comerç

El Xec Comerç punxa: sobren 1,2 milions d'euros

L'Ajuntament de Sabadell sosté que les vendes a la botigues que han bescanviat el val es multipliquen pràcticament per tres

per Yael Carrasco, Sabadell, Catalunya | 24 de desembre de 2021 a les 08:00 |
Consumidors sortint d'una botiga | Juanma Peláez
El passat 4 d'octubre es va posar en marxa la campanya Xec Comerç, una iniciativa de l'Ajuntament de Sabadell, amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Sabadell, que pretenia reactivar l'economia local injectant 1,6 milions euros amb la idea que l'impacte es dupliqués. Però, un cop acabada -el passat 12 de desembre-, ha quedat lluny de l'objectiu, per sota del 50% i del 30% consumit de la partida reservada.

En total, es van activar 34.979 dels 84.000 projectats, cosa que es va traduir en 699.580 euros, un 42% de la meta fixada. Així que, han sobrat 1,2 milions d'euros del pressupostat -procedent del superàvit de 2020-. Unes xifres que ja s'intuïen quan a pocs dies d'acabar el termini, només s'havien consumit al voltant del 10% dels recursos. La quarta tinent d'alcaldessa, Montse González, ja va admetre quedar-se "lluny del previst" i es va apostar per allargar-ho, fins al 12 de desembre. Si la campanya no ha arribat al públic, sí ho ha fet entre els comerços: 322 adherits dels 400, és a dir, el 80%.

 

Clients en una terrassa de Sabadell. Foto: Gala Espín


El president de la comissió de comerç interior de la Cambra i president de Sabadell Comerç Centre, Josep Maria Porta, ha fet una bona valoració: "No s'han exhaurit tots els vals, ni evidentment tot l'import, però la gent que l'ha baixat està contenta perquè és una petita ajuda a famílies i establiments".


Porta ha destacat "l'efecte multiplicador" del Xec Comerç, "l'import que s'ha donat en vals s'ha multiplicat per tres". Una afirmació que han corroborat les dades que maneja el consistori, precisant que les vendes en les botigues han estat un 2,92 de l'import dels xecs bescanviats.

Falta d'informació?


La campanya va engegar amb crítiques polítiques i que, un cop iniciada, es van estendre a d'altres àmbits. La mateixa regidora González va admetre, en sessió plenària, que "costa arribar a la gent" i és que, tal com ha explicat el Gremi Comarcal d'Hostaleria i Turisme de Sabadell, al principi "ho vam haver de treballar, donar publicitat i assessorar la gent a descarregar-ho" i ha lamentat el retard en la posada en marxa, "podria haver ajudat pel fet que certs establiments no tanquessin".


Tanmateix, ha aplaudit la iniciativa i ha obert els braços "a qualsevol cop de mà" al sector. Una impressió compartida amb la Cambra de Comerç, que l'ha qualificat de "positiva". Porta ha matisat que era tasca de l'establiment donar a conèixer el Xec Comerç i ho ha exemplificat amb el cas d'una perfumeria: "Es va posar les piles i en 15 dies tenia exhaurida la quota" que hi havia per a cada negoci.

Els diners sobrants de la campanya


Dels 1,6 milions d'euros destinats, n'han sobrat 1,2. Què cal fer amb aquest excedent? La Cambra de Comerç ha apostat per utilitzar-lo "en la mateixa campanya o en d'altres de suport als comerços". El portaveu de Cs, Adrián Hernández, ha demanat que serveixi per abaixar els impostos i "no acabi a les arques municipals". ERC ha proposat que hi hagi ajudes directes per mantenir llocs de treball i crear-ne de qualitat. La regidora, Èlia Soriano, ha instat "aprofitar el nyap" perquè "transformin o incentivin l’oferta laboral de la ciutat".

 

Participació