|
ESTATUTS DE LA FEDERACIÓ CATALANA DE TIR OLÍMPIC
TÍTOL I.-
ÀMBITS D'APLICACIÓ
CAPÍTOL I.-
DENOMINACIÓ, DOMICILI SOCIAL I FINALITATS BÀSIQUES
Article 1.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic és una entitat, sense afany de lucre, que està constiuïda per
tiradors/es, tècnics, àrbitres, així com per associacions, agrupacions i clubs
dedicats a la pràctica del Tir dins el territori català.
El Català com a llengua
pròpia de Catalunya ho és també de la Federació Catalana de Tir Olímpic.
Article 2.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic gaudeix de personalitat jurídica, i capacitat d'actuar plenes pel
compliment de llurs finalitats. Es regeix per Text únic de la LLei de l’esport
de Catalunya aprovat pel Drecret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol (Llei de
l’Esport), els presents Estatuts, Reglaments i Disposicions que es desenvolupin
en el seu dia, per les seves normes i acords que es prenguin per les Assemblees
i per la resta d'òrgans de Govern.
Article 3.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic tindrà Delegacions Territorials segons la vigent divissió territorial
de Catalunya, com a mínim a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona.
Article 4.-
La Federació Catalana de Tir Olímpic tindrà el seu domicili social a Barcelona,
Rambla Guipúscoa, núm. 23-25, 2n., CP 08018, podent ser traslladat per acord de
l’Assemblea General.
Article 5.-
És funció de la Federació
Catalana de Tir Olímpic ordenar, impulsar i dirigir tota l'activitat del Tir
Olímpic a Catalunya, en coordinació amb la Direcció General de l'Esport, i
formarà part de la Federació Espanyola de Tir Olímpic d'acord amb la vigent
Llei de l’Esport, pel qual es regulen les Federacions Esportives Catalanes,
als efectes de la seva participació en l’activitat esportiva de caràcter
oficial d’àmbit estatal. Els Estatuts de la dita Federació Espanyola i demés
disposicions concordants, seran d’aplicació a la Federació Catalana de Tir
Olímpic i, si s’escau als seus clubs, en matèria competitiva i disciplinària
quan actuin en l'activitat esportiva de caràcter oficial d'àmbit estatal. Les
disciplines esportives, quin desenvolupament i control són de competència de la
Federació Catalana de Tir Olímpic, són les acceptades i reglamentades per la
ISSF., MINI FOSO, WBSF, FITASC, MLAIAC, IPSC, i ICFRA que són les següents:
CARRABINA amb les
especialitats de:
Carrabina Estès
Carrabina 3x40
Carrabina 3x20
Carrabina Aire
Carrabina Blanc Mòbil
Fusell Gros Calibre Estès
Fusell Gros Calibre 3x40
Fusell Gros Calibre 3x20
PISTOLA amb les
especialitats de:
Pistola Lliure
Pistola Velocitat
Pistola Esportiva
Pistola Aire
ARMES CURTES ESPORTIVES amb
les especialitats de:
Pistola Standard
Pistola 9mm.
Pistola Standard Aire
Pistola Velocitat Aire
Pistola Foc Central
ARMES HISTÒRIQUES amb les especialitats
de:
Curtes
Llargues
Plat
Cartutxeria Metàl·lica
ALTA PRECISIÓ amb les
especialitats de:
F. Class
Carrabina B.R. 50
Rifle Varmint
Rifle Caça
Rifle Mires Obertes
Rifle Repetició
RECORREGUTS DE TIR amb les
especialitats de:
Open
Standard
Modificada
Producció
Revòlver Standard
TIR AL PLAT amb les
especialitats de:
Fossat Olímpic
Fossat Universal
Doble Trap
Skeet
Combinada, que agrupa: Trap Americà
Mini Foso
Olímpic
Article 6.-
1. Correspon a la Federació Catalana de Tir Olímpic la
realització de les funcions següents, entre d’altres:
a)
La planificació, promoció, gestió, direcció, regulació, coordinació,
organització i tutela de les activitats pròpies de les seves modalitats,
disciplines i especialitats esportives a Catalunya.
b)
L’ordenació, organització, qualificació i autorització de les competicions
esportives oficials de Catalunya.
c)
La prevenció, control i repressió del dopatge en l’esport.
d)
La prevenció, control i repressió de la violència en l’esport.
e)
La prevenció, control i repressió de la discriminació per raó de sexe
en l’esport.
f)
L’exercici de la potestat disciplinària sobre totes aquelles persones
físiques i/o jurídiques que configuren l’ens federatiu.
g)
La proposició d’incorporació d’una disciplina o especialitat esportiva
dins de la federació corresponent.
h)
La promoció, el foment i l’organització de competicions i altres
activitats esportives amb altres federacions esportives, tant dins del marc
territorial de l’estat espanyol com internacionalment.
i)
L’elecció dels esportistes i els tècnics que han de formar part de les
seleccions catalanes de la modalitat o disciplina corresponent, així com la
preparació necessària.
j)
L’impuls, la planificació i el control, en coordinació amb la
Secretaria General de l’Esport, l’esport d’èlit i d’alt nivell, i vetllar per
la formació integral i la millora esportiva continuada dels esportistes.
k)
La col·laboració en les activitats que es desenvolupen dins l’àmbit de
l’esport escolar i universitari.
l)
Crear, patrocinar o fomentar escoles per a la formació dels tècnics,
entrenadors/es, àrbitres, jutges i altres, i/o els comités tècnics que els
agrupen, així com òrgans específics per als clubs que participen en competicions
federades amb esportistes professionals.
m)
Expedir les llicències esportives per poder participar en activitats o
competicions oficials en l’àmbit de Catalunya, les quals també habiliten per a
les activiats o competicions d’àmbit estatal i internacional, quan compleixin
els requisits establerts legalment.
n)
El control, en primera instància, dels procesos electorals de les
mateixes federacions esportives.
o)
L’execució de les resolucions del Tribunal Català de l’Esport.
p)
Vetllar pel compliment de les normes vigents que afecten les competicions
federades.
q)
Promoure la construcció i/o gestinar l’explotació d’equipaments i
instal·lacions esportives de tota mena per al foment i desenvolupament de
l’activitat física i la pràctica esportiva.
r)
En general, disposar allò que convingui per a la millora de la pràctica
de les modalitats o disciplines previstes.
2. Les federacions esportives catalanes poden
realitzar aquestes funcions en col·laboració amb l’administració esportiva de
la Generalitat de Catalunya i de la Unió de Federacions Esportives de
Catalunya.
Article 7.-
En l'àmbit internacional, la
Federació Catalana de Tir Olímpic podrà participar en competicions d'acord amb
el que assenyalin les disposicions vigents.
CAPÍTOL II.-
ÀMBIT JURISDICCIONAL
Article 8.-
Restan sotmesos a la
disciplina de la Federació Catalana de Tir Olímpic els seus directius/ves i empleats/des; els de les Delegacions
Territorials, directius/ves, tiradors/es, entrenadors/es, clubs i resta
d'entitats federades, així com els àrbitres. Quan actuïn en competicions
d'àmbit estatal o internacional, en matèria competitiva o disciplinària
s’estarà al que determinin els Estatuts i disposicions de la Federació
Espanyola de Tir Olímpic i les de la I.S.S.F., MINI FOSO, W.B.S.F.,
F.I.T.A.S.C., M.L.A.I.A.C., I.P.S.C. i
ICFRA si s'escau.
Article 9.-
Els òrgans dependents de la
Federació Catalana de Tir Olímpic es regiran per les seves pròpies normes i
reglaments subordinats als presentats Estatuts i resta de disposicions
federatives vigents, gaudint de plena competència dins l'àmbit que tinguin
assignat. Cal que aquestes normes i reglaments siguin aprovats per la Junta
Directiva de la Federació Catalana, i ratificats per l'Assemblea General i si
cal pels organismes Superiors.
CAPÍTOL III.-
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL
Article 10.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic té plena jurisdicció a tot el Territori de Catalunya en les matèries
pròpies de la seva competència.
Article 11.-
Per a la millor organització
i compliment de les seves finalitats, l'Assemblea General d'acord amb la
voluntat i possibilitats de les entitats de cada zona dividirà el territori de
Catalunya en les demarcacions necessàries, creant les Delegacions Territorials,
que d'acord amb l'article 3 siguin necessàries les quals no tindran
personalitat jurídica pròpia.
CAPÍTOL IV.-
ORGANITZACIÓ FUNCIONAL
Article 12.-
Els òrgans de govern i
representació de la Federació Catalana de Tir Olímpic són l'Assemblea General, la Junta Directiva i el/la President/a
respectivament.
Article 13.-
1.- Per a l'execució,
desenvolupament i assesorament de les seves respectives funcions i
competències, la Federació Catalana de Tir Olímpic tindrà els següents òrgans:
1.- Comités Tècnics
Esportius de Plat i Precisió.
2.- Col.legi d'Àrbitres.
3.- Escola Catalana de Tir
al Plat i Precisió.
4.- El Comité Executiu
5.- Qualsevol que calgui pel
compliment de llurs finalitats.
Tanmateix es podran crear
els òrgans consultius que s'estimin necessaris.
2.-La Junta Directiva
establirà l'estructura organitzativa de cadascun dels òrgans consultius de nova
creació i les funcions i competències que se'ls atorguin, el que haurà de
ratificar l'Assemblea General. Aquests òrgans seran presidits per un membre
dels propis Comités escollits per la Junta Directiva d'entre una terna que
proposi cada col.lectiu.
Article 14.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic tindrà els següents òrgans jurisdiccionals:
1.-El Comité de Competició i
Disciplina Esportiva.
2.-El Comité d'Apel.lació.
TÍTOL II
ÒRGANS DE GOVERN
CAPÍTOL I.-
ASSEMBLEA GENERAL
Article 15.-
L' Assemblea General és l'òrgan suprem de govern de la Federació
Catalana de Tir Olímpic i els seus acords són vinculants per a tots els seus
membres afiliats i adherits.
Article 16.-
1.- L' Assemblea General
estarà composada pels següents membres:
a) El/la President/a de la
Federació Catalana de Tir Olímpic.
b) Els/Les Presidents/es o
representants acreditats/des des les entitats esportives afilidades. Com a
norma general, la representació recau en el president o presidenta de l’entitat.
En el cas d’impossibilitat manifesta del president o presidenta per exercir la
seva representació en una assemblea, la pot exercir el/la vicepresident/a que,
segons els estatuts vigents i degudament inscrits en el registre de la
Secretaria General de l’Esport, pugui ocupar aquesta representació, sempre que
el seu nom consti inscrit en el Registre d’Entitats Esportives de la
Generalitat de Catalunya. En el cas de les seccions esportives, la
representació recau en el representat legal de l’entitat o en el responsable de
la secció, sempre que consti degudament inscrit en el registre d’Entitats
Esportives de la Generalitat de Catalunya.
c) Un/a representant per
cada disciplina esportiva, dels següents estaments:
- Esportistes
- Jutges o Arbitres
- Tècnics
2.- No s’admet els vots per
correu ni per delegació, d’acord amb el punt 1.b. de l’article 16.
3.- Tindràn la condició
d'esportistes, jutges o àrbitres i tècnics als efectes de poder integrar
l'estament corresponent d'aquest apartat, aquelles persones majors d'edat que
estiguin en possessió de la llicència preceptiva i hagin participat en una
competició o prova, com a mínim del calendari oficial de la Federació durant la
temporada en curs o en la inmediatament anterior.
Els/les representants seràn
escollits per sufragi lliure, directe, igual i secret entre ells prèvia
convocatòria i en la forma que reglamentàriament els determini d’acord amb els
principis estatutaris de l’elecció dels membres de la Junta Directiva.
4.- Els membres de la Junta
Directiva, llevat del President/a podran assistir a l’Assemblea, amb dret a veu
però sense vot.
Article 17.-
Les Assemblees Generals,
tant ordinàries com extraordinàries, restaran vàlidament constituides en
primera convocatòria quan hi siguin presents la majoria dels seus membres. En
segona convocatòria n'hi haurà prou amb els presents.
Les sessions ordinàries i
extraordinàries seràn convocades en primera i segona convocatòria amb mitja
hora de diferència i amb una anticipació mínima de 30 i un màxim de 40 dies naturals a la data de la
seva celebració, així es farà mitjançant escrit dirigit a tots els membres,
indicant el lloc, data i hora de l’esmentada celebració, així com l’ordre del
dia amb els assumptes a tractar i s'han
d'anunciar com a mínim en una publicació diària d'àmbit català i a la web de la
Federació.
Article 18 .-
La convocatòria de les
Assemblees s'ha de fer per acord de la Junta Directiva, a iniciativa del
President/a, de la Junta Directiva, o a petició dels membres afiliats/des que
representin un nombre no inferior al 15% del total dels membres de l'Assemblea.
Article 19.-
Son competències de
l'Assemblea General les següents:
a)
Aprovar l’informe o memòria de les activitats de l’exercici vençut.
b)
Aprovar els comptes anuals del corresponent exercici econòmic.
c)
Aprovar el pressupost de l’exercici següent.
d)
Aprovar el pla general d’actuació anual i el calendari esportiu
oficial. Les modificacions puntuals del calendari esportiu no necessiten la
convocatòria d’una nova assemblea general.
e)
Aprovar la convocatòria d’eleccions dels càrrecs de representació, el
reglament i calendari electoral i escollir els membres de la junta electoral.
f)
Elegir els membres, respectant el principi de paritat, que han de
formar part de la junta directiva o, si no en tenen, el president o presidenta
i rafiticar els nomenaments provisionals.
g)
Resoldre les propostes que la junta directiva acordi sotmetre a
l’assemblea.
h)
Resoldre les propostes que les entitats esportives afiliades vulguin
presentar a l’assemblea, sempre que tinguin el recolzament del 10% del total d’assembleistes
i es presentin per escrit dins del termini fixat pels estatuts.
i)
Aprovar qualsevol modificació o reforma dels estatus i reglaments.
j)
Aprovar el vot de censura.
k)
Fixar el preu de les llicències.
l)
Establir les quotes de les targetes recreatives o de serveis.
m)
Establir quotes extraordinàries o derrames.
n)
Aprovar l’adquisició, venda o gravamen dels béns o prendre diners en
préstec, el valor dels quals superi el 25% del pressupost anual de l’exercici.
Caldrà també informe preceptiu favorable de l’Amdinistració esportiva de la
Generalitat.
o)
Proposar la incorporació o segregació d’alguna disciplina esportiva o
la fusió amb una altra federació.
p)
Dissoldre la federació.
q)
Totes les que necessitin, per la seva gran transcendència, l’aprovació
de l’assemblea general.
Article 20.-
L’Assemblea general es pot
convocar amb caràcter ordinari o extraordinari segons les normes que
s’estableixen a continuació:
a)
Són ordinàries les assemblees generals que s’han de convocar anualment
per conèixer i decidir sobre les matèries que es citen als apartatats a), b) i
c) de l’article anterior.
b)
Són extraordinàries la resta d’assemblees generals que es convoquen.
c)
Les assemblees ordinàries s’han de dur a terme necessàriament en els 6
mesos naturals posteriors a la finalització de l’exercici, tret de l’aprovació
del pressupost, del programa anual i del calendari esportiu oficial, que ha de
tenir lloc abans de l’inici de l’exercici pressupostat i de la temporada
oficial, respectivament.
Article 21.-
Les Assemblees Generals
seràn presidides pel President/a de la Junta Directiva de la Federació, o qui
el substitueixi i actuarà com a Secretari/a el que ho sigui de la dita
Junta. Els
acords s'adoptaran per majoria simple.
Article 22.-
Els acords es pendran per
majoria dels vots presents en el moment de la votació.
Article 23.-
Tots els membres de
l’Assemblea tenen un vot. No obstant això, les Associacions, Agrupacions,
Clubs, d'acord amb el que disposa l'article 58 punt 3 del Decret 58/2010. Adoptaràn
els següents paràmetres per a les seves votacions:
- de 1 a
100 llicències - 1 vot
- de 101 a
500 “ - 2 vots
- de 501 a 1000
“ - 3 vots
- de 1001 a 2000 “
- 4 vots
- de 2001 a 3000 “
- 5 vots
- de més de 3000 “
- 6 vots
Aquesta gradació del vot no tindrà efecte en el
supòsit d’emissió de vot per a les eleccions de la Junta Directiva i per al vot
de censura.
Article 24.-
El/la President/a de la
Junta Directiva de la Federació presidirà l'Assemblea, dirigirà els debats
concedint o retirant la paraula i posant a votació els assumptes.
Podràn produir-se com a
màxim dues intervencions amb pro i en contra, i resoldrà les qüestions d'ordre
i procediment que es plantegin.
Article 25.-
Els acords seràn adoptats
expressament prèvia la seva redacció i després de la conseqüent votació.
Les votacions es podràn
realitzar oralment o per mitjà del vot secret per escrit, segons determini la
Presidència llevat que la majoria de 2/3 dels presents demani un sistema
determinat.
Article 26.-
En totes les sessions de
l'Assemblea es farà en primer lloc el recompte de presents i vots que li
pertocan a cadascun, resolent el/la President/a les impugnacions i reclamacions
que puguin formular els presents en relació a la seva inclusió o exclusió o
nombre de vots.
Article 27.-
L'Acta de l'Assemblea
s'aprovarà per delegació per 2 interventors/res anomenats/des a la mateixa
Assemblea, en un termini màxim de 30 dies, els quals han de signar l’acta
juntament amb el/la President/a i el/la Secretari/a de la Federació.
Article 28.-
A les actes de les
Assemblees reculliran els noms dels assistents amb indicació de la seva
representativitat i el contingut dels acords que es prenguin en el si de
l’Assemblea.
Qualsevol membre podrà
demanar que hi consti el seu vot contrari a un determinat acord. La redacció
definitiva de l'acta serà enviada a tots els membres de l'Assemblea per a llurs
coneixements i s'enviarà còpia a la Secretaria General de l'Esport en un
termini màxim de 3 mesos des de la data d'aprovació.
CAPÍTOL II.-
LA JUNTA DIRECTIVA
Article 29.-
La Junta Directiva és
l'òrgan de gestió de la Federació que té la funció de promoure, dirigir i
executar les activitats esportives de la Federació i gestionar-ne el
funcionament d'acord amb l'objecte social i els acords de l'Assemblea.
De manera especial és
competència de la Junta Directiva l'admissió d’entitats afiliades o adherides,
la convocatòria de les Assemblees Generals i la presentació a l'Assemblea
General Ordinària al finalitzar l'exercici, de l'informe o la memòria
d'activitats realitzades i de la liquidació de l'exercici econòmic vençut, amb
el balanç i el compte de resultats i el pressupost i el plà general d'actuació
anual per a l'exercici següent.
Article 30.-
La Junta Directiva estarà
integrada per 25 membres.
Hi estaran representades les
disciplines que tingui reconeguda la Federació.
Article 31.-
1.- La Junta Directiva
estarà composada per un/a President/a que serà el/la President/a de la
Federació, 4 vice-presidents/es, un/a secretari/a, un/a tresorer/a, 7 vocals
(un per cada disciplina esportiva reconeguda), 4 delegats/des territorials amb
el càrrec de vocals i 7 vocals més, fins a completar el nombre total de la
junta directiva.
2.- Seran membres de la
Junta Directiva els/les delegats/des territorials si bé el seu nombre no podrà
superar el 25% del total dels membres de la Junta Directiva. Si el número de
delegats/des territorials amb dret per ésser membres de la Junta Directiva fos
-per raons de la distribució geogràfica i la pròpia estructura orgànica de les
delegacions- superior al 25% establert legalment les places de vocals per als
delegats/des territorials seran cobertes segons la següent forma d’accés
representatiu: per sistema rotatiu anual per elecció entre ells/es mateixos/es.
Article 32.-
La durada de tots els
càrrecs de la Junta Directiva serà de sis anys, celebrant-se l'elecció dins del
termini assenyalat en les disposicions vigents. Els càrrecs seràn reelegibles
sense cap limitació temporal.
Article 33.-
Podràn assistir a les
reunions de la Junta Directiva com assessors, amb veu però sense vot, aquelles
persones a les que per raó dels assumptes a tractar siguin convocades, prèvia
proposta del President/a, i només per aquest assumpte.
Article 34.-
Els càrrecs seràn honorífics
si bé en cas extraordinari es pot establir una compensació econòmica
justificada en favor d'algun dels seus membres previ acord de l'Assemblea General
que serà exprés i constarà de manera diferenciada en el pressupost de la
Federació.
Article 35.-
La Junta Directiva té les
següents funcions:
1.- Estudiar i redactar les
ponències que cal sotmetre a l'Assemblea tant per qüestions pròpies com per aquelles
que calgui plantejar a Organismes superiors.
2.- Fixar la convocatòria de
les Asseemblees Ordinàries i Extraordinàries, i l'ordre del dia de cadascuna.
3.- Establir les directrius
que calguin pel millor desenvolupament dels programes d'actuació i totes les
qüestions derivades d'interès general.
4.- Aprovar, en primera
instància, el pressupost, balanç i liquidació generals de cada exercici
econòmic de la Federació que cal sotmetre a l'Assemblea, amb la deguda separació
pressupostària entre les Seccions de Plat i Precisió.
5.- Proposar, a l’Assemblea
per aprovació, l'àmbit geogràfic de les Delegacions Territorials.
6.- L'admissió d’entitats
afiliades o adherides.
7.- El nomenament dels
Presidents/es dels Comités Tècnics i Consultius i l'establiment de l'estructura
organitzativa d'aquests òrgans, així com les funcions i competències que els hi
delegui la Junta Directiva.
8.- El nomenament del
Director/a de l’Escola Catalana de Tir de Plat i Precisió.
Article 36.-
La Junta Directiva podrà
mitjançant acord delegar en el Comité Executiu algunes de les seves facultats.
Article 37.-
La Junta Directiva haurà de
realitzar com a mínim una reunió per trimestre i obligatòriament s'haurà de
reunir en els següents supòsits:
1.- Desprès de les eleccions
i nomenament de llurs membres per a prendre possessió.
2.- Abans de l'Assemblea
General per l'aprovació de l'ordre del dia i ponències.
3.- Desprès de l'Assemblea
per resoldre provisionalment les possibles esmenes a la redacció de l'Acta, i
en tot cas per fixar la forma d'execució dels acords presos.
Article 38.-
El/la President/a resoldrà
convocar la Junta Directiva quan ho consideri necessari.
Article 39.-
La convocatòria de les
reunions de la Junta Directiva és atribució del President/a, si bé els membres
de la Junta Directiva en nombre d'un terç també tenen la facultat d'exigir-ne
la convocatòria indicant els assumptes a tractar.
Article 40.-
Les convocatòries de la
Junta Directiva caldrà fer-les amb una anticipació mínima de deu dies, tot
acompanyant l'ordre dels assumptes a tractar. Cada membre podrà proposar la
inclusió d'assumptes al corresponent temari, presentar-ho a la Secretaria de la
Federació amb dos dies d'anticipació a la data de la reunió. Perquè la Junta
Directiva quedi vàlidament constituïda cal que hi assisteixin almenys, la
meitat dels membres que la composen.
S’entén vàlidament
constituïda la junta directiva, tot i que no hagi convocatòria prèvia, si
concorren tots els seus membres i així ho acorden per unanimitat.
Article 41.-
El/la President/a presidirà
les reunions, dirigirà els debats, donant o retirant la paraula als assistents,
i limitant el temps o el nombre d'intervencions. Podrà assenyalar les normes d'ordre per a
seguir, posarà els assumptes a votació quan ho consideri necessari prenent
totes les mesures adients per a la major eficàcia i ordre de les reunions.
Article 42.-
Els acords seràn presos per
majoria simple de vots presents, éssent diriment en cas d'empat, el del
President/a qui a tal efecte votarà en darrer terme. El sistema de votació serà determinat en cada
cas pel President/a i caldrà utilitzar la votació secreta quan així ho demanin
la majoria.
Article 43.-
El/la Secretari/a aixecarà
Acta dels acords presos a cada reunió i els passarà als Llibre d'Actes. Cada
Acta serà signada amb el Vist-i-Plau del President/a. Haurà d'ésser aprovada,
si s'escau, en la següent reunió de la Junta Directiva. Els membres de la Junta
Directiva poden exigir que quedi reflectit a l'Acta el seu vot en contra i la
seva explicació de forma succinta.
CAPÍTOL III.-
EL COMITÉ EXECUTIU
Article 44.-
El Comité Executiu de la
Junta Directiva estarà format pel President/a de la Federació, els 4
Vice-Presidents/es, el/la Tresorer/a i el/la Secretari/a.
Article 45.-
El Comité Executiu és un òrgan de gestió que exerceix les facultats
que expressament i previ acord li atorga la Junta Directiva.
Article 46.-
El Comité Executiu podrà
ésser convocat expressament pel President/a o restar constituit automàticament,
previ avís a tots els membres, amb la presència del President/a o persona que
el substitueixi, i tres membres.
Article 47.-
Els acords del Comité
Executiu seran vàlids sempre que siguin aprovats per la meitat més un dels
presents i s'anotarà en el Llibre d'Actes que expressament es portarà, seguint
la sistemàtica assenyalada en l'article 43 en tots, caldrà que aquests acords
siguin comunicats per escrit a tots els membres de la Junta Directiva i siguin
aprovats o rebutjats per majoria en la següent reunió.
CAPÍTOL IV.-
EL/LA PRESIDENT/A
Article 48.-
El/la President/a de la
Junta Directiva té la màxima representació de la Federació i a tal efecte podrà
otorgar els poders que siguin necessaris, inclosos els d'ordre procesal. És el
cap superior de l'administració de la Federació i li correspon, entre altres
facultats, autoritzar amb la seva signatura, o la de la persona en qui delegui,
els pagaments i tota mena de documents públics o privats, podent contractar i
acomiadar al personal que calgui previ acord de la Junta Directiva i en
execució del mateix com a representant legal de l’Associació, i totes aquelles
altres competències que li donan els presents Estatuts. El/la President/a presideix els òrgans de govern de la Federació.
Article 49.-
En cas d'absència, vacant o
malaltia, el subsituirà el/la Vice-President/a Primer/a, i en absència d'aquest el/la
Vice-President/a de major edat de la Junta Directiva.
EL/LA SECRETARI/A
Article 50.-
El/la Secretari/a és el
membre de la junta directiva que realitza totes les tasques administratives de
la Federació. Donarà tota la informació als directius i òrgans de la Federació
pel desenvolupament dels seus treballs, farà les estadístiques i prepararà la
Memòria anual de les activitats, portarà els llibres de registre d’Entitats i
Sortida i el Llibre d’Actes.
Article 51.-
El/la Secretari/a de la
Federació ho serà també de l’Assemblea, la Junta Directiva, el Comitè Executiu
i òrgans delegats a fi de facilitar tota la informació i aixecar les Actes. En
cas d’absència serà substituït per la persona que designi el/la President/a a
proposta de la Junta Directiva. El/la Secretari/a tambè serà cap de personal i
cuidarà del benestar del patrimoni.
EL/LA TRESORER/A
Article 52.-
La gestió econòmica de la
Federació estarà a càrrec del Tresorer/a que serà un membre de la Junta
Directiva i tindrà com a funcions específiques les següents:
1.- Portar i controlar la
comptabilitat de la Federació, i registrar-ho als Llibres de comptabilitat
establerts per la legislació vigent.
2.- Proposar els cobraments i pagaments.
3.- Reglamentar les despeses
i fer la inspecció econòmica de tots els òrgans federatius i proposar les
mesures disciplinàries en els casos d’infracció de les normes establertes.
4.- Proposar l’adquisició de
béns necessaris i reglamentar la seva utilització.
5.- Informar de la situació
dels assumptes pendents i proposar les mesures que consideri adients.
6.- Autoritzar els pagaments
i tota mena de documentació bancària.
Pel millor desenvolupament
d’aquestes funcions, la Junta Directiva podrà anomenar un/a Administrador/a.
Article 53.-
Correspon als vocals:
desenvolupar les funcions corresponents als òrgans tècnics o col.laboradors que
hi estiguin adscrits, i aquelles que els confiï la Junta Directiva.
CAPÍTOL V.-
ELECCIÓ DE LA JUNTA DIRECTIVA, PROVISIÓ DE VACANTS.
Article 54.-
Els càrrecs de la Junta
Directiva es proveiran mitjançant sufragi lliure, directe, presidencial, igual
i secret pels membres de l'Assemblea General, per majoria de vots i amb
representació i acceptació prèvies de candidatures.
Article 55.-
Per poder ser candidat a
President/a o a membre de la Junta Directiva cal complir les condicions
següents:
a)
Tenir el veinatge administratiu a Catalunya.
b)
Ser major d'edat.
c)
Estar en plé ús dels drets civils.
d)
No trobar-se sotmès/a al compliment de cap sanció inhabilitadora
dictada per l'òrgan competent.
e) No tenir activitats
industrials o comercials relacionades amb l'esport del Tir Olímpic i
directament amb la Federació Catalana obtenint un benefici econòmic d'aquesta
relació.
En el cas del President/a,
quan sigui elegit haurà de cessar en activitats competitives, tècniques o
directives en l’esport específic de la Federació.
Article 56.-
1.-La convocatòria per a
l'elecció dels càrrecs de la Junta Directiva s'ha de dur a terme mitjançant
acord de l'Assemblea General.
A l'ordre del dia constarà
la proposta de procediment a seguir per a l'elecció, la del reglament, la del calendari
electoral i la de nomenament de la Junta Electoral, que ha d'estar integrada
per tres membres titulars i una llista ample de suplents, que s'escolliran per
sorteig d'entre tots els membres presents a l'Assamblea General.
Entre el dia en què es prengui
l'acord de convocatòria d'eleccions i el dia de la celebració ha de transcòrrer
un mínim de 30 dies naturals i un màxim de 45.
2.-L'acord de convocatòria
d'eleccions ha d'incloure, com a mínim, les qüestions següents:
a)
Termini per a la constitució de la Junta Electoral elegida.
b)
Fixació de la data de la realització de l'acte electoral i el calendari
electoral.
c)
Reglament electoral.
Article 57.-
Els components de la Junta
Electoral han de prendre possessió del càrrec i constituir-la formalment en el termini
fixat per l'Assemblea. A l'acte de constitució han d'elegir el/la President/a.
Ha d'actuar com a Secretari/a de la Junta Electoral, amb veu però sense vot, el
que ho sigui de la Federació, i ha d'estendre acte de totes les reunions i els
acords que prengui la Junta Electoral, amb el vist-i-plau del President/a.
La Junta Electoral així
constituida ha de mantenir el seu mandat i les funcions fins a l'acabament del
procés electoral.
El càrrec de membre de la
Junta Electoral és obligatori i incompatible amb la condició de candidat o de
familiar de candidat, tant per afinitat com per consanguinitat fins a un tercer
grau, amb l’existència de relacions laborals o contractuals amb un candidat i
amb la de membre de la Junta Directiva o Comissió Gestora. Si es produeix
aquesta incompatibilitat o concòrre en l'electe alguna circumstància plenament
justificativa de la impossibilitat d'exercir el càrrec, ha d’ésser substituït
pels suplents escollits.
Si els escollits com a
titulars o suplents per composar la Junta Electoral es neguen a prendre
possessió o exercir al seu càrrec, de manera que no es pugui constituir aquest
òrgan electoral, han d’ésser substituïts pels membres que designi la Junta
Directiva o, si s'escau, la Comissió Gestora.
Article 58.-
1.- La Junta Electoral té les funcions següents:
a)
Aprovar el cens electoral.
b)
Conèixer i resoldre les reclamacions que es presentin.
c)
L’adminissió o la denegació de les candidatures i la seva proclamació.
d)
Decidir sobre qualsevol incident que sorgeixi en el decurs del procés
electoral que pugui constituir una infracció o desviació de la normativa
electoral o que pugui afectar els principis de publicitats, igualtat
d’oportunitats, llibertat, no discriminació i secret de vot, que han d’estar
presents durant tot el procés electoral.
e)
Publicar els resultats de les eleccions i dur a terme les comunicacions
que s’estableixin legalment.
f)
I, en general, resoldre qualsevol qüestió que afecti directament la
celebració d’eleccions i els seus resultats.
2.- Facilitar una còpia dels
cens electoral a totes les candidatures formalment proclamades que així ho
sol·licitin.
3.- Totes les reclamacions
davant la Junta Electoral han de fer-se en un termini màxim de 3 dies hàbils
després que s’hagi adoptat l’acord objecte d’impugnació, i la resolució de la
Junta, que serà executiva, s’ha de dictar dins els 3 dies hàbils següents.
4.- Contra els acords de les
Juntes Electorals de les federacions pot interposar-se recurs ordinari davant
el Comité de Disciplina Esportiva en un termini de tres dies, la resolució del
qual exhaureix la via administrativa.
Article 59.-
1.- Les candidatures a
càrrec de la Junta Directiva seran tancades assenyalant el nom dels membres de
la candidatura, encapçalades pel candidat/a a President/a. El/la President/a
distribuirà els diferents càrrecs entre els membres de la candidatura un cop
produïda l'elecció.
2.- Les propostes de
candidatures han de tenir el suport d'un nombre d'assembleistes que representi
un mínim del 10% del total de vots de l'Assemblea General.
3.- Cap persona podrà formar
part de més d'una candidatura i en el cas que els hagi anul.laria la inscripció
d'aquesta persona a totes elles.
Article 60.-
1.- Si un membre de la junta
directiva o, si s’escau, de la comisssió gestora, es vol presentar com a
candidat a les eleccions, ha de presentar la dimissió i cessar en el càrrec
abans que s’iniciï el termini de presentació de candidatures.
2.- En el supòsit que tots o
la majoria dels membres de la junta directiva dimiteixin per presentar-se com a
candidats/tes a les eleccions, cal
procedir tal com disposi el Decret en matèria de constitució d’una comissió
gestora.
3.- No poden incorporar-se a la nova junta directiva
posteriorment a la seva elecció i durant la primera meitat del seu mandat, aquells
membres de la junta directiva que no dimitieixin abans del procés electoral,
els membres de la junta electoral o els de la comissió gestora.
Article 61.-
La durada del mandat dels
càrrecs de la Junta Directiva és de 6 anys i la seva renovació és total. Tots
els càrrecs seràn reelegibles sense cap limitació temporal.
Article 62.-
La junta electoral controla
l’acte de les votacions i, si s’escau, també ho supervisen els interventors
designats pels candidats/es o pels representants enviats per la Secretaria
General de l’Esport o per la Unió de Federacions Esportives de Catalunya.
La junta electoral aixeca
acta un cop finalitzen la votació i el recompte.
Article 63.-
1.- No s’admeten els vots
per correu ni per delegació. Només pot representar l’entitat el seu
president/a, inscrit/a en deguda forma en el Registre d’Entitas Esportives de
la Generalitat de Catalunya, o el/la vicepresident/a, en les condicions
recollides a l’article 58.2 del decret 58/2010. En cap cas no s’admet que una
persona exerceixi la representació de més d’una entitat a l’assemblea general.
2.- Les federacions
esportives catalanes que en els seus estatuts tinguin prevista una estructura
territorial han de garantir que les eleccions a la presidència i membres de la
junta directiva de la federació, així com els vots de censura, es duguin a
terme mitjançant tantes meses electorals en el territori com divisions
territorials previstas als estatuts. El sistema d’interventors i representants
que preveu l’article 62 d’aquests Estatuts, s’ha d’aplicar a tots els col·legis
electorals. A tal efecte, s’entendrà que l’assemblea general convocada en
aquests casos, pel que fa al punt de l’ordre del dia corresponent a les
votacions, es desenvolupa simultàniament en tots i cadascuns dels col·legis electorals
previstos a la convocatòria.
Article 64.-
1.- L'elecció s'efectuarà en
el si d'una Assemblea General convocada a l'efecte d'acord amb la resolució a
que es refereix l'article 56 dels Estatuts. La convocatòria i el calendari
electoral es publicaràn en un diari de máxima difussió d'àmbit català. Tambè es
comunicarà a la Direcció General de l'Esport de la Generalitat de Catalunya i a
la Real Federació Espanyola de Tir Olímpic.
2.- Les candidatures seran
tancades. La candidatura que hagi obtingut la majoria de vots vàlids serà
considerada guanyadora.
3.- En cas d’empat caldrà
realitzar una nova votació entre els empatats que hagin obtingut més vots el
setè dia següent, al mateix lloc, hora i condicions.
4.- L’acta de proclamació de
la candidatura guanyadora per part de la Junta Electoral s’ha de comunicar
mitjançant certificació, dins dels tres dies natural següents a les candidatures
presentades, al Registre d’Entitats Esportives de la Generalitat de Catalunya i
la Unió de Federacions Esportives de Catalunya.
5.- Contra l’acta de
proclamació de la candidatura guanyadora es poden interposar els recursos següents:
5.1.- Totes les reclamacions
davant la Junta Electoral han de fer-se en un termini màxim de 3 dies hàbils després
que s’hagi produït el fet objecte d’impugnació, i la resolució de la Junta
Electoral, que serà executiva, s’ha de dictar dins els tres dies hàbils següents.
5.2.- Contra els acords de
la Junta Electoral de la Federació Catalana de Tir Olímpic pot interposar-se
recurs ordinari davant el Comité Català de Disciplina Esportiva en un termini
de tres dies hàbils, la resolució del qual exhaureix la via administrativa.
6.- Si només es presentés o
restés vàlida una única candidatura tancada, no es realitzarà l’acte de la
votació, i la Junta Electoral en donarà compte a la Secreteria General de
l’Esport de la Generalitat de Catalunya, a fi que el/la secretari/a general, o
la persona delegada, faci la proclamació del nou president/a i la Junta
Directiva, i el Registre d’Entitats Esportives en doni compte a la Federació
espanyola corresponent i a la Unió de Federacions Esportives de Catalunya.
Article 65.-
Si no es presenta cap
candidatura o no és valida cap de les presentades, la Junta Electoral, amb els
membres suplents i, si s'escau, els membres de la Junta Directiva que no hagin
cessat, constituiràn una Comissió Gestora, amb l'únic objectiu d'administrar la
Federació i convocar i realitzar noves eleccions en un termini màxim de 3
mesos.
Article 66.-
Els membres de la Junta
Directiva podran ser cessats dels seus càrrecs per les causes següents:
1.
Per l'acabament del mandat natural pel qual van ser elegits
2.
Per la pèrdua de qualsevol de les condicions necessàries per ser
elegits.
3.
Per mort o incapacitat que impedeixi l'exercici del càrrec.
4.
Per decisió disciplinària executiva que inhabiliti per a ocupar els
càrrecs dels òrgans del govern o representació de la Federació.
5.
Per aprovació d'un vot de censura
6. Per dimissió.
Article 67.-
Els membres de la Junta
Directiva podran ser suspesos del seu mandat per les causes següents:
1.
Per la sol.licitud de l'interessat/da, quan concorrin circumstàncies
que ho justifiquin i així ho aprovi la Junta Directiva.
2.
Per acord de la Junta Directiva, quan s'instrueixi un expedient
disciplinari a un membre de la Junta Directiva. Aquesta suspensió ha de ser pel
temps de la instrucció de l'expedient.
3.
Per inhabilitació temporal, acordada per decisió disciplinària
executiva.
4.
Per inasistència sense causa justificada, de manera reiterada, a les
reunions de la Junta Directiva.
5.
La separació definitiva d’un membre de la Junta Directiva per acords de
la resta de membres s’ha de comunicar a l’assemblea general, que s’encarregarà
de ratificar aquesta separació definitiva.
Article 68.-
En el supòsit de que es
produexi vacants a la Junta Directiva perquè no s'ha proveït la totalitat dels
càrrecs a les eleccions o pel cessament o suspensió d'algun dels seus membres
els càrrecs es proveiran de conformitat amb els següents criteris:
1.
Si les vacants afectan menys del 50% dels membres de la Junta
Directiva, però no al/la President/a, aquest ha d'acordar la provisió
transitòria dels càrrecs corresponents, decisió que ha de ser ratificada a la
primera Assemblea General que es realitzi. Quan afecti al/la President/a serà
d’aplicació d’establert a l’article 49 dels Estatuts.
2.
Si les vacants afecten menys del 50% dels membres de la Junta Directiva,
incloent-hi al/la President/a, correspon als membres no afectats decidir la
provisió transitòria de vacants, decisió que ha de ser ratificada a la propera
Assemblea General que es realitzi sense perjudici del que disposa l’article 49
dels Estatuts.
3.
Si les vacants afecten més del 50% dels components de la Junta
Directiva, incloent-hi al President/a, l'Assemblea General ha d'elegir una
Comissió Gestora amb l'objecte d'administrar transitòriament la Federació i
convocar i realitzar noves eleccions en un termini màxim de tres mesos.
4.
En el cas que les vacants afectin més del 50% dels membres del la Junta
Directiva, però no al President/a, aquest juntament amb els membres que restin
els càrrecs directius es constituiran en Comissió Gestora amb l'objecte establert
a l'apartat precedent.
Els càrrecs vacants proveïts
transitòriament i tambè els designats per ocupar-los, ho són només pel temps
que resti de mandat al càrrec i sense que la designació alteri el temps natural
del mandat.
En el supòsit que la provisió
transitòria es faci com a conseqüència de la substitució d'un membre amb el mandat suspès temporalment, el mandat
del designat/da per substituir-lo/la s'ha de limitar exclusivament al temps de
la suspensió, sense que pugui excedir del mandat natural del substituït.
CAPÍTOL VI.-
EL VOT DE CENSURA
Article 69.-
1.- El vot de censura contra
el/la President/a, la Junta Directiva o qualsevol membre de la Junta Directiva
haurà de ser demanat per escrit motivat, amb la signatura i els requisits necessaris
per a la identificació dels sol.licitants, per la majoria dels membres de la
mateixa Junta Directiva, o com a mínim, pel 15% dels membres de l'Assemblea
General.
2.- El vot de censura només
es podrà acordar mitjançant votació favorable del 2/3 parts dels membres de
l'Assemblea General assistents.
3.- El procediment que
regula el vot de censura és el següent:
·
Un cop presentada la sol.licitud del vot de censura davant la secretaria
de la federació, s’ha de constituir, dins dels 10 dies següents, una Mesa de 5
persones, formada per 2 membres de la Junta Directiva designats per aquesta,
els 2 primers signants de la sol.licitud i un delegat/da designat per la Unió
de Federacions Esportives Catalanes, que en serà el/la President/a.
·
Comprovada per la Mesa l’adeqüació de la sol.licitud als requisits
assenyalats al punt primer, i dins el termini màxim de 5 dies naturals, la
Junta Directiva ha de convocar l’Assemblea General, per tal que aquesta tingui
lloc en un termini no inferior a 10 dies naturals ni superior a 20 dies naturals
a comptar de l’endemà de la convocatòria, amb la finalitat de dur a terme
l’acte de la votació, previament al qual tindran veu els representants dels
sol.licitants del vot de censura i els censurats.
·
L’Assemblea General i l’acte de la votació han de ser controlats per la
Mesa esmentada anteriorment, la qual ha de resoldre tots els incidents i les
reclamacions que s’hi puguin produir, tenint en compte que els seus acords són
immediatament executius i sense que s’interrompi ni pugui suspendre´s per
aquesta causa la votació. Un cop finalitzada la votació, la Mesa ha de disposar
l’escrutini i el recompte de vots. Contra la resolució final de la Mesa es pot
interposar els recursos procedents.
·
Un cop acordat el vot de censura, el/la President/a, la Junta Directiva
o els membres a qui afecti cessaran automàticament, i s’aplicarà el règim de
transició previst estatutàriament, i si no hi ha s’aplicarà els criteris que
preveu el Decret 58/2010.
·
En el cas que la Junta Directiva no nomenés els membres de la Mesa o no
convoqués l’Assemblea General, la Secretaria General de l’Esport, a petició
dels 2 primers/res signants de la sol.licitud, pot requirir a la Junta Directiva
que ho porti a terme. El fet que la Junta Directiva no ho faci en el termini
que se li assenyali, faculta la Secretaria General de l’Esport perquè pugui
nomenar discrecionalment els membres de la Mesa que manquin o, si s’escau,
convocar directament l’Assemblea General amb la finalitat de dur a terme l’acte
de la votació, sense perjudici de les responsabilitats disciplinàries que
siguin d’aplicació.
TÍTOL III.-
ÒRGANS DE GESTIÓ TÈCNICS I COL.LABORADORS
CAPÍTOL I.-
ELS COMITÉS TÈCNICS ESPORTIUS DE PLAT I PRECISIÓ
Artícle 70.-
Els Comités Tècnics són
òrgans tècnics col.laboradors de la Federació Catalana de la qual depenen, que
agrupen els tècnics d'esport, professors/res i altres tècnics o assimilats
de les disciplines esportives que es
practiquen a la Federació. Hi haurà un Comité Tècnic de Plat i un de Precisió.
Els Comités tindran les
funcions següents:
1.
Proposar el programa d’activitats i de competicions de les seleccions
catalanes de la modalitat o les disciplines de la Federació en les seves
diferents categories, així com també la designació dels seleccionadors/res que
s’hagin de fer càrrec del plà de preparació de les seleccions.
2.
Estudiar els reglaments per a l’organització de les competicions i
proposar-ne la modificació, quan escaigui, tenint en compte les directrius de
les federacions internacionals sobre les diferents disciplines o especialitats
esportives.
3.
Fer informes sobre les propostes de programació de competicions i
activitats de la Federació.
4.
Assessorar la Federació i els seus òrgans en aquells aspectes que
cregui oportú o sigui requerit.
5.
Vetllar sota la directriu i coordinació de l'Escola Catalana de Tir per
a la formació i actualització permanent de tots els seus membres.
6.
Contribuir al foment i la millora tècnica de la modalitat o les
disciplines esportives de la Federació, mitjançant la celebració de
conferències, seminaris i jornades tècniques, així com també en la publicació
d'estudis i treballs divulgatius.
7.
Proposar a la Junta Directiva de la Federació qualsevol iniciativa que
es consideri adequada per a la millora del nivell tècnic per a la pràctica de
la modalitat, la disciplina o les especialitats esportives o el seu foment.
8.
Aquelles altres que la Junta Directiva de la Federació cregui oportú
d'atorgar-li.
Article 71.-
La Junta Directiva podrà
anomenar un/a Director/a Tècnic/a de cada modalitat (plat i precisió) que
estarà sota les ordres directes del President/a de la Federació i que per la
seva delegació presidirà el respectiu Comitè.
CAPÍTOL II.-
L'ESCOLA CATALANA DE TIR
Article 72.-
L'Escola de Tècnics és un
òrgan col.laborador dependent de la Junta Directiva de la Federació que té
responsabilitat de la formació i el reciclatge de l'estament tècnic de la
Federació, que comprèn els/les tècnics d'esport, els/les àrbitres, els/les
jutges, els/les tècnics de gestió i manteniment, els/les professors i d'altres
especialistes o similars. L'Escola Catalana de Tir desenvoluparà la seva
activitat d'acord amb l'Escola Catalana de l'Esport de la Secretaria General de
l'Esport de la Generalitat.
CAPÍTOL III.-
EL COL.LEGI D'ÀRBITRES I JUTGES
Article 73.-
El Col.legi d'Àrbitres i
Jutges de la Federació és l'òrgan tècnic depenent de la Junta Directiva i
subordinat a la disciplina d'aquesta Federació que ha de cuidar de la captació,
enquadrament i organització del servei d'arbitratge en l'àmbit català.
Article 74.-
El Col.legi d'Àrbitres i
Jutges de la Federació estarà a càrrec de la persona escollida per la Junta
Directiva de la Federació d'entre una terna que proposi l'Assemblea del
Col.legi d'Àrbitres i Jutges que està formada per tots els/les àrbitres,
d'acord amb la normativa vigent de participació democràtica i votació
universal, secreta, lliure personal del seus membres.
Article 75.-
El càrrec de President/a del
Col.legi d’Àrbitres serà honorífic i no retribuit.
Article 76.-
El Col.legi d'Àrbitres i
Jutges de la Federació coordinarà amb el Comité d'Àrbitres de la Federació
Espanyola a fi de mantenir una mateixa unitat d'orientació en el servei de
l'arbitratge.
Article 77.-
El Col.legi d'Àrbitres i
Jutges tindrà els departaments necessàris pel compliment de la seva tasca.
Article 78.-
A proposta de l'Assemblea
del Col.legi d'Àrbitres s'elaborarà un reglament de règim intern, que aprovarà
la Junta Directiva de la Federació Catalana de Tir Olímpic que haurà de ser
ratificat per l’Assemblea General de la Federació.
Article 79.-
El Col.legi d'Àrbitres i
Jutges tindrà les funcions següents:
1.
Proposar a la Junta Directiva de la Federació Catalana els criteris i
la normativa de qualificació, classificació i designació dels àrbitres o dels
jutges en les competicions federades.
2.
Arbitratge i control específic del desenvolupament de les competicions
federades incloses en el calendari oficial de la Federació, d'acord amb les
normes establertes reglamentàriament.
3.
Complir i fer complir les regles de joc i, si s'escau, les normes
reglamentàries establertes per les diferents competicions adoptant els acords
pertinents a aquests efectes.
4.
Vetllar, sota la coordinació de l'Escola de Tècnics, per la formació i
actualització permanent de tots els seus membres, col.laborant en els cursos de
reciclatge i portant a terme les proves adients per al seu manteniment físic i
tècnic amb la finalitat d'aconseguir un nivell òptim de coneixements i
preparació.
5.
Establir les diferents categories o nivells que calguin, d'acord amb la
normativa aprovada per la Federació i la legislació vigent aplicable.
6.
Proposar l'homologació de les marques o registres o els rècords de
Catalunya de les especialitats i proves que corresponguin.
7.
I aquelles altres funcions que la Junta Directiva de la Federació
cregui escaient d'atorgar-li.
TÍTOL IV
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL
CAPÍTOL ÚNIC
DELEGACIONS TERRITORIALS
Article 80.-
Tal com s'assenyala a
l'article 3, la Federació Catalana de Tir Olímpic pel seu millor
desenvolupament i d'acord amb les pròpies necessitats de l'organització del
Tir, tindrà Delegacions Territorials, que s'establiran d'acord amb la divisió
territorial vigent a Catalunya, a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona. Les Delegacions
Territorials dependran directament de la Federació Catalana, relacionant-se amb
la Federació Espanyola únicament a través d'aquella.
Article 81.-
Per mitjà de les Delegacions
Territorials que s'encarreguen, seguint instruccions de la Federació Catalana,
de l'organització del Tir Olímpic en el seu àmbit, es mantindran relacions amb
les associacions, agrupacions, clubs del territori corresponent.
Article 82.-
Els/les delegats/des
Territorials seran designats per la Junta Directiva de la Federació a proposta
del President/a. Els nomenaments hauràn d'ésser ratificats per la propera
Assemblea General que es celebri.
Article 83.-
Les funcions de les
Delegacions Territorials seran les següents:
1.
La promoció, organització i control de les activitats pròpies de llurs
modalitats i disciplines esportives en el seu àmbit geogràfic específic.
2.
Representar, en nom de la Federació, dels Clubs o les associacions i
les agrupacions esportives del seu àmbit, davant les autoritats i els
organismes oficials de la demarcació.
3.
Tutelar les proves i competicions dins el seu àmbit geogràfic que
siguin més convenients per a la millora de la modalitat o les disciplines
esportives, i encarregar-se d'aquelles que siguin organitzades pels clubs o les
entitats federades i de les que els pugui delegar la mateixa Federació.
4.
Divulgar i fer mantenir el respecte i el compliment de les normes, els
estatuts i els reglaments esportius i associatius de la Federació per part dels
clubs, entitats esportives, esportistes, jutges i tècnics, directius/ves i
altres representacions dins el seu àmbit geogràfic.
5.
Formular les propostes o iniciatives que creguin escaients a la
Federació per a promoure o fomentar les activitats de les modalitats o
disciplines pròpies de la seva Federació.
6.
Assessorar les entitats públiques o privades del seu àmbit en els
assumptes referents a les activitats de la modalitat o les disciplines pròpies
de la seva Federació.
7.
Gestionar els recursos econòmics que estableixi la Federació.
TÍTOL V
RÈGIM ECONÒMIC I DOCUMENTAL
CAPÍTOL I
RÈGIM ECONÒMIC
Article 84.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic es sotmetrà al règim de pressupostos i patrimoni propi i gaudirà de
plena autonomia. S'hi aplicaran les normes econòmiques establertes en les
presents disposicions i les comptables del Pla General de Comptabilitat o
adaptació sectorial que sigui d'aplicació, i els principis comptables
nencessaris per reflectir una imatge fidel de l'entitat. Així mateix es
portarà, com a mínim, un llibre diari, inventaris i balanços i comptes anuals.
Article 85.-
La Junta Directiva formularà
dins dels tres primers mesos de l'exercici i presentarà a l'Assemblea General
dins el termini de 3 mesos els comptes anuals que han de compendre el balanç,
el compte d'ingresos i despeses, el pressupost per a l'exercici i la memòria.
Els Comptes anuals i els
pressupostos han d'estar al domicili social un mínim de 15 dies abans de la
celebració de l'Assemblea, a disposició de les persones o entitats amb dret de
vot, els quals en podran demanar còpia, que se'ls haurà de lliurar abans de la
celebració de l'Assemblea.
Article 86.-
El balanç de situació ha de
compondre els béns i drets, i també els fons propis i les obligacions
contretes.
No es poden compensar les
partides entre l'actiu i el passiu ni entre les despesses i els ingresos.
Els elements de
l'inmobilitzat i circulant la utilització dels quals tingui un límit temporal
han d'amortitzar-se proporcionalment al temps en què n'estigui prevista
l'utilització. L'import de les amortitzacions fetes ha de constar al balanç.
Article 87.-
En els comptes de resultats
s'hauran de reflectir detalladament i separada les subvencions rebudes per a
despesses corrents i les subvencions que siguin per a inversions materials
concretes, que hauran de quedar en un compte de passiu, que s'haurà
d'amortitzar segons el pla establert.
Article 88.-
La memòria haurà d'analitzar
fidelment l'activitat econòmica de la Federació, la seva adequada actuació
pressupostària, el compliment dels objectius i els projectes a desenvolupar, i
informar separadament com a mínim sobre els aspectes següents:
Diferenciació dels ingresos
i aportacions segons:
a) Subvencions públiques.
b) Subvencions, donatius o
aportacions privades.
c) Vendes d'actius.
d) Ingressos escaients de
competicions organitzades.
e) Ingressos per serveis
prestats per la Federació, permisos, llicències, i d'altres.
f) Ingressos financers.
Tambè s'haurà de fer constar
la destinació de la totalitat dels recursos, distingint com a mínim els grups
de cost o inversió següents:
a) Administració de la
Federació.
b) Direcció i serveis de la
Directiva, incloent-hi viatges.
c) Competicions.
d) Ajudes a clubs i altres
entitats.
e) Ajudes per a actes
esportius.
f) Construccions i altres
immobilitzats.
g) Formació d'esportistes i
tècnics.
h) Esport d'èlit i professional.
i) Àrbitres.
j) Òrgans jurisdiccionals.
k) L'import de les
obligacions de pagament que cal satisfer en altres exercicis que no estiguin
previstes al balanç.
l) L'import de les garanties
i els avals compromesos.
m) La liquidació de
pressupost, que espliqui les variacions en relació amb el pressupost aprovat en
l'Assemblea General anterior.
Article 89.-
Els comptes anuals han de
ser revisats per auditors de comptes i donar-se còpia a la Secretaria General
de l'Esport de la Generalitat de Catalunya, juntament amb l'informe dels
auditors, dins dels sis primers mesos següents de cada exercici i sempre 15
dies abans de la celebració de l'Assemblea General.
Article 90.-
El producte obtingut de
l'alienació d'instal.lacions esportives o dels terrenys en què es trobin ha
d'invertir-se íntegrament en l'adquisició, la construcció o la millora de béns
de la mateixa aplicació, llevat que es disposi d'un informe favorable de la
Secretaria General de l'Esport.
Article 91.-
La Junta Directiva de la
Federació té les facultats de disposició econòmica, dins dels límits previstos
en el seu pressupost, o d'aquells ingresos que hagi obtingut en l'exercici. La Junta
Directiva pot acordar el traspàs de partides, mitjançant acord que consti en
Acta.
La Junta Directiva pot
transmetre o vendre béns inmobles o prendre diners a préstec. Quan la seva
quantia ultrapassi dins de l'exercici l'import del 25% del pressupost anual, o
el 25% del patrimoni que consti en balanç, a més de l'acord d'Assemblea General
serà imprescindible que l'operació tingui l'informe favorable de la Secretaria
General de l'Esport.
Article 92.-
Els membres de la Junta
Directiva han de respondre mancomunadament dels actes que hagin autoritzat en
contra del que preveuen els articles anteriors, amb excepció dels que hagin
votat en contra de l'acord i així ho hagin fet constar a l'acta.
Article 93.-
Les quantitats disponibles
tindràn d'ésser dipositades en entitats bancàries o d'estalvi a nom de la
Federació, sent necessaris dues signatures d'entre President/a, Secretari/a,
Tresorer/a o persona que es pugui anomenar, a fi de disposar de les dites
quantitats.
Article 94.-
L'any econòmic comencarà al
primer de gener i es clou el 31 de desembre següent.
Article 95.-
Els títols de deuta es
portaran en un llibre-registre especial amb indicació de les transferències que
nomès es faran a altres afiliats, valor nominal, data d'emissió i si s'escau,
l'interés i termini d'amortització. Aquests títols només donaran els interessos
establerts a la vigent legislació, i els seus propietaris/es no gaudiran de cap
altre dret especial.
Article 96.-
La Federació Catalana i les
Delegacions Territorials en els seus àmbits, podran fiscalitzar i controlar les
subvencions donades a les Associacions, Agrupacions, Clubs i resta d'Entitats.
CAPÍTOL II.-
RÈGIM DOCUMENTAL
Article 97.-
Integren el règim documental
de la Federació els llibres d'Actes, de comptabilitat, el balanç i compte de
guanys i pèrdues i la memòria econòmica, el Registre d'entitats federades i
aquells que es consideri oportuns per a un millor compliment dels objectius de
la Federació.
TÍTOL VI
CAPÍTOL I.-
RÈGIM DISCIPLINARI
Article 98.-
La competència atribuida a
la jurisdicció relativa a les matèries pròpies de la competició esportiva, quan
es tracti d’activitats compreses dins l’àmbit d’actuació de la Federació,
s’estén a conèixer i resoldre aquelles qüestions de naturalesa competitiva que
es plantegin en relació o com a conseqüència de la pràctica de l’esport de tir
olímpic regulat per les seves normes d’aplicació. La competènica atribuida a la
jurisdicció disciplinària esportiva quan es tracti d'activitats compreses dins
l'àmbit d'actuació de la Federació, s'estén a conèixer les infraccions de les
regles de joc, prova o competició, de la conducta esportiva o de les normes de
conducta associativa tipificades amb caire General a la Llei de l'Esport i a
les disposicions estatutàries o reglamentàries específiques del Tir Olímpic.
Article 99.-
L'exercici de la potestat
jurisdiccional, competitiva i disciplinària correspon:
a) Als jutges o àrbitres
durant el desenvolupament del joc o competició, amb subjecció a les regles
establertes a les disposicions de cada modalitat esportiva o a les específiques
aprovades per a la competició de que es tracti.
b) Al Comité de Competició i
Disciplina Esportiva, òrgan col.legiat constituït per tres membres dels quals
un/a haurà de ser necessàriament llicenciat/da en dret, assistits per un
Secretari/a amb veu i sense vot designats per la Junta Directiva d'entre els
membres dels quals s'escollirà un/a President/a. El Comité de Competició i
Disciplina Esportiva resoldrà per majoria els assumptes de la seva competència
en matèria competitiva i disciplinària esportiva. El mandat serà de sis anys.
c) Al Comité d'Apel.lació,
òrgan col.legiat constituït per tres membres un/a dels/les quals un haurà de
ser llicenciat/da en dret. El Comité d'Apel.lació, convocat cada vegada que
sigui necessari, ha de resoldre en segona instància i per majoria, els recursos
interposats contra els acords del Comité de Competició i Disciplina Esportiva
contra els acords definitius adoptats en matèria disciplinària esportiva pels
òrgans competents dels clubs esportius afiliats i, contra les decisions
dictades pels òrgans electorals de les esmentades entitats federades.
Article 100.-
En el reglament corresponent
la Federació desenvoluparà, en l'àmbit de les seves competències, el règim
disciplinari de conformitat amb la Llei de l'esport i disposicions que la
desenvolupin.
El Reglament haurà de
preveure inexcusablement les següents qüestions:
a) Un sistema tipificat
d'infraccions amb l'especificació del seu caràcter lleu, greu o molt greu.
b) Un sistema de sancions
proporcional al d'infraccions previstes.
c) Els procediments
disciplinaris de tramitació i imposició, si s'escau, de sancions, que
garanteixin el tràmit d'audiència a l'interessat/da.
d) La determinació de les
causes modificatives de la responsabilitat i els requisits d'extinció i de
prescripció de la mateixa.
e) L'observança dels
principis inherents a tot dret sancionador relatius a la prohibició d'imposar
doble sanció pels mateixos fets i de sancionar per infraccions tipificades amb
posterioritat al moment d'haver estat comeses, així com a l'aplicació dels
efectes retroactius favorables.
f) Un sistema de recursos
contra les sancions imposades.
TÍTOL VII.-
ESTATUTS PERSONALS
CAPÍTOL I.-
LES ASSOCIACIONS, AGRUPACIONS, CLUBS I ALTRES ENTITATS
Article 101.-
Les Associacions,
Agrupacions, Clubs i resta d'Entitats, hauran d'ésser inscrites a la Federació
Catalana de Tir Olímpic i al Registre d’Entitats Esportives de la Generalitat
de Catalunya per tal de poder ser considerades entitats afiliades.
Les Associacions,
Agrupacions i Clubs, per formar part de la Federació Catalana hauran de complir
els requisits ineludibles següents:
1er.- Estar inscrits al
Registre d’Entitats Esportives de la Generalitat de Catalunya.
2on.- Sol.licitar
l’Afiliació per escrit dirigit a la Federació Catalana de Tir Olímpic.
3er.- En quant als Clubs,
Associacions i Agrupacions, a més hauran de tenir instal·lacions autoritzades
legalment, o bé el projecte en ferm de construcció de les mateixes, en un
termini màxim de dos anys. Si a la finalització d’aquest termini no s’hagués
fet la construcció causarien baixa com a membres de la Federació Catalana de
Tir Olímpic.
Les associacions de tir al
plat, durant el període transitori de 2 anys esmentat anteriorment, podran fer
una o dos tirades l’any en camps de tir eventuals els quals han de tenir
l’autorització de la intervenció d’Armes de la Guàrdia Civil corresponent a la
localitats en què estiguin ubicats.
2.- Tindran la consideració
de membres adherits aquells clubs i associacions esportius que, havent sol.licitat
la seva afiliació a la Federació, es trobin en tràmit d’inscripció al Registre
d’entitats esportives de la Generalitat o pendents de complir els requisits
federatius necessaris per ser considerats membres de ple dret dins l’ens
federatiu.
Aquests hauran de figurar
inscrits administrativament o complir els requisits federatius en un termini
màxim d’un any; en el cas contrari, perdran la seva qualitat d’adherits. Si
assoleixen la condició d’afiliats dins el termini fixat, el temps en que hagin
tingut la qualitat d’adherits computarà a l’efecte d’antiguitat per poder ser
considerats membres de l’Assemblea General.
Les seccions esportives de
les entitats de caire no esportiu legalment constituïdes seran, en tot cas,
membres adherits quan estiguin adcrites al Registre d’entitats esportives de la
Generalitat.
3.- Els membres federats i adherits tindran els següents drets i deures:
1er.- Drets:
-Participar en les
activitats organitzades per la Federació.
-Participar amb veu i vot a
l’Assemblea General en les condicions establertes per la Federació.
2on.- Deures:
-Complir els Estatuts i
Reglaments federatius i acords presos pels órgans de govern i representació de
la Federació
-Abonar les quotes que es
determinin
-Contribuir al compliment de
les activitats de la Federació
La pérdua de condició de
membre afiliat o adherit a la Federació Catalana de Tir Olímpic es produirà en
els casos següents:
1.
Per decisió voluntària, comunicada per escrit.
2.
Per l’extinció o la dissolució del club, l’agrupació esportiva o la
secció.
3.
Per la revocació del seu reconeixement per part de l’autoritat
competent.
4.
Per resolució judicial.
5.
Per la no participació en
competicions incloses en el calendari oficial de la Federació, com a mínim la
temporada esportiva anterior.
6.
Per falta de pagament de les llicències o de les quotes de la
Federació, prèvia la incoació de l’expedient disciplinari corresponent.
7. Per qualsevol altra causa
prevista a l’ordenament jurídic vigent.
CAPÍTOL II.-
ELS/LES TIRADORS/ES
Article 102.-
Els/les tiradors/res són les
persones naturals amb possessió de tota la documentació reglamentàriament
exigible per la pràctica de l'esport del Tir.
Article 103.-
1.Tots/es els/les tiradors/es
inscrits/es, per mitjà de l'entitat federada corresponent, restaran sotmesos a
les normes i disposicions de la Federació Catalana de Tir Olímpic, contribuiràn
al compliment de les seves finalitats d'una manera activa i harmònica sota els
principis democràctics dels presents Estatuts i participaran a les seves
activitats.
2.- La recollida,
tractament, cessió i qualsevol acte anàleg respecte a les dades personals de
les llicències federavites o del fitxers de dades de socis o afiliats cal que
s’ajustin a les disposicions vigents en matèria de protecció de dades.
CAPÍTOL III.-
ELS/LES ENTRENADORS/ES
Article 104.-
Els/les entrenadors/es són
les persones naturals que, tenen títol oficial i subscribint llicència
vinculats a una Entitat o a la pròpia Federació, s'encarreguen de
l'ensenyament, preparació i direcció tècnica del Tir.
Article 105.-
Tots els/les entrenadors/es
inscrits/es restaràn sotmesos a les normes i disposicions de la Federació
Catalana de Tir Olímpic contribuiran al compliment de les seves finalitats
d'una manera activa i harmònica sota els principis democràtics dels presents
Estatuts i participaràn a les seves activitats.
CAPÍTOL IV.-
ELS/LES ÀRBITRES
Article 106.-
Els/les àrbitres són les
persones naturals que, amb la titulació adient i la llicència federativa,
exerceixen com a jutges en les competicions de Tir, sent la màxima autoritat
dins el camp de tir.
Article 107.-
Tots els/les àrbitres inscrits
en el Col.legi Català d'Àrbitres restaràn sotmesos a les normes i disposicions
de la Federació Catalana de Tir Olímpic, contribuiran al compliment de les
seves finalitats d'una manera activa i harmònica sota els principis democràtics
dels presents Estatuts i participaràn a les seves activitats.
EXTINCIÓ I DISOLUCIÓ DE LA
FEDERACIÓ
Article 108.-
La Federació Catalana de Tir
Olímpic s'extinguirà per les causes següents:
a) Per l'acord de
l'Assemblea General, convocada a l'efecte, adoptat per una majoria de dos
terços dels membres assistents, sempre que representin la majoria dels membres
amb dret a vot de l'Assemblea General.
b) Per la revocació del seu
reconeixement, tret del supòsit que aquesta es transformi en una associació de
règim general.
c) Per la paralització dels
òrgans federatius de manera que el seu funcionament esdevengui impossible.
d) Per la fusió o absorció
en altres federacions esportives.
e) Per resolució judicial.
f) Per qualsevol altra causa
prevista en els estatuts o en l'ordenament jurídic vigent.
En cas de dissolució de la
Federació, el patrimoni net resultant de la liquidació l’ha d’aplicar
l’Administració esportiva de la Generalitat, de forma preferent, per el foment
i la pràctica de la corresponent modalitat esportiva.
TÍTOL IX.-
REFORMA DELS ESTATUTS
Article 109.-
La iniciativa de reforma
dels Estatuts es produirà a proposta del President/a de la Federació Catalana
de Tir Olímpic refrendada per acord de la Junta Directiva o d’almenys el 20%
dels membres de l'Assemblea General.
L'elaboració del projecte
corre a càrrec del President/a o dels membres de l’assemblea proposants, i la
seva aprobació s'haurà de realitzar en el sí d'una Assemblea General.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
UNICA.- Els processos jurisdiccionals iniciats abans de la vigència d'aquests
Estatuts es regiran i tramitaran d'acord amb la normativa d'aplicació en el
moment de l'inici del respectiu procés.
DISPOSICIONS FINALS
PRIMERA.- Els presents Estatuts entraran en vigor el mateix dia de la seva
aprovació per la Secretaria General de l'Esport.
SEGONA.- S'autoritza a la Junta
Directiva per a que modifiqui els presents Estatuts, exclusivament quan sigui
com a conseqüència de les indicacions de la Secretaria General de l'Esport i
per l'aprovació dels mateixos.
Barcelona, 27 de novembre de
2010.
EL/LA PRESIDENT/A
EL/LA SECRETARI/A