El govern espanyol promet a Brussel·les peatges en carreteres d'alta capacitat

L'executiu inclou un "sistema de pagament per ús" per "cobrir costos de manteniment" de les vies

per NacióDigital , 13 d'abril de 2021 a les 22:29 |
Un peatge de l'AP-7. | ACN
El govern espanyol preveu implantar un "sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d'alta capacitat" que permeti "cobrir els costos de manteniment". Així consta en el document de 200 pàgines del 'Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència' elaborat per l'Executiu de Pedro Sánchez, que dimecres es presenta al Congrés i que s'haurà d'enviar a Brussel·les.

Quan queden només uns mesos per la liberalització total dels trams catalans encara de pagament de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33, el govern espanyol parla per primera vegada de la seva intenció de "revisar el finançament de les vies d'alta capacitat" i "establir un sistema d'ingressos que garanteixi els fons necessaris per a la conservació de la xarxa estatal".

 
El 31 d'agost s'acaben les concessions d'Abertis a les vies catalanes d'alta capacitat: l'AP-7 entre la Jonquera i Tarragona, i l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa passaran a dependre, directament, del Ministeri de Transports, mentre que la C-32 i C-33 seran de titularitat catalana.


Amb la fi de les concessions, hi ha un fort debat sobre com es finançarà el manteniment de les vies, i, d'acord amb el pla publicat pel govern espanyol, una opció similar a la vinyeta podria estar sobre la taula. El document no precisa si el pagament per ús s'aplicaria a tots els vehicles, o només a alguns.

El document, de 200 pàgines, menciona el transport per dir que cal potenciar els corredors ferroviaris com el Mediterrani –que promet acabar- i apunta a l'impuls d'una Estratègia de Mobilitat Sostenible i una Llei de Mobilitat i Finançament del Transport per "desenvolupar un mecanisme de pagament per ús de les carreteres d'alta intensitat".


A més de garantir els fons per a la conservació de les carreteres, els diners, apunta el govern espanyol, han de servir per "integrar les externalitats negatives del transport per carretera com passa amb la resta d'infraestructures".
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació