Sitges 2017: Entrevista

Aura Garrido: «Els humans sempre ens relacionem des de la desconfiança»

L'actriu interpreta el personatge d'Aneris a l'adaptació al cinema de "La pell freda", que es projecta aquests dies al Festival de cinema de Sitges

| 11/10/2017 a les 18:15h
Especial: Sitges 2017 - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya
Arxivat a: Cultura, Xavier Gens, La pell freda, cinema, entrevista cultura, entrevista, Aura Garrido, Sitges, Sitges 2017
L'actriu Aura Garrido, una de les protagonistes de «La pell freda» | Sitges 2017
Dos homes lluiten contra una amenaça aterridora i desconeguda. Aquest és el punt de partida de La pell freda, l'esperada adaptació cinematogràfica del llibre d'Albert Sánchez Piñol. Dos homes que també lluiten contra ells, contra la moralitat irracional, contra un conflicte bèl·lic que activa els seus macabres mecanismes. Entre ells dos, però, emergeix un punt d'esperança: Aneris, un "citauca" que esdevé una baula entre dos mons, interpretada per l'actriu Aura Garrido, en un dels papers "més estranys i complexos" que ha hagut de fer mai al cinema, sempre maquillada, de dalt a baix, i sempre en silenci.
 
Aneris, de fet, no diu una sola paraula en tot el metratge, i ha de recórrer a una comunicació totalment física que es val del moviment, de l'actitud corporal i de la manera que té d'utilitzar l'expressivitat del rostre. "És un procés molt curiós i alhora interessant, perquè vas tan maquillada  que no veus la teva corporeïtat ni les teves faccions. I, ben mirat, també és molt alliberador". Una tasca interpretativa que necessitava d'una feina d'orfebre, cada jornada de rodatge, amb dies on passava fins a vuit hores de maquillatge, amb la minuciosa col·locació d'una pròtesi amb parts d'escuma de làtex, amb d'altres de silicona i amb parts del cos pintades. "És un gran treball en equip –explica–, perquè en aquest procés també hi intervenen efectes digitals, com quan Aneris corre per les roques".

Una preparació dura i intensa que era el preludi d'un paper físic, on els moviments són vitals. "No tenia cap de les eines que sempre faig servir en cinema per expressar: ni la meva mirada, ni els gestos de la cara. A més, el maquillatge i les pròtesis em feien molt difícil treballar la subtilesa". L'actriu va haver de trobar la manera d'expressar-se únicament amb el cos. "Vaig haver de fer un entrenament molt físic per posar-me en forma, però també per treballar molt el gest. Per sort, tot l'equip teníem molt clar què volíem". De fet, amb el cap d'especialistes van estar treballant un moviment per tota l'espècie, no només per Aneris, però també amb un punt diferenciat, "ja que ells son lliures i el personatge que interpreto, no".

Les relacions humanes en un film plenament vigent

Garrido tenia molt clar que aquest paper era un repte, amb diversos objectius marcats. "El primer, saber mostrar com Aneris es trobava a si mateixa dins l'espècie. Ella viu una mena d'alliberament, passa per un trànsit de la infància a la maduresa. Segon, que adoptés el rol de personatge sotmès, amb una relació molt perversa, molt complexa i estranya. Aneris és una mascota i una esclava, un esser sense entitat pròpia, que no es planteja qui és i està dividida en un mon en guerra, entre Gruner i la seva pròpia espècie". Un ésser que, en realitat, no pertany a cap dels dos mons.
 
En aquest sentit, és molt interessant com el protagonista, Friend, li obre una porta al món. "Aleshores, ella comença a descobrir les coses, té una mirada diferent, i pot mirar-se a si mateixa. Es pregunta qui és ella i què vol, en un camí de presa de llibertat". A La pell freda, tots els personatges de la història aprenen a mirar d'una altra manera. "És el contacte amb l'estrany, quan per fi es comencen a mirar a través dels propis ulls. Això el fa un film molt vigent, plenament actual, perquè parlar de com ens relacionem els humans. I com sempre ho fem des de la desconfiança i des de sentir-nos amenaçats, cosa que genera violència. Tot seria més fàcil si ens miressin els uns als altres", com demostra una història que aprofundeix en la complexa distància que hi ha entre mirades, mons i lluites.
 

Aura Garrido, caracteritzada com Aneris a «La pell freda»

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Quin panorama!
Anònim, 12/10/2017 a les 17:17
+0
-0
Aquest dona malviu! Dir que d'entrada es viu malfiant, això no és viure.

No doneu corda als que pateixen. Que amplifica el dolor.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Puigdemont parla amb Turull i Junqueras mentre Arrimadas se'ls mira | Adrià Costa
01/01/1970
Creixen les veus que aconsellen Puigdemont evitar els subterfugis i, a l'espera dels detalls que es negocien, pot assumir la validesa de l'1-O en una "resposta política" al requeriment | PDECat i ERC volen sumar la CUP a la negociació i implicar-la mentre Junqueras se suma a la petició per aixecar la suspensió a la declaració d'independència
Xavier Gens, director de «La pell freda» | Esteve Plantada
Esteve Plantada
01/01/1970
"Vaig treballar durant cinc anys fins que vaig trobar la fórmula per portar el llibre a la pantalla", explica el director de l'adaptació, el francès Xavier Gens, en aquesta entrevista amb NacióDigital
El Molino, al Paral·lel | Toni Vall
Toni Vall | 1 comentari
01/01/1970
«Voldria haver-hi passejat en les seves èpoques esplendoroses, quan s’hi respirava una llibertat que el país no posseïa. Perquè aquesta avinguda ha sigut lliure sense demanar permís a ningú»
El detectiu Harry Hole arriba al cinema amb l'adaptació d'«El ninot de neu»
01/01/1970
La cartellera també compta amb "Fe de etarras", "Operació Cacauet 2" i el nou film del director de "The Artist", que presenta un biopic de Jean-Luc Godard
Carles Puigdemont durant el ple del Parlament | Adrià Costa
Oriol March | 38 comentaris
01/01/1970
Rajoy, Sánchez i Rivera avalen el requeriment al president català per encetar la via de l'article 155 i es neguen a buscar un mediador internacional | Puigdemont ofereix "diàleg sense condicions prèvies" i que es formi un equip negociador Estat-Generalitat que triï un interlocutor extern
L'actriu Aura Garrido, una de les protagonistes de «La pell freda» | Sitges 2017
Esteve Plantada | 1 comentari
01/01/1970
L'actriu interpreta el personatge d'Aneris a l'adaptació al cinema de "La pell freda", que es projecta aquests dies al Festival de cinema de Sitges
Carles Puigdemont i Anna Gabriel, durant el ple del Parlament | Adrià Costa
01/01/1970
La negociació dels termes de la declaració, consensuada fins dimarts al matí, s'altera just abans del ple, i genera incomoditat a la CUP i el sobiranisme civil | Els canvis d'última hora en el discurs del president obren un període incert i provoquen escenes d'improvisació, com la signatura del text de la independència al Parlament
Mariano Rajoy en una compareixença a la Moncloa. | Sergi Cámara
Pep Martí | 5 comentaris
01/01/1970
El govern espanyol analitzarà avui com colpeja Catalunya just en vigílies d'una Festa de la Hispanitat que es presenta sorollosa a Madrid
El document | NacióDigital
01/01/1970
El text, que Puigdemont ha deixat en suspens per obrir un període de negociació i mediació, apel·la a l'obertura del procés constituent
Expectació medàtica seguint el discurs de Carles Puigdemont | Adrià Costa
Ferran Casas | 4 comentaris
01/01/1970
El president espera que el món econòmic i la comunitat internacional valorin la “suspensió” de la declaració d'independència mentre ell intenta mantenir la unitat interna
Joaquim Gay de Montellà, president de Foment del Treball | Foment
Pep Martí | 2 comentaris
01/01/1970
La Cambra i el Cercle es reuneixen enmig de la "desolació", mentre que Foment creu que havia d'haver estat més dur contra el procés
Enric Millo entrevistat a «Els Matins» | TV3
Toni Vall | 6 comentaris
01/01/1970
«No deixava preguntar, anava a la seva, deixava anar el seu discurs suposadament preocupat per la situació creada i Heredia se'n feia creus del que estava escoltant, de les justificacions, mitges veritats i relativitzacions que sortien de la boca del polític»
El ple del Parlament, en una foto d'arxiu | Parlament
01/01/1970
La demanda, a la qual ha tingut accés NacióDigital, denuncia la vulneració del dret a la llibertat d’expressió i a la participació política