Programa

tornar a l'índex

Catalunya 2020

Propostes
Catalunya 2020
3Una Catalunya amb més FORMACIÓ

3.1GARANTIR EL FUTUR

Garantir el futur significa tenir unes generacions ben formades i capacitades per afrontar els reptes que s’esdevinguin en tots els àmbits de la vida.

Davant els reptes demogràfics que se’ns plantegen de cara al futur, amb una taxa elevada d’envelliment de la població i una natalitat cada cop més reduïda, cal garantir la sostenibilitat del nostre model de protecció social a través d’incrementar la riquesa del país.

Des de Convergència i Unió creiem que la major riquesa del país són les persones, i per aquest motiu, la millor inversió que podem fer entre tots per garantir el nostre propi futur és invertir en formar i educar les persones, en totes les etapes de la vida.

El nostre país sempre ha apostat per un model propi d’educació de qualitat, des del cicles inicials fins els universitaris, enfocat a la capacitació professional futura i també a la capacitació com a ciutadans cultes i lliures.

Una societat amb una bona formació i educació vol dir una societat amb un capital humà d’elevada qualificació, amb un gran potencial, amb capacitat d’atracció internacional i obert a la mobilitat internacional.

El sistema educatiu català ha de ser la garantia de la igualtat d’oportunitats, sense caure en l’igualitarisme absolut. Cal donar a cada centre educatiu la capacitat per poder actual autònomament i liderar un camí propi, per esdevenir millor escola i aconseguir que tot l’alumnat arribi a desenvolupar al màxim el talent i les habilitats.

Els tres elements bàsics del sistema educatiu del nostre país són l’alumnat, el professorat i la família. Hem de fer possible que despleguin el conjunt de potencialitats de tots ells.

Un país amb persones amb alta formació és un país creatiu i innovador, que inverteix en recerca i innovació, i que aporta un gran valor afegit i dinamisme a l’economia productiva.

Des de Convergència i Unió creiem que la millor inversió de futur i la garantia per a la sostenibilitat del nostre model social és apostar per una educació i una formació d’excel·lència, multilingüe i amb una alta capacitació tecnològica, que aporti valor afegit i de qualitat respecte la resta de mercats laborals. Un país amb un capital humà solvent i valuós és la millor manera de protegir el nostre sistema social d’atenció a les persones, perquè un mercat laboral fort i dinàmic és sinònim de protecció del sistema de contribucions socials.

La nostra vocació no és només garantir el futur individual dels ciutadans sinó protegir el futur col·lectiu com a membres d’una mateixa societat on la llengua i la cultura són instruments que conformen el nostre passat, present i futur col·lectiu.

Una societat molt dinàmica econòmicament però pobre culturalment no és una societat pròspera des del nostre punt de vista. Des de Convergència i Unió apostem per la cultura com a motor de la societat catalana, una societat dinàmica, creativa, emprenedora i oberta a la innovació i la imaginació. La cultura és el progrés de les societats modernes, és l’ànima que dóna vida a les consciències individuals i col·lectives i que fa que una societat avanci més ràpidament cap el futur.

3.2L’ENSENYAMENT LA MILLOR INVERSIÓ DE FUTUR PER AL PAÍS

L’educació és el factor clau per al futur d’una societat. La construcció de la Catalunya del futur passa forçosament per la millora de l’èxit educatiu. Aquesta és una prioritat per a la qual des de Convergència i Unió treballarem per assolir els objectius de la Unió Europea determinats en l’Estratègia Europa 2020.

L’Administració al servei dels centres, les mesures pedagògiques i organitzatives adients, uns docents i equips directius professionalitzats, i el compromís de les famílies en l’educació dels seus fills han de ser els eixos per desenvolupar un sistema educatiu d’excel·lència, que garanteixi la igualtat d’oportunitats.

Desplegament de la Llei d’Educació de Catalunya
  1. Desenvoluparem la Llei d’educació de Catalunya per construir el nostre sistema educatiu basat en el model d’interès públic com a garantia de l’educació en un marc de llibertat.
Règim lingüístic
  1. Mantindrem el règim lingüístic del sistema educatiu de Catalunya, d’acord amb els preceptes de la Llei d’educació de Catalunya.
Dret a l’elecció de centre i compromís de les famílies
  1. Potenciarem l’enfortiment del compromís de les famílies en el seguiment de l’escolarització dels seus fills i en tot el seu procés d’aprenentatge.
Mesures d’actuació pedagògica
  1. Aplicarem el Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya, amb els següents eixos d‘actuació:

    • 4.1. Promourem la professionalització de la docència: millorarem la competència professional dels docents a través de l’impuls de la formació inicial i contínua i la seva adequació a les necessitats educatives dels alumnes.
    • 4.2. Consolidarem el Suport Escolar Personalitzat en centres d’educació infantil i primària que dóna resposta a les necessitats d’aprenentatge de cada alumne perquè fa possible la detecció i intervenció precoç de les dificultats d’aprenentatge i les treballa mitjançant un reforç flexible i temporal.
    • 4.3. Aplicarem el Pla d’Impuls de la lectura per tal de millorar la competència lectora dels alumnes, com a eix vertebrador dels aprenentatges en totes les àrees i matèries curriculars, i alhora fomentar l’hàbit lector.
    • 4.4. Promourem la innovació metodològica i didàctica a les aules: simplificació dels currículums, impuls del treball competencial i de l’avaluació formativa com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge.
    • 4.5. Potenciarem l’autonomia de centre perquè cada centre pugui actuar autònomament per garantir la millor resposta a les necessitats de cada alumne.
    • 4.6. Promourem la professionalització de la direcció mitjançant la formació inicial i continuada dels directors i dels equips directius per tal d’enfortir el lideratge dels directors i dels equips directius dels centres.
    • 4.7. Fomentarem la implicació i compromís de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne reforçant el suport i orientació a les famílies i promovent-ne la participació en la comunitat escolar.
    • 4.8. Implementarem les relacions de la comunitat educativa i l’entorn per donar respostes integrals adequades al context educatiu dels centres. Promourem la coordinació entre centres i la col·laboració amb les empreses i amb els agents socioeducatius de l’entorn.
    • 4.9. Afavorirem la reincorporació al sistema educatiu d’aquelles persones en situació d’absentisme i d’abandó prematur dels estudis i la formació: implementarem els protocols de prevenció de l’absentisme escolar; actualitzarem els currículums dels ensenyaments d’educació d’adults; i incrementarem l’oferta de formació a distància a través de l’Institut Obert de Catalunya i la creació de centres formatius de segona oportunitat com a mesura per facilitar la reincorporació al sistema educatiu de joves que han abandonat prematurament els estudis.

  2. Prioritzarem l’aprenentatge de les competències bàsiques, especialment la comunicativolingüística i la matemàtica, per tal d’afavorir l’èxit escolar de l’alumnat. L’increment de les hores de matemàtiques a l’ESO, servirà també per fomentar les vocacions científiques i tècniques.
  3. Mantindrem l’avaluació extraordinària de setembre a l’ESO i al batxillerat per tal de facilitar que l’alumne assoleixi les competències requerides.
  4. Millorarem l’atenció a la diversitat, sota el principi de l’escola inclusiva, a través dels programes de diversificació curricular de l’ESO, les aules obertes, els projectes singulars, les unitats d’escolaritat compartida, les unitats de suport a l’educació especial i l’oferta de cicles formatius singulars.
  5. Potenciarem el domini de la llengua anglesa en tots els nivells i etapes educatives. Incrementarem el nombre de matèries impartides en anglès als ensenyaments obligatoris.
  6. Oferirem quadres de competències i continguts essencials per a cada matèria i etapa educativa, així com materials curriculars i formació al professorat per tractar-los i avaluar-los.
  7. Inclourem l’emprenedoria com a matèria optativa del tercer curs d’ESO.
  8. Diversificarem el currículum en els darrers cursos de l’ESO per donar resposta a les necessitats singulars de determinats alumnes i per afavorir-ne l’acreditació acadèmica i les competències preprofessionalitzadores.
  9. Impulsarem un nou model professional, mitjançant formació general i especialitzada als docents, per tal que els centres incorporin al seu projecte estratègies per aconseguir una millora dels resultats educatius de l’alumnat i potenciar la continuïtat en els ensenyaments postobligatoris.
  10. Avaluarem l’organització i funcionament dels centres que realitzen la jornada compactada.
Docents
  1. Millorarem la formació inicial i permanent del professorat, d’acord amb les universitats.
  2. Establirem la consideració d’autoritat pública dels mestres i dels professors en l’exercici de la funció docent.
  3. Ampliarem el nombre de directors acreditats com a directors professionals docents, mitjançant noves edicions dels cursos de formació directiva especialitzada i actualitzarem els continguts formatius de l’espai d’equips directius.
Administració educativa
  1. Enfortirem el Consell Superior d’Avaluació per garantir la seva presència en els organismes internacionals de l’àmbit de l’OCDE.(EE)
  2. Crearem cossos docents propis, d’acord amb el que preveu la Llei d’educació de Catalunya. (EE)
  3. Crearem el cos d’inspectors d’educació de Catalunya d’acord amb el que preveu la LEC. (EE)
  4. Disposarem de serveis normatius propis d’ordenació acadèmica. (EE)
  5. Crearem del servei d’homologació i expedició de títols. (EE)
  6. Crearem el sistema d’informació i orientació formativa i professional de Catalunya.

3.3LA FORMACIÓ PROFESSIONAL CLAU PER A LA COMPETITIVITAT

La formació professional, entesa en termes globals, que integra la formació professional inicial i la formació professional per a l’ocupació és un dels pilars fonamentals per a la reactivació econòmica del nostre país. Desplegar, amb la participació de tots els agents implicats, el nostre model de formació professional és una de les nostres prioritats. Aquest ha de ser un model de qualitat i adaptat a les necessitats personals i professionals de les persones i de les empreses, amb una base sòlida i consolidable al llarg del temps, per tal de millorar la qualificació professional dels ciutadans i la competitivitat de les empreses de Catalunya.

  1. Avançarem en el procés d’integració dels diferents subsistemes de formació professional per adaptar-la a les necessitats de les empreses, especialment les petites i les mitjanes, i garantir el reciclatge dels treballadors.
  2. Elaborarem la llei de FP de Catalunya per tal de regular la formació professional de manera integrada i fer del nostre model un model de formació professional de qualitat. (EE)
  3. Aproparem el marc de qualificacions català a l’europeu, facilitant el reconeixement i les equivalències de les competències assolides, promovent així els itineraris de formació i la mobilitat de les persones.
  4. Crearem un mapa integral de tota l’oferta professionalitzadora existent a Catalunya, amb independència de quin subsistema de formació estigui adscrita.
  5. Crearem un espai per implicar i mobilitzar les empreses pel nou model de formació professional i de formulació de les seves necessitats en matèria de qualificació i formació.
  6. Facilitarem l’accés de les persones i de les empreses al sistema de formació i qualificació mitjançant una xarxa integrada d’informació i orientació de qualitat i de fàcil accés per a tota la població al llarg de la seva vida.
  7. Potenciarem el reconeixement social de la formació professional mitjançant un sistema transparent d’equivalències amb altres ensenyaments de l’àmbit educatiu i universitari.
Curs d’accés als cicles formatius de grau mitjà i superior
  1. Desenvoluparem el curs específic d’accés als cicles formatius de grau mitjà i superior de formació professional com a via per a les persones que no tenen la titulació acadèmica requerida.
Formació professional dual
  1. Potenciarem la implantació de la formació professional dual (formació al centre educatiu i qualificació en una empresa) per tal de millorar l’oferta formativa i consolidar la formació professional com a aposta de futur, incrementant-ne la competitivitat i donant resposta a les necessitats del model productiu de Catalunya.
  2. Crearem incentius als programes de FP dual i en alternança, de pràctiques a empresa per a tots els joves menors de 25 anys per tal que tinguin l’oportunitat d’adquirir una experiència laboral i professional que els obri el futur de la seva carrera professional.
  3. Promourem un contracte específic per a la formació professional, que actualitzi la figura de l’aprenent i permeti, de manera real i productiva, l’alternança formativa entre centre de formació i empresa.
Formació al llarg de la vida
  1. Implantarem un model de Formació Professional al llarg de la vida que relacioni la formació dels joves amb la formació continua dels treballadors de Catalunya.
  2. Flexibilitzarem l’oferta i organització de la formació professional inicial i els ensenyaments de règim especial per facilitar itineraris formatius que permetin la formació al llarg de la vida.
Centres integrats
  1. Impulsarem els sectors estratègics de l’economia catalana a través de centres integrats de FP, públics i privats, que donin resposta a les necessitats emergents d’aquests sectors i ajudin al seu arrelament a Catalunya.
  2. Continuarem amb la creació de centres integrats de formació professional en què en un mateix espai els alumnes i els treballadors puguin disposar d’oferta formativa adaptada a les seves necessitats. Al llarg de la legislatura, es posarà en marxa el Centre Integrat de Formació de l’Automòbil de Martorell.
Reconeixement de l’experiència laboral
  1. Endegarem el sistema català de reconeixement de l’experiència laboral per a facilitar a la població del nostre país la capitalització i certificació de les competències assolides al llarg de la vida professional de les persones. (EE)

3.4LES UNIVERSITATS, LA PORTA EUROPEA A LA CREACIÓ, GESTIÓ I TRANSFERÈNCIA DEL CONEIXEMENT

L’ensenyament universitari és clau en la formació, la recerca i la innovació de la societat catalana i és la garantia de futur del país a partir de la internacionalització i l’economia del coneixement.

El futur de les universitats catalans passa per acostar-nos cada vegada més als models de les universitats europees amb una programació pròpia europea, que faciliti la mobilitat entre els estudiants i la col·laboració docent i de recerca entre els centres europeus de referència, amb una nova governança, amb més autonomia, amb un nou model d’accés, amb un nou model de finançament i amb un alt grau d’internacionalització.

Tenim un sistema universitari amb un alt potencial de creixement i d’atracció internacional, preparat per a ser un nou sistema universitari d’Europa. Des de Convergència i Unió treballarem per consolidar la projecció internacional de les nostres universitats per tal que esdevinguin referent de qualitat i excel·lència.

Model català d’universitats
  1. Impulsarem en el marc d’un ampli consens, un model universitari propi que respecti l’autonomia universitària, que ens permeti apropar-nos als models de les universitats europees, amb una nova governança, amb un nou model d’accés, amb un nou model de professorat, amb un nou model de transferència de coneixement, amb un nou model de finançament i amb un elevat grau d’internacionalització.(EE)
  2. Donarem un nou impuls a la internacionalització del sistema universitari català potenciant la llengua anglesa a les aules i la captació d’estudiants internacionals. (EE)
  3. Impulsarem el programa de doctorats en empreses, facilitant la interrelació entre la universitat i les empreses.
  4. Desenvoluparem el Consorci de serveis de les universitats públiques i centres de recerca per optimitzar recursos i assegurar una millor coordinació.
  5. Fomentarem el programa d’incorporació d’assistents de docència i de post doctorals seguint els models europeus per afavorir la qualitat docent.
  6. Promourem una revisió acurada de la programació dels estudis a Catalunya, procurant una racionalització de l’oferta i una especialització de les universitats.
  7. Revisarem les ofertes de grau i de postgrau a Catalunya amb l’objectiu d’optimitzar la programació universitària atenent les demandes de la societat; incentivant ofertes interuniversitàries, i impulsant i promovent especialment els màsters d’excel·lència internacional.
  8. Donarem un nou impuls a les ofertes interuniversitàries per donar estudis de gran qualitat formativa i optimitzar les millors ofertes.
  9. Treballarem per bastir un nou model de governança de les universitats públiques catalanes i de llur finançament, en la línia dels canvis que s’estan donant als països europeus més dinàmics, que en possibiliti una millora substancial de la qualitat docent, de la presència internacional, de la producció científica i intel·lectual i de llur contribució a l’economia productiva i al funcionament de la societat.
  10. Donarem un nou impuls a la via del professorat contractat permanent que estableix la Llei d’universitats de Catalunya, amb el renovat Pla Serra Hunter i la promoció de les figures contractuals permanents del professor agregat i el catedràtic.
  11. Farem una aposta decidida per la qualitat docent universitària incentivant la innovació docent amb una presència creixent a la xarxa, promovent avaluacions internes i externes i facilitant els incentius pertinents per a l’estímul de les millores en els resultats. En aquests processos, l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya hi ha de jugar un paper fonamental.
  12. Farem que el Consell Interuniversitari sigui l’eix vertebrador d’accions conjuntes Generalitat/universitats.
  13. Estendrem el pla d’impuls i de gestió de les pràctiques curriculars dels estudiants de grau en empreses i institucions col·laboradores a totes les universitats catalanes.
  14. Potenciarem i estendrem el Pla d’Emprenedoria de les universitats catalanes en benefici d’un major nombre d’estudiants.
  15. Tramitarem la nova Llei de l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya. Revisarem la totalitat de processos d’avaluació, acreditació o tramitació que duen a terme les agències catalanes en temes universitaris o de recerca amb l’objectiu de simplificar al màxim tots els tràmits i garantir-ne una resolució eficaç.
  16. Garantirem el coneixement i l’ús, oral i escrit, de l’anglès i d’altres llengües en tots els nivells universitaris.
  17. Vetllarem per oferir plans de renovació i rejoveniment del professorat i del personal de les universitats amb plans de renovació que assegurin la qualitat de l’oferta educativa en un moment en què es preveu un gran relleu generacional.
  18. Cooperarem amb les universitats catalanes en la seva plena integració a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) i simplificarem els processos de convalidació i homologació de títols. (EE)
Política de beques i ajuts
  1. Potenciarem les Beques Equitat per assegurar l’accés al sistema universitari destinant un 25% dels majors ingressos de matriculació, tot afavorint la igualtat d’oportunitats en l’accés a la universitat i la dedicació a l’estudi.
  2. Promourem l’extensió de les Beques Excel·lència per a estades a l’estranger dels millors estudiants de les universitats.
  3. Seguirem aplicant un sistema de preus de matriculació on siguin els nivells de renda els que determinin les quanties que caldrà abonar per aquells que no tinguin una beca equitat.
  4. Seguirem desenvolupant un ampli ventall d’ajuts, préstecs, fraccionaments..., que ajudin al finançament dels estudis i a reduir l’impacte sobre les economies familiars.
  5. Crearem, mitjançant l’AGAUR i amb la col·laboració amb entitats financeres, línies de crèdits “tous” per afavorir el finançament global de tota trajectòria acadèmica (Grau, Màster i Doctorat i despeses no acadèmiques però vinculades a la matrícula).
  6. Assumirem les beques universitàries que avui gestiona el Govern espanyol.(EE)
  7. Incrementarem les beques de mobilitat en quantitat i qualitat tant per a estudiants de grau o màster com per a personal docent i investigador i personal d’administració i serveis.
  8. Farem que l’Agència de Gestió dels Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) sigui l’ens de referència per tal de consolidar una gestió eficient i adequada de tots els temes relacionats amb beques i ajuts.
  9. Col·laborarem en els programes d’incorporació laboral dels nous graduats, i donarem suport a les borses de treball de les universitats, les beques de postgrau i les beques de treball en pràctiques.
Català a la universitat
  1. Vetllarem per la presència normalitzada del català com a llengua en l’ensenyament universitari, especialment en el nivell de grau, i per la presència del català als webs universitaris.
  2. Lluitarem per la projecció de la llengua catalana arreu del món amb la creació de lectorats de català i estudis tant en universitats espanyoles com europees i internacionals.
  3. Vetllarem per la creació de manuals universitaris i materials interactius en llengua catalana, que permetin una aposta decidida per la innovació docent d’acord amb els objectius del nou Espai Europeu d’Educació Superior.
Accés a la universitat
  1. Transformarem les proves d’accés a la universitat i els processos de preinscripció per tal d’afavorir i d’agilitar al màxim l’accés a la universitat, rebutjant iniciatives centralitzadores de revàlides.
Universitat per a tothom
  1. Donarem suport a les universitats en totes les iniciatives solidàries, aules universitàries de la gent gran, de foment de la sostenibilitat, d’eliminació de barreres arquitectòniques i d’adaptacions curriculars.

tornar a l'índex

Discursos per a un moment extraordinari

Aquest setembre el president Mas ha fet diversos discursos que marquen una època. Us els oferim.

L'exercici del dret a decidir

Els últims deu anys, Artur Mas ha exposat com veu Catalunya i el projecte per fer-la avançar en el terreny de la llibertat, l'autogovern i el progrés.

Programa electoral 2012

És l'hora que Catalunya iniciï el rumb cap a l'estat propi. No volem renunciar al que som, i al mateix temps, aquesta és la via que ens permetrà viure millor.

Apunta't al butlletí