Ple de Valldoreix

Valldoreix, a favor de fer pagar per circular per les autopistes catalanes

La mesura pretén lluitar contra l’impacte en la contaminació atmosfèrica i acústica

per Sergi Baixas, Sant Cugat del Vallès, Catalunya | 17 de desembre de 2021 a les 09:39 |
Cues a l'AP-7 | ACN

Valldoreix ha fet una crida a blindar el català durant el ple ordinari del mes de desembre davant el nou embat jurídic dels darrers dies contra la immersió lingüística de l'escola catalana. Amb una moció de JxValldoreix presentada de la mà amb la CUP, la Vila insta a defensar-se de la realitat actual d'emergència lingüística a partir del manifest de "Som Escola".

El text de la moció recull el rebuig de les sentències judicials que "posen en perill la immersió lingüística a Catalunya" i el compromís de lluitar per la defensa del foment, protecció i impuls de la llengua catalana davant la "imposició" d'utilitzar com a llengua vehicular el 25% del currículum educatiu en castellà.


La moció també insta a la Generalitat i a la resta d'administracions públiques, inclosos els Ajuntaments, a impulsar iniciatives per revertir l'actual tendència a la baixa de l'ús del català consolidant ofertes d'aprenentatge. També se sol·licita la creació d'una taula de foment de l'ús social del català amb representació de formacions polítiques i entitats per determinar mesures que efectuï el govern local a la ciutat mentre s'advoca per adoptar "totes les mesures necessàries" per garantir la preservació del "model d'èxit de la immersió lingüística". 

En un debat força encès, la vocal del PSC, Susana Casta, ha defensat la seva abstenció per l'"ús partidista" que s'està fent de la llengua per part de l'independentisme i reclama presentar mocions "en positiu" i que sedueixin la població a emprar el català. Per la seva banda, el vocal de Cs, José Miguel García, ha qualificat la moció de "fals victimisme, nacionalista, intolerant i impositiva" i aposta per un model bilingüista que s'emmiralli en la Catalunya plural actual. 


A l'altra banda del ring, el vocal d'ERC, Lluc Cahís, ha explicat que aquesta sentència neix de l'estratègia de l'Estat espanyol per "esborrar el català del mapa amb un castellà monopolitzador". Finalment, el vocal de la CUP, Ferran Margineda, ha carregat contra tot l'"aquelarre de despropòsits manipuladors, de maldat i de mala sang" contra la "destrucció" del marc de consens legislatiu a base d'una "judicialització amb reminiscències franquistes". 
 

Primer pas per l'aparcament de Can Cadena



L'EMD també ha aprovat aquest dijous -malgrat l'abstenció del PSC i Cs- l'aprovació inicial del projecte d'urbanització de l'àrea d'aparcament de la plaça de Can Cadena valorat en 773.000 euros. Aquest àmbit, que comprèn una superfície de 6.200 metres quadrats, contempla un doble accés: des de la rambla de Mossèn Jacint Verdaguer i des de la carretera de la Floresta. 

L’objectiu del projecte és la urbanització que generarà dues àrees d’aparcament, una de 132 vehicles amb accés des de la rambla M. J. Verdaguer, i una de 38 vehicles, amb accés des de la carretera de La Floresta, que sumen un total de 170 places. El projecte també preveu sis places equipades amb recàrrega elèctrica i sis places per a persones amb mobilitat reduïda. El model de pagament del pàrquing, encara està per ultimar, tot i que tindran prioritat i serà més econòmic pels valldoreixencs.

Aquesta provocarà la retirada del quiosc de flors de la zona que té un contracte que va finalitzar el seu contracte el setembre de 2019. Per altra banda, també s'haurà de modificar el traçat del cablejat dels serveis de telecomunicacions d'Orange mentre que les torres d'alta tensió no es veuran afectades. 

Des de l'oposició han reclamat al govern que els traslladin la documentació pertinent per observar com convergeixen la resta de projectes previstos en la mateixa àrea. 

Les problemàtiques de la gratuïtat dels peatges, a debat



La CUP fa prosperar la seva moció perquè la Vila advoqui a les administracions supramunicipals per  la implementació d'un sistema de pagament públic per poder circular per les autopistes catalanes. L'objectiu és incidir de forma dissuasòria en la lluita contra els efectes de la contaminació atmosfèrica i acústica que la gratuïtat genera; en especial, a l'AP-7 i l'impacte a la Vila. 

Els anticapitalistes apunten que aquests peatges haurien d'estar sempre gestionats des de l'administració pública i els diners recaptats haurien de tenir un retorn en polítiques de sostenibilitat i d'alternatives a l'ús del vehicle privat. El text s'ha aprovat amb el vot a favor de totes les formacions polítiques de la Junta de Veïns de Valldoreix amb excepció del vot en contra de Cs. 

Eliminar la taxa de CO2?



Cs es queda sol en la reclamació que l'Ajuntament i l'EMD de Valldoreix pressionessin a la Generalitat de Catalunya per deixar sense efectes la nova taxa de CO2. La resta de formacions han votat en contra del text presentat pel partit liberal que també exigia a l'Agència Tributària de Catalunya el retorn de les quantitats ja ingressades amb aquest concepte.

L'impost, que des de setembre va iniciar el període de pagament, fa tributar a les persones titulars d'un vehicle (turisme, furgoneta i motocicleta) amb domicili fiscal a Catalunya el 2020 o sense residència fiscal, però que tinguin un establiment, sucursal o oficina i vehicles registrats en el mateix curs. Aquest tribut s’implanta amb intenció d’incentivar la reducció d’emissions de CO2.

Els republicans han argumentat el seu "no" perquè no es planteja cap alternativa que fomenti la necessària reducció d'emissions; mentre que el vocal cupaire ha qualificat el plantejament de "cínic" provinent de Cs que ara s'alça ara com a defensor de les classes populars i de la protecció ambiental mentre protegeixen el model capitalista "que ens ha dut fins aquí".

 

Participació