El passat 4 d'octubre es va posar en marxa
la campanya Xec Comerç, una iniciativa de l'Ajuntament de Sabadell, amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Sabadell, que pretenia
reactivar l'economia local injectant 1,6 milions euros amb la idea que l'impacte es dupliqués. Però, un cop acabada -el passat 12 de desembre-, ha quedat lluny de l'objectiu,
per sota del 50% i del
30% consumit de la partida reservada.
En total, es van activar
34.979 dels 84.000 projectats, cosa que es va traduir en
699.580 euros, un 42% de la meta fixada. Així que,
han sobrat 1,2 milions d'euros del pressupostat -procedent del superàvit de 2020-. Unes xifres que ja s'intuïen quan a pocs dies d'acabar el termini, només
s'havien consumit al voltant del 10% dels recursos. La quarta tinent d'alcaldessa, Montse González, ja va admetre
quedar-se "lluny del previst" i es va apostar per allargar-ho, fins al 12 de desembre. Si la campanya
no ha arribat al públic, sí ho ha fet entre els
comerços: 322 adherits dels 400, és a dir, el 80%.
Clients en una terrassa de Sabadell. Foto: Gala Espín
El president de la comissió de comerç interior de la Cambra i president de
Sabadell Comerç Centre, Josep Maria Porta, ha fet una bona valoració: "No s'han exhaurit tots els vals, ni evidentment tot l'import, però la gent que l'ha baixat està contenta perquè
és una petita ajuda a famílies i establiments".
Porta ha destacat
"l'efecte multiplicador" del Xec Comerç, "l'import que s'ha donat en vals s'ha multiplicat per tres". Una afirmació que han corroborat les dades que maneja el consistori, precisant que les vendes en les botigues
han estat un 2,92 de l'import dels xecs bescanviats.
Falta d'informació?
La campanya
va engegar amb crítiques polítiques i que, un cop iniciada, es van estendre a d'altres àmbits. La mateixa regidora González va admetre, en sessió plenària, que
"costa arribar a la gent" i és que, tal com ha explicat el Gremi Comarcal d'Hostaleria i Turisme de Sabadell, al principi "ho vam haver de treballar, donar publicitat i assessorar la gent a descarregar-ho" i ha lamentat el retard en la posada en marxa, "podria haver ajudat pel fet que
certs establiments no tanquessin".
Tanmateix, ha aplaudit la iniciativa i ha
obert els braços "a qualsevol cop de mà" al sector. Una impressió compartida amb la Cambra de Comerç, que l'ha qualificat de "positiva". Porta ha matisat que era tasca de l'establiment
donar a conèixer el Xec Comerç i ho ha exemplificat amb el cas d'una perfumeria: "Es va posar les piles i en 15 dies tenia exhaurida la quota" que hi havia per a cada negoci.
Els diners sobrants de la campanya
Dels 1,6 milions d'euros destinats,
n'han sobrat 1,2. Què cal fer amb aquest
excedent? La Cambra de Comerç ha apostat per utilitzar-lo "en la mateixa campanya o en d'altres de suport als comerços". El portaveu de
Cs, Adrián Hernández, ha demanat que serveixi per
abaixar els impostos i "no acabi a les arques municipals". ERC ha proposat que hi hagi
ajudes directes per mantenir llocs de treball i crear-ne de qualitat. La regidora, Èlia Soriano, ha instat
"aprofitar el nyap" perquè "transformin o incentivin l’oferta laboral de la ciutat".