Almirall Llusià


La vinya pintada

Almirall-Llusià - artista - pintor
Català · Castellà · Anglès
ALMIRALL-LLUSIÀ
1963 Neix a La Granada (Alt Penedès)
1982 Comença a inciar-se en el món de la pintura d'una manera autodidacte.
1984 - 1987 Estudia pintura a l'Escola d'arts i Oficis Artístics del Penedes.
Desde llavors, treballa amb diferents procedimerils pictorics, especialment aquarel.la, oli, acrílic i aerografia.
1992 - 1994 Estudia joieria i repussat de metalls a l'Escola d'Arts 1 Oficis Artístics del Penedès.
Membre del Grup d'Art Bargalló.
Membre d'Honor de The San Francisco Museum of Contemporany Hispanic Art. (San Francisco. California, EUA.)

Te obra a col.leccions particulats a Eivissa, Girona i a França, aix´´i com al Museu del F.C Barcelona.
2004 Autor i creador de la instal·lació artística La Vinya Pintada amb el patrocini de Indústries Titan S.A.
2005 Exposició EIVISSA-Gelaria d'Art Ebusos del 2 al 10 de Juliol
2007 Quadre per l'Auditori de la Granada mides  5 m x 1,50 m, titol "La Granada i el seu folklore"

Performance-impacte al territori "Una Forma Sinuosa" fet amb "vergues", llloc "La Vinya Pintada" Febrer 2007 (Patrocinada per Petromiralles, S.A)
'Art en la vinya'

La vinya pintada, d'aproximadament dues hectàrees plantades de la varietat Chandonnay, està al costat de la carretera C-15, entre Vilafranca del Penedès i La Granada. Des de la carretera s'observa clarament el nou projecte artístic de ALMIRALL-LLUSIÀ, que ha convertit aquesta vinya (amb la col·laboració de l'empresa Indústries TITAN,s. a.-TITANLUX) en un impactant i inèdita instal·lació pictòrica-artística. La intervenció consta de més de 800 pals pintats, entre els intermedis i els punters, que s'aixequen en la vinya emparrada.

El projecte es va iniciar el passat mes de gener 2004, pintant tots i cadascun dels pals d'emparrar les vinyes amb formes rodones-planes de colors diversos, seguint la línia pop que caracteritza la seva pintura. Remuntant-nos a les seves origens artístics, Almirall-Llusià, s'inicia en la pintura de forma autodidáctica a principis dels anys 80, i posteriorment cursa estudis de pintura i joieria (Escola d’Arts i Oficis Artístics del Penedès), estudis que van forjant la seva tècnica amb l'experimentació amb acrílics i tècniques de aerografía. Té obra en col·leccions particulars d'Eivissa, Girona i França, així com en el Museum of Contemporany Hispanic Art de Sant Francisco i el Museu del Barça, entre uns altres. El seu estil es basa en la reinterpretació del pop-art, on els elements del folklore del Penedès formen part del seu repertori. Tot aquest univers pictòric ho ha traslladat a un nou suport completament insòlit fins a ara, el paisatge vitícola; aquest canvi de format converteix a la vinya en un autèntic mosaic pictòric on s'uneixen naturalesa i cultura, realitat i imaginació.

La veritat és que la intervenció crea un veritable impacte visual, festiu i al mateix temps reivindicatiu, que trenca amb la imatge habitual de qualsevol vinya. L'impacte ha de servir per a prendre consciència de la necessitat de preservar el Penedès, amb freqüència amenaçat per l'expansió residencial i industrial. Al mateix temps, la instal·lació es converteix en reclam i atractiu turístic per a la comarca. Per aquest motiu, i tenint en compte l'interès que algunes escoles han mostrat per aquesta vinya pintada, l'artista està creant un dossier informatiu en el qual es dóna una orientació didàctica al professorat per a la visita de la vinya.

Es tracta de la primera vinya pintada artísticament del món, escenari de terra, fusta i pigments, que es converteix en un extens jardí de colors vius i tons alegres que es va transformant durant l'any amb l'espectacle propi de la naturalesa.

Localització de la Vinya
Crítiques
Habitar l’espai de la natura

En el llibre publicat sobre les actes del cinquè curs sobre art i naturalesa del CDAN, una de les idees més interessants i d’actual rellevància és la de la funció que hauria de tenir l’art públic. Art públic entès com aquelles pràctiques artístiques que es desenvolupen en un espai obert, a fora dels espais dels museus, galeries o fundacions. Des dels inicis de la història de l’art l’escultura ha estat un dels llenguatges artístics que podíem trobar ubicada en espais oberts, ja fos a través de jardins o patis. Malgrat tot, aquest concepte, com el de la mateixa escultura, ha anat variant i modificant-se, l’escultura entesa no com a quelcom finit i què existeix a partir de la contemplació, sinó com a un organisme integrat en l’espai que ocupa. Per un costat aquest és un dels atributs que se li ha donat a l’escultura però sense deixar enrera aquesta qüestió de l’antiguitat, una de les grans preocupacions que ha inquietat a l’home és la seva relació amb la naturalesa, el mode en què es relaciona amb el paisatge. Algunes de les pràctiques artístiques desenvolupades durant la segona meitat del segle XX ja formulen un nou enfocament respecte aquells objectes o manifestacions relacionats íntegrament amb la natura. El Land art va ser la primera corrent artística en prendre a la natura com a matèria prima de l’obra o en utilitzar el paisatge com a escenari primordial. Un dels principis fonamentals del Land Art és alterar, amb un sentit artístic, la superfície de la Terra.

Qualsevol pràctica artística demana contextualització, i és en aquest sentit que la vinya d’Almirall Llusià s’inscriu en aquest punt que engloba Land Art, escultura contemporània i tribut al paisatge original a través de les pròpies arrels.

La vinya parteix d’una vinya real, situada entre Vilafranca del Penedès i La Granada, una vinya de la varietat Chardonnay que ha estat alterada, modificada des de el respecte, des d’una actitud, també, humil, conscient de l’intervenció que es realitza. Almirall Llusià és d’aquells artistes que ha sabut atorgar a la vinya una nova característica però mantenint la seva essència primera: la d’un organisme viu que creix i es relaciona amb el vent, la terra, l’aire. Penso en l’artista povera Penone, i recordo com el seu fer en la terra parteix des d’aquest punt en el què l’home no es creu superior a la natura, sinó que la seva intervenció accepta la modificació mútua. Així és la vinya d’Almirall Llusià: l’artista ha col·locat més de 800 pals pintats –entre punters i intermedis- que ha pintat un a un, sense repetir la traça. 800 pals que donen referent de l’estètica Pop que caracteritza al pintor, i que l’agermana amb la seva terra, la del Penedès. Per altra banda, la lectura s’obre a l’universal quan contemplem aquesta vinya que dialoga amb l’acció artística, i ambdós, amb els quatre elements, aire, terra, foc (sol), i aigua. La vinya creix i acaricia els pals, s’enreda i evoluciona a través d’ells, i crea com un sol organisme deixant que la natura els modifiqui. L’acció del sol, la pluja, el vent, modifiquen el color que Almirall Llusià hi ha atorgat, l’erosió que funda una nova entitat plàstica i orgànica. Des d’aquí penso també en Chillida i en els seus peines al viento. Una escultura que sap habitar l’espai de la natura, modifica el terreny des de la seva presència, permetent però que el mar i el vent en siguin partícips. Potser és aquesta la única via de poder pensar l’espai, de deixar que l’home habiti l’espai des de la contemplació. La vinya d’Almirall Llusià parteix del Penedès amb el tribut Pop que l’artista li dona, i s’endinsa en un univers que beu del Land Art i de les categories estètiques de la nova escultura contemporània.

Només cal acostar-s’hi i deixar que l’equilibri que emana aquest fragment de terra, equilibri basat en l’acció de l’home i de l a natura, copsi els sentits de l’espectador.

Imma Prieto Crítica d’art i curator independent
Notes de premsa
  • LA VANGUARDIA, 7 de setembre de 2004( Nº 44.132)
    "Un pintor utiliza su viñedo como lienzo reivindicativo"
  • EL PUNT, 12 de juliol de 2004( Nº 8.496)
    "L'Art i la vinya es fusionen al Penedès"
  • el 3 de vuit, 9 de juliol de 2004( Nº 1.146)
    "L'artista penedesenc Almirall-Llusià plaama el seu univers pictòric en una vinya de la Granada"
  • A V U I, 29 d'octubre de 2004( Nº 9.735)
    "Art entre les vinyes"
  • UNIÓN DE ASOCIACIONES ESPAÑOLS DE SUMMILLERS, Otoño 2004( Nº 17)
    "POPART en las viñas"
  • El Martinet, Agost 2004( Nº 189)
    "L'artista Almirall-Lluisà converteix la seva vinya en una obra d'art"
  • Magrana, Juliol 2004( Nº 1)
    "Inaguració de la inetervenció pictòrica a la vinya de l'Om"
  • LA FURA, 16/22 Juliol 2004( Nº 1.141)
    "Almirall-Lluisà decora els 800 pals d'emparrar de la seva vinya de l'Om"
  • EL PUNT, Juliol 2005( Nº 8.851)
    "Presències autòctones"
  • ULTIMA HORA IBIZA, 28 de junio 2005( Nº 35.262)
    "Almirall-Llusià muestra en Eivissa su instalación de viña pintada"
  • DIARIO de IBIZA, 1 de julio 2005( Nº 35.020)
    "Experiencia pictórica con los palos de emparrrar las viñas"
  • coupatges, Juliol 2005( Nº 5)
    "art a la vinya, Almirall-Llusià"
  • Descobrir Catalunya, Juliol 2005( Nº 91)
    "Art a la vinya, Almirall-Llusià"
  • CULTURA I ESPECTACLES, Febrer 2008
    Performance "Una forma sinuosa, Almirall-Llusià"
Visites guiades 'Can Rossel Natura'

Com ja deu saber, la Vinya Pintada és una intervenció artística que Josep Almirall-Llusià va dur a terme en una vinya del Penedès, amb l’objectiu de reivindicar la importància paisatgística i cultural d’aquest conreu. Durant el curs 2006-2007 des de Can Rossell Natura, en col·laboració amb el propi artista, s’ha engegat una nova activitat per a escolars anomenada “LA VINYA PINTADA: AVENTURA DINS UN QUADRE”.

Consisteix en una activitat interdisciplinària que combina educació plàstica i educació ambiental. Els objectius de l’activitat són valorar la importància de la vinya com a paisatge autòcton, conèixer-ne les característiques principals i treballar diferents corrents artístics utilitzant tècniques diverses. Durant l’activitat cada alumne disposa d’un dossier de treball i del material necessari per a treballar: colors, pintures, pinzells...

Hem elaborat un dossier diferent per a cada cicle (cicle inicial, mitjà i superior) per tal que els continguts s’adaptin al currículum escolar. L’activitat consisteix en una primera part durant la qual es treballen diferents continguts amb l’ajut del dossier. En una segona part més pràctica, cada nen pinta un llapis de fusta com si fos un pal d’emparrar, de la mateixa manera que ho ha fet l’artista.

Després de pintar el llapis, es duu a terme un “Happening” o “Art d’acció” (utilitzat també per Almirall-Llusià en la inauguració) que acaba en una divertida dansa amb música. Les escoles que ho desitgen poden complementar l’activitat amb la visita a una bodega propera que compta amb un recorregut especialment adaptat per a la canalla.

Contacte:
Elisenda Torres
Tels: 938994093 · 605781022 · 605781991
Web: Can Rossell Natura
C/ Hostal de la Garça, 16 Urb. Can Rossell 08739 SUBIRATS