Una altra manera de veure la publicitat
Veiem gairebé 100 anuncis al dia, però molts d’aquests no els recordarem ni reconeixerem passat un temps. La tendència de la publicitat actual és ser cada vegada més sofisticada per atreure un consumidor que s’ha tornat més complex
No et passa que moltes vegades no saps de què va un anunci fins que s’acaba? No ets l’únic. La publicitat cada vegada és més abstracta i complexa i moltes vegades ens deixa perplexos, hipnotitzats. Avui en dia, molts anuncis s’han convertit en una successió d’imatges impactants triades per captar l’atenció de l’espectador, encara que aquest no acabi d’entendre el que està passant.
Publicitat 2.0
Vídeos, imatges i anuncis animats: tots ells s'han convertit en una part del que estem acostumats a veure quan naveguem per la xarxa
El consum alternatiu
La crisi econòmica però també la conscienciació sobre el canvi climàtic i la preocupació sobre la ètica del sistema capitalista han propiciat el naixement de noves formes de consum. És un moviment que va més enllà, perquè proposa un nou estil de vida més respectuós amb el medi ambient i amb la societat.
Intercanviar qualsevol tipus de bé no és un fenomen nou. Durant el neolític ja existia. Ara, la permuta torna a posar-se de moda com a conseqüència de la crisi econòmica. La població ha entès que no cal comprar amb diners per aconseguir un objecte que vols o necessites sinó que es pot aconseguir a través de l’intercanvi. Lluny de ser només un estalvi econòmic la gent ja ho entén com una forma de consum responsable, respectuosa amb el medi ambient i allunyada del consumisme.
Què podem consumir de forma cooperativa?
A Internet podem trobar diverses pàgines web on intercanviar objectes i serveis. Aquests són alguns exemples.
Els joves canvien la manera de viure el cinema
Les noves tecnologies han transformat els hàbits cinematogràfics de les noves generacions
“El cinema tal com l’hem conegut està mort”. Així de contundent es va mostrar el director britànic Peter Greenaway en un certamen cinematogràfic a Barcelona el maig passat. Són molts els que així ho pensen. En el món del setè art, hi ha hagut una confluència entre una crisi de model, la caiguda d’espectadors i la crisi econòmica. El públic jove és la causa d’aquesta mort o en pot ser part de la solució?
Les sagues omplen les sales
Les pel·lícules formades per diverses seqüeles han liderat les taquilles els últims anys
El tren, una alternativa barata per visitar Europa
“Fer un Interrail” és una expressió ben coneguda pels joves europeus. Acaba el curs, arriba l’estiu i les vies del Vell Continent s’omplen de motxillers a la recerca d’experiències
El projecte Interrail va néixer l’any 1972, promogut per la Unió Internacional de Ferrocarrils (UIC, per les seves sigles en francès), i en 40 anys ha transportat milions de viatgers. Avui, els combinats d’Interrail permeten viatjar a 30 països, i s’han eliminat els marges d’edat (fins l’any 2007 el límit era de 26 anys). Tot i l’aparició de les aerolínies de baix cost, i a pesar de la mala conjuntura econòmica, l’experiència de viatjar en tren segueix tenint adeptes.
Fent via: l'experiència d'un Interrail
Els qui ho han provat asseguren que marxar d'Interrail és una vivència que sobrepassa el propi viatge. Dues tesimonis expliquen el seu viatge
La vida és local i el periodisme, també
Segons els experts, el futur dels mitjans locals és esplèndid perquè donen satisfacció a una necessitat social.
El periodisme local és el de les persones, el periodisme de proximitat, aquell que fa tornar a creure en la relació causa-efecte de la notícia i la rebuda del públic. Els mitjans locals són coneguts de moltes maneres i tenen innumerables definicions, però tots es caracteritzen per uns mateixos fets distintius: la identitat i la proximitat.
Un amarg cafè amb llet
La revista local Cafèambllet va accedir a un informe on es referien irregularitats en hospitals públics i ho va difondre a Internet.
Emprendre en temps de crisi
Si és difícil trobar feina en el context actual una bona solució és crear-se el propi lloc de treball
Iogurt personalitzat, aplicacions per smartphones, màgia i entreteniment, disseny, artesania... Qualsevol idea innovadora és bona per començar una empresa si el mercat ho permet. Els joves emprenedors són capaços de jugar amb el context actual i, amb iniciativa i molta dedicació, tirar endavant el seu propi projecte.
La idea, el primer pas d’un llarg camí
Crear una empresa és un procés llarg que necessita molta paciència i dedicació
Noves llengües per a nous temps
El xinès, el rus, el japonès i l'àrab s'han convertit en les llengües de moda, ja sigui pels horitzons laborals que obren o per l'interès cultural que desperten
Les matriculacions de catalans per aprendre rus han augmentat un 175% en els últims quatre anys i per estudiar xinès, un 148%. Aquestes dades, facilitades per l’EOI Drassanes de Barcelona, demostren que llengües abans considerades exòtiques són cada vegada més demandades pels estudiants d'idiomes. Seguint el rus i el xinès de ben a prop, es troben el japonès i l’àrab.
Internet, la nova acadèmia d’idiomes
La web ens obre les portes a una nova manera d'aprendre idiomes: més fàcil, més econòmica i més interactiva
Més dietes i més sobrepès que mai
Els mestres de la cuina han canviat: s'ha passat de la transmissió cultural dels familiars als consells absoluts dels nutricionistes
Els maldecaps que tenen alguns joves (i no tan joves) a l’hora de posar-se davant dels fogons planteja una sèrie de dilemes. L’alimentació, com la gran majoria de fenòmens socials, es fonamenta en la transmissió cultural.
L'alimentació i la socialització en un mateix plat
L'entorn de les residències o els pisos universitaris afavoreix una alimentació responsable.
Marques blanques: la revolució dels mercats
La relació entre les marques blanques i comercials és molt complexa. Les estràtegies de còpia de productes han permès a les cadenes de supermercats assolir l’èxit de vendes actual i ara són elles les que tenen la paella pel mànec.
Marca blanca. Per a la majoria de nosaltres aquest terme és familiar. Tot i així, no tothom sap exactament a què fa referència. Las marques blanques són aquelles que pertanyen a una cadena de distribució i sota les quals es venen productes de diferents fabricants. Aquests fabricants poden elaborar productes en exclusiva per a la marca o poden disposar d’altres marques que també entrin al mercat.
Els rebosts es tenyeixen de blanc
Els consumidors demostren una creixent preferència per les marques blanques davant la seva relació qualitat-preu.
'Mems', els nous emoticons
Imatges, vídeos, frases, cançons. Hi ha tot un seguit d'elements que circulen diàriament a la xarxa i que la gent fa servir en la seva vida quotidiana. Es tracta d'una nova manera de transmetre la cultura i de comunicar-se.
Què són els 'mems'? D'on ve aquesta estranya paraula? Un mem és qualsevol frase, vídeo o imatge que circula de manera viral per Internet. Es transmeten per imitació, perduren en la societat i són utilitzades dia a dia i en diferents àmbits. Aquest fenomen no és quelcom nou, sinó que té els seus orígens en la Tesis Dawkins.
Catalunya i els 'mems'
Els vídeos que intercala el programa de televisió APM? s'han convertit en tot un fenomen, com "et felicito fill" i "algú ho havia de dir".
Els celíacs, una vida sense gluten
La celiaquia és una intolerància alimentària permanent que afecta a l'1% de la població mundial, i no sempre presenta símptomes visibles. La genètica juga un paper clau en el desenvolupament de la malaltia i, per ara, el repte és diagnosticar-la el més aviat possible en la població infantil.
La malaltia és com un iceberg: hi ha molts casos per conèixer per cada pacient diagnosticat. En adolescents i persones adultes es presenta freqüentment asimptomàtica, encara que la reacció que tenen quan mengen gluten és perjudicial pel seu cos. La distensió abdominal, les diarrees abundants, la pèrdua de pes i la falta de ferro són els signes principals de la celiaquia en els nens i nenes.
Quant val ser celíac?
La medicina dels celíacs és la seva alimentació. Per això es veuen obligats a comprar aliments específics. El problema és que acostumen a ser tres vegades més cars.
Pràctiques en empreses, una porta al món laboral?
Davant les dificultats del mercat laboral, molts joves es plantegen marxar fora o continuar formant-se
L'actual context de crisi econòmica afecta als joves en més aspectes que en la preocupant taxa d'atur juvenil, que supera el 50% als Països Catalans. Els que tenen la sort de tenir una feina, sovint es troben en condicions de precarietat ja sigui fent feines no vinculades al seu àmbit d'estudi o bé amb contractes que no garanteixen unes condicions adequades de vida com els de pràctiques en empreses o els becaris de recerca. No hi ha gaires alternatives a banda d'aquestes i poden ser arriscades: marxar a l'estranger o reprendre la formació.
Diferents contractes, mateixa precarietat
Les principals condicions legals de treball pels joves són: pràctiques, formació i aprenentatge i investigació
Amor en línia: un fenomen en expansió constant
El ritme accelerat de vida ha provocat que cada cop hi hagi més persones que troben parella per Internet
Les xarxes socials i les agències en línia han impulsat una nova forma de lligar. El primer contacte prescindeix de l'atracció física i dels estímuls sensorials, i deixa lloc a l'imaginació. Aquest és un dels possibles motius pels quals cada vegada hi ha més usuaris que flirtejen per internet. De fet, als EUA un 35% de dones i un 45% d'homes confessen que algun cop han mantingut una relació sentimental a través de la xarxa. A Catalunya, per exemple, els usuaris de Meetic ja superen el milió.
Per què es lliga per internet?
Tres experts reflexionen sobre aquesta nova forma d'enamorar-se
Els nens de la Guerra de Bòsnia, 20 anys després
Sis nois que van arribar a Catalunya fugint del conflicte es retroben ara a Barcelona
El 9 de desembre de 1992 aterrava a l'Aeroport del Prat un avió provinent de Budapest. A dins, 110 persones que escapaven de la Guerra de Bòsnia arribaven al Principat amb la recança d'una vida que quedava enrere i l'esperança d'un futur per construir. 20 anys després, sis dels nens que van fer aquell viatge coincideixen de nou per compartir experiències i explicar com els ha afectat aquell dia que els va canviar la vida per sempre més.
Periodistes al cor dels Balcans
Tres professionals de la comunicació ens apropen les claus de la Guerra de Bòsnia i relaten les seves experiències sobre el terreny
1.400 tones contra la fam
El Banc dels Aliments celebra la quarta edició del Gran Recapte els dies 30 de novembre i 1 de desembre
Més d'un milió de persones passen gana a Catalunya. És per això que la Fundació Banc d'Aliments s'ha fixat l'objectiu d'aconseguir 1.400 milions de quilos de menjar, l'equivalent a una piscina olímpica plena d'arròs. "Ho farem junts" és el lema escollit pel Gran Recapte d'aquest any.
El Banc dels Aliments per dins
L'organització mou diàriament entre 10.000 i 25.000 quilos d'aliment i manté la seva activitat durant tot l'any
Debat electoral de la UPF, íntegre
Ha estat realitzat pels estudiants de periodisme que elaboren el suplement Cetrencada i moderat per Salvador Alsius
A pocs dies per les eleccions, l'associació d'estudiants FNEC, amb el suport de la Universitat Pompeu Fabra, ha organitzat un debat electoral amb representants de tots els partits parlamentaris. Moderat per Salvador Alsius, el debat ha constat de dos blocs: el primer, centrat en les polítiques socials; i el segon, sobre el procés sobiranista que ha emprès el país. Al principi de cada bloc, els candidats han exposat amb ordre estricte els seus punts de vista i tot seguit hi ha hagut un espai per a intervencions en clau de tertúlia. Ha estat ric en opinions i també hi ha hagut alguns moments de tensió. Al final, els estudiants i professors que han omplert l'auditori han fet preguntes als candidats.
En el debat hi han participat:
Jordi Turull (CiU)
Rocío Martínez-Sampere (PSC)
Marcos Sánchez (PP)
Jaume Bosch (ICV)
Oriol Amorós (ERC)
Uriel Bertran (SI)
Jordi Cañas (Ciutadans)
Protestes alternatives
La desobediència civil i l'augment de les consultes ciutadanes són mecanismes de protesta que poden complementar la vaga en les reivindicacions
La quarta vaga general des de 2010 ha reobert el debat de la utilitat d'aquest mecanisme de protesta. Treballadors i sindicats es van manifestar el 14N en defensa dels drets laborals i contra les polítiques d'austeritat , que empitjoren sistemàticament les condicions dels assalariats. La novetat és que es tracta d'un projecte d'àmbit europeu.
El poder social dels universitaris
Els estudiants són els principals actius de mobilització per canviar la política actual
Sexualitat, informació sense formació
La informació poc fiable d'Internet, l'alliberació sexual i el silenci de les escoles i els pares deseduquen els joves en sexualitat
Cada vegada els joves s'inicien en el sexe a una edat més primerenca. Un model social permissiu i un fàcil accés a una informació frívola i superficial a Internet, crea una mancança en l'educació sexual dels joves. A més a més, ni els pares i ni l'escola prenen un paper actiu.
Els joves decideixen, doncs, obtenir l'aprenentatge a través de la seva pròpia experiència, parlar els dubtes amb els amics i observar models de comportament en la pornografia o la literatura eròtica
Erika Lust, el cine eròtic per dones
L' educació no formal i l'evolució cap a la igualtat de sexes transmeten als joves els rols en les relacions de parella.
Discoteques gratuïtes: oportunitat o problema?
Que la gent no gasti no vol dir que no vulgui sortir. Es busca qualitat a baix cost i, les empreses dedicades a l'oci nocturn s'adapten a aquesta demanda. Ara bé, les ofertes barates i les facilitats per divertir-se fomenten el 'turisme de borratxera' i el descontrol dels clients?
Com viure de Youtube, els camins de l'èxit
Cerqueu desesperadament la manera de fer-vos famosos i de guanyar-vos la vida d'una manera entretinguda?
Delegeu de fer petites històries en vídeo i de seguir les passes dels vostres ídols de YouTube?
Doncs aquí trobareu assenyalats alguns dels camins de l'èxit, exposats per Rush Smith o Loulogio, que en són beneficiaris.
Youtube, la nova televisió
El portal de vídeos s'acabarà convertint en la televisió del futur · Ho comença a provar l'espectacle 'Visto lo Visto TV'
'CouchSurfing', viatjar de sofà en sofà
Viatjar és sinònim de descobrir, aprendre i passar-s'ho bé. Una manera senzilla i enriquidora de fer-ho és allotjar-se a casa dels habitants locals. CouchSurfing ofereix aquesta possibilitat des del 2004 als més de 5 milions d'usuaris registrats.
De manera gratuïta, els membres de la pàgina comparteixen sostre i vivències amb viatgers de tot el món. Els resultats acostumen a ser molt positius, i en la majoria de casos, tant l'hoste com l'amfitrió o amfitriona esdevenen amics o amigues de per vida. Això sí, sempre que es prenguin les precaucions adequades.
De la granja, a Internet
Des dels voluntaris a granges ecològiques del Regne Unit, fins a plataformes online, tots han recollit la filosofia de moure's pel món a baix cost compartint experiències.
De la compra al lloguer d'habitatge
Des del 2007 els preus de l'habitatge estan baixant. La compra havia sigut la primera opció per moltes famílies durant la bombolla immobiliària, però la crisi ha fet difícil l'accés al crèdit.
Així que llogar s'ha convertit en una bona alternativa. Però, el lloguer és tan sols el resultat d'una necessitat?
Llogar és l'opció preferida
El lloguer ja havia augmentat abans de l'arribada de la crisi. Els joves són els principals impulsors d'aquesta transformació.
La cultura 'underground', propostes a baix cost
Caminar pel centre de Barcelona un divendres al vespre és arriscar-se a entrar de ple en el món de l'art alternatiu. Fins a cinc locals en els menys de cent metres del carrer de Ferlandina, al Raval, ofereixen música en directe, recitals de poesia i exposicions de petit format. Allò que fa 15 anys era un barri deprimit és ara el rovell de l'ou de la cultura subterrània o 'underground'
Guia de cultura alternativa
Recull de les propostes artístiques més atractives i de menor cost arreu dels països catalans
Joves amb discapacitat, un col·lectiu en risc d'exclusió
"Això sí que no. Si ens retalleu ens abandoneu". Amb aquest lema, unes 14.000 persones van sortir al carrer a Barcelona el passat 20 de maig. Protestaven contra les retallades en les subvencions a la inserció laboral i social de les persones amb discapacitat.
La reducció d'un 56% als pressupostos públics estatals per al 2012 dificulta el treball social de les entitats relacionades i posa en perill, no tan sols la inclusió, sinó el benestar i desenvolupament d'aquestes persones.
El treball social, clau per a la integració
Fer activitats i tallers ocupacionals ajuda a desenvolupar les habilitats creatives i a relacionar-se amb altres persones.
L'escola bressol, afectada per les retallades
La reducció de l'aportació de la Generalitat de Catalunya a les escoles bressol ha provocat canvis en el dia a dia a les aules. Hi ha més infants per classe, en alguns casos s'han reduït les educadores de suport i, depenent del municipi, la quota que paguen les famílies s'ha vist augmentada.
Fins i tot alguns ajuntaments han decidit deixar sense activitat alguns centres, com a Santa Eulàlia de Ronçana.
Llums i ombres de l'educació infantil
La implicació de les famílies i les condicions laborals són els reptes del model català d'escola bressol.
La generació de l'atur
Amb un atur juvenil del 52'1%, més del doble de la mitja europea, l'Estat Espanyol encapçala juntament amb Grècia el rànquing de països amb més menors de 25 anys aturats.
El món laboral es converteix, doncs, en una jungla on només hi ha lloc per a molt pocs.
Les conseqüències? Una generació desesperançada.
L'estrès de no trobar feina
Com afecta psicològicament la perspectiva de no trobar feina? Ho expliquen el psicòleg Magí Panyella i el psiquiatre Jordi Marfà.
Roba de segona mà, tendència o necessitat?
El 'vintage' és cada vegada més conegut i acceptat entre els consumidors per raons com l'exclusivitat que pot aportar a la forma de vestir.
Països com el Regne Unit, França o Suècia ja fa temps que van pujar al carro d'aquesta tendència, però si parlem dels Països Catalans, la tradició de botigues i mercats tot just acaba d'arrencar.
El 'vintage' arriba a la ciutat
El boom de la moda de segona mà ha arribat a Barcelona. Encara que amb retard, ja comença a agafar forma un circuit d'aquesta tendència.
Músics en xarxa
Els grups actuals es caracteritzen cada cop més per la seva promoció a Internet i pel contacte directe amb els fans
'Jenifer' d'Els Catarres, 'Aniversari' de Manel, 'Vola' de Txarango o 'Jean Luc' d'Els Amics de les Arts són cançons que probablement tot jove català coneix. Sonen a la ràdio, es veuen a la televisió, apareixen sovint a la premsa però, sobretot, són a Internet.
A què es deu l'èxit d'aquests grups? Què ha canviat respecte el panorama musical de deu anys enrere?
Internet, la clau de l'èxit pel món musical?
Els grups novells en el món de la música estan desemparats i els agradaria conèixer la 'fórmula màgica' que els ajudés a fer el salt.