ASPEPC
ASPEPC

Informe dels serveis jurídics d'ASPEPC·SPS sobre el pagament retroactiu dels "sexennis"

Comunicats de la Federació ASPEPC·SPS / Federació ASPEPC·SPS
23 Mai 2013 - 10:51 AM

Com tots sabeu, dins el context de la continua política de retallades, el març de 2012 el Govern de la Generalitat va modificar el criteri tradicional de reconeixement dels estadis docents: si abans es reconeixien els efectes econòmics a partir de la data de l'assoliment, ara aquestes efectes es postposen a la data de la sol.licitud. El <em>Punt 4 l'Acord de Govern GOV 29/2012 de 27 de març</em> [1] ho estableix clarament

Si la sol-licitud de reconeixements de l'estadi es posterior a la data d'assoliment, la data de reconeixement de l'estadi serà la de la sol.licitud i els efectes econòmics seran reconeguts al mes següent a la presentació de la sol.licitud.

En general, aquesta mesura no ha provocat un perjudici econòmic evident al col.lectiu de professors ja que del que es tracta a partir d'ara és simplement de no endarrerir-se en presentar la sol.licitud.

Ara bé, un cas molt diferent és el d'aquells companys que van asolir l'estadi docent amb anterioritat al 30 de març de 2012 -data de la publicació de l'acord de govern al DOGC- i no van demanar el seu reconeixement perquè la normativa vigent aleshores -l'ordre de 4 de novembre de 1994 sobre reconeixement dels estadis- els permetia de sol.licitar-ho en qualsevol moment i cobrar-ho amb efectes retroactius. Doncs bé, també en aquest cas el Departament es nega a pagar retroactivament els endarreriments d'aquest complement retributiu, i considera que la data -el que jurídicament es coneix com a dies a quo- és la de la sol.licitud i no la de l'assoliment.

La interpretació del serveis jurídics d'ASPEPC és la següent

ASPEPC-SPS considera que, en denegar el pagament dels endarreriments, el Departament vulnera l'article 9.3 de la Constitució i un dels principis característics del dret de la funció pública: el principi dels drets adquirits. Nosaltres partim de la base que, si un docent va assolir el seu estadi amb anterioritat a la data 30 de març 2012, la normativa vigent el dia de l'assoliment era l'ordre de 4 de novembre de 1994, que estableix el següent:

2.- La promoció d'un estadi a un altre s'assolirà el matexi dia en què s'hagi completat el nombre mínim exigible de crèdits de promoció docent i s'hagi completat el període mínim de permanència de sis cursos acadèmics en cossos docents en servei actiu.

3.- Els efectes econòmics del període completat seran reconeguts el mes següent al que es va completar l'estadi.

Així doncs, la sol.licitud de reconeixement només té efectes declaratius, mai constitutius, del seu dret i per tant, el fet que el professor cursés o no la sol.licitud no altera el seu dret adquirit i consolidat. Per tant, l'acord de govern no pot alterar el fet que l'estadi docent forma part del patrimoni del professor des del dia en què aquest va completar els sis anys de docència i els corresponents crèdits de promoció docent. Expressat en termes planers, podriem dir que quan el Govern va publicar l'acord aquest professor ja tenia el sexenni, l'hagués sol.licitat o no.

Aquesta és la nostra argumentació. Davant la negativa del Departament a totes les reclamacions de reconeixemnt retroactiu, si algun afiliat vol cobrar els endarreriments, l'única via possible és la judicial i hauran de ser els tribunals els qui avalin aquesta interpretació.