Avui divendres s'obre al trànsit el desdoblament complet de l'Eix transversal, una autovia de 153 quilòmetres que va des de Cervera fins a Caldes de Malavella. Les obres, que han durat quinze anys, han permès convertir-lo en una autovia, amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit com per exemple el pas per Manresa. Aquest migdia, el president de la Generalitat Artur Mas i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, inauguraran l'autovia.
La infraestructura registra un tràfic d'entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris. L'impacte econòmic d'aquesta actuació, que inclou uns 50 viaductes, 14 tunels i 40 enllaços, ha generat 4.000 llocs de treball directes i indirectes durant el temps que han durat les obres. L'obra ha comptat amb un pressupost de 733,8 milions d'euros, i el Govern haurà de pagar 69,8 milions de mitjana fins el 2040 en concepte de “peatges a l'ombra”.
Eurovinyeta
Santi Vila ja va anunciar a principis d'aquesta setmana la seva intenció d'aplicar a l'Eix Transversal l'
eurovinyeta (un peatge per als camions i vehícles més pesats), una mesura que s'aplicarà únicament als vehícles pesats que facin el recorregut de punta a punta, però no els recorreguts interns.
Vila ja va dir, que l'aplicació de l'eurovinyeta no es feia amb finalitats recaptatòries, sinó “per evitar la utilització especulativa de la carretera”, especialment pels camions que creuen la península.
Crítiques dels usuaris
L'Eix Transversal es va començar a construir a la dècada dels 90 i ja des de llavors ha rebut les crítiques dels que hi circulen. Molts són els que diuen que circular per l'Eix és impossible, altres diuen que és lenta i perillosa en alguns trams i molts són els que es neguen a passar-hi i donen una mica més de volta per agafar la A-2. En definitiva, els anys i anys d'obres i els límits de velocitat han acabat amb la paciència de la gent, que veuen l'Eix com una carretera innecessària.
Quan Jordi Pujol va inaugurar el primer tram de l'Eix no es va pensar en la utilitat real que podria oferir aquesta carretera. El que els ciutadans reclamaven era un tram que unís Girona amb Lleida sense haver de passar per Barcelona. Però el Govern de Pujol, va optar per fer una única via amb un carril per sentit de circulació, deixant de banda l'opció que fos una autovia. El resultat, anys de cues que han provocat la indignació dels que hi passaven cada dia.
El primer Tripartit va decidir remodelar-lo i fer un segon carril i finalment avui, Artur Mas i Santi Vila faran la inauguració de tot el desdoblament complet.
Inauguració a Sant Sadurní d'Osormort
Finalment aquest migdia Artur Mas i Santi Vila, com ja he esmentat, faran la gran inauguració de l'Eix. El lloc que han triat per fer-la però, no és molt conegut per la majoria de catalans. Els motius que sembla que han portat Mas a Sant Sadurní d'Osormort per l'acte, no són altres que evitar-se xiulades i escridassades com va passar en la seva última compareixença pública en el partit del Catalunya-Nigèria. A més, el fet d'anar a un indret poc concorregut beneficia al president en el sentit que es podrà portar el seu “sèquit” perquè l'aplaudeixi i no l'escridassi.
Mas no ha aconseguit frenar les botzinades
Mentre Mas i Santi Vila han fet declaracions, han estat interromputs constantment per les botzines dels cotxes que circulaven per la via. En la seva intervenció, Mas ha remarcat la "dinamització econòmica" que suposarà el desdoblament de l'Eix i el rendiment que en trauran els municipis de la Catalunya central. Mas ha descartat però inaugurar gaires obres més en els propers anys.