyala els punts forts de SciELO alhora que recomana alguns ajustos.

El novè capítol tracta de SciELO Llibres i va ser escrit per Adriana Luccisano, Nicholas Cop i Abel Packer. Explica l'adaptació de l'exitós model amb les revistes per a les publicacions en llibres d'editorials seleccionades. El desè i últim capítol enumera els treballs científics publicats sobre SciELO, evidenciant la quantitat i la qualitat de la recerca associada al projecte. Els articles publicats en diverses revistes, treballs presentats en esdeveniments, tesis, dissertacions, llibres i capítols de llibres constitueixen un registre d'estudis associats al projecte durant la seva trajectòria.

La trajectòria de SciELO representa l'èxit del que era considerat impossible fins que es va demostrar el contrari. Prova que els països anomenats perifèrics tenen competència per a crear i gestionar revistes científiques de qualitat internacional, garantint espai i veu per a la ciència dins dels patrons acceptats mundialment i amb la sobirania necessària per al seu propi desenvolupament.

Design Thinking for Libraries: pensa el futur de la biblioteca com ho faria un dissenyador

Ferran Burguillos
Director de les Biblioteques Municipals de Sabadell
Diputació de Barcelona

Design thinking for libraries [en línia]: a toolkit for patron-centered design. San Francisco: IDEO LP, c. 2014. Disponible a: http://designthinkingforlibraries.com [Consulta: 11/05/2015]


Com podem transformar les biblioteques en laboratoris de creació i aprenentatge, veritables motors culturals i de foment de la lectura i del coneixement? De quina manera podem adaptar els serveis a l'entorn digital i millorar l'experiència de l'usuari? Com podem transformar els equipaments en espais de relació i vertebració social de la comunitat? Quins han de ser els usos i les funcions de la biblioteca del futur?

Fa anys que des de l'àmbit professional busquem com reorientar el model del servei de biblioteca, i sovint, malgrat tinguem clar cap a on hem d'anar, ens costa saber per on hem de començar. No estem sols en aquesta escomesa. Les biblioteques públiques de Chicago, als EUA, i les d'Aarhus, a Dinamarca, l'any 2013 van començar a treballar conjuntament amb l'organització IDEO.org en un projecte patrocinat per la iniciativa Global Libraries de la Bill & Melinda Gates Foundation, en el qual van acabar implicant-se més de quaranta biblioteques de deu països d'arreu del món.

La creació i conservació de vídeos nascuts digitals: la qualitat importa

Anna Valls
Centre de Documentació i Museu Arts Escèniques
Institut del Teatre 
 

Federal Agencies Digitization Guidelines Initiative (2014). Creating and Archiving Born Digital Video. Part III. High Level Recommended Practices. Disponible: http://www.avarchivering.nl/node/1973 [Consulta: 02/06/2015]


El document  forma part d’una sèrie de quatre que analitzen els aspectes més rellevants de la creació  i el sistema d’arxiu dels vídeos nascuts digitals. Tots quatre estan redactats i avalats per la  FADGI (Federal Agencies Digitization Guidelines Initiative)  que va néixer  el 2007 per definir pautes comunes, mètodes i pràctiques per a la digitalització d’audiovisuals de contingut històric,  però ara  ha editat la col.lecció de documents del qual forma part el document que és objecte d’aquesta ressenya  i que tracta ja dels documents nascuts digitals.

Els canvis a Europeana Data Model 5.2.5 i 5.2.6

Francisca Hernández
Consultora, DIGIBÍS

Definition of the Europeana Data Model v5.2.5. Disponible a: http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/3861/1/EDM%20Defin... 27/05/2015]
Definition of the Europeana Data Model v5.2.6. Disponible a: http://pro.europeana.eu/files/Europeana_Professional/Share_your_data/Tec... [Consulta: 27/05/2015]

Tot i que la documentació dels canvis introduïts en cada nova versió del model és una cosa confusa, ens referirem als més significatius de les dues versions de 2014 i deixarem a part aquelles modificacions que tenen a veure amb la pròpia organització i estructura del document o que suposen un canvi menor. Assenyalarem, doncs, aquells canvis que Europeana ha d'introduir per a una major interrelació i navegació entre les dades, per a una millor gestió de les dades, i per distingir els tractaments que realitza de les dades proporcionades pels proveïdors.

El principal producte de la recerca científica. Monografies i accés obert: un informe del HEFCE

Maria Cassella
Divisione Sistema Bibliotecario di Ateneo
Università di Torino

Higher Education Funding Council for England (2015). Monographs and Open Access. A report to HEFCE. http://www.hefce.ac.uk/pubs/rereports/year/2015/monographs/

El 2014 el Consell de Finançament de l’Educació Superior d’Anglaterra (HEFCE) va finançar un estudi sobre el tema de les monografies i l’accés obert o bé sobre les humanitats i el seu comportament cap a l’accés obert. Se sap, de fet, que el moviment de l’accés obert neix a l’àmbit STM i es concentra a la seva fase inicial en l’article científic. Progressivament, tot i que molt lentament, el moviment s’ha dirigit també a les disciplines humanístiques i a les ciències socials. Pels humanistes i estudiosos de les ciències socials la monografia era, i és, el principal producte de recerca científica. Per què -es pregunta el HEFCE- a la monografia li costa més entrar al circuit de les publicacions a accés obert?

Pàgines

Subscriure a blok de bid RSS