Avui s’ha presentat al Teatre de Salt la temporada 2012 – 2013 d’espectacles d’EL CANAL Centre d’Arts Escèniques de Salt / Girona, amb la presència de Jaume Torramadé, alcalde de Salt, Carles Puigdemont, alcalde de Girona, Xavier Soy, vicepresident de la Diputació de Girona, Jordi Cabré, director general de Promoció i Cooperació Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i Salvador Sunyer, director artístic d’EL CANAL.

La nova temporada inclou 11 espectacles, dels quals 10 són coproduccions amb teatres o festivals públics (Teatre Lliure, Teatre Nacional de Catalunya, Mercat de les Flors, Grec Festival de Barcelona i més de vint teatres europeus per a les coproduccions internacionals) i amb companyies privades.

Àlex Rigola, incorporat com a director resident a EL CANAL el 2011, dirigirà dos espectacles. El primer serà la seva versió de Macbeth, que inaugurarà a principis d’octubre la nova seu del centre d’arts escèniques a la Factoria Cultural Coma-Cros de Salt. El segon, titulat Bingo, és un espectacle de creació pròpia.

Complementen la programació Pàjaru, de la Cia. Pere Hosta; Pàtria, amb dramatúrgia i direcció de Jordi Casanovas; Hans Was Heiri, creat i dirigit per Zimmerman & De Perrot; MAZúT de Baró d’Evel Cirk Cia., dirigit per Blaï Mateu i Camille Decourtye; L’esperança de vida d’una llebre, de la Cia. Mal Pelo, dirigit per Pep Ramis i María Muñoz; Concert per a nadons, a partir del projecte de Paulo Lameiro; L’Estranger, dirigit per Carles Alfaro; i Nous projectes per un mal temps (Projecte Ressona amb l’Orquestra Athenea i Projecte Mgogoro amb Mentidera Teatre).

Balanç de 4 anys

A la convocatòria també s’ha fet balanç d’aquesta etapa de funcionament provisional d’EL CANAL, que ha inclòs 54 espectacles produïts o coproduïts (dels quals 32 d’autoria catalana) i ha comptat amb 326.416 espectadors, una xifra que dona idea del fet que el centre escènic ha programat per a tothom, per a un públic ampli i variat, i que ha sabut arribar més enllà del territori immediat en moltes ocasions. Al llarg d’aquest període, en el qual les administracions han delegat en l’Ajuntament de Salt i en la gestió de Bitò Produccions el desenvolupament d’EL CANAL, s’ha construït la nova seu a la Factoria Cultural Coma-Cros i s’han posat les bases artístiques i els objectius del centre.

Si un dels objectius principals és la posta en escena d’autors catalans i dels nous dramaturgs del país, l’altre ha estat la internacionalització del teatre català, en bona part gràcies al projecte Escena Catalana Transfronterera, que ha dotat de finançament europeu tant a les programacions com a la construcció de la nova seu, i ha impulsat l’eix Girona – Perpinyà i la connexió amb la xarxa francesa. Des d’EL CANAL s’han coproduït 11 espectacles internacionals amb més de 30 teatres europeus, i s’han portat els muntatges a 12 països diferents. En bona part, tot això ha estat possible gràcies a un model de gestió privada d’un equipament públic que ha permès sumar més de 3 milions d’euros de recursos externs, i 1 milió d’euros provinents del projecte europeu, als 3.300.000€ de les aportacions de les administracions del país. Del pressupost total de les 4 temporades, només una quarta part gràcies a aquest model s’ha dedicat a costos estructurals, cosa que ha permès dedicar la majoria de les inversions a la producció d’espectacles (4.800.oo0€).

Ara, que EL CANAL disposarà de la seva pròpia seu és urgent dotar-lo de personalitat jurídica pròpia i definir el model de funcionament futur, així com marcar nous objectius i reptes per aquesta nova etapa: convertir EL CANAL en un espai de referència en el desenvolupament de projectes de “nova generació” i adaptats al context econòmic actual i als nous mercats i públics, posant en valor els creadors del territori immediat i de Catalunya en general i cercant nous models i recursos per la internacionalització de la nostra escena.