Mobilitat

La Generalitat invertirà 1.000 milions d'euros en FGC els pròxims cinc anys

La companyia catalana ha plantejat les futures inversions partint de tres grans eixos: la descarbonització, el desenvolupament territorial i la digitalització

per Sergi Baixas, Sant Cugat del Vallès, Catalunya | 30 de desembre de 2021 a les 10:00 |
Un dels nous trens de la línia Barcelona-Vallès | FGC

La Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han signat aquest dilluns un nou contracte programa que recull totes les inversions previstes per al període 2022-2026. Entre d'altres, s'inclou l'impuls de la connexió de les línies del Vallès i de Llobregat-Anoia o l'R-aeroport per un valor aproximat d'uns 1.000 milions d'euros

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha especificat que en aquest període no consta un eventual traspàs de Rodalies a l'espera de si el govern espanyol mostra voluntat d'efectuar-lo. "Posem a disposició la nostra experiència amb FGC que ens fa aptes per gestionar en un futur les Rodalies de l'Estat a Catalunya", ha asseverat el santcugatenc. "No podem continuar amb aquest traspàs de fireta del 2009, que no incloïa vies, ni catenàries estacions, ni personal ni finançament. El que volem és la gestió integral de Rodalies", ha sentenciat. 


No obstant això, el nou contracte sí que preveu aquesta inversió de 1.000 milions d'euros dels pressupostos de la Generalitat que se sumarà a les aportacions de l'ATM i dels ingressos dels bitllets venuts. Segons la companyia, els projectes inclosos en el pressupost no implicarà un major endeutament. 

Les actuacions més importants


FGC ha plantejat el projecte de futur partint de tres grans eixos: la descarbonització, el desenvolupament territorial i la digitalització. Entre les actuacions previstes en el primer d'aquest hi ha diverses iniciatives a curt i mig termini. Dos dels més destacats –ambdós en ample ibèric- serà la connexió entre Barcelona i l'Aeroport del Prat (la futura R-aeroport) al voltant del 2025 i la gestió de la línia de Rodalies Lleida-Manresa. A banda, a la línia entre Lleida i la Pobla de Segur s'incorporarà un nou tren durant el primer semestre de l'any que ve.

Per altra banda, també s'inclou l'entrada en funcionament de 15 nous combois a la línia Barcelona-Vallès durant el segon trimestre del 2022; que permetrà connexions entre Barcelona i Sabadell i Terrassa cada cinc minuts (2,5 minuts des de l'estació nexe de Sant Cugat). A la línia Llobregat-Anoia, està previst una millora dels serveis i les integracions urbanes a Manresa i Igualada i la incorporació de cinc noves locomotores híbrides l'any que ve; mentre que el Tram del Camp de Tarragona es licitarà al llarg de l'any que ve perquè pugui estar a punt el 2025.


A més, pel que fa a la connexió de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, ja s'esta completant el projecte constructiu de la futura L8 que entrarà en funcionament l'any 2027.
  
Més a llarg termini, el document inclou projectes estratègics de futur com la gestió de Rodalies; un nou túnel per a la línia Barcelona-Vallès, ja que l'actual ja es troba al màxim de la seva capacitat; el metro del Delta del Llobregat entre Sant Boi i Castelldefels; i l'entrada en la mitja distància d'alta velocitat entre Catalunya i Occitània.

Desestacionalitzar les estacions de muntanya


En el segon dels eixos, el desenvolupament territorial, es treballarà amb l'objectiu de desestacionalitzar les estacions de muntanya més enllà de la temporada d'estiu; la implicació amb l'esport i en especial amb els Jocs Olímpics d'Hivern el 2030; potenciar els ferrocarrils turístics i impulsar la sostenibilitat amb la instal·lació de punts públics de recàrrega per a vehicles elèctrics el 2022.

Per últim, en l'àmbit de la digitalització, es preveu la implementació de les estacions 4.0 i de "ressorts digitals"; i a nivell intern l'entrada en servei d'agents digitals, la incorporació de sistemes BIM i el desenvolupament continu del portal Open Data així com d'un Laboratori de 5G, entre d'altres.

 

Participació