lamalla.cat > Digitals i ciència

13/06/2012  13:32h

L'ensenyament digital arribarà a les universitats en 3 anys

Un estudi conclou que també ho faran les tauletes i la geolocalització

EFE 

  • Opcions enllaços externs

Les universitats iberoamericanes implantaran "d'aquí dos o tres" anys l'ús de jocs digitals com a metodologia d'aprenentatge per als seus alumnes, ja que aquests propicien "entorns altament immersius i interactius" que inviten que els estudiants se sentin "motivats a experimentar i aprendre". Aquesta novetat es desprèn de l'Informe 'Horizon 2012', elaborat conjuntament per l'eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el New Media Consortium (NMC), un consorci dedicat a l'estudi de la implantació de les noves tecnologies en l'ensenyament superior que aglutina més de 250 universitats de tot el món.


En declaracions a Efe, la directora de l'eLearn Center, Begoña Gros, ha explicat que el sector dels jocs digitals "està creixent cada vegada més en tot allò en formació, més enllà del mer entreteniment", cosa que hauria de permetre en un termini de dos a tres anys que les universitats iberoamericanes els integressin en els seus programes formatius.

"Es tracta, majoritàriament, de programes de simulació de la vida professional en forma de joc", ha matisat Gros, el qual ha posat com a exemple la simulació 'E-Plant', utilitzada per la Universitat de Navarra com a joc "en què els alumnes apliquen els conceptes teòrics exposats a classe".

11 tecnologies més
L'estudi, titulat 'Perspectives al voltant de la tecnologia. Educació superior a Llatinoamèrica 2012-2017', es presenta aquest dimecres en el prestigiós Massachusetts Institute of Technology (MIT) de Boston (EUA) i, a més de la implantació dels jocs en l'educació superior, té previstes onze tecnologies més que s'han d'integrar de mica en mica a les universitats.

Aquestes són, en el termini d'un any, els continguts oberts, les aplicacions mòbils, la computació en núvol —definida per Gros com "compartir arxius i 'software' en xarxa, sense suport físic"— i la potenciació dels entorns col·laboratius, és a dir, aquells en què els alumnes treballen amb altres estudiants a través de les noves tecnologies.

A l'horitzó de dos a tres anys, les tecnologies que s'haurien d'haver integrat en les universitats són, juntament amb els jocs digitals, les tauletes digitals, la potenciació d'entorns personals d'aprenentatge i la geolocalització.

En un termini més gran, de quatre a cinc anys, els experts que han elaborat l'informe aposten per la implantació d'analítiques d'aprenentatge, aplicacions semàntiques, cursos massius oberts en línia i realitat augmentada.

Segons Gros, aquests vaticinis s'han fet a partir de l'estudi de 45 experts de diferents països d'Iberoamèrica —inclosos d'Espanya i Portugal— que, entre altres aspectes, han pogut comprovar de primera mà com algunes d'aquestes experiències "ja s'estan duent a terme" a petita escala.

És precisament el fet que aquestes tecnologies ja estiguin implementades en algunes universitats, el que ha permès calcular quant temps podrien tardar a tenir una integració generalitzada.

"És inevitable caminar cap a la convergència entre el món de les noves tecnologies i l'educació superior, fugint de docències de metodologies tradicionals, poc pràctiques i participatives", ha valorat la directora de l'eLearn Center, per apuntar que "cal formar professionals capacitats per treballar en xarxa".


Publicat 13/06/2012  13:32h


  • Opcions enllaços externs


Comentaris

Escriu el teu comentari

Normes d'ús

  • Les opinions són dels internautes, no pas de lamalla.cat
  • Els comentaris han de mantenir l'educació i el respecte als altres.
  • No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis vigents.
  • lamalla.cat es reserva el dret a eliminar comentaris que no s'atenguin a aquestes normes o que no guardin relació amb el tema.



  • imatge

    NMC