dilluns, 18 de juliol de 2016 23:06

El turisme en l'era de les xarxes socials

Pablo Rodríguez Canfranc
Pablo Rodríguez Canfranc
Economista

La revolució digital a poc a poc arriba a tots els sectors i no és d'estranyar que el turisme, una activitat econòmica que a Espanya gairebé suposa el 12% del valor de la renda nacional, no escapi a aquesta tendència. Quan volem programar un viatge, el primer que fem és anar a Internet -encara que posteriorment visitem una agència "física"-, i rastrejar possibles ofertes avantatjoses entre els nombrosos resultats de recerca que ens ofereixen els cercadors.


El turista ja no és únicament demandant passiu de serveis, ara és un protagonista actiu dins sector, el comportament en les xarxes influeix positiva o negativament en la reputació d'un determinat negoci. Ja és comú trobar a la web les valoracions d'un establiment per part dels clients que ajuden a altres clients a contractar-o no, com aquest exemple real d'un hotel de Barcelona:


"És lamentable que en un lavabo amb espai suficient es prescindeixi d'un element fonamental per a l'adequada higiene de l'hoste, una fallada imperdonable quan s'observa un gran esforç en la decoració i el disseny, han de seleccionar persones amb millors hàbits per a aquestes funcions".


El dossier central del número 102 de la revista TELOS de Fundació Telefónica està dedicat a la relació entre el turisme de qualitat i les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC).


En l'actualitat, la hibridació entre tecnologia i activitat turística ens porta a parlar de turisme 2.0 i turistes 2.0, uns conceptes que reconeixen el protagonisme del client com a promotor de campanyes turístiques, ja que com expliquen Verónica AltamiranoyMiguel Túñez en l'article que ambdós signen de la revista, "s'involucra de manera voluntària en la generació i viralización dels continguts i en la referenciació dels productes i els serveis".


Internet es converteix en la plataforma idònia per a difondre una oferta turística a escala global, mentre que les eines 2.0, xarxes socials i blocs, s'habiliten nous canals i formes de comunicació no lineals entre l'agent de l'oferta turística i el client. El boca a boca digital per viralizar productes o serveis i l'avaluació directa per part de l'usuari són nous elements que ha de contemplar l'estratègia de comunicació de l'empresa del sector.


De fet, podem parlar fins i tot d'un compromís amb la marca per part de l'internauta: "mentre que el nombre de reproduccions aconseguit és el resultat de l'acció passiva de mirar -un acte anònim que no comporta cap tipus d'implicació personal-, l'acte de compartir suposa establir un vincle simbòlic entre el contingut compartit la personalitat del reemissor i la percepció de la comunitat amb la qual comparteix".


El maridatge TIC i turisme no ha fet més que començar a mostrar el seu potencial, que en els propers anys no dubtem que ens sorprendrà per la gran varietat de possibilitats i eines encara inimaginables.



Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.

Més opinió
Opinadors
Leer edición en: ESPAÑOL | ENGLISH
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat
RESERVADOS TODOS LOS DERECHOS. EDITADO POR ORNA COMUNICACIÓN SL
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1