Escòcia-Catalunya, impressions sobre els dos processos de reivindicació nacional

dissabte, 27/10/2012

Alex Salmond va cremant etapes en el seu projecte polític de fer d’Escòcia un país independent. L’última, un pas de gegant. Londres i Edimburg han pactat que el 2014 els escocesos podran decidir sobre el seu futur, si volen quedar-se al Regne Unit o escindir-se i fundar un nou país. Del procés d’independència escocès, algunes reflexions:

1. Unitat política

Mentre a Escòcia hi ha un únic partit polític, amb majoria absoluta, que persegueix la independència, a Catalunya no n’hi ha només un i cap d’ells no té majoria suficient, ara com ara, per imposar les seves tesis.

2. Majoria social

A Escòcia costa trobar al carrer partidaris de la independència. Les enquestes situen el sí al voltant del 30 per cent. El suport social a la creació d’un nou estat és molt menor que a Catalunya on les mobilitzacions sobiranistes tenen una resposta més massiva.

2. La qüestió econòmica

Catalunya és una regió rica, més que no pas Escòcia segons la classificació regional que fa habitualment Eurostat. Els escocesos no han estat el motor econòmic del Regne Unit en el sentit del que l’economia catalana aporta a Espanya. I tot i que la campanya del sí manté que hi ha un greuge fiscal, les xifres que tenen indiquen que a Escòcia es recapta el 9,6 per cent dels impostos britànics i la despesa pública que ve de Londres a aquell territori és del 9,1 per cent. Un cas molt diferent del català.

3. Els greuges identitaris

El debat identitari català i escocès no té res a veure. I si l’esport és un bon termòmetre per mesurar-ho, Escòcia té seleccions esportives pròpies. Reduint-ho tot a una frase, el sentiment de ser escocès i britànic alhora no té cap paral·lelisme amb el de ser català i espanyol al mateix temps.

4. L’argumentari del sí

La campanya del sí es basa en un sol argument, que les decisions “com més aprop es prenguin millor”, és a dir, que si les prenen els escocesos, Escòcia prosperarà més que ara. Aquest poble se sent cada cop més lluny del govern de Londres sobre el qual tenen molt difícil influir ja que el sistema polític britànic prima només, com se sap, els grans partits.

5. El lideratge d’Alex Salmond

Alex Salmond, el líder del Partit Nacional Escocès (SNP), és un polític enèrgic i carismàtic –expulsat del seu partit de jove durant uns mesos, obligat a deixar un cop el lideratge i reintegrat a la direcció poc després–, d’aquells que no deixa indiferent ningú. És aquesta capacitat de lluita la que, els seus partidaris, veuen com un element determinant per capgirar en dos anys les enquestes que no els són favorables.

Catalunya, dins o fora de la UE?

dijous, 27/09/2012

Quatre idees per al debat sobre com quedaria Catalunya a la UE si mai arribés una hipotètica independència.

1. Els tractats de la UE no diuen res

Que no digui res és bo i dolent al mateix temps. Positiu ja que d’aquesta manera queda clar que aquest és un procés que requerirà un tractament ad hoc, un procés únic i singular. Negatiu ja que es crea així una incertesa que alimenta la teoria del caos.

2. El conveni de Viena sobre successió d’estats en matèria de Tractats

Aquest conveni estipula clarament que un nou estat escindit d’un altre serà hereu dels tractats signats per l’anterior. Aquest és un punt clau on resideix bona part de l’argumentació dels que consideren que una suposada Catalunya independent quedaria dins de la UE. El gran punt en contra és que aquesta referència del Dret Internacional no ha estat aprovada pels grans països europeus, tampoc per Espanya i això en podria dificultar l’aplicació.

3. Els grans juristes europeus

Tenen clar que una declaració d’independència situaria Catalunya fora de la UE, però també admeten que amb voluntat política i una negociació prèvia es podria fer un procés d’adhesió ràpida de manera que aquesta entrada i sortida a Europa d’un suposat nou estat –on ja està vigent tota la normativa europea, és membre de la zona euro i de l’espai Schengen– fos automàtica i gairebé imperceptible per ningú.

4. Escòcia

Aquest seria, si mai s’arriba a aprovar la independència del Regne Unit, un bon antecedent per determinar l’estatus d’un territori escindit de la UE. No només per la situació en què quedaria el nou estat sinó també el vell. El Regne Unit sense Escòcia s’haurà de veure si manté el mateix nombre d’escons al Parlament Europeu, per exemple.

I com a documentació us deixo l’informe elaborat pel Centre d’Estudis Sobiranistes, un de la Fundació Josep Irla i encara un estudi que ha fet un think tank britànic sobre la situació a Escòcia.

Europa, la ‘rentrée’ calenta

dimarts , 21/08/2012

La tornada a la feina després de l’estiu serà especialment dura per a molts governs europeus que han de posar-se, mans a la feina, a quadrar els números com sigui per complir amb els objectius de dèficit públic. Entre les tisorades que venen, més enllà de l’espanyola, hi ha:

Grècia

El nou govern grec del conservador Andonis Samaràs, sorgit de les segones eleccions que es van fer abans de l’estiu aquest any, negocia amb la ‘troica’ més marge per complir amb els compromisos fixats de reducció de la despesa. Paral·lelament, l’executiu prepara un nou ajustament d’11.000 milions d’euros de la despesa pública que afectarà ara les pensions.

França

El nou president Hollande, criticat per la inacció en matèria econòmica dels seus primers cent dies al càrrec, haurà d’explicar com pensar retallar 33.000 milions d’euros aquest 2013. Abans de l’estiu ja va presentar un primer paquet d’ajust pressupostari, de 7.000 milions d’euros, que tenia com a base principal apujar els impostos als rics. Però només amb això no s’arriba a la xifra de contenció de la despesa que està fixada com a objectiu per l’any que ve. Com s’ho farà?

Holanda

El país va a les urnes el 12 de setembre per elegir un nou govern amb el Partit Socialista, SP, que podria convertir-se en una força determinant del nou executiu amb un discurs visceral contra les retallades i l’austeritat imperant a Europa. Justament el govern holandes va caure abans de l’estiu quan l’extrema dreta es va negar a donar suport a un pla per contenir la despesa pública de 14.000 milions d’euros per al 2013.

Regne Unit

La coalició de govern és a un pas del divorci però res fa pensar en una caiguda del govern que prepara un nou pla de retallades, el seu primer és de la tardor del 2010, que arribaria enmig de les crítiques creixents de sectors influents de la societat britànica per l’estratègia d’austeritat adoptada per David Cameron que diuen que ofega l’economia.

 

 

La crisi pot acabar també amb Obama?

divendres, 8/06/2012

Quan François Hollande va derrotar Nicolas Sarkozy a les urnes i es va imposar com a nou president de França, el diari Le Monde feia recompte: 16 dels 27 països de la Unió Europea havien canviat de color polític des de l’esclat de la crisi la tardor del 2008.

Aquest és un article recomanable per veure que, fins i tot en els casos més impensables, com ara el mateix Sarkozy o el de Silvio Berlusconi a Itàlia, la mala salut de l’economia ha passat factura als governants que ha enxampat al poder, la llista és llarga: Regne Unit, Espanya, Grècia, Dinamarca, Portugal, Irlanda, Hongria i molts altres.

Ara arriba el torn de renovar el càrrec al president dels Estats Units, l’home més poderós del món, i, encara que no ho vulgui, la situació econòmica amença la reelecció de Barack Obama. Les enquestes li donen encara avantatge, però n’hi ha alguna que ja ha donat un empat amb el seu rival, el republicà Mitt Romney.

El referèndum celebrat a Wisconsin sobre la destitució d’un governador republicà que ha acabat amb la seva ratificació al càrrec ha estat un nou cop d’alerta per a la campanya demòcrata que havia promogut aquesta consulta que s’ha convertit en un termòmetre de les presidencials. I l’han guanyat els republicans.

El vent huracanat de la crisi és capaça de tot, d’emportar-se esperances, feina, diners, perspectives i també governants. I ara li toca passa l’examen que ningú no ha superat a Barack Obama. I l’any que ve a Angela Merkel.

Els cinc reptes immediats del nou president de França

dilluns, 7/05/2012

Més de trenta anys després del triomf de François Mitterrand, un nou socialista –François Hollande– serà investit president de França el 15 de maig. I entre els seus reptes immediats:

1. Nomenar un primer ministre

François Hollande ha de nomenar un nou primer ministre, i de retruc un govern, que ha de satisfer les diferents –i tradicionalment enfrontades– sensibilitats del Partit Socialista. Entre els candidats hi ha Jean-Marc Ayrault, la seva mà dreta, Martine Aubry, primera secretària del partit i Manuel Valls, que també es va presentar a les primàries però s’ha sumat incondicionalment al projecte d’Hollande.

2. Debatre amb la cancellera alemanya la sortida de la crisi

El primer viatge fora de França que farà Farnçois Hollande serà per anar a Berlín a trobar-se amb la cancellera alemanya que el rebrà “amb els braços oberts”, segons ha dit ella, però amb la negativa a renegociar el pacte que consagra l’austeritat a Europa. Serà el moment de començar a defensar, de debò, les seves alternatives.

3. Defensar el seu projecte davant del món

Només prendre possessió del càrrec, i tornant de Berlín, Hollande volarà cap als Estats Units participarà en una cimera del G-8  a Camp David. Serà la gran estrena d’Hollande a l’escena internacional i el moment en que els grans líders mundials escoltaran de primera mà la seva recepta per sortir de la crisi: més inversió i menys austeritat.

4. Accelerar el calendari de retirada de l’Afganistan

El viatge d’Hollande als Estats Units inclourà també una parada a Chicago on es farà una cimera de l’OTAN. Hollande haurà d’explicar que les tropes franceses marxaran de l’Afganistan abans del que estava previst. Si el calendari oficial és 2014, els francesos volen completar la retirada ja aquest any 2012 amb els inconvenients que pot suposar per la resta d’aliats que lluiten contra el talibans.

5. Assegurar-se una majoria a l’Assemblea Nacional

Últim però no el menys important, François Hollande ha d’aconseguir una victòria rotunda del seu partit, el socialista, a les eleccions legislatives d’aquest mes de juny per garantir-se una majoria prou àmplia com per governar sense la coneguda com a cohabitació –un president d’un color i el govern d’un altre– que acabaria erosionant el seu marge de maniobra. Els sondejos li donen la victòria, i així s’espera que passi.

Per què Hollande ho té tan bé per guanyar a França?

dissabte, 28/04/2012

El dia 6 de maig, els francesos aniran a les urnes per dirimir en el duel entre el conservador Nicolas Sarkozy i el socialista François Hollande per la presidència de la República. Després de la victòria a la primera volta d’Hollande, el candidat socialista es manté com a favorit a per ocupar l’Elisi els pròxims cinc anys.

1. Els perdedors tenen poc suport

Mai un president francès que optava a la reelecció no havia perdut a la primera volta de les presidencials. Nicolas Sarkozy va trencar aquesta tradició i amb aquest resultat a la baixa, encara que fos per poc, s’ha vestit de perdedor. I partir com a perdedor en unes eleccions no ajuda gens a guanyar-les. Més vots per a Hollande.

2. L’ultradreta vota per l’original, no per la còpia

Nicolas Sarkozy ha fet l’ullet a l’ultradreta durant tota la campanya. Ja durant la primera volta va tocar temes com ara el tancament de fronteres per aturar l’entrada d’immigrants que tan preocupa el Front Nacional. Però tot i així, la ultradreta va obtenir la tercera posició a les urnes. Els votants ultres prefereixen l’original a la còpia i a la segona volta es podrien quedar a casa més que votar per un polític de dretes que consideren massa tou en les qüestions prioritàries per a ells. Això aplanaria el camí d’Hollande.

3. El càstig de l’austeritat a les urnes

Els governants que s’han sotmès al dictat de les urnes des de l’inici de al crisi econòmica han caigut. Sense excepcions. La política d’austeritat i la mala salut de l’economia en general han passat factura a l’hora de votar. I a Sarkozy li podria passar el mateix. L’alternança a França també sembla aprop.

4. L’aposta per un canvi d’estil

L’estil presidencial de Nicolas Sarkozy ha acabat esgotant als francesos que fa anys que el valoren negativament a les enquestes d’opinió. Ni els gestos forçats contra la immigració ni tampoc els intents de brillar en l’escena internacional no han agradat els seus votants. La seva hiperactivitat s’ha convertit més en un problema que en una virtud.

Les cinc claus de les presidencials franceses

dilluns, 16/04/2012

Tot Europa gira la vista cap a França que celebra eleccions presidencials entre el 22 d’abril –primera volta– i el 6 de maig –segona volta–. En joc hi ha la credibilitat de tot el continent. En plena crisi de l’euro, amenaçant ara amb força Espanya, el que passi a França pot acabar tenint conseqüències per a tothom.

1. La recepta per sortir de la crisi: Més austeritat?

A França hi ha en joc el gran debat sobre la recepta idònia per sortir de la crisi. Passa per més austeritat, passa per més retallades? Aquest és el model que ha imposat la cancellera alemanya, Angela Merkel, de la mà del fins ara president francès, Nicolas Sarkozy. Però no és l’aposta del favorit a les enquestes, el candidat socialista, François Hollande. Ell sospesa incrementar la despesa pública i apujar els impostos als més rics per finançar-ho. Si guanya, caldrà replantejar els plans per superar la crisi de l’euro. Drama a la vista.

2. Schengen, l’Europa sense fronteres: Perilla?

El fins ara president francès, Nicolas Sarkozy, aposta per reformar el tractat de Schengen –el que permet viatjar sense passaport a Europa– i retornar el poder als estats de tancar les fronteres si ho consideren necessari. Això podria ser el principi del final de la lliure circulació de persones al continent que és a la base de la construcció europea.

3. El discurs de l’esquerra: El paper de Mélenchon

Ha estat la gran sorpresa de la campanya. El candidat del Front d’Esquerra, Jean-Luc Mélenchon, ha tret en el moment oportú –en plena cruesa de la crisi econòmica– el discurs que molts volen escoltar –el de l’anticapitalisme–. Les enquestes li van de cara i les seves propostes d’extrema esquerra s’han fet un lloc en el debat electoral.

4. La salut de l’ultradreta: Marine Le Pen no se’n surt

Marine Le Pen i el seu discurs ultranacionalista no triomfa, de moment. Tot i que habitualment els sondejos no reflecteixen fidelment la intenció de vot de l’extrema dreta, els resultats que li donen no són els que Le Pen s’esperava ja que, des del principi, es va fixar com a objectiu arribar a la segona volta. La gesta del seu pare Jean Marie l’any 2002 –quan sí es va classificar– sembla que, aquest any, no es repetirà.

5. La hiperactivitat de Sarkozy, el seu mal

L’estil Sarkozy no ha agradat als francesos. Ell que va arribar a l’Elisi prometent que acostaria la figura de president als ciutadans, l’ha acabat allunyant. El seu caràcter –”alguns dels seus trets són al límit de la disfunció”, diu Le Point quan analitza psicològicament Sarkozy– se li ha acabat girant en contra. I els esforços d’última hora per reconduir la situació, fins ara, no li han donat fruit.

 

El final de Putin… encara lluny!

dilluns, 5/03/2012

Vladímir Putin ja és de nou al Kremlin. Amb la fredor calculadora que se li atribueix, l’any 2008 va deixar la presidència russa per imperatiu de la Constitució que no li permetia optar a un tercer mandat. Però ja en aquell moment tenia al cap que aquella retirada era només provisional. I que l’any 2012 hi tornaria. I la màquina no ha fallat.

La seva operació és impecable des del punt de vista legal, però una altra qüestió, més enllà de les denúncies d’irregularitat, és fins a quin punt és legítim aspirar de nou a un càrrec del qual va ser apartat per esgotament del termini màxim de dos mandats. Ara n’hi haurà més. I la fragilíssima democràcia russa se’n ressentirà una mica més. El tàndem Putin-Medvédev haurà estat al poder gairebé vint anys. I el mal ja estarà fet.

Haig de reconèixer que, en algun moment de l’any passat, vaig arribar a imaginar Medvédev, l’home de palla designat per Putin per guardar-li la presidència, plantant cara a l’aleshores primer ministre. El seu paper va ser magistral. Però va ser això, un paper molt ben representat. Medvédev no tenia intenció de trair el seu mentor tot i que tots dos estan avesats a les pel·lícules d’espies. I, sense dubtar-ho ni un moment, va cedir tot el terreny a Putin.

Ara Vladímir Putin torna a manar públicament. I ho farà per molt de temps. El seu patriotisme exaltat no té les bones formes, de cara enfora, de les de Medvédev. I el veto a una intervenció internacional a Síria, avalant implícitament les massacres d’Al Assad, en són una primera mostra.

 

Al menú d’aquest 2012, eleccions

dimecres, 18/01/2012

Si l’any 2011 va ser el de les revoltes, i ningú ho podia predir, aquest 2012 serà l’any de les eleccions. N’hi ha als grans països del món –entre els que en fan– i això marcarà l’agenda informativa d’aquests pròxims mesos. Això sí, no us espereu grans canvis!

Rússia – Presidencials el 4 de març

El primer ministre rus, Vladímir Putin, fa temps que maquina tornar al poder com a president. De fet, hi va al darrere des  que va deixar el càrrec el 2008 obligat per una Constitució que no permet més de dos mandats consecutius. Aquell any va situar un home de confiança –Medvédev– al poder presidencial però del Kremlin, Putin no ha acabat de marxar mai. I aquest 4 de març totes les enquestes diuen que hi tornarà com a inquilí titular. En total, podria arribar a retenir el poder –ell i Medvédev– 20 anys. El model Putin dóna símptomes d’esgotament. Al carrer hi ha contestació i a les urnes, amb irregularitats incloses, cada cop hi ha menys vots per al seu partit. Però la seva reelecció no sembla perillar.

França – Presidencials el 22 d’abril i el 6 de maig

Nicolas Sarkozy opta a la reelecció com a president de la República amb un panorama advers. Les enquestes d’opinió el situen en segon lloc, darrere del candidat socialista François Hollande. La crisi de l’euro li passa factura i la pèrdua de la triple A per a la seva economia no sembla que l’hagi d’ajudar a millorar les perspectives electorals. Els francesos en tenen prou. La seva hiperactivitat els ha saturat. Però aquesta mateixa hiperactivitat és la que el pot fer reviure si es llença de debò a la campanya. És la cita més oberta de totes.

Mèxic – Presidencials l’1 de juliol

El partit que va governar Mèxic durant 71 anys, el PRI –el Partit Revolucionari Institucional–, és a punt de tornar al poder després d’un parèntesi d’11 anys. El PAN –el Partit d’Acció Nacional–va trencar el monopoli de poder del PRI l’any 2000 amb Vicente Fox i va repetir proesa el 2006 amb Felipe Calderón. Però aquest 2012 les enquestes auguren que no se’n sortirà. L’estratègia de confrontació contra les màfies de la droga que ha provocat fins a 40.000 víctimes aquests últims anys no ha convençut els mexicans. I tot apunta que el PRI recuperarà el poder.

Estats Units – Presidencials el 6 de novembre

El gran espectacle de les eleccions als EUA ja està en marxa. Les primàries republicanes van arrencar al gener i culminaran abans de l’estiu amb la proclamació del candidat conservador que s’enfrontarà a Barack Obama. L’ara president no té fàcil la reelecció. La gestió del dia a dia, la dura realitat, ha fet esvair el seu esperit de canvi en qüestions com la reforma sanitària o el tancament de Guantánamo. En aquests camps, pocs avenços. Obama ha decepcionat. Però els republicans encara no estan prou forts com per plantar-li cara. Conclusió: no és de preveure relleu de poder a Washington.

Un any d’ARA i cinc motius d’optmisme al món

dimarts , 6/12/2011

Un any després de començar a pilotar la nau -entre altres- de les notícies de la secció d’Internacional que expliquem cada dia a l’ARA, el món ha canviat. Deixeu-me simplificar molt i proclamar que ha canviat a millor. I que, si se’n busquen, hi ha motius per a l’optimisme. Segur que almenys tants com per al pessimisme. Però avui deixeu-me que vegi el got mig ple.

1. Avança la llibertat i la democràcia

Les revoltes àrabs han derrrocat en un any quatre dictadors. Ben Ali, Mubàrak, Gaddafi i Salèh ja no són on eren l’any passat per aquestes dates. La llibertat i la democràcia ha avançat. El poble ha pogut elegir ja, en alguns casos, qui vol que els mani. I això sí que és un pas endavant.

2. La riquesa està més repartida

Les dades del Banc Mundial ho deixen clar. El PIB per càpita -la mitjana de la riquesa de cada habitant- no para de créixer en països com ara Brasil, Índia, Indonèsia o Sudàfrica mentre va endarrere a Europa. La truita s’ha girat i mentre els rics s’empobreixen, els pobres augmenten a poc a poc el seu nivell de vida.

3. Ja no manen sempre els mateixos

El món ha deixat de ser occidental. I s’ha precipitat l’aparició de nous actors que tenen veu i vot en l’escena geopolítica planetària. Països com Turquia o Qatar han estat determinants aquest últim any. Els emergents del grup dels BRIC (Brasil, Rússia, Índia i Xina) cada cop hi tenen més a dir al món, cada cop tenen més pes polític i també, molt important, econòmic.

4. Hi ha més pau

Sense dubte. Sense anar gaire lluny, l’entrega d’armes d’ETA a Euskadi té una importància que trascendeix l’escenari domèstic. És d’abast planetari. Com també ho ha estat la independència de Sudan del Sud que ha culminat un llarg procés de pau d’una de les guerres més sagnants al món. Al Pròxim Orient continua el bloqueig i Obama sembla desautoritzat per emprendre cap procés de pau a curt termini, però la reconciliació palestina és un pas endavant determinant.

5. Qui ho treballa, se’n surt

Crec que d’exemples aquest any no en falten. D’entrada les desenes de milers de persones que a Tunísia, Egipte o Líbia, entre altres països, van sortir al carrer i van aconseguir allò que volien. Amb tenacitat. Però deixeu-me destacar especialment la líder opositora birmana, Aung San Suu Kyi, que, després d’anys de lluita i clandestinitat, de reclusió per la força, ha aconseguit el que perseguia. La Junta Militar de Birmània ha cedit i ha obert un procés democràtic en aquest país.