Les sis onades del citymarketing
Avui comencem el curs de citymarketing del CCAII i la FUdG i l’inauguro jo amb una introducció al citymarketing.
En el marketing de ciutats, en el citymarketing -segons el meu humil punt de vista- s’han produït sis grans onades.
A dia d’avui ens trobem de plè en la cinquena onada, a punt d’entrar en la sisena. Les descric breument.
1ªonada: Ciutats globals, cara de grans potències
A partir de finals dels anys 70. Cada ciutat representava un país, una potència, un estil de vida, una manera de veure el món:
NYC, París, Londres, Moscou
2ª onada. Ciutats importants, ciutats que brillen i tenen difusió mundial
A partir de finals dels anys 80, principis dels 90. Barcelona, Madrid, Amsterdam, Berlín, Milà, Brusel·les
3ª onada. Ciutats importants de cada país
Anys 90. Les ciutats importants de cada país: Sevilla, València, Bordeux, Tolouse, Bilbao, Torino, Salzburg, Rotterdam
4ª onada. Ciutats turístiques de costa
Anys 90, posteriorment a les marques de destinació turística. El citymarketing centrat en el turisme de masses: Marbella, Benidorm, Niza, Mallorca
5ª onada. Ciutats mitjanes
És la revolució actual. Des de principis del 2000. Totes les ciutats mitjanes. De Ciudad Real a Manresa
6ª onada. Del Citymarketing al Townmarketing
És la propera onada, la que ja està començant.
Les tècniques del marketing per a tots tipus de municipis, fins i tot els pobles petits.