Davant la fase d’alerta del protocol de prevenció de temperatures extremes, activada des del dimecres 8 d’agost fins al dissabte 11 d’agost, i seguint les indicacions del Servei Meteorològic de Catalunya, el Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Girona, ha contactat amb les persones usuàries de les zones afectades amb l’objectiu d’evitar o de minimitzar els efectes negatius de la calor en la salut de les persones grans.

Des del Centre d’Atenció del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Girona, s’han realitzat, amb motiu de l’onada de calor, 1.174 trucades de seguiment a totes les persones usuàries classificades en un nivell de risc 3 i risc 2, així com en cases aïllades de les zones afectades. Els nivells es defineixen segons les característiques de cada persona, a partir de la valoració d’aspectes com són ara l’edat, les patologies cròniques, l’habitatge (si està aïllat o no) i la xarxa social o familiar. Com més ítems es compleixin, més elevat serà el nivell de risc, que s’estableix de 0 a 3.

El seguiment telefònic que es realitza des del Centre d’Atenció es reforça, a més, amb les visites domiciliàries de l’Equip de Coordinació de Zona, format per professionals diplomats en treball social i educació social, i per llicenciats en psicologia, els quals estan en contacte permanent amb els serveis socials municipals per transmetre i rebre informació sobre les persones usuàries o sobre alguna intervenció específica que l’ajuntament hagi dut a terme des del municipi. Durant aquests dies s’han realitzat 44 visites domiciliàries específiques per l’onada de calor.

Els coordinadors de zona faciliten a les persones usuàries el full de recomanacions editat especialment amb motiu del protocol d’actuació d’aquests dies, en què els expliquen els consells, pràctics i senzills, que han de seguir i els recomanen que els incorporin als hàbits de la seva vida diària. Qualsevol incidència o cas especial en l’habitatge que pugui potenciar la vulnerabilitat davant dels efectes de la calor és comunicat als serveis socials de l’ajuntament corresponent per tal que es realitzi la intervenció que correspongui.

El Servei Local de Teleassistència, gestionat per l'empresa Televida, atén actualment 4.997 persones usuàries de les comarques gironines. Aquest Servei es presta a través de la Diputació de Girona, la qual, mitjançant un acord de col·laboració amb les administracions locals i comarcals, i gràcies al conveni marc IMSERSO - FEMP - Diputació de Girona per al desenvolupament del Programa de Teleassistència Domiciliària a comarques gironines, proporciona aquest recurs als 221 municipis de les comarques gironines.