Diumenge, 14 de octubre de 2012 | 10:29
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

Silenci, sisplau!

Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Anna Maria Villalonga petit
Silenci, sisplau!
Compulsió crònica
Anna Maria Villalonga
10/10/2012 12:11
Com sabeu perfectament si seguiu aquesta columna, em considero una gran afeccionada al cinema. Hi vaig sovint de tota la vida, des de ben petita, sempre que puc (per desgràcia, de vegades, no tant com voldria). Per a mi, mai no ha estat un simple exercici d’entreteniment, sinó un acte de cultura que sempre m’aporta (en negatiu o en positiu) alguna cosa interessant.

Un altre costum que tinc és el d’anar-hi tota sola. Ja sé que molta gent no és capaç de fer-ho, els genera angoixa i inseguretat. Tanmateix, aquest sentiment no deixa de respondre a un dels molts prejudicis de la societat que ens envolta. Algunes persones m’ho han comentat: que si sembla que no tingui ningú a la vida, que si noto que m’observen, que si no hi ha ningú amb qui comentar la pel•lícula. Tot això són camàndules que se superen fàcilment quan hom ho prova i experimenta el plaer de sentir-se independent, lliure, desvinculat dels altres.

Per a mi, no hi ha goig més gran que el de l’abstracció interna, en estat pur. Que ningú no et distregui, que puguis arribar tranquil•lament a la sala, ben concentrada. Dur a terme, en harmonia, el ritual d’ocupar el seient, preparar-te psicològicament i, aleshores, enfrontar la contemplació de l’espectacle ficant-hi ben endins, sense interferències, sense haver de somriure o comentar quelcom amb l’acompanyant. Sense perdre punt ni pistonada. Tu i la pantalla en íntima comunió. Com ha de ser. De fet, tinc molt clar que les pel•lícules que he presenciat en solitud les he gaudit amb una intensitat especial.

Per desgràcia, el món es ple de personatges incívics que, de tot això que jo descric amb tant convenciment, no en saben ni un borrall. Gent matussera, que escalfen les butaques amb les mans carregades de begudes carbòniques i cistells de crispetes, que degluteixen sorollosament (glú glú glú) i masteguen amb insídia (cric cric cric). Sense cap pudor, sense cap educació, sense cap mirament. Però el pitjor no és aquesta pràctica de nutrició compulsiva a la qual ja ens hi hem acostumat sisplau per força. No, no. Això no és res. Hi ha comportaments bastant més indignants.

Les meves experiències en aquest tema són extenses i variades, algunes prou surrealistes. Recordo, en dues ocasions diferents, haver viscut la presència de bebès a la sala. En tots dos casos van acabar plorant a cor què vols, lògicament. També recordo (és un problema cíclic) grups de joves que riuen com uns babaus (encara que la pel•lícula sigui un drama tremebund), es canvien de lloc i fan servir els telèfons mòbils. Per no parlar, ara que esmento els telèfons, dels impresentables que s’obliden d’apagar-los. No és estrany que els soni en plena projecció i... a voltes, que els despengin i CONTESTIN. Sí, contestin.

Tanmateix, tot això és peccata minuta si ho comparem amb el problema més gruixut, repetitiu i desesperant. Parlo dels espectadors, normalment d’una certa edat, que se senten legitimats (no em pregunteu perquè) per molestar el proïsme amb total impunitat. Matrimonis madurs, grups de iaies o famílies al complet que XERREN EN VEU ALTA DURANT TOTA LA PEL•LÍCULA, LA COMENTEN, L’EXPLIQUEN ELS UNS ALS ALTRES (????), FAN CONJECTURES, CRIDEN SI ELS FA POR, ES LAMENTEN SI ELS FA PENA I RONDINEN SI ELS ESCANDALITZA. En fi, com si es trobessin estirats al sofà de casa seva. La darrera vegada, fa un parell de setmanes, quan vaig anar a veure (soleta, feliç) l’última de Woody Allen.

Doncs no, perdonin tots vostès. El cine és un lloc públic, no un menjador privat. Els assistents tenim dret a gaudir de la pel•lícula en les condicions adequades, a no perdre’ns el diàleg, a fer-nos càrrec a la perfecció de la banda sonora, a que ningú no ens distregui amb estímuls aliens. En nom del civisme, en nom de la convivència, perquè no estem sols al món. Al cine hom arriba, seu, calla, mira la pel•lícula i marxa. Un cop al carrer, si vol comentar la jugada amb qui sigui, endavant les atxes. Però dins de la sala, dins del santuari, cal ser exigents, extremadament exigents.

Us asseguro que, quan he viscut situacions com les descrites (al voltant de les quals podria impartir un màster), no he pogut evitar subscriure, amb una fe cega, allò tan poc agradable de “Reservat el dret d’admissió”.
Merce Trias
11/10/2012 09:15
Jo com tú Anna sola i quan em ve degust, els caps de setmna per exemple, estigui fent el que sigui miro l\'hora i amb un pim pam ja estic al cine Verdi asseguda.. no m\'ho repenso molt i com que quasi totes les pelicúles que fan \"soposo\" que m\'agradaràn alli que estic, a sobre m\'han regalat un bonus per unes quantes pelis, que més puc demanar.... Ara bé l\'anécdota que supera crispetes, telèfons i xiuxs xiuxs.. al cine Alexandra, fan sessions golfes de monòlogistes o canta autors.. la qüestio es que per arrodonir el preu de l\'actuaciò entra veguda, refresc, mojitos etc. això soposo que per aquest tipus d\'espectacle molt bè.. però al cinema, tenir a una persona o varies, \"xurrupan la caipirhinya\" amb aquell srlup de quan s\'acaba...ja es el top.. ni concentraciò ni disfrute.. soposo que la bona quantitat de ron que possen, els empitofa ràpid, o sigui que xarrameca al canto.. sol.luciò, aixecrse i anar a un altre filera per no dir qualsevol tonteria al que està al meu costat i no começar un debat entre nossaltres, quan el propi cimena ho admet. Ja sabeu a l\'Alexandra peli i xurrupamenta.. quién dá más?????
Tura
10/10/2012 23:54
D\'acord amb tú Anna; fa anys, a l\'escola, hi havia una asignatura que s\'en deia \"Urbanitat\" i apreniem el que es podia fer i el que no; anem al cinema per veure una película i no per aguantar conductes de gent maleducada; això dels mòbils ho trobo horrorós. Un aticle ben assenyat, tens tota la raó. Bona nit.
Shaudin Melgar-Foraster
10/10/2012 21:40
Molt d’acord amb gran part del que expliques. A mi, però, m’agrada anar al cinema amb algú. No obro la boca en tota la projecció, gairebé ni em bellugo, però m’encanta, en acabar-se la peŀlícula, anar a fer un cafè amb la persona que ha vingut amb mi i comentar la peŀlícula quan és encara ben fresca al meu cap. Pel que fa telèfons mòbils, mai no n’he sentit cap a les sales de cinema, potser perquè està prohibit. Tampoc he vist (o sentit) mai bebès, ni gent xerrant. De tot el que expliques, només he sentit això dels joves que riuen com babaus, però generalment es tracta d’alguna escena lleugerament còmica (tot i que jo no li veig la gràcia perquè sol ser estúpida).
ALÍCIA MARSILLACH
10/10/2012 21:22
Jo estic acostumada a anar al cinema des de ben petita, i ja no diguem al teatre. La meva mare recordava com em portàvan a veure espectacles de tipus musical. Jo estava tan tranquil-la -- tenia 2 o 3 anys -- fins que sortia un cantant que es deia Antonio Amaya i em posava a plorar; la mare em treia de la sala, fins que marxava. Jo seguia, tant contenta, fins que tornava a sortir el senyor i jo, a plorar!e
Jordi Canals
10/10/2012 16:56
Si, “Reservat el dret d’admissió” No serveix de res! perquè és el propi local el que fa el negoci amb tot el que ven als desconsiderats perquè vagin mastegant . A mi també em treuen de polleguera tots aquets sorolls de les bosses de crispetes, sembla mentida que alguns siguin tan poc educats amb els que van al cine només per veure les pel•lícules.
Marta Valls
10/10/2012 13:35
Hola, a mi m\'agrada anar al cinema acompanyada, pot ser per que mai hi he anat sola, és clar. Al sortir m\'agrada coetar la pelicula.. A mi a part de molestar-me el soroll de menjar crispetes, begudes, setc... M?empipa moltíssim, el que va explicant què passarà, per que ja la vist previament... I no en veu baixa eh? Mira que pasa ara, i al final... quan expliquen el final, els trencaria la cara... Això es el que més em molesta quan vaig al cinema, cosa que ara per desgràcia faig ben poc... Gràcies Anna Maria... ho has retratat molt bé.
Elena Serra
10/10/2012 12:57
Jo ja fa temps que penso que quan donem el tiquet per a entrar a la sala, l\'empleat haria de revisar que la gent desconectés els mòbils
Gemma C.O.
10/10/2012 12:53
Tens tota la raó, és increïbles que passin aquestes coses al cinema, que no és pas , un invent recent . Ara trobo que el mateix al teatre encara és molt més terrorífic. Avisen que tanquis el móbil i qualsevol objecta que pugui fer soroll. amb el meu marit ja fem apostes de quants tels. sonaran, no falla !! jo sincerament dels actors pararia la funció obriria llums, tot de cop i volta i la persona que estigués penjada al mòbil, la faria fora. És potser un pel radical, però et ben asseguro que en quatre dies s\'acabava la broma.
Envia'ns el teu comentari
*
*

* Camps obligatoris
Llegir edició en: ESPAÑOL | ENGLISH
CatalunyaPress - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1