Com superar la crisi dels quaranta, segons Kiko Amat

L'escriptor Kiko Amat. / Lisbeth Salas


L’escriptor Kiko Amat (Sant Boi, 1971) descriu en la seva nova novel.la la caiguda en un pou que sembla no tenir fons. Cienfuegos, el protagonista, pateix en la pròpia pell i ànima la crisi dels quaranta. Una crisi que, segons es diu en el llibre, fa que els homes es converteixin un altre cop en nens, hiperactius, insensats i afligits. Així és Cienfuegos. Així es comporta. Redactor del suplement de tendències del diari La Nación, fa i deixa que el seu món s’enfonsi després d’haver triomfat amb la seva primera i única novel.la, Mambo para gatos. De triomfador a perdedor hi ha un pas, de gegant, però només un, el de permetre que la por ennegreixi tots els gestos. Aquí es comença a configurar la vida tragicòmica del “ perdedor más grande de Barcelona”. Cienfuegos es converteix en un cràpula i acaba destruint el seu petit món, la relació amb la dona amb qui viu i mare del seu fill, a qui, malgrat el mal que professa, estima amb bogeria. De retruc, tot ell es desfà com un gelat esclafat per un sol canicular. Amb tot, i encara que sembli contradictori, el que en veritat busca el convertit en pusil.lànime periodista i escriptor és estimar i ser estimat. Però no en sap. I en una sèrie d’actes maldestres i encaminats a reafirmar la seva incapacitat, es va esfilagarsant el procés cap a la difícil sortida d’aquest moment crític de la seva vida.

En aquest recorregut, al lector li pot passar que se li vagi repetint com un mantra el títol del llibre, perquè la primera reacció és de no entendre’l, de no saber-lo encaixar; és més, el que ve de gust proclamar mentre convius amb el protagonista és Eres lo peor, Cienfuegos. Les decisions del protagonista instiguen a una empatia nul.la de qui l’observa. Ara bé, a mesura que se succeeixen les hiperaccions insensates, la reacció que acaba provocant és de compassió i pena. I certa simpatia. El sentit de l’humor de Kiko Amat hi ajuda. Molt. Si no fos per la multitud d’escenes delirants tenyides d’un humor anglès a l’estil Mr. Bean, podria passar que agafessis mania a la manera de ser de Cienfuegos. I, en canvi, la tendresa et guanya, com quan per exemple ell mateix pren consciència d’on és i què li passa: “ ¿Adónde te mudas cuando el lugar del que quieres mudarte eres tú mismo?”. Per no caure en el dramatisme, hi ajuden també, a part de l’humor constant, els dibuixos de Sergi Puyol intercalats en el text i la construcció de personatges i escenes a partir dels referents musicals i estètics tan particulars de l’autor.  

Seguir leyendo »

Cómo superar la crisis de los cuarenta, según Kiko Amat

L'escriptor Kiko Amat. / Lisbeth Salas

El escritor Kiko Amat (Sant Boi, 1971) describe en su nueva novela la caída en un pozo que parece no tener fondo. Cienfuegos, el protagonista, sufre en su propia piel y alma la crisis de los cuarenta. Una crisis que, según se dice en el libro, hace que los hombres se conviertan de nuevo en niños, hiperactivos, insensatos y afligidos. Así es Cienfuegos. Así se comporta. Redactor del suplemento de tendencias del diario La Nación, hace y deja que su mundo se hunda después de haber triunfado con su primera y única novela, Mambo para gatos. De triunfador perdedor hay un paso, de gigante, pero sólo uno, el de permitir que el miedo ennegrezca todos los gestos. Aquí se empieza a configurar la vida tragicómica del "perdedor más grande de Barcelona". Cienfuegos se convierte en un crápula y termina destruyendo su pequeño mundo, la relación con la mujer con quien vive y madre de su hijo, a quien, a pesar del daño que profesa, ama con locura. De rebote, todo él se deshace como un helado aplastado por un sol canicular. Sin embargo, y aunque parezca contradictorio, lo que en verdad busca el convertido en pusilánime periodista y escritor es amar y ser amado. Pero no sabe hacerlo. Y en una serie de actos torpes y encaminados a reafirmar su incapacidad, se va deshilachando el proceso hacia la difícil salida de este momento crítico de su vida.

En este recorrido, al lector le puede ocurrir que se le vaya repitiendo como un mantra el título del libro, porque la primera reacción es de no entenderlo, de no saberlo encajar, es más, lo que apetece proclamar mientras convives con el protagonista es Eres lo peor, Cienfuegos. Las decisiones del protagonista instigan a una empatía nula de quien lo observa. Ahora bien, a medida que se suceden las hiperaccions insensatas, la reacción que acaba provocando es de compasión y pena. Y cierta simpatía. El sentido del humor de Kiko Amat ayuda. Mucho. Si no fuera por la multitud de escenas delirantes teñidas de un humor inglés al estilo Mr. Bean, podría ocurrir que cogieras manía a la forma de ser de Cienfuegos. Y, sin embargo, la ternura te gana, como cuando por ejemplo él mismo toma conciencia de dónde está y qué le pasa: "¿Adónde te mudas cuando el lugar del que quieres mudarte eras tú mismo?". Para no caer en el dramatismo, ayudan también, aparte del humor constante, los dibujos de Sergi Puyol intercalados en el texto y la construcción de personajes y escenas a partir de los referentes musicales y estéticos tan particulares del autor.

Mientras adentro pasa todo esto, afuera el mundo también está en crisis. La escenografía del libro dibuja un mundo en convulsión, aquel que pensábamos que no tenía marcha atrás. El movimiento del 15-M –La Rabia, como se denomina en el libro–, el desalojo de plaza Catalunya, la protesta en el Parlament, todo, explicado con pelos y señales, en primera persona incluso, y ceñido a la realidad, queda escrito. Y se erige como una gran metáfora de la crisis interior del protagonista, que también toma parte en los sucesos, a su manera. La lucha, individual y colectiva, es para recuperar la dignidad perdida o robada. Todo el mundo quiere amar y que le amen. A través de un trato justo y respetuoso. Bidireccional.

Seguir leyendo »

"Rajoy és el millor còmic que tenim ara mateix"

Xavi Castillo s'ha plantat a Barcelona amb una maleta de superherois, por si de cas...

Només a través d'un ardu i rigorós treball de recerca es pot arribar a la conclusió que els polítics corruptes (imputats, perdó: imputats), una dotzena, serien la tercera força parlamentària al govern valencià. És la mena de coses que Xavi Castillo esbrina en el seu espectacle Veriueu-ho!, A la Muntaner de Barcelona fins al 13 de gener. Castell, cap visible de Pot de Plom Teatre, amb molt bon humor i amb tota la mala llet, administra píndoles d'actualitat en un espectacle imparable, satíric, insultant, divertit, surrealista i, no obstant això, real com la vida (política) mateixa . Només, amb la complicitat d'un públic entregat ("hi ha algú del PP?", Pregunta, en començar la funció), fa un repàs groller (com correspon) de l'actualitat espanyola.

Treball de camp

Xavi Castillo no es cansa. Tot el contrari, s'accelera. En realitat, des del seu pas per aquesta mateixa sala l'any passat (amb Hamlet? Això ho pague jo!), No ha parat. Veriueu-ho! recull bona part de la documentació acopiada en els programes que el seu grup ha fet a la televisió local valenciana Levante TV ia Internet. "Tenim molta feina: anem a totes les manifestacions per les reformes de Sanitat o Educació, a les protestes contra els desnonaments, a les vagues." I després fan les seves investigacions, com per exemple, per què una porra pot rebotar en una motxilla fins allotjar, de la mà del propietari de l'arma, en el recte de l'incaut motxiller. Coses de la ciència i de la vida...

Seguir leyendo »

“Rajoy es el mejor cómico que tenemos ahora mismo”

Xavi Castillo se ha plantado en Barcelona con una maleta de superhéroes, por si acaso.

Sólo a través de un arduo y riguroso trabajo de investigación se puede llegar a la conclusión de que los políticos corruptos (imputados, perdón: imputados), una docena, serían la tercera fuerza parlamentaria en el gobierno valenciano. Es el tipo de temas que Xavi Castillo averigua en su espectáculo Veriueu-ho!, en la Muntaner de Barcelona hasta el 13 de enero. Castillo, cabeza visible de Pot de Plom Teatre, con muy buen humor y con toda la mala leche, administra píldoras de actualidad en un espectáculo arrollador, satírico, insultante, divertido, surrealista y, sin embargo, real como la vida (política) misma. Solo, con la complicidad de un público entregado (“¿hay alguien del PP?”, pregunta, al comenzar la función), hace un repaso grosero (como corresponde) de la actualidad española.

Trabajo de campo

Xavi Castillo no se cansa. Todo lo contrario, se acelera. En realidad, desde su paso por esta misma sala el año pasado (con Hamlet? Això ho pague jo!), no ha parado. Veriueu-ho! recoge buena parte de la documentación acopiada en los programas que su grupo ha hecho en la televisión local valenciana Levante TV i en Internet. “Tenemos mucho trabajo: vamos a todas las manifestaciones por las reformas de Sanidad o Educación, a las protestas contra los desnonamientos, a las huelgas.” Y después hacen sus averiguaciones, como por ejemplo, por qué una porra puede rebotar en una mochila hasta alojarse, de la mano del propietario del arma, en el recto del incauto mochilero. Cosas de la ciencia y de la vida…

Seguir leyendo »

Radiografia del cinema italià actual

Imagen de la película 'Relato de una masacre'.

Què sap un espectador espanyol del cinema italià actual? Poca cosa. Què en pot saber? Doncs l'espectador mitjà, el "consumidor" (quina horrible paraula!) habitual de cinema, poca cosa més. S'exhibeixen molt poques pel.lícules del país transalpí a Espanya, menys del 10% de la producció. Aquesta mancança ha motivat la primera Mostra de Cinema Italià de Barcelona (MCIB), organitzada per l'Istituto Luce Cinecittà i que tracta de convertir la ciutat comtal en una plataforma privilegiada per a la difusió del cinema italià a Espanya. Des de divendres, 14 de desembre, fins al dimarts, 18, els cinemes Verdi projectaran gratuïtament vuit llargmetratges i altres tants curts i quatre projeccions especials. Cada pel.lícula serà presentada pel seu director i per alguns dels actors.

La selecció dels títols és tot un luxe. "És un festival de festivals", va comentar en la presentació Carla Cattani, cap de l'Àrea FilmItalia de l'Istituto Luce Cinecittà. "Recollim una selecció del millor que ha passat pels festivals de Cannes, Locarno, Venècia, Toronto i Londres". Per Daniela Aronica, directora del Centro di Studi sul Cinema Italiano i professora a la Universitat de Barcelona, "ens trobem davant d'una generació de cineastes que ha deixat des de fa temps de mirar-se el melic per confrontar-se amb la realitat i posar, si és possible, el dit a la nafra; que sap aprofundir amb descarnada lucidesa en els moments dramàtics de la història nacional o representar-los amb inquietuds antropològiques ". Així es pot veure en les pel.lícules de la Mostra, que tracten temes tant històrics com socials, com onírics, com divertits però que reflecteixen, com correspon, la realitat italiana del moment.

Directors presentadors

Seguir leyendo »

Una radiografía del cine italiano actual

Imagen de la película 'Relato de una masacre'.

¿Qué sabe un espectador español del cine italiano actual? Poco. ¿Qué puede saber? Pues el espectador medio, el “consumidor” (¡qué horrible palabra!) habitual de cine, poco más. Se exhiben muy pocas películas del país transalpino en España, menos del 10% de la producción. Esta carencia ha motivado la primera Mostra de Cine Italiano de Barcelona (MCIB), organizada por el Istituto Luce Cinecittà y que trata de convertir la ciudad condal en una plataforma privilegiada para la difusión del cine italiano en España. Desde el viernes, 14 de diciembre, hasta el martes, 18, los cines Verdi proyectarán gratuitamente ocho largometrajes y otros tantos cortos y cuatro proyecciones especiales. Cada película será presentada por su director y por algunos de los actores. Los espectadores se podrán hacer una idea muy fiel del cine italiano actual, ya que se trata de películas

La selección de los títulos es todo un lujo. “Es un festival de festivales”, comentó ayer Carla Cattani, responsable del Área FilmItalia del Istituto Luce Cinecittà. “Recogemos una selección de lo mejor que ha pasado por los festivales de Cannes, Locarno, Venecia, Toronto y Londres”. Para Daniela Aronica, directora del Centro di Studi sul Cinema Italiano y profesora en la Universidad de Barcelona, “nos hallamos ante una generación de cineastas que ha dejado desde hace tiempo de mirarse el ombligo para confrontarse con la realidad y poner, si cabe, el dedo en la llaga; que sabe ahondar con descarnada lucidez en los momentos dramáticos de la Historia nacional o representar el presente con inquietudes antropológicas”. Así se puede ver en las películas de la Mostra, que tratan temas tanto históricos como sociales, como oníricos, como divertidos pero que reflejan, como corresponde, la realidad italiana del momento.

Directores-presentadores

Seguir leyendo »

“Estic segur que el Govern haurà de rectificar la pujada de l’IVA”

Salvador Sunyer, director del Temporada Alta. /BRAVOGirona! Fishmuvi

Salvador Sunyer és el fundador i director del Temporada Alta, de Girona i Salt, un dels festivals més importants d'arts escèniques d'Europa. Amb una proposta d'espectacles àmplia, extensa i múltiple, nacional i internacional, autoproduïda i adoptada converteix Girona en un enclavament visible i atractiu per a la cultura en majúscules. Des de 1992, el festival s'ha mantingut sobretot gràcies al públic. Sunyer sap com moure’s en el marc de la recent conjuntura econòmica.

De quina manera està afectant la crisi econòmica a la cultura?

La situació ja era molt delicada, venim d'un context històric en què Catalunya i la resta de l'Estat tenen molt menys pressupost per a la cultura que la resta de sectors. I ara, si no es dóna un canvi fort –que no es donarà–, hi haurà un 30-40% de gent que viu de la cultura que ho haurà de deixar amb l’agravant que no hi ha feina enlloc. Dit això, la crisi ens pot ajudar a treure greix, a donar múscul, a plantejar el futur d'una altra manera i a obrir noves vies per a la gent jove. Fins ara hi ha hagut una generació tap, de la qual formo part jo mateix.

Seguir leyendo »

"Estoy seguro de que el Gobierno deberá rectificar la subida del IVA"

Salvador Sunyer, director del Temporada Alta. /BRAVOGirona! Fishmuvi

Salvador Sunyer es el fundador y director del Temporada Alta, de Girona y Salt, uno de los festivales más importantes de artes escénicas de Europa. Con una propuesta de espectáculos amplia, extensa y múltiple, nacional e internacional, autoproducida y adoptada convierte Girona en un enclave visible y atractivo para la cultura en mayúsculas. Desde 1992, el festival se ha mantenido sobre todo gracias al público. Sunyer sabe cómo moverse en el marco de la reciente coyuntura económica.

¿De qué manera está afectando la crisis económica a la cultura?

La situación ya era muy delicada, venimos de un contexto histórico en el que Cataluña y el resto del Estado tienen mucho menos presupuesto para la cultura que el resto de sectores. Y ahora, si no se da un cambio fuerte-que no se dará-, habrá un 30-40% de gente que vive de la cultura que lo tendrá que dejar con el agravante de que no hay trabajo en ninguna parte. Dicho esto, la crisis nos puede ayudar a sacar grasa, a dar músculo, a plantear el futuro de otra manera ya abrir nuevas vías para la gente joven. Hasta ahora ha habido una generación tapón, de la que formo parte yo mismo.
Concretamente, ¿cómo ha vivido los primeros recortes y ajustes en Temporada Alta 2012?

Seguir leyendo »

La cultura es resisteix a la pujada de l’IVA

El món de la cultura i el de les arts escèniques en particular, no deixa de lluitar contra la mesura del Govern que, en vigor des del 1 de setembre del 2012, ha augmentat l'IVA del 8% al 21%. El passat dia 7 de desembre, a instàncies de la Unió d'Associacions d'Empreses de la Indústria Cultural d'Espanya, diverses associacions internacionals de la Indústria Cultural van enviar una carta al president del Govern, Mariano Rajoy, als parlamentaris europeus i als membres de la Comissió, demanant tornar al tipus reduït d'IVA a la Llei general pressupostària per facilitar un creixement sostenible.

Pèrdua de llocs de treball

En la missiva, aquesta àmplia representació del sector cultural expressa i argumenta la seva "profunda preocupació" per la pujada de més del doble en l'impost de l'IVA en els ingressos en cinema, teatre, música en directe, circ, òpera, dansa... i consideren que "es converteix Espanya en un dels únics països de la zona euro on no s'aplica l'IVA reduït en els ingressos en les activitats culturals, com el cinema, esdeveniments de música en viu i teatre".

Seguir leyendo »

La cultura se resiste a la subida del IVA

El mundo de la cultura, el de las artes escénicas en particular, no deja de luchar contra la medida del Gobierno que, en vigor desde el 1 de septiembre de 2012, ha aumentado el IVA del 8% al 21%. El pasado día 7 de diciembre, a instancias de la Unión de Asociaciones de Empresas de la Industria Culturla de España, diversas Asociaciones Internacionales de la Industria Cultural enviaron una carta al presidente del Gobierno, Mariano Rajoy, a los parlamentarios europeos y a los miembros de la Comisión, pidiendo volver al tipo reducido de IVA en la Ley General Presupuestaria para facilitar un crecimiento sostenible.

Pérdida de puestos de trabajo

En la misiva, esta amplia representación del sector cultural expresa y argumenta su “profunda preocupación” por la subida de más del doble en el impuesto del IVA en los ingresos en cine, teatro, música en directo, circo, ópera, danza… y consideran que “se convierte a España en uno de los únicos países de la zona euro donde no se aplica el IVA reducido en los ingresos en las actividades culturales, como el cine, eventos de música en vivo y teatro”.

Seguir leyendo »

sobre este blog

El Diari de la Cultura

El Diari de la Cultura forma part d’un projecte de periodisme independent i crític compromés amb les expressions més avançades del teatre,  la música, la literatura i el cinema . Si vols participar-hi posat en contacte amb nosaltres a fundació@catalunyaplural.cat

- PUBLICIDAD -
- PUBLICIDAD -