El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.

Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

Si féssim cas a les velles tradicions de la història, el cometa C/2020 F3 Neowise compliria amb escreix les expectatives. El cometa més espectacular a la dècada seria el cometa de la gran pandèmia mundial del 2020.

Els cometes, com a missatgers dels déus, han acompanyat grans canvis en la història d’ençà de les primeres dinasties xineses. Han anunciat les morts de Juli Cèsar, Carlemany i Lluís I de França, i l’ofensiva otomana contra Europa central, segons els cronistes, encara que quasi sempre amb alguns anys de marge.

A l’altra banda de la ponderació mitològica, hi ha el Halley, del qual es diu que pot ser l’origen de la història de l’estel de Betlem, i que Giotto ja el va pintar en l’adoració dels mags d’orient a un nen Jesús nou nat.

Els cometes observables a simple ull nu són ben pocs. Aquestes darreres dècades, els coneguts Halley i Hale-Bopp han pogut ser vistos fàcilment. Ara, en tenim un de nou per a posar a la nostra llista de coses diferents que hem pogut fer al capvespre: veure un cometa.

El C/2020 F3 Neowise va ser descobert a finals de març, i se n’aprenen coses diàriament. S’ha pogut calcular el període orbital, entre 4.500 anys i 6.800. Això vol dir que la darrera vegada que va ser vist a la terra segurament va ser en un moment entre el Neolític, la invenció de la roda, i les construccions de les piràmides de Kheops, Khefren i Micerí, a l’Egipte de la quarta dinastia.

El cometa Neowise és fàcil de localitzar aquests dies si prenem com a referència la constel·lació de l’Óssa Major, mirant cap al nord-oest.

Fins fa uns dies, el Neowise era observable només a trenc d’alba, al voltant d’una hora abans de la sortida del sol, cosa que a l’estiu implica d’haver de fer una bona matinada per poder veure’l només uns minuts. Ara i fins a finals de mes, el podem veure al capvespre. Una hora després de la posta, mirant al nord-oest i prop de la constel·lació de l’Óssa Major, sempre que el cel ens ho permeti. Nits com les d’aquest cap de setmana, amb la lluna nova i amb el cel amb pocs núvols, concentren centenars d’aficionats a l’astronomia. Una bona nit per a intentar-ho possiblement és la del 27, quan el cometa serà més proper a la terra, però la Lluna i la pèrdua diària de brillantor del nostre visitant possiblement deslluiran l’espectacle.

Amb càmeres, telescopis i binocles, ens hem trobat unes quantes persones a la serralada de Castelltallat, a peu del Bages i l’Anoia, a l’aparcament de l’observatori que té el mateix nom. Sopar de carmanyola, emoció inicial per a veure qui és el primer a localitzar-lo quan encara no es veu a simple vista i, un cop trobat, buscar la millor combinació per a reflectir colors, l’enquadrament i la doble cua completa que deixa darrere. La de ions, recta i blavosa, i la de matèria de descomposició corba i blanca, causades pel vent solar.

A quarts de dotze m’arriba un missatge al telèfon amb fotografia inclosa: el cometa s’ha pogut intuir aquesta nit al cel contaminat de Barcelona, coincidint amb el pas de l’ISS, l’Estació Espacial Internacional. Una repassada ràpida al Twitter i veig que als cels urbans de Girona i Malgrat s’ha repetit la imatge.

L’origen del nom

No estem acostumats a recordar noms que combinin xifres i lletres, així que popularment l’anomenem només Neowise. Estic segur que sentirem parlar de més Neowises en els mesos i anys vinentsVa ser descobert el 27 de març de 2020 per un equip d’investigadors usant el telescopi espacial Neowise. Classificat com a cometa el 31 de març, la designació –el nom complet– C/2020 F3 Neowise fa referència a l’òrbita, la data de descobriment i el descobridor. La ‘C’ ens diu que es tracta d’un cometa no-periòdic, descobert el 2020, la ‘F’ fa referència al tercer objecte descobert durant la sisena quinzena de l’any, finals de març.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.