NacióDigital és un diari digital de caràcter generalista i d'abast nacional, que compta amb diverses edicions locals i temàtiques. La seva empresa editora, SCG Aquitània SL, va néixer el 1995 per treballar en l'àmbit de la premsa digital, essent una iniciativa pionera en el sector i una de les tres més antigues del nostre país.
L'editor i fundador de
NacióDigital és el periodista
Miquel Macià Arqués (Vic, 1957), co-fundador també dels periòdics El 9 Nou, el 1978, i de La Marxa de Catalunya, el 1989.
El diari està adherit al
Codi Deontològic dels Periodistes Catalans. És membre de l'àrea digital de l'
Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC).
D'ençà de la seva eclosió com a capçalera d'abast nacional, el 2005,
NacióDigital ha seguit una línia ascendent en audiència que l'ha situat des del mes de febrer de 2015 com el
diari digital més llegit en llengua catalana, segons el Rànquing d'OJD en català, havent estat el primer en superar la barrera dels dos milions d'usuaris únics mensuals (març 2014) i dels tres milions (setembre de 2015).
NacióDigital rep el Premi Nacional de Comunicació 2016 en la categoria de mitjans d'arrel digital.
Més informació
La Universitat de Girona (UdG) i NacióDigital creen un laboratori de recerca i innovació en periodisme.
Més informacióNacióDigital, guardonat amb el premi a millor publicació digital per la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals, durant la celebració de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català a l'Espai Endesa de Barcelona.
Més informacióNacióDigital i BTV presenten dos reportatges sobre pobresa energètica.
Més informacióEl Top Ten del Global Investigative Journalism Network destaca un reportatge de NacióDigital.
Més informacióNacióDigital adopta com a llibre l'estil i referència el de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
NacióGranollers.cat publica per primera vegada una edició en paper, de 24 pàgines, amb 10.000 exemplars, amb motiu de la Festa Major de Granollers.
NacióDigital i les seves edicions territorials i temàtiques estrenen nova maqueta i utilitats, en la versió 4.0 des de la creació del mitjà l'any 1995.
"Adolescents.cat: el manual", llibre publicat per Adolescents.cat a l'Editorial La Galera se situa com el llibre infantil i juvenil més venut en català, amb 20.000 exemplars. Es tradueix al castellà.
NacióLaFlama obté el premi Capital de la Sardana 2013 en la categoria de Mitjans Audiovisuals, en un acte celebrat a Arenys de Munt (El Maresme).
Signatura d'un conveni amb l'Escola de Disseny de Vic per incorporar estudiants en pràctiques.
Neix
NacióLaFlama, edició temàtica de ND dedicada a la cultura i a les festes d'arrel popular de Catalunya.
NacióDigital es trasllada a una nova seu al Passeig de Gràcia, 26, de Barcelona.
Acte de presentació de l'edició del Baix Montseny a Sant Celoni, amb l'assistència d'una seixantena d'alcaldes i regidors de la zona.
Publicació de la Memòria anual que recull totes les activitats i dades de NacióDigital de l'any 2011 i dels cinc primers mesos de 2012.
Cicle de tres debats organitzats per NacióDigital a Terrassa, amb la presència com a ponents de Guillem López Casasnovas, Antoni Abad, Josep Lluís Carod-Rovira, Josep Maria Vila d'Abadal, Vicenç Villatoro i Muriel Casals. Amb el patrocini del Centre Català de Negocis (CCN) i la col·laboració d'Unnim.
Obertura d'una edició territorial BaixMontseny.info, actualment
NacióBaixMontseny, amb centre a Sant Celoni, que cobreix el nord-est del Vallès Oriental i part de la Selva.
Obertura d'una nova edició territorial,
NacióGranollers.cat, que integra els continguts històrics de l'edició VallèsOriental.com, creada el 2005.
Presència per segon any consecutiu al Saló de l'Ensenyament de Barcelona, amb estand propi.
L'edició de NacióDigital a Terrassa estrena la nova seu al Centre Cultural d'Unnim de la Rambla d'Ègara.
Neix l'edició de NacióDigital a Terrassa en versió digital el dia 2 i s'obre la seu a la ciutat.
Acte de presentació oficial al Centre Cultural d'Unnim a Terrassa, amb presència de representants de la Generalitat i de l'Ajuntament.
NacióDigital entra a formar part de l'Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC) com a editora del setmanari La Torre del Palau.
Signatura d'un conveni amb la Universitat Ramon Llull per a la incorporació d'estudiants de Periodisme en pràctiques.
Presentació del llibre col·lectiu "Esquerra a la cruïlla", a la seu de l'empresa editora a Vic, amb la participació de la secretaria general d'ERC, Marta Rovira, i de l'editor de NacióDigital, Miquel Macià, coautor de l'obra.
Publicació de la Memòria anual que recull totes les activitats i dades de NacióDigital de l'any 2010.
Nova edició territorial de la comarca del Solsonès, amb el nom de
NacióSolsona.catNacióDigital publica una nova edició en paper, amb una extensió de 8 pàgines i 20.000 exemplars de tiratge, que es distribueix durant la Diada Nacional, al centre de Barcelona i a l'estand del diari a la tradicional Mostra d'Entitats de l'Arc de Triomf.
SCG Aquitània SL, l'empresa editora de NacióDigital, és inclosa en l'estudi sobre casos empresarials d'èxit, elaborat per la Cambra de Comerç de Barcelona, la Universitat de Vic i l'Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció, titulat
"Estratègia competitiva a la petita i mitjana empresa: 10 casos pràctics reals". D'altres empreses incloses són Casa Tarradellas, Girbau, etc. que apareixen en un volum editat pels organitzadors -sota la direcció del professor Sergi Solà- que analitza especialment els primers anys de trajectòria de l'empresa.
NacióDigital celebra una jornada conjuntament amb la Universitat de Vic, dins del programa de la Universitat d'Estiu, dedicada a la medició de les audiències i la contractació de publicitat als mitjans digitals, amb els principals experts del tema de Madrid i Barcelona, amb ponències, debats i una taula rodona amb directius de mitjans.
NacióDigital publica una edició en paper de 4 pàgines i un tiratge de 50.000 exemplars que es reparteix a la gran manifestació sobiranista del 10 de juliol al passeig de Gràcia de Barcelona.
El portal jove
Adolescents.cat dirigit per Roger Carandell i Ernest Codina s'integra en col·laboració amb NacióDigital.
S'incorporen a NacióDigital Salvador Cot i diversos articulistes de temàtica social, política i econòmica.
NacióDigital obre una seu física a Barcelona, al carrer Dos de Maig, que alberga la redacció i l'equip comercial.
Noves edicions en paper de les publicacions Gironainfo.cat, Manresainfo.cat i LaGarrotxa.info també en motiu de les Consultes sobre la Independència del 25 d'abril, amb uns tiratges de 30.000, 30.000 i 10.000 exemplars respectivament. Aquestes edicions es presenten en una roda de premsa amb cinc membres de NacióDigital al Centre Internacional de Premsa de Barcelona.
NacióDigital estrena cobertura permanent de l'activitat del Parlament de Catalunya i de les compareixences del Govern.
Publicació de la Memòria anual que recull totes les activitats i dades de l'any 2009.
NacióDigital publica per primera vegada en paper. Es tracta de 50.000 exemplars d'una edició d'Osona.com, de vuit pàgines d'extensió, dedicada a les Consultes sobre la Independència del 13 de desembre. Demana el vot favorable amb un gran "SÍ" a la portada.
NacióDigital mobilitza una vintena de professionals per cobrar la primera onada de Consultes sobre la Independència del 13 de desembre arreu de Catalunya.
Distribució de 15.000 fulls de promoció de les galeries de fotos d'Osona.com del Mercat Medieval de Vic.
L'editor de NacióDigital, Miquel Macià, publica l'article "Tempesta sobre la premsa digital" a l'Anuari de Comunicació de l'APPEC.
NacióDigital rep el Premi Nacional de Comunicació de Proximitat en un acte de lliurament celebrat al Palau de la Generalitat. Hi prenen la paraula Miquel Macià i Jordi Font.
Filmació d'un vídeo sobre NacióDigital, a càrrec de la productora Veranda, per a l'acte dels Premis Nacionals al Palau de la Generalitat.
Signatura d'un conveni de la Universitat de Vic per incorporar estudiants de Periodisme en pràctiques.
Acte de celebració de la concessió del Premi Nacional en un restaurant de Vic amb més d'un centenar de convidats. Intervenció de l'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal.
Entra en funcionament la versió 3.0 de la plataforma d'edició i maqueta de totes les edicions de NacióDigital. Tots els continguts passen a estar sota llicència Creative Commons.
Obertura definitiva de l'edició territorial ManresaInfo.cat, que portava funcionant en fase de proves des de desembre de 2008. Actualment el seu nom és
NacióManresa.
Publicació de la primera memòria anual de NacióDigital que recull totes les activitats i dades de l'empresa editora i dels mitjans de l'any 2008.
Organització de la Jornada de Premsa Digital i Noves Tecnologia a Ripoll, amb la participació de l'empresari prioner d'Internet a l'estat espanyol, Eudald Domènech, i l'alcaldessa de la població, Teresa Jordà.
Creació d'una nova edició temàtica:
- Diari de la Crisi.cat: per entendre l'economia (s'integra, el 2010, a la secció d'economia de NacióDigital)
Les edicions de NacióDigital estrenen les entrevistes en vídeo de producció pròpia i de llarga durada (fins a 30 minuts) com a nou format informatiu.
L'empresa estrena nova seu, ubicada a la plaça Major de Vic.
Celebració de la Jornada de Premsa Digital a Vic, amb la participació de coneguts periodistes impulsors del periodisme digital, com Lluís Foix i Saül Gordillo i experts en les TIC com Carlos Scolari.
Jordi Font és elegit com a interlocutor de la premsa digital en català amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Jordi Font s'incorpora al GND com a director d'Estratègia.
Entra en funcionament la versió 2.0 de la plataforma de redacció i maqueta de les edicions de NacióDigital
Creació d'una nova edició de ND:
- Meteoclub.com: edició de meteorologia i clima
Creació de noves edicions de ND:
- Opinió Nacional.com: plataforma d'articles d'opinió, dossier i estudis
- Lluçanes.com: edició digital del Lluçanès
L'empresa estrena la marca Grup Nació Digital (GND) i enceta una fase d'expansió amb la creació de sis noves edicions digitals de caire temàtic i territorial a l'entorn de la capçalera central, Nació Digital (ND):
-
NacióDigital: diari català d'Internet i noves tecnologies
-
El Ripolles.info: edició digital del Ripollès
- Valles Oriental.com: edició digital del Vallès Oriental
- Osona Tanga.com: diari de la festa jove d'Osona
- Vallès Tanga.com: diari de la festa jove del Vallès
- Diari Forestal.com: informatiu digital del bosc i el medi rural
SCG Aquitània SL incorpora
Sobrevia.net -empresa dirigida per Miquel Serrabassa i José Manuel Gutiérrez- com a
partner que, a partir d'aquest moment, assumeix la creació i gestió d'una plataforma tecnològica d'edició pròpia.
Creació de BlocdeFotos.com, una plataforma d'autoedició de fotografíes i creacons gràfiques, d'accés gratuït.
NacióDigital accedeix per primera vegada als ajuts de la Generalitat als mitjans de comunicació digitals.
L'empresa editora s'adhereix a l'Internet Quality Agence (IQA), i al Codi Deontològic dels Periodistes Catalans.
Osona.com entra en el servei de control i medició d'audiència de l'Oficina de Justificación de la División. És el primer diari digital de fora de Barcelona que disposa d'aquesta auditoria.
Osona.com rep el Premi Almogàver, concedit per Catalunya Ràdio.cat, per la defensa de la llengua catalana en el cas dels doblatges de les pel·lícules de Harry Potter.
Osona.com estrena una nova maqueta i incorpora seccions més avançades com tickers de titular, agendes, Canal Esport (un espai dedicat a l'esport, amb fòrum, notícies, participació, petits anuncis, webs, etc.) i Canal 3 (un espai d'autoedició de comunicats directament pels seus propis autors, adreçat a entitats i institucions).
Adquisició del portal de comerç electrònic Emercat.com, que agrupa 35 comerços catalans i que disposa d'una plataforma tecnològica pròpia.
Creació d'una canal de xat i obertura dels primers fòrums de participació directa dels lectors a Osona.com: el Fòrum General, de caràcter temàtic, i el Fòrum Pobles, amb secció pròpia per a cadascun dels 51 municipis de la comarca. Aquest model de fòrum s'entendrà després a la resta d'edicions territorials.
Distribució d'un miler d'adreces de correu electrònic gratuïtes sota el domini Osona.com als lectors del diari.
Una campanya de tramesa de correus electrònics a l'empresa nord-americana Warner, impulsada per Osona.com, aconsegueix el compromís de doblatge al català de les mundialment famoses pel·lícules juvenils de Harry Potter. Aquest èxit té una gran
repercussió als mitjans de comunicació del país.Osona.com obté els seus dos primers anunciants, de forma simultània: l'empresa multinacional catalana Girbau SA i la Universitat de Vic.
Esclat de l'anomenada "bombolla tecnològica" amb la desaparició de molts dels projectes que havien dominat la primera etapa d'Internet. Osona.com supera sense problemes aquesta incidència gràcies al seu model periodístic arrelat al territori i no depenent d'inversions financeres externes.
Creació d'un butlletí de titulars i notícies d'Osona.com per correu electrònic. El 2010 assoliria els 6.000 subscriptors.
A partir de 1996, Osona.com avança en l'experiència d'introduir a la xarxa Internet els continguts periodístics clàssics (notícies, reportatges, entrevistes, articles d'opinió, serveis, etc.), experimentant amb les formes de captar i difondre informació del nou canal que és la xarxa mundial Internet.
Al mateix temps, l'empresa també comença un treball metòdic de difusió i popularització d'Internet entre les principals institucions, entitats i empreses de la comarca, a través de la distribució de materials, visites personals, actes sectorials, etc.
Acte públic de presentació d'Osona.com a l'Auditori de Caixa Manlleu a Vic. A partir d'aquest moment, aquest digital esdevé un dels principals productes de l'empresa, la qual compagina la informació periodística amb la producció de materials per a premsa de paper i l'elaboració de webs per a l'incipient mercat del nou sector.
El dia 19 de maig de 1996 entra en xarxa Osona.com, com un diari pioner en l'experiència d'implantar el periodisme digital en una comarca de Catalunya. Des de llavors ha funcionat ininterrompudament amb actualitzacions diàries fins i tot durant els primers anys.
Comença el projecte de construcció del primer diari del Grup, que és
Osona.com, amb la formació del personal en les eines digitals i l'estudi de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L'empresa obre una línia de producció de pàgines web i d'assessorament digital.
Es constitueix a Vic la societat mercantil SCG Aquitània SL, editora de tots els mitjans del Grup Nació Digital, per tal de treballar en el sector Internet. Empresa de capital familiar. Cap variació en l'accionariat d'ençà de la seva creació. El creador i impulsor és el periodista Miquel Macià.