Send As SMS

dimarts, octubre 17, 2006

Diccionari biogràfic de polítics valencians (1810-2005)


La Institució Alfons el Magnànim (organisme cultural de la Diputació Provincial de València) i la Fundación Instituto de Historia Social (depenent del centre associat de la UNED a València) han penjat a la xarxa una útil eina per a historiadors contemporaneïstes i per a qualsevol persona interessada en la política i els polítics valencians: el Diccionario biográfico de Políticos Valencianos (1810-2005). Gaudiu-lo.

Destacaré simplement alguns fragments:

BARBERÁ NOLLA, Rita (Valencia, 1948). [...] Es funcionaria de la Delegación del Gobierno en la Comunidad Valenciana en situación de excedencia por servicios especiales.


CAMPS ORTIZ, Francisco Enrique (Valencia, 1962). [...] Desde su acceso a la Generalitat ha hecho frente a la rivalidad de los partidarios de Eduardo Zaplana, pero ha consolidado una mayoría en la organización.

GONZÁLEZ LIZONDO, Vicente (Valencia, 1942-1996). [...] Impulsó un movimiento de defensa de las particularidades nacionales valencianas de corte populista y conservador. Fundamentó gran parte de su estrategia política en el enfrentamiento constante con todo aquello que pudiera ser sospechoso de catalanismo, lo que le permitió canalizar una parte importante del electorado urbano de la ciudad de Valencia a base de fórmulas populistas.

MAYOR PENADÉS, Pere Miquel (Ontinyent, 1959). [...] Procede de los círculos del PSAN. Líder de UPV desde 1982. Concejal del Ayuntamiento de Ontinyent. En 2000 promueve y lidera el BNV, renunciando a las posiciones nacionalistas radicales y proclamándose nacionalista de centro progresista. Sigue una estrategia de pragmatismo político tras los sucesivos fracasos electorales de las décadas de 1980 y 1990, llegando a formar una candidatura conjunta con Convergència i Unión en las elecciones al parlamento Europeo. En junio de 2003 presenta su renuncia a ser cabeza de lista del BNV para futuras elecciones y abandona la Secretaría general del BNV.

dilluns, octubre 16, 2006

Per l'accés universal a un habitatge digne


Hui l'Assemblea popular per un habitatge digne convoca dos actes que s'havien de celebrar de forma paral·lela a la Cimera europea de ministres sobre Habitatge, però que finalment es realitzaran en solitari davant de l'espantada dels polítics, incòmodes amb que el debat poguera alçar massa polseguera de forma pública.

Malgrat tot, la reivindicació continua en peu:

- 17 hores. Seguda a la plaça Universitat.

- 20 hores. Concentració a la plaça Sant Jaume.

Un interessant enllaç: Com punxar la bombolla immobiliària.

dimecres, octubre 11, 2006

La mort del rei Turígit

Extractes de Coses evengudes en la ciutat e regne de València (1589-1628), de Pere Joan Porcar:

Desterro dels moros del regne. Dimats, a 22 de dit mes de setembre, a migjorn, feren crida de com lo senyor rey, dins tres dies s'embarquen dits moros en Dénia per a pasar-los fora mar [...]
Dimecres, a 30 de setembre de 1609, a les onse hores del matí pasaren per lo portal de la Mar molts carros carregats de mores y molts moros a peu y a cavall, per al Grau, a embarcar-se. Y eren de Alcàçer. [...]
Diumenge, a 4 d'octubre de 1609. [...] En est temps se donaren gran presa los moros de llochs prop de València, d'embarcar-se en lo Grau.

Portaren al rey moro Turígit. Dimecres, a 7 de dehembre de 1609, a les quatre hores de la vesprada portaren lo rey que havien fet los moros de la Mola [de Corts], que era vasall del duch de Gandia. [...] Y portava una capa parda y una casaca de pebret. Deia's lo dit home Vicent Turígit.

Sentèntia del rey moro. Dimecres, a 14 de dehembre de 1609, sentenciaren al dit Vicent Turígit y-l portaren ab un carro lligat a un bastó y ab ell frares de Predicadors y de Sant Joan de la Ribera, ab uns brasers de foch y ab unes tenalles y feyen com si l'atenallaven, y no li feyen mal, sols la cerimònia. Y li donaren un garrot al peu de la forca y.l feren quartos. Morí com a bon christià, que consolà a molts. Y li fien bona fama de que era caritatiu y amich de fer bé. Y posaren lo cap al portal de Sant Vicent, ab una corona de ferro, cap avall, a part defora del portal.

Canvis


Aprofite que una mala connexió m'ha fet perdre la plantilla que tenia per canviar-la i posar una més "llegible" (i de pas faig cas a les diverses recomanacions que m'han arribat per triple via). La barra lateral ha perdut els enllaços momentàniament; la setmana vinent, quan reprenga el blog, tornarà a estar operativa.

dimarts, octubre 10, 2006

Pdf sobre la bandera del País Valencià


Ja està a la barra lateral el .pdf amb el recull d'articles sobre la bandera del País Valencià. Es pot descarregar en la següent direcció, cortesia de CapTallat:

dilluns, octubre 09, 2006

Fonamentalisme laïcista


Leo Bassi al seu darrer espectacle, La Revelación, es declara "fonamentalista laic", encara que per precisar correctament el significat de les seues paraules hauria de dir "fonamentalista laïcista". Tot i que els fonamentalismes són sempre perillosos si busquem el sentit exacte d'esta expressió trobem un concepte que suposadament és a la base de les democràcies liberals occidentals.

El GDLC ens diu:

Fonamentalisme: Moviment o actitud que ataca qualsevol desviació de les doctrines i pràctiques considerades essencials en un sistema religiós, polític, educatiu, etc.
Laïcisme: Doctrina que defensa la independència de l'home, de la societat i, més particularment, de l'estat de tota influència eclesiàstica o religiosa.
Per tant el "fonamentalisme laïcista" seria el:
Moviment o actitud que ataca qualsevol desviació de la doctrina que defensa la independència de l'home, de la societat i, més particularment, de l'estat de tota influència eclesiàstica o religiosa.

És a dir la fe en els valors positius i universals de les persones, una religió que és l'única que pot unir la diversitat cultural i religiosa del món. Com recordava Bassi,
el 13 de setembre de 2001 George W. Bush feia una declaració institucional en legítima defensa després dels atacs a Washington i Nova York, però concloïa amb unes darreres paraules terrorífiques: We are going to win this war because our God is bigger than their God. Això és el que tracta de fer Bassi amb la seua obra: recordar-nos que en una societat mundialitzada com la nostra els laïcistes ens hem quedat en minoria i hem de ser forts per tal de no perdre el terreny guanyat en la construcció d'una societat basada en els valors humans universals i no en cap ésser suprem que escape als límits de la racionalitat.




PS: Bassi ens ensenyà a diferenciar un "pecador" d'un "fill de puta". Un "pecador" si actua malament sent que ha pecat i per això és "pecador"; en canvi, un "fill de puta" no té consciència d'haver pecat perquè no sent culpabilitat, ans al contrari, disfruta sent un "fill de puta". La metàfora de Bassi va ser ben clara: és la diferència entre Acebes i Zaplana.
Com apostatar?




dijous, octubre 05, 2006

La bandera del País Valencià

Portolà de Benincasa (1473)

Ja està. Ja és hora de fer la primera parada. El camí ennuvolat però il·lusionant que Andarella i jo mamprenguérem allà per la primavera de 2005 comença a desencapotar-se. Fruit d'això, l'article més aclaridor que conec sobre la senyera de la ciutat de València i la bandera del País Valencià acaba de ser publicat a la Viquipèdia. Concís, desapassionat i atent a les modernes concepcions historiogràfiques sobre els estats i les nacions, tot i que potser massa resumit i una mica dens d'estil, com sol passar en els escrits a dues mans. Per això mateix escric este post: per difondre'l i per explicar certes coses puntuals que allí no tenien cabuda.

En primer lloc, la història del mateix article.
El nostre interés investigador per la senyera començà pel maig de 2005. Poc abans ens havíem registrat al fòrum de Valencianisme.com i aquell mes el portal publicà el reportatge signat per Oscar B. i Adrià B. La senyera tricolor dels valencians. De "Real Senyera" a símbol segrestat... però oficial. L’objectiu del reportatge, rescatar la Senyera coronada del segrest de la dreta i reivindicar-la, ens va semblar valent i encertat, però partia d’una base interpretativa incorrecta a causa de la bibliografia emprada. Davant l'errada conceptual que significava considerar la senyera privativa de la ciutat de València com a emblema col·lectiu de tot el regne durant l'època foral, Andarella, amb coratge d'ètica historiogràfica, va preparar immediatament una resposta; corregida i esmenada amb propostes meues va ser finalment publicada una setmana després, tot donant peu a un interessant debat amb Tagarinet sobre la veritable existència dels estats i les nacions precapitalistes. Amb tot, ens vam adonar que realment, tot i que teníem els conceptes més o menys clars, ens mancava per complet la base documental, no coneixíem els estudis realitzats sobre la qüestió de la senyera.

Durant l'estiu de 2005 llegim l'anàlisi realitzat per Pere Maria Orts i ens convenç plenament a tots dos en la part documental: ni tan sols la senyera de la ciutat de València portava blau i corona durant l'època foral, és un afegitó del segle XIX. Tanmateix, a finals de setembre, ara fa un any, em dedique a arreplegar informació sobre l'escut de la ciutat i la seua senyera a través de nombroses obres, com les de l’arxiver municipal Vicent Vives Liern (1900), el pare Ivars (1923), José Martínez Ortiz (1972) o Ricardo García Moya (1993). Deixant de banda les interpretacions parcials i en ocasions ridícules del darrer, el conjunt ens ofereix un munt de dades sobre la qüestió i dos conjunts de proves comencen a semblar irrefutables per demostrar que la senyera de València, contràriament al que digué Orts, tenia blau i corona a la tela des de l'edat mitjana: els portolans en què hi apareix representada així i els documents de 1545 i 1596. Envie totes les dades arreplegades a Andarella en un dens i caòtic document de notes soltes sense organització, que resten a l’espera entre treballs de doctorat.

Després vindria un llarg any en què hem compartit la informació del meu doctorat a la Universitat Pompeu Fabra dedicat en bona part a la qüestió dels nacionalismes, i hem aprofundit en la qüestió dels orígens i la nomenclatura de la llengua catalana així com dels inicis del sentiment identitari català (segles XII-XIII) i valencià (segle XIV) gràcies a l'estímul de val.com i a través de monografies, síntesis i investigacions tant clarificadores, entre moltíssimes d'altres, com les de Salrach ("Catalunya i catalans, des de quan?", RdC, 15, 1988) o Ferrando (Història de la llengua catalana, 2005). Finalment, després d'un intent fallit meu per donar coherència a la informació acumulada exclusivament sobre la senyera, Andarella, qui havia arreplegat i contrastat encara més informació, m'envià fa uns quinze dies una proposta d'article per a la Viquipèdia, que, esmenada i augmentada, acaba de ser publicada. Allí trobareu tota la informació i enllaços que jo m'estalvie en este escrit, entre d'altres este post amb els nombrosos portolans que representen la senyera coronada de la ciutat de València al llarg de la història. No obstant això, voldria aprofundir en dos punts.

Un és el llibre d'Orts, que proposava que la franja blava de la senyera de la ciutat de València era un afegit del segle XIX. En afortunada expressió d’Oscar podem dir que és literatura de batalla, de 1979. I, com diu Andarella, en el cas concret de la senyera de la ciutat de València, més que realitzar una investigació honesta sembla que volia donar un corpus acadèmic al seu projecte de bandera quatribarrada per al País Valencià. Diem això perquè va amagar deliberadament dues proves: els portolans i el document de 1596. Dels portolans, a banda d'ignorar molts que potser no coneixia, diu que als de Vallseca (1439) i Roselli (1468) no hi ha variacions, quan la senyera es veu clarament amb la franja blava. Per altra banda, sobre els documents del segle XVI que va exhumar Vives i Liern (qui a finals del XIX va realitzar la gran investigació sobre la qual s'han basat els posteriors), citaré de nou a Andarella:

Orts copia literalment el de 1503, citant-lo directament del llibre de Vives, i el comenta, perquè és el menys clar de tots tres (p. 116). Comenta breument el de 1545 (p. 120) [simplement rebat la frase un palm de cetí blau per a davall del elm, que òbviament no calia rebatre, és per als llambrequins], i finalment diu: "A causa d’un incendi en la Casa de la Ciutat en 1586 es va perdre la celada i el “rat penat” fets en 1545 i es manà de fer-ne d’altres en l’any 1587; elm, corona i “rat penat” foren obra de l’argenter Joan Calderon. En 1596 es va restaurar la bandera, i l’argenter Eloi Camanyas s’encarregà de reduir les dimensions de l’elm, la corona i el “rat penat”.(p. 121)." És a dir, que Vives publica els tres documents, Orts els llig necessàriament els tres, doncs cita el llibre contínuament, i comenta els que a ell li interessen, mentre que el de 1596, el que parla de tafetà blau per la corona i verd per la pedreria no es mereix cap comentari de Pere M. Orts.

I, per això mateix, em detindré a comentar els documents de 1545 i 1596, als quals, per cert, García Moya no trau a penes profit (deixarem ara de banda que les seus interpretacions són mers actes de voluntarisme prefixat, i que la seua obra, malgrat ser de 1993 i estar ja molt allunyada de la "Batalla de València", també és literatura de batalla perquè l'anticatalanisme visceral sempre està en combat). Ací podeu trobar el comentari dels documents, que no he inclós en este mateix post per no fer-lo encara més dens.

L'altre punt que volia comentar era el relatiu a la futilitat final d'estos aclariments històrics, derivada del fet que els símbols nacionals, en dependre dels projectes nacionalistes, es trien en la contemporaneïtat, ja que ni el nacionalisme ni els estats-nació han existit amb anterioritat al segle XIX.

Per una banda la qüestió de sobre si hi havia blau o no afecta únicament i exclusivament a la ciutat de València. El cap i casal sempre aspirà a imposar el seu domini sobre el conjunt del regne en benefici propi, una aspiració ben reflectida en els documents en què constantment s'esmenta la ciutat i regne de València. No obstant això, la senyera municipal de València mai ha estat la senyera del regne, però, igualment, la bandera del rei, la quatribarrada nua, tampoc ha sigut mai la bandera del regne de València, simplement perquè el regne, fins on coneixem, no en tenia de bandera; no la necessitava perquè era un regne estamental, que res tenia a veure amb un estat-nació, com tracte d'explicar amb més profunditat en este altre post. Evidentment, la bandera del rei era la bandera de l'estament reial, com es veu als frescos de la Generalitat, és a dir, era la bandera dels territoris del rei, però l'estament reial no era tot el regne, o és que Elx, Torrent, Peníscola, Gandia o Sueca, que eren de l'estament senyorial o eclesiàstic, no eren també el regne? Com que el rei era el principal senyor feudal del regne (qui més territori posseïa), i com que el poder del rei anà augmentant al llarg dels segles forals i la seua autoritat s'anà implantant a tot arreu, la senyera reial quatribarrada és la més present, amb diferència, a tot el país i a tota la Corona d'Aragó, i, per tant, s'ha vist sempre com una bandera "natural", la de l'omnipotent monarca, que ja als segles XVII i XVIII fregava la territorialitat plena.

Ara bé, demostrat per un costat el blau en la senyera municipal, el fet que la bandera reial estiguera més present pel país que la municipal de València no li dóna més "legitimitat històrica" ja que els símbols dels projectes nacionalistes són símbols triats (normalment del passat històric col·lectiu) o directament inventats en la contemporaneïtat, a partir del segle XIX. El nostre nacionalisme, el valencianisme, format a finals del segle XIX i nascut a principis del segle XX a partir de la identitat territorial heretada del passat (el regne, l’entitat política, igual que el catalanisme de l'època), va triar com a bandera nacional la senyera municipal de València, la capital històrica que donava nom al regne i que simbolitzava un gloriós passat per a aquells nacionalistes. Posteriorment, amb aquell nacionalisme fet miques pel franquisme, un nou valencianisme nasqué de la mà teòrica de Joan Fuster, però aquell ja no es basava en la identitat territorial i col·lectiva heretada del passat sinó bàsicament en la llengua comuna que compartim amb catalans i balears, bo i proposant la creació identitària ex novo dels Països Catalans. D'ací que rebutjara la senyera de València i triara la senyera reial quatribarrada, no perquè tinguera més legitimitat històrica per a ser l'ensenya del País Valencià sinó perquè era la bandera comuna a tots els territoris de parla catalana, la mateixa que el precoç nacionalisme català, identificat amb l'exalçament de les glòries dels antics reis forals, havia triat per representar Catalunya. Després vingué la "palissa de València" i hem arribat a l'actualitat, com bé diu l'article de la Viquipèdia, sense haver tancat al País Valencià el conflicte dels símbols.

Dit tot açò, crec que, almenys per a nosaltres i un bon grup de valencianistes, hem deixat tancada la qüestió de la legitimitat històrica d'una o una altra bandera: cap en té, tot depén del projecte nacionalista. I si, d'una vegada per totes, volem fer realment un projecte nacionalista comú, que no discutisca els símbols ni els conceptes i que englobe a les dretes i les esquerres (i ens sembla que això no és tercerviisme) només em resta repetir allò que vam dir ja fa quasi any i mig:

Resumint, va ser en algun moment la Senyera coronada sobre blau de la ciutat de València la senyera de tot el regne (incloent les tres jurisdiccions existents, noble, eclesiàstica i reial)? No. Hi havia una bandera en època foral que representara tot el regne de València? No. Pot representar la senyera tricolor al País Valencià en l’actualitat? Sí. Per què ja ho va fer en època foral? No, simplement perquè així ho voldrem els valencians, si és que volem, perquè com mai no hi ha hagut una bandera de tot el país, de tot el regne, de tots els valencians, esta ens pot valdre, si volem. També ens podria valdre la de les quatre barres sense el blau, històricament més popular i menys centralista, però sembla que aquella batalla es va perdre. Els que no ho vam viure, per joventut, no tenim tants problemes en acceptar aquella derrota, però el que no volem és perdre la guerra. Si tenim una infraestructura feta, omplim-la de contingut, no amb la resignació dels vençuts, sinó amb la dignitat dels que lluiten pel seu país. No cal renunciar a la quatribarrada, sinó acceptar la tricolor; de la mateixa manera que ningú rebutja el 9 d’octubre com a diada (al cap i a la fi dia de la conquesta de la ciutat, no del regne) però tampoc renuncia al 25 d’abril com a dia de reivindicació nacional; són dos dies que tant les institucions com els sectors populars celebren com a seus, això sí, posant diferent èmfasi en diverses qüestions. Sabem que les coses no són tan senzilles com podria semblar, sobretot per la dificultat de fer front a les provocacions de l’antivalencianisme organitzat, però si volem recuperar símbols per tal de contribuir a una veritable reconstrucció nacional, en este cas la Senyera amb el blau, no ens inventem arguments històrics si no existixen, no caiguem en l’error dels altres, els que en temps de la Transició, i encara hui en dia, manipulen la història fins extrems bàrbars per tal de defendre els seus interessos, espanyolitzadors (en el sentit excloent de la paraula) i antivalencianistes.

Això sí, si guanyem una bandera però no som capaços de transformar el regionalisme imperant en projectes valencianistes de major o menor intensitat (però amb els conceptes clars), continuarem perdent el país.

País Valencià. D'una regió històrica a una nació de futur?

Un país heretat i de futur

El següent post és un enllaç i ampliació d’este altre.

La societat feudal, medieval o d'Antic Règim (segles XI-XVIII) tenia unes formes d'organització social i política totalment diferents a les de la societat contemporània o capitalista (finals del segle XVIII-XXI). Aquelles formes van patir una adaptació profunda o la simple aniquilació en el pas al món contemporani al llarg del segle XIX, bo i provocant una cesura, un canvi històric d'enorme transcendència. Este canvi va comportar un nou ordre polític i ideològic articulat al voltant del constitucionalisme liberal i l'estat-nació; només a partir del segle XIX el fonament de qualsevol identitat política en competència serà la nació.

En les societats occidentals medievals i d'Antic Règim existien múltiples identitats col·lectives, però, en cap cas, existia el concepte de nació com a identitat col·lectiva suprema del conjunt de persones d'un territori. En primer lloc, perquè la idea de nació com a conjunt de ciutadans iguals davant la llei i amb uns drets cívics i polítics naix la segona meitat del segle XVIII, amb Rousseau com a màxim representant. El conjunt d'identitats de grup identificable en les societats anteriors al capitalisme es pot agrupar en dos tipus bàsics:
1. Identitats basades en l'organització jeràrquica i estamental de l'estructura social (noblesa, camperolat, artesania, Esglèsia, ciutadania, etc.). És a dir, identitats de
tipus horitzontal.
2. Identitats d'ordre territorial derivades de les diferències de desenvolupament històric, de tradició jurídica o d'usos lingüístics, culturals i socials diversos (regnes, principats, minories religioses o lingüístiques, etc.). És a dir, identitats de tipus vertical o transversal.

Cal advertir que tots dos tipus d'identitats es caracteritzaven per la corporativitat, ço és, per l'agrupació en cossos, una concepció totalment contrària a la universalitat de la idea de nació. Per això, ni tan sols en el cas concret de les identitats derivades d'entitats jurídiques territorials, la idea del conjunt dels seus habitants (per exemple, el general del regne de València o la universitas Catalonie) esdevindrà en una idea nacional en sentit contemporani, en una idea de comunitat nacional amb un estat, una llengua o uns símbols propis i comuns. D'ací que el símbol de la Diputació del General, òrgan nascut de les Corts Valencianes (que unien a rei i regne), siga el símbol de cadascun dels estaments o cossos politicosocials que formaven el general del regne, sense donar peu a un únic símbol; era la mateixa imatge tripartita que hui en dia ha adoptat les Corts: Sant Jordi per l'estament nobiliari, la Mare de Déu per l'estament eclesiàstic i l'àngel custodi amb l'escut del rei per l'estament reial.

En arribar el segle XIX -moment en què es construïren els estats-nació que fins llavors no havien existit ni podien haver estat concebuts-, dins de les identitats d'ordre territorial heretades del món feudal o d'Antic Règim, la regió, entesa com una entitat històricament i jurídicament constituïda que forma part d'un complex políticament més ampli, era l'entitat de més rellevància per ser la portadora de nombrosos elements de cohesió: estructures polítiques anteriors, memòria històrica, costums, llengües distintives, etc. En el nostre cas concret -i clarament-, les identitats col·lectives derivades dels nostres territoris històrics anaren vinculades més a les entitats jurídiques (regne i Furs en el cas valencià, principat i Constitucions en el cas català) que no a una llengua comuna, de la qual entre els segles XVI i XIX es perdé quasi tota consciència d'unitat. Tanmateix, la identitat territorial del passat no equivalia, ni de lluny, a la nació contemporània, ja que aquella era un simple element juxtaposat i subordinat a molts altres que donaven sentit a la societat d’aquell moment; en canvi, la cultura nacionalista del segle XIX organitzà -i només ella donà sentit- a les noves construccions polítiques en què encara vivim: els estats-nació, en que la nació és l'expressió suprema de l'existència del grup i el fonament de la legitimitat dels poders.

Sobre aquelles identitats heretades (tant les territorials com les socials) actuaren els projectes nacionalistes dels estats-nació: per una banda, eliminant les identitats socials estamentals amb la nova idea que la nació s'organitza com una comunitat de ciutadans políticament lliures i que l'interés nacional és la clau de tot el sistema perquè representa suposadament a tots, i, per l'altra banda, absorbint les identitats territorials en la nova idea política i cultural de la nació, que es convertí en l'element central de tot l'edifici polític.

Durant el segle XIX les perspectives de la nació i la cultura nacional absorbiren qualssevol altres cultures diferencials, d'arrel social o territorial, que varen passar a dependre de la lògica dels processos de construcció nacional, a ser part d'un tot que aspirava a la universalitat política i cultural i a ser enteses, per tant, com a part d'un passat antic i mort. Tanmateix, en ocasions i per diverses circumstàncies històriques, determinades regions històriques, a partir de la identitat territorial històrica, desenvoluparen el seu propi projecte nacionalista en pugna amb el que fomentava l'estat-nació en què estaven integrades.

En el nostre cas, l’existència d’eixa identitat històrica -que recordem que no era la primordial- s'adverteix amb molta claredat al llarg dels segles medievals i d'Antic Règim. Tant catalans com valencians desenvoluparen, diferencialment, una important identitat col·lectiva territorial entorn d'unes fronteres i, especialment, d'una entitat política i un ordenament jurídic. Eixa identitat territorial era impulsada sobretot per part de les elits governants ja que n'eren les més beneficiades, fins i tot a finals del set-cents i principis del vuit-cents; en aquells moments, per sobre de consideracions culturals, la identitat històrica que es detecta entre diferents grups socials es basa en propostes de recuperació dels sistemes constitucionals particulars perduts amb la Nova Planta (els més conservadors) o en la simple memòria d’aquells (els més liberals). És un fet lògic si considerem que el patriotisme detectat durant els segles XVI o XVII també era del mateix estil, basat en les lleis històriques de cada territori.

Durant el segle XIX a esta identitat històrica i a esta voluntat d’afirmació política s’afegiria una recuperació cultural i lingüística que cristal·litzaria en la formació d’un missatge nacionalista i la presa de consciència nacional contemporània. Malgrat tot, este fou un procés que reeixí a Catalunya però no així al País Valencià. En el cas de l'estat-nació espanyol, el catalanisme, basat inicialment en la identitat històrica heretada de l'entitat jurídica i històrica constituïda pel principat de Catalunya, fou el primer projecte nacionalista a entrar en pugna amb l'espanyolisme de manera ben definida durant la darrera dècada del segle XIX. El valencianisme no començà a definir-se fins la segona dècada del segle XX, és a dir, no desenvolupà un projecte nacionalista clar en què la nació valenciana -entesa com a comunitat de ciutadans del territori valencià- organitzara per complet l'horitzó polític i social dels valencians. A més, contràriament al catalanisme, no hegemonitzà ni ha hegemonitzat els grups polítics i no s’ha arribat a estendre una consciència nacional valenciana.

En el cas català, l’existència d’uns drets col·lectius fonamentats al llarg de la història i d’una consciència nacional majoritària en l’actualitat haurien de conduir al seu reconeixement com a entitat històrica nacional en l’Estat espanyol. Si s'entén la nació com un plébiscite de tous les jours”, en la clàssica definició d’Ernest Renan, la pròpia existència de la consciència nacional catalana assumida de forma majoritària implica que Catalunya és una nació. I si ha arribat a ser-ho és probablement perquè ha sabut unir una reivindicació lingüística i cultural pròpia a la seua identitat territorial històrica.

En el cas valencià, la memòria de la identitat historicopolítica no s’ha perdut fins els nostres dies, però no ha connectat mai correctament amb la recuperació cultural i lingüística en un missatge nacionalista unitari. Crec que eixa, entre moltes altres causes, és una de les raons que explica la feblesa del nacionalisme valencià.

És a dir, el missatge nacionalista valencià que predomina en l’actualitat és hereu de la proposta de Joan Fuster i ell renuncià a tot nacionalisme basat en la identitat historicopolítica per fer-lo emanar de la llengua i la cultura. Així, en consonància amb els coneixements de l’època, establí una forta dualitat entre l’interior “xurro”, castellanoparlant històricament, d’origen aragonès, i el litoral “valencià”, catalanoparlant i d’origen català: la minoria d’arrel aragonesa, actuant com a entitat pròpia, mai no ha influït ni poc ni molt en la vida històrica ni en la consciència col·lectiva del País Valencià. La fisonomia de la regió, el caràcter i l’impuls positiu, els hi han donats sempre i continuen donant-los-hi les comarques del litoral: és a dir, les comarques catalanes. [...] Avui tot el que qualifiquem de “valencià” –llengua i literatura, costums i mentalitat, bandera i prestigi- és, indefectiblement, cosa vinculada en exclusiva a la part catalana. Això són fet, els agraden o no als xurros i als xurròfils.

Així, allò valencià era essencialment allò català; la resta quedava fora del marc nacional, en la indefinició i subordinació més absoluta. Fuster, doncs, rebutjava frontalment el tradicional patriotisme constituït entorn de la identitat política i històrica valenciana –i present sobretot entre les elits conservadores– i considerava que “el País Valencià continua essent un fet català. Així, en 1983, afirmava que després d'una llarga i complicada experiència personal havia arribat a la conclusió que: ací, i entre nosaltres, només és "nacional" allò que abraça tots els Països Catalans i se'ns imposa una opció unitària, de tots els Països Catalans, obligada per la història i provocada per l'esdevenidor.

Esta proposta nacionalista de caire cultural, com era evident, no ha trobat cap tipus de suport en les comarques històricament castellanoparlants, que en l’actualitat suposen aproximadament un 15% de la població. Però, a més a més, tampoc ha triomfat en les comarques valencianoparlants, entre altres coses perquè suposava rebutjar la identitat bàsica dels valencians modelada per la història, la de sentir-se valencians, no catalans. A més a més, el rebuig a la possibilitat de formar una nació política valenciana tallà d’arrel tota tradició de memòria històrica de les llibertats valencianes. Si a això afegim la premissa fusteriana que feia de les elits valencianes un cos històricament subordinat al centralisme, al regionalisme i al castellanisme, concloent que el País Valencià serà d’esquerres o no serà, és fins i tot lògica la feblesa del nacionalisme valencià. A partir de Fuster s’establí una divisió irreconciliable en aquells termes entre el nacionalisme de dretes valencianista i el nacionalisme d’esquerres catalanista.

El nacionalisme d'abans de la guerra de 1936 i actualment el de dreta -escadusser- sí que mantingueren la memòria de la identitat històrica i política lligada a l'antiga entitat jurídica -el regne- i el seu ordenament jurídic -els furs-. No obstant això, la instrumentalització de l’anticatalanisme per part de la dreta espanyolista valenciana a partir de la Transició per tal d’ofegar l’incipient moviment nacionalista valencià va crear un moviment secessionista lingüístic del tronc cultural català entre la dreta, que fins i tot ha tractat de negar l'origen català del valencià.

Tradicionalment, el valencianisme de dretes mai no havia estat anticatalanista, ans al contrari, els nacionalistes burgesos valencians d’abans de la guerra mantenien molt bones relacions amb la Lliga de Cambó. En aquells moments, existí anticatalanisme al País Valencià però estava dirigit sobretot contra el nacionalisme català i no contra el valencià, limitant-se al republicanisme blasquista, d’estil lerrouxià i fortament espanyolista. El nacionalisme valencià primigeni aparegué a principis del segle XX, però molt prompte patí problemes semblants als que ha ocasionat la proposta de Fuster. Els nacionalistes progressistes i més compromesos culturalment també proposaren la integració del País Valencià en la Gran Catalunya de Prat de la Riba, fet que provocà l’escissió del moviment entre valencianistes i pancatalanistes –valencianistes catalanisats en la terminologia de l’època–. Amb tot, en cap cas es qüestionava la unitat cultural amb els països de llengua catalana. Fos com fos, el moviment creixé progressivament i arribà a assolir quotes d’influència important durant la II República. La guerra i el franquisme, però, assolaren tot vestigi de nacionalisme valencianista, que resistí en petits nuclis dels que partí el projecte de Fuster, que, com hem vist, obvià la identitat històrica valenciana i el moviment valencianista anterior a la guerra.

La proposta de fer partir exclusivament d’allò cultural una entitat política ha resultat un fracàs en termes polítics i identitaris, i, en certa manera, posà en safata la creació i arrelament d’un anticatalanisme secessionista en la major part del nacionalisme de dretes valencià, el qual, a més a més, és emprat recurrentment com a arma política per part de l’espanyolisme de dretes dominant, tant per a atacar al catalanisme del Principat com al valencianisme del País. No obstant això, el missatge fusterià és encara el predominant en les principals estructures del nacionalisme valencià. Per això caldria realitzar una nova proposta nacionalista que equilibrara la identitat històrica amb la recuperació cultural de l'àmbit lingüístic català.

En un dels pocs estudis globals realitzats sobre els sentiments identitaris valencians, Andrés Piqueras concloïa que el País Valencià era una col·lectivitat territorial sense una consciència identitària definida. Les úniques consciències definides són la regional espanyola i la cultural catalana, però no existeix una identitat política i mental que unisca tots els valencians entorn d’una història i un projecte de futur.

Els potencials receptors d’un nou missatge nacionalista respectuós amb la identitat històrica, cívica i cultural en són molts. Fins i tot l’actual estructura autonòmica i bona part del regionalisme practicat pels grups polítics majoritaris valencians en són proclius. Sense anar més lluny, el recent Estatut valencià aprovat estableix la recuperació del dret civil foral valencià abolit en 1707 –tot i que s’ha suprimit la referència inicial al Decret de Nova Planta– i evoca la identitat política històrica del País Valencià en el seu article setè: “El desenrotllament legislatiu de les competències de la Generalitat procurarà la recuperació dels continguts corresponents dels Furs de l'Antic Regne de València en plena harmonia amb la Constitució i amb les exigències de la realitat social i econòmica valenciana. Esta reintegració s'aplicarà, en especial, a l'entramat institucional de l'antic Regne de València i la seua pròpia onomàstica en el marc de la Constitució Espanyola i d'este Estatut d'Autonomia”. El recordatori no és sinó un simple cant al sol, donada la ingenuïtat de la redacció i la manifesta voluntat política de no dur més enllà les implicacions que comportaria fer residir la sobirania del País Valencià en els seus drets històrics. Omplir de contingut esta estructura depén de la consciència nacional dels valencians, manifestada en els grups polítics que el representen.

Potser des de l’articulació d’una nova visió identitària dels valencians com a país i a través d’una nova proposta nacionalista ajustada a la història, a eixa nova visió identitària, a la recuperació cultural i a uns projectes de futur comuns, la consciència nacional valenciana puga ser acceptada majoritàriament. I no es tracta simplement d’impulsar el nacionalisme perquè sí, sinó que crec sincerament que les propostes nacionals que acompleixen els requisits acabats d’esmentar contribueixen a millorar la qualitat de les democràcies, el progrés econòmic, la diversitat cultural, i, fins i tot, la realització personal i la cohesió social.

Senyera de València. Documents de 1545 i 1596

Portolà de Joan Martines (1570)

El següent post és un enllaç i ampliació d’este altre.

Els documents, que són l'anotació del que es deu a diferents artesans per la confecció de noves senyeres de la ciutat -el 1545 i de nou el 1596-, es poden trobar sencers al llibre de Vives i Liern. Abans de comentar-los cal saber primer que l'alna, com diu el DCVB, era una mida de longitud que servia per midar roba i devia equivaler aproximadament a un metre, exactament ara sabem que 0,91 cm; desconec, per tant, perquè Orts deia que equivalia a mig metre. Per altra banda, sembla que els draps eren d’un palm d’ample, 20 centímetres, i, per això, per exemple, amb 5 metres de tela es podia teixir 1 metre quadrat de superfície. Les xifres equivalents que empraré a continuació són sempre aproximades, per facilitar el càlcul.

El document de 1545 consisteix en cinc certificacions seguides del Racional de València a diverses persones que intervenen en la confecció d’una nova senyera del Rat penat de la dita ciutat (es certifica que són deutes del consell no pagats pel material i la mà d’obra deguda). Del seu contingut l’arxiver Vives Liern, sense conèixer llavors l’anticatalanisme, conclogué en 1900 que ya entonces hízose igual ó muy parecida á la que actualmente conserva nuestro Archivo municipal. Orts, en canvi, es limita a comentar el document molt breument sense reproduir-lo, rebatent només la frase un palm de cetí blau per a davall del elm, que òbviament no cal rebatre, ja que estava destinat clarament als llambrequins de la cimera d’argent.

Així doncs, s’anoten els següens deutes:
1. A un tirador d’or: una quantitat per l’or que aquell ha donat e liurat per obs de fer la bandera, en total 53 onzes 2 quarts i mig d’or (1 quilogram i 585 grams que s’aplicava sobre les franges grogues, que ja eren de tela d’or).

2. A un brodador: deu liures dihuyt sous sis dinés per nou onzes y mija de or que ha entrat en lo brodar de la dita bandera a rahó de vint y tres sous la onza. (281 grams d’or en el brodat de la bandera)
Item quinze sous per tres quarts de argent pera brodar la perleria. Item una liura tres sous per una onza de tela de argent pera fer la perleria. (22 grams de plata i 30 grams de tela d’argent per a les perles. Quines perles? Algunes posades sobre la tela o sobre la cimera d’argent? Tenint en compte que es tracta del brodador que cus la bandera sembla que serien per a la tela)
Item deu sous per dos onzes de seda groga pera cosir la dita bandera. (60 grams de seda groga per cosir la bandera)
Item una liura denou sous per set onzes y mija de seda de grana, groga y blava, ço és les quatre onzes a rahó de sis sous la onza e les restants tres onzes y mija a rahó de cinch sous la onza pera fer lo cordó de la corona de dita bandera. (120 grams de seda roja i 105 grams de seda groga i blava per a uns cordons)
Item sis sous de setí y tafatà pera fer la pedreria. (Poc més d’un pam -segons preus del mateix document- de setí i tafetà -tela fina de seda- per a fer la pedreria. Quina pedreria? Alguna posada sobre la cimera d’argent o la que apareix com si foren pedres precioses sobre la franja roja que separa la blava de les quatre barres? El verb “fer” la pedreria sembla indicar que es refereix a estes segones, a fer aparentar unes pedres precioses amb unes teles)
Item quatre sous sis dinés de tela pera forrar la layna (sic) dos alnes. (1,82 metres de tela per a folrar la baina o asta -no es diu color-).

Item quatorze liures quatorze sous per les mans de tallar y cosir la dita bandera y trepar y brodar la corona de dita bandera. (El preu de tallar i cosir la bandera, així com de trepar i brodar la corona. Segons el DCVB una trepa és un tall o obertura practicat a una peça de tela i sota el qual es veia tela d'una altra classe o color. Sembla difícil, doncs, que estiguen referint-se a la corona d’argent de la cimera, i això concordaria amb el treball de fer trepes (talls en la tela) per a fer la pedreria de la franja roja que separa la blava de les quatre barres. Després es parla de trepes i brodats en el rat penat, és a dir, en la cimera, però queda en l’ambit d’un argenter, que contracta un trepador per a posar els brodats a la cimera. Així i tot, amb molta voluntat, les trepes i brodats de la corona i la perleria i la pedreria podrien referir-se a la corona d’argent de la cimera, però ara de seguida apareixeran 3,6 metres de tela d’or ampla pera la corona, i, evidentment, estos no es poden referir a la cimera (què fa una tela d’or en la cimera i d’eixe gran volum?). Per tant, sembla que hi hauria una franja roja amb pedreria simulada, com actualment, així com una corona sobre la mateixa tela de la bandera amb brodats d’or, argent i perleria, possiblement sobre el tafetà grana i blau que es detalla a continuació.

3. A un veler (que fa vels): per lo texir de la tella de or y per la seda y altres coses per obs de la bandera del rat penat [...] ço és, deu liures tretze sous hun diner per quaranta dos alnes dos palms y mig de tela d’or axí per la seda com per les mans de texir les dites quaranta dos alnes dos palms y mig a rahó de cinch sous l’alna. (38,7 metres de tela d’or sobre les quals es posaria, per ressaltar, l’or comprat al tirador d’or)
Item dos liures deu sous per quatre alnes de tella d’or ample pera la corona de la dita bandera a rahó de dotze sous sis dinés l’alna. (3,6 metres de tela d’or ample per a la corona. Com he dit anteriorment una tela tan gran no es podia emprar en la cimera d’argent i, per tant, sembla clar que hi havia corona sobre la mateixa bandera)
Item huyt liures quinze sous per trenta cinch alnes de tafatà de grana a rahó de cinch sous l’alna (31,8 metres de tafetà de grana)
Item tres liures quinze sous per deu alnes de tafatà de grana y blau a rahó de set sous sis dinés l’alna. (9,1 metres de tafetà de grana i blau.)
Es veu clarament com les partides de tela concorden amb els colors i parts de la bandera: primer una partida de tela d’or (groc), després una de grana (roig) i, finalment, una de grana i blau (roig i blau) segurament per a fer la franja roja, sobre la qual es farien trepes imitant pedreria, i la franja blava que servia de fons de la corona. Fins i tot la quantitat una mica major de tela groga pot indicar que les franges roges eren més estretes que les grogues, com assenyalen diversos cronistes i com es pot observar encara en la senyera històrica

Per altra banda, que els 3,6 metres de la tela d’or de la corona siguen amples sembla facilitar unes proporcions adequades amb els 9,1 metres de tafetà blau i roig. Fent elucubracions orientatives, però raonades, podem suposar que:
1. La bandera feia uns 3,6 m. d’amplària ja que per a la baina es compra una tela de 1,82 m. (2 alnes) x 20 cm (mida aproximada dels draps), i amb ella es podria fer un folre de 3,6 m, x 10 cm.
2. 3,6 m. de tela d’or ample equivalen a 3,6 m. d’amplària per 40 cm. de llargària (suposant que ample vol dir el doble d’un drap tradicional)
3. Amb 9,1 m. de tafetà blau i roig normal, és a dir, de 20 cm. de llargària es poden fer 1,82 metres quadrats de superfície. Si la bandera és de 3,6 m. d’amplària això dóna un marge de 50 cm. de llargària per al tafetà blau i roig, en què es podrien encabir els 40 cm. de la tela d’or de la corona i 10 cm per a la franja roja amb pedreria.
4. En total, comptant totes les teles hi hauria: 70,5 metres de tela en la bandera + 9,1 de tela en la franja (no s’ha de comptar la corona ja que aniria sobre el blau) = 79,6 metres de tela per a la bandera. Això fa un total de 15,92 metres quadrats de superfície si els draps eren de 20 cm. Amb eixa superfície quadraria una bandera d’uns 3,6 x 4,4. Segurament seria bastant més menuda perquè es tallaria una vegada embastada, perquè es perdria superfície en unir franges roges amb franges de tela d’or, o per altres causes que se m’escapen. En tot cas, són elucubracions però que quadren aproximadament, per exemple, amb la mesura de l’antiga bandera que actualment es conserva a Sueca, de 3,35 m. x 4,13 m.

4. A un argenter: del argent y mans que ha entrat en lo Rat penat de argent de la dita ciutat lo qual s’és fet tot de argent per a la festa del gloriós sanct Jordi propassada. (Una part per l’argent i altra per la mà d‘obra. No s’especifica més)

5. A un altre argenter: en lo rat penat novament fet de argent, çó és cinch liures onze sous huyt dinés per quatre onzes tres quarts hun argens vint y quatre grans de treneta d’or y bolleta a rahó de vint y tres sous la onza. (144 grams de treneta d’or i bolleta)
Item vint sous per una onza de fil de or. (30 grams de fil d’or)
Item cinch sous per un palm de setí blau pera davall del elm del rat penat. (20 centímetres de setí blau per a sota de l’elm, paregut al que hi ha ara. Açò descarta que la tela d’or per a la corona o el tafetà blau foren per a la cimera d’argent, ja que ací trobem les teles emprades per a fer els llambrequins)
Item onze sous que aquell a pagat a Christòphol Guerra, passamaner, per la seda y mans de fer los cordons de or ab flochs per al dit rat penat. (Cordons d’or amb flocs per a la cimera)
Item quinze sous que aquell ha pagat a Pedro Strada, trepador, per lo trepar, brodar y cosir lo apiqui del rat penat. (Brodats i trepes en l’apiqui del rat penat. Què és l’apiqui? Podria ser l’aplic, és a dir, la part on la cimera s’uneix amb el pal, on hi ha tant el setí blau de l’elm com els cordons d’or (els faria un altre però el trepador s’encarregaria de posar-los en la cimera))


Així doncs, tot indica que en la senyera de 1545 ja podria haver corona sobre la tela, franja blava de fons i franja roja amb pedreria simulada. En tot cas, el següent document, sembla ratificar-ho. En 1596 es feu una nova senyera, ja que l’anterior havia quedat molt afectada per un incendi produït a la Casa de la Ciutat en 1586. De nou, un document del Racional exhumat per Vives Liern ens facilita els deutes anotats pels materials emprats.

1. A un botiguer: per lo que ha de haver y per lo que ha pagat per lo refer la bandera de la ciutat que acostuma portar lo Justícia criminal en les processons que.s fan en lo dia de Sent Jordi y Sent Donís, ço és per lo que ha de haver lo dit Squierdo per sis alnes un palm y mig de tafatà de mantós blau pera la asta y corona de dita bandera a rahó de setze sous l’alna cinch llires dos sous (5,85 metres de tafetà de mantos blau. El DCVB dóna a mantós el significat figurat de "malaltós", potser el document es refereix a un blau pàl·lid com el que encara es veu en la senyera del Museu Històric de l'Ajuntament? Es diu clarament pera la asta y corona de dita bandera, i, novament, quasi 1 metre quadrat de tela per a les petites decoracions de la cimera d’argent semblen excessius)
onze sous y cinch diners per dos terços de palms de setí carmesí y mig palm de setí vert pera la pedreria de la corona (13 cm. de setí carmesí i 10 cm. de setí verd per a la pedreria de la corona. La quantitat mínima de tela indica que amb tota probabilitat eren peces de tela emprada per a ón la pedreria de la franja roja que està al costat de la blava, la qual té exactament els mateixos colors: roig i verd).
e vint y una lliura sis sous per trenta cinch alnes dos palms de tafatà carmesí doble de un palm de ample a rahó de dotze sous l’alna... (32 metres de tafetà carmesí doble de 40 cm. d’amplària. En 1545 s’empraren 31,8 metres de tafetà de grana, però de 0,20 cm; desconec la causa de la diferència)

2. A un llister (que fa llistes o cintes):
Item... uns diners que ha avançat el botiguer a un llister per cinquanta una alna de tela de or que ha donat pera la dita bandera... (46,4 metres de tela d’or. En 1545 s’empraren 38,7 metres) i per tres argensos de or y argent... (5 grams d’or i argent)
Item per dos terços de un palm de tela de argent... (13 cm de tela d’argent)
Item quatre onzes de seda carmesí fina per als torçals de dita corona... (120 grams de seda fina carmesí per als torçals -seda grossa o cordonets- de la corona)
Item una lliura y huyt diners per dos onzes de seda fina de totes colors pera puntejar dita corona a rahó de deu sous y quatre la onza (60 grams de seda fina de tots els colors per a puntejar (cosir) la corona)
I
del total del preu que s’havia de pagar al llister (120 lliures 19 sous 9 diners), s’havien de llevar 30 lliures 16 sous 9 diners que havia rebut el mateix llister en 4 marcs 3 onzes i 3 quarts d’or (uns 346 grams), que ha pesat la tela de or vella de dita bandera cremada a rahó de set sous y tres diners per onza.

3. A un argenter: per lo treball de achiquir lo rat penat y corona y tornar a fer lo Elm y a llaugerar-lo de manera que ara no pesa més de nou lliures y mija (uns 3 quilograms 370 grams), que ans pesava doblat
4. A un brodador: per les mans de fer tota la corona en sa perfectió. (Sembla que ara sí es refereixen a la cimera, ja que està en eixe context del document, després de parlar del rat penat, la corona i l’elm)
5. A un sastre: per les mans de fer dita bandera y per les bestretes de sera stadal (ciri molt prim) y tela pera la bandera eo pera la asta de dita bandera.
6. A un passamaner: per tres alnes de franja de or y seda de carmesí fina per a la dita bandera que pesaren quatre onzes y un quart de or y seda, és a saber, per dos onzes y tres quarts de l’or tan solament que entra en la dita franja y huyt sous y nou diners per la seda de dita franja, que pesa la dita seda onza y mija... (2,7 m. de franja d’or i seda roja que es podien emprar per a la corona de la bandera i la franja roja. En 1545 s’empraren 3,6 m. de tela d’or)
7. A un
pintor: per pintar y daurar la llança de dita bandera... per daurar y pintar lo rat penat y la trofa y Elm que.s porta damunt de la bandera de la dita ciutat de València.

Resumint, sembla que estos dos documents donen indicis raonables que ja en el segle XVI la senyera de la ciutat de València duia corona a la tela sobre un fons blau i una franja roja amb pedreria separant-la de les quatre barres. En tot cas, no podem ignorar els dos documents, com va fer Pere Maria Orts, que del segon va dir simplement: En 1596 es va restaurar la bandera, i l’argenter Eloi Camanyas s’encarregà de reduir les dimensions de l’elm, la corona i el “rat penat. Els nombrosos portolans en què apareix la senyera de València amb la franja blava i la corona, precisament a partir del canvi de l’escut d’armes de la ciutat en 1377, semblen confirmar a ciència certa que el canvi es produí també en la bandera. En aquella data s’afegí la corona reial a l’escut: abans d’aquella data la bandera dels portolans mai porta corona ni franja; en canvi, a partir del segle XV la majoria de portolans la representen amb totes dues. De la mateixa manera que la bandera de Barcelona és encara la que apareix als portolans antics, podem suposar que la bandera de València era també la mateixa que l’actual i que va arribar al segle XIX (quan tenim la primera imatge fotogràfica d’ella i apareix com ara, amb blau i corona). No obstant això cal recordar:

  1. La franja blava no tenia cap importància simbòlica. Cap autor literari l’esmenta (en els llibres de celebració dels centenaris de la conquesta de 1638, 1738 o 1838 en què la senyera tenia un paper protagonista, per exemple). No era per tant un element destacat, ja que allò important eren les barres del rei i la corona amb el rat penat.
  2. La senyera de València no era la senyera del regne.
  3. La senyera del rei, la quatribarrada nua, tot i ser la més present al país i a tota la Corona, no era la senyera del regne.
  4. El regne no tenia senyera perquè hi predominava la concepció estamental de la societat. La consciència col·lectiva territorial no era l’element organitzador de les societats d’Antic Règim i les idees de nació i de projecte nacionalista basades en la igualtat cívica no existien encara.
  5. La tria dels símbols nacionals depén d’eleccions contemporànies. Per confluir en projectes nacionalistes comuns a dretes i esquerres es necessiten certs elements indiscutibles. Entre ells, els símbols nacionals, la valoració de la llengua pròpia i la concepció de país.

dimarts, octubre 03, 2006

L'ACA, el paper, la fusta, la benzina i el foc


Què fa l'Arxiu de la Corona d'Aragó, novet flamant de 1993, al costat d'una benzinera i d'un parc? M'ho pot explicar algú?

dilluns, octubre 02, 2006

No hi haurà sociovergència ni pacte nacional

Sembla que el tripartit repetirà

El meu corresponsal a València em comenta que Eliseu Climent l'ha informat de primera mà que el tripartit català es reeditarà si es repeteixen les condicions necessàries, és a dir, un resultat similar al de les darreres eleccions. Eliseu té molt bons contactes, tant al PSC com a ERC: la sociovergència i el pacte nacional quedarien, doncs, descartats.

dissabte, setembre 30, 2006

La sequera i Canal 9

No puc deixar d'enllaçar el vídeo que ha penjat XorX al Youtube i al seu excel·lent blog, La Mirada Crítica. La manipulació informativa de Canal 9 està arribant a uns nivells impensables i increïbles en una societat amb mitjans de contrapés i control suposadament plurals i democràtics. Per als que no poden tindre el plaer de veure la televisió valenciana, cal advertir que el tema de l'aigua i la reivindicació del transvasament de l'Ebre és encara un dels cavalls de batalla del PP valencià, i, per tant, del seu òrgan màxim de propaganda, Notícies 9. Hui mateix, novament la notícia principal és la sequera, causant de la segona mortaldat de peixos al Xúquer en 15 dies, de la qual és culpable el govern central -i no els vessaments tòxics d'indústries contaminants-. Cite textualment del vídeo de la notícia: Els pantans no tenen aigua, els llauradors no poden regar i al Xúquer es moren els peixos, i el govern central no dóna cap solució perquè arribe l'aigua.

Doncs bé, dins d'este context, atenció a les imatges que van finalitzar l'informatiu de fa uns dies:



No sé si qualificar-ho com a manipulació subliminar o si és un nou tipus de manipulació que estan inventant Motes i companyia . Segons la Viquipèdia un missatge subliminar és una senyal o missatge disenyat per passar per sota (sub) dels límits (limen) normals de la percepció; passa desapercebuda per a la ment conscient però és percebuda inconscientment per les parts més profundes de la ment. En este cas, el fet que les imatges es passen al final, en un lloc on no toca (en l'espai destinat als títols de crèdit), i que no vagen acompanyades de cap tipus de locució, indueixen a que siguen rebudes de forma quasi inconscient i sense atenció per part del receptor; tanmateix, els llargs 8 segons de reproducció i el bombardeig constant dels informatius sobre el tema de la sequera amb un missatge ben clar i fals (necessitem aigua per a regar i la culpa de no tindre-la és del PSOE), insten inconscientment a despertar i repetir eixe missatge en la consciència, commoguda per les terribles imatges de la terra valenciana en estat desèrtic. Senzillament escandalós.

divendres, setembre 29, 2006

Primer castell de 9 del segle XX

Pimer castell de 9 del segle XX, després de 100 anys recordant un altre mític de 1881. Va ser un 4 de 9 amb folre i el va carregar la "Colla Vella dels Xiquets de Valls" a la seua població el 24 d'octubre de 1981. Quina retransmissió la del vallenc Lluís Figuerola!!!
Recentment, en 2005, els "Castellers de Vilafranca", han carregat el primer 2 de 9 amb folre de la història.


SaforWeb Intercanvi de Cibertires.