“El vi és una part essencial de la cultura i de la nostra manera de ser, una eina de socialització i un instrument de generació de riquesa i ocupació”, ens descriu l’Antoni Lladó de Vins NOE a Sant Cugat del Vallès. L’Antoni Lladó és el soci fundador junt amb l’Oleguer Martí d’aquest negoci especialitzat en “el comerç de vins de qualitat”, fundat el 1989 amb l’objectiu d’anar més enllà de la seva venda i difondre la cultura del vi.
Avui són un equip de cinc persones amb formació especialitzada en el sector del vi i el “compromís a donar un servei personalitzat i la voluntat de fer més fàcil l'elecció al nostre client”. “Com a especialistes en vi ens agrada acostar el vi a la societat”, llegim al seu espai web enfocat a botiga en línia.
Antoni Lladó, copropietari de Vins Noé a Sant Cugat
Vins NOE “engega de l’afició al vi d’uns quants amics. Fèiem visites a bodegues i descobríem un món nou que ens va interessar. I va ser així, que, personalment, vaig engrescar a quatre amics a muntar l’empresa per bé que vàrem ser l’Oleguer i jo qui vàrem estar més en un primer pla tant davant de bodeguers com de consumidors”, ens explica l’Antoni LLadó. Format com a economista per la UAB i llicenciat en Dret per la UB, Lladó ha compatibilitzat la feina professional com a consultor en polítiques públiques amb la dedicació a aquest projecte “que va començar com a hobby i que s’ha convertit en una petita empresa. Probablement no és un gran negoci per viure però si per beure, en aquest cas, molt bé”, diu somrient.
És aquest un sector que li ha aportat “coneixement i amistats, excuses per viatjar diferent i per conèixer món de la mà de productors de tot arreu”. I reconeixement. Doncs “tenir més de trenta anys d’història ens situa com a punt de referència dins el sector i entre els consumidors”, indica.
En l’actualitat Vins NOE compta amb un catàleg de més de 1.700 referències de vins i licors de totes les denominacions espanyoles i de les principals regions vinícoles del món, “encara que no deixem d'incorporar de forma continuada novetats a la nostra pàgina web”, apunta Lladó. A més de botiga especialitzada amb canal de venda en línia, dos corners a mercats municipals i un consolidat “Club de vins”, Vins NOE també és distribuïdora a escala regional en el sector de la restauració i el comerç especialitzat amb un catàleg de productes tant nacionals com d'importació.
“Tenim fort arrelament al barri i a la ciutat però la nostra vocació va més enllà. Participem i donem suport a la cultura i a associacions o institucions de naturalesa diversa però també ens preocupem de vendre més enllà de la nostra àrea d’influència immediata. De fet tenim acords amb botigues especialitzades de diferents països europeus”.
D’ençà que es va iniciar el confinament obligat de la població per la crisi de la Covid-19, “la venda a la botiga ha millorat indiscutiblement tot i la reducció d’horaris que hem decidit per limitar les opcions d’accessibilitat, però no ajudarà a compensar la davallada en la distribució, que fem principalment a restaurants i empreses de servei de càtering. També hem augmentat les vendes a la botiga online i l’activitat de servei a domicili, i no només dins de Sant Cugat sinó també a la resta de Catalunya i Espanya gràcies a Internet”, ens argumenta.
Antoni Lladó, de Vins Noé: "Hem venut albariños a gent domiciliada a Galícia o hem enviat una ampolla de menys de 4 euros a l’altra punta d’Espanya amb uns costos de transport clarament superiors"
Tot i no registrar un increment en el volum de vendes com el de l’època nadalenca, Lladó considera que “es mantindrà un cert to durant uns mesos fins que no es normalitzi el consum a fora de casa. Si els restaurants no funcionen de manera normal, el consumidor preferirà quedar-se a casa”.
Així, han passat a rebre més comandes telefòniques, sobretot de clients habituals i incrementar el servei a domicili. A més d’ajustar l’horari d’atenció al públic per adaptar-se a aquest període de confinament, han rebaixat l’import mínim de comanda per enviament gratuït a domicili i també han anat introduint ofertes i promocions de diferents vins per estimular la compra.
A Vins NOE tenen un registre de tots els seus clients i “cada setmana en registrem de nous”. “El nostre client és una persona a qui li agrada el vi i el plaer de compartir-lo. Tenim públic de totes les edats per bé que ens agradaria molt tenir-ne més de menys de trenta-cinc anys, un repte complex doncs crec que aquest consumidor més jove és un consumidor de vi fora de casa”.
Lladó considera que “la gent ara té més temps i sembla que la situació ha propiciat que el client vulgui tastar vins diferents. A tall d’anècdota hem fet una selecció de vins per un grup d’amics que volien fer un tast virtual i hem enviat quatre caixes amb les mateixes referències a diferents domicilis del territori”.
Tot i això, Lladó indica que no observa un patró de compra diferenciat en les vendes d’aquests dies tot i que “sí que es donen certs casos que, si més no sorprenen. Així, per exemple, hem venut albariños a gent domiciliada a Galícia o hem enviat una ampolla de menys de 4 euros a l’altra punta d’Espanya amb uns costos de transport clarament superiors”, explica sorprès.
Daniel Vicente del Celler de Can Dani al barri de Gràcia i de l’online Enterwine també viu un increment en les vendes en ambdós canals de negoci: “La veritat és que tenim molta sort, podem seguir oberts i tenim força feina als dos llocs. On s’ha notat més l’increment és a l’online. Jo et diria que ha pujat un 100% respecte als mesos de març i abril de l’any passat. I Barcelona ciutat és on l’augment és molt més acusat”.
El Celler Can Dani treballa l'àmbit de venda digital des de fa més de 10 anys.
Vicente valora aquest increment, però, com a puntual, doncs ara “la gent no pot dinar ni sopar fora, ni anar a fer el vermutet” i per tant, el consum es concentra a la llar i el servei a domicili el facilita. Daniel Vicente es va iniciar en el món del vi de jovenet, a través de qui diu ha estat el seu referent, el seu pare. “La botiga va ser oberta pel meu pare l’any 1986, i jo em vaig incorporar al cap de sis mesos. Tenia vint anys, ara en tinc cinquanta-tres però no ho sembla!”, afegeix amb sentit de l’humor. Treballador incansable, amic dels seus amics i familiar, diu haver après amb els anys, “a poc a poc i provant moltes coses”. Concep el vi com a “una manera de comunicar-se amb els altres”; vendre’l, “aportar algu màgic a una persona”.
Inicialment, “el negoci sols eren vins i caves catalans, després vàrem ampliar a tot el territori nacional. I ara fem botiga de vins, escumosos i destil·lats, i venda online. Al capdavant estic jo i, en total, entre botiga i online som sis persones”.
Actualment el Celler Can Dani ofereix una selecció de més de 3.000 vins, caves, champagnes i destil·lats. “Tots els vins són nacionals, a excepció del champagne i la licoreria, de tot arreu. Intentem tenir molt vi de petits productors, sobretot catalans, i una àmplia gamma d’escumosos d’aquí”. I “donar un servei molt proper i, a banda de l’online, oferim un servei a domicili des del celler a tot Barcelona”, afegeix Vicente.
Daniel Vicente, del Celler Can Dani: “probablement el canvi més evident és que ara la gent surt a comprar pel matí; abans totes les vendes de la botiga eren a la tarda, quan la gent sortia de la feina”
Precisament, ara han hagut d’incorporar una persona per reforçar aquest servei de repartiment que sempre fan des de la botiga. Alhora, han ajustat l’horari d’atenció al públic a mitja jornada i obren només al matí, com fan també a Vins Noé i a la resta de botigues entrevistades. “Probablement el canvi més evident és que ara la gent surt a comprar pel matí; abans totes les vendes de la botiga eren a la tarda, quan la gent sortia de la feina”, explica Vicente. Així i tot, el ritme de feina és molt alt, “fa un mes que m’estic llevant a les 5 del matí”, confessa complagut.
Però com Lladó, Vicente indica que la facturació no és com la de finals d’any, doncs per Nadal “es venen productes més cars”. Ara, explica, el tipus de compra “ha variat poc de l’habitual” en aquesta època de l’any, “potser es ven una mica més de vi de cada dia”.
El Daniel Vicente és segurament dels primers a introduir la venda de vins en línia en aquest país. Enterwine és una marca coneguda i un negoci consolidat, “fa més de deu anys que treballem també online, primer durant tres anys en un altre web amb socis i després en solitari, des del 2012”.
El client del Celler de Can Dani és una majoria fixa, que viuen a la zona i que han sabut fidelitzar amb els anys. “Ens sentim molt de Gràcia! Des de fa trenta anys som al barri de Gràcia”, afirma amb entusiasme. Precisament, el client de la botiga “és majoritàriament català, del barri de Gràcia i també molta gent d’altres barris que busquen productes amb poca producció, que costen de trobar. I també bastant turista, tot i que ara no és clar”, comenta. “El tall mitjà d’ampolla està més o menys en els 10 euros”.
En canvi, “a l’online és més dificil fer un perfil; hi ha una mica de tot, gent que vol una caixa assortida de 6 euros l’ampolla i gent -de l´estranger sobretot- que busca vins amb puntuacions a les diferents guies de vins, i que gasten el que faci falta per tenir aquestes ampolles a casa.”
Vicente no preveu que la situació actual comporti introduir canvis en el negoci. “Espero que tot torni a ser com abans i que aprenguem tots plegats d’això”. Mentrestant, “paciència i obrir la finestra quan falti aire, i fer un crit si cal ha, ha, ha”, diu sempre entusiasta.
Quedem amb l’Antoni Lladó per compartir un dels seus vins icònics quan sigui possible. Mentrestant, seguirem gaudint del vi a casa. Obro una ampolla de vi i me’n serveixo, tot buscant la màgia que tant l’Antoni Lladó com el Daniel Vicente m’han anomenat. I allò que en paraules de Lladó el fa especial: “l’expectació davant de l’obertura de l’ampolla; la història que té al darrere, el resultat d’un procés de decisions infinites on es combinen la fortalesa de la natura i la mà experta de l’home”.