Feeds:
Entrades
Comentaris

Ningú dubta que el proper 28 de novembre Catalunya iniciarà una nova etapa. La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut i la crisi econòmica han accelerat la necessitat d’un nou horitzó de país compartit àmpliament. La composició del mapa polític del Parlament serà determinant, doncs, per a marcar el camí per on transcorrerà aquesta nova etapa com a país.

Les diferents enquestes mostren una sèrie de riscos probables que hauríem d’evitar. En primer lloc, la possibilitat d’un acord de govern CiU-PP -o d’una col·laboració estable al Parlament, que ve a ser el mateix- suposaria una involució en termes nacionals i socials. En l’avenç nacional, perquè seria tornar a la dinàmica de la darrera legislatura de Jordi Pujol en què el suport governamental tenia com a garantia l’aturada de tots els projectes de construcció nacional. En la qüestió social, la deriva tatcheriana que han anunciat tant una força com l’altra pot comportar un augment de les desigualtats a Catalunya i la supressió de l’esforç portat a terme en els darrers anys per dotar el país d’uns serveis públics de qualitat. I tot plegat, si es produís aquesta situació, amb la torna del suport de CiU al PP al govern de l’estat. En segon lloc, una sociovergència tàcita pot suposar no només l’aturada del procés de construcció nacional, sinó un pas enrere en grans reptes que s’han assolit aquesta legislatura, massa vegades a contracor del PSC i amb la posició contrària o suport tímid de CiU, com la llei del cinema, la de vegueries o la de consultes, la llei d’acollida…

Superar aquests riscos, i garantir una majoria parlamentària compromesa amb l’exercici del dret a decidir, només és possible si Esquerra és forta la propera legislatura. L’aplicació de la llei del cinema, continuar legislant superant la sentència del TC sobre l’Estatut o l’aposta decidida per iniciar el camí cap a l’autodeterminació no serà possible si el PP supera a l’independentisme i es converteix en l’àrbitre de la política catalana. Aquest és el repte: que l’independentisme condicioni i marqui la propera etapa històrica del país.

(article publicat a Tribuna Catalana)

El poeta Pere Quart era —com nosaltres— d’una pàtria tant petita que la somniava completa. Una nació completa, en un món global, ho és si és capaç de participar del món, amb la seva identitat, economia i societat civil. Per aquesta raó Esquerra ha obert delegacions de la Generalitat a l’exterior, ha convertit Catalunya en la nació sense estat pionera en convenis signats amb organitzacions internacionals, i ha fet present la realitat del nostre país als principals centres de poder del planeta. Aquesta tasca, vital per al nostre desenvolupament econòmic i cultural, també ho és per al procés d’independència que promovem. Només si som coneguts podrem ser reconeguts quan una majoria de catalans vulgui constituir-se en un estat independent.

Publicat a l’Esquerra Nacional 185 (PDF)

La decisió del govern de la Generalitat de Catalunya d’emetre bons per a particulars, amb l’objectiu d’aconseguir finançament per a un valor de 1.000 milions d’euros (ampliable a 2.000), ha estat utilitzat com a indicador, per part de CiU i el PP, de la suposada mala salut de les finances públiques de la Generalitat. No voldria entrar en el debat polític concret (subscric l’opinió d’en Josep Huguet al respecte), però sí que és oportú fer memòria del paper important que la recaptació de l’estalvi popular, mitjançant l’emissió de bons i emprèstits ha tingut en les finances dels diferents governs de Catalunya en la nostra història contemporània.

La Mancomunitat de Catalunya, que fou la primera experiència d’autogovern contemporània, va utilitzar l’emissió d’emprèstits per a portar a terme la seva obra de modernització del país. El 1914 va aprovar un emprèstit de 15 milions de pessetes, que s’aniria emetent anualment fins al 1919, i el 1920 es va acordar l’emprèstit dels 50 milions (en realitat 60, per tal d’afrontar les despeses financeres) per portar a terme el pla d’actuacions contingut en la famosa Obra a fer, que previa actuacions en carreteres, formació professional, investigació científica, construcció de ferrocarrils, agricultura, etc. Els interessos d’aquestes emprèstits superaven de mitjana en el 4,5%.

La Generalitat republicana, entre 1931 i 1939, malgrat la discontinuïtat que va patir a causa del retard del procés estatutari, la suspensió de l’autonomia i l’entrada en guerra, va recórrer a l’emissió de deute per a particulars de manera regular. El 1933 i el 1934 s’emeteren obligacions per valor de 3.750.000 pessetes, que s’anirien ampliant en els anys pressupostaris següents, fins al 1936, en què la guerra alterà la situació financera, sorgint nous instruments i polítiques. Si descomptem l’etapa de guerra, entre 1931 i 1936 les emissions de deute cap a particulars s’han d’entendre en un context de conflictivitat amb el govern de l’Estat per la gasiveria d’aquest darrer en el finançament associat als traspassos de competències, i en el desenvolupament d’una política pública d’augment de la despesa social (sobretot en ensenyament) i en el context d’una crisi econòmica mundial que, malgrat la desconnexió del mercat espanyol respecte del mundial, també tingué efectes greus a Catalunya.

En l’etapa més recent, essent conseller d’Economia Josep Maria Cullell, es van emetre bons per a particulars els anys 1985 i 1986, amb uns interessos de l’11’75% i el 9’5%, molt superiors als actuals, però que descomptada la inflació es situen en un diferencial semblant respecte als bons de l’estat comptat en punts bàsics.

Les limitacions financeres, doncs, han estat una constant en el desenvolupament de les nostres institucions de govern. Al llarg de la nostra història contemporània, els governs de Catalunya sempre han actuat com alguna cosa més que una simple administració regional, ja que la voluntat sempre ha estat la de governar un país i no quatre províncies. L’ús de nous instruments financers ha d’entendre’s en aquesta voluntat però també en altres característiques inalterables de l’autogovern català dins el marc espanyol: el dèficit fiscal (denunciat per Ferran Alsina ja a finals del segle XIX, i després per Puig i Cadafalch, Trias Fargas o Josep Huguet, en diferents moments històrics), la persistent baixa credibilitat del deute espanyol en el mercat internacional i la manca d’autonomia financera pel que fa altres formes d’ingressos (impostos sobre la renda i el consum, regulats en els aspectes més decisius pel govern espanyol). Aquestes constants, que laminen la capacitat del nostre govern (sigui del color que sigui), només es poder superar si construïm un poder polític adequat a la nostra vocació de plenitud nacional: l’estat propi.

Malgrat que el debat sobre la independència és un dels elements de l’agenda de la campanya electoral del 28-N, encara es manté en termes superficials, sobretot pel què fa als posicionaments de CiU i PSC. Un dels indicadors d’aquesta superficialitat és l’associació explícita o implícita entre independència i fractura social que es desprèn d’algunes declaracions de dirigents d’aquests dos partits.

Aquesta setmana era Celestino Corbacho qui advertia que el procés d’independència seria traumàtic i de cap manera pacífic, tornant a treure l’espantall d’una eventual fractura social en cas que aquest país decideixi avançar en l’exercici del dret a l’autodeterminació. Sorprèn que un procés en els termes que l’hem plantejat -democràtic, en què es respectin totes les parts, i sota supervisió internacional- pugui ser sinònim de fractura, sobretot quan recordem exemples d’experiències recents com les diferents onades de consultes sobre la independència, en què l’absència d’incidents i tensió fou una constant de tot el procés. Utilitzar l’amenaça de la fractura social com a element de desgast electoral no és gens prudent ni gens responsable, i és una mostra evident de la pobresa d’arguments amb què els federalistes intenten defensar la seva opció.

Per altra banda, de manera implícita, en les darreres setmanes diversos dirigents de CiU han utilitzat l’argument de la fractura social per mantenir una ambigüitat calculada sobre la opció de la independència. Qui es manté en les posicions històriques del president Pujol és Josep Antoni Duran i Lleida, que ha afirmat reiteradament que no s’ha de parlar del tema perquè fer-ho divideix el país. I de manera més implícita, Artur Mas rebutja plantejar un referèndum d’independència perquè no veu el país “madur”.

Ni excusa ni espantall: cal treballar cada dia per la cohesió nacional i social del país, però alhora també avançar en el procés d’independència. És evident que un país fracturat o amb risc de ser-ho no pot iniciar un procés d’independència, però Catalunya no es troba en cap d’aquestes dues situacions: l’ampli espectre del catalanisme polític, el consens sobre la immersió lingüística, l’acord sobre la incorporació de la immigració al país (amb exemples com la llei d’acollida impulsada per ERC) i el plantejament netament democràtic de l’independentisme són algunes de les raons per poder-ho afirmar amb rotunditat. La propera legislatura, doncs, ha de ser la de la democràcia, en que Catalunya pugui decidir lliurement el seu futur, i per a fer-ho cal una Esquerra més forta, l’única garantia per poder portar la resta del catalanisme polític (PSC, CIU i ICV) a acceptar un referèndum sobre el futur de Catalunya.

(il·lustra aquesta entrada la portada de l’àlbum “The Divison Bell”, de Pink Floyd)

Una aturada necessària

La convocatòria de vaga general realitzada per les organitzacions sindicals per demà mereix del màxim suport i implicació de la ciutadania, perquè és una mobilització davant les mesures en política econòmica del govern Zapatero,  una oportuntitat de redirigir els aspectes de la reforma laboral més lesius per als assalariats i la possibilitat de condicionar la reforma de les pensions que vol presentar el govern espanyol abans d’acabar l’any.

La reforma laboral aprovada al Congrés de Diputats pel PSOE amb l’abstenció de CiU està més pensada en clau de sortida del mercat de treball (assumpció per part de l’estat d’una part de l’acomiadament, reducció de la indemnització, flexibilització de l’acomiadament per causes objectives sense haver de declarar pèrdues, etc.) que no des de l’òptica de l’entrada en aquest mercat. Té poca lògica que es justifiqui com una mesura per estendre el contracte indefinit quan el que fa és igualar aquest a la baixa amb el contracte temporal i quan les novetats són en l’acomiadament i no en l’entrada al mercat de treball. Propostes alternatives n’hi ha i força: afavorir la flexibilitat interna a les empreses (ajustant horaris a la producció com s’ha fet a Alemanya i Àustria, evitant els acomiadaments), reduir la temporalitat penalitzant-la, apostar per la formació professional i l’autoempresa (i si és cooperativa, millor), promoure la recerca i la innovació (i no reduint les partides com es va fer l’any passat i es torna a fer en els pressupostos de l’Estat per al 2011) i la lluita contra el frau.

Però més enllà d’aquesta reforma, l’aturada serà també per protestar contra una política econòmica erràtica que ha acabat escorant-se a la dreta, havent de satisfer les exigències dels poders financers internacionals pel mal cap d’algunes polítiques i la no previsió de l’explosió de la bombolla immobiliària. I sobretot, l’èxit de la vaga ha de servir per modificar les pretensions de la reforma de les pensions que es vol presentar a finals d’any, i que serà la tercera mesura regressiva (juntament amb la reforma fiscal i la laboral) que s’aplicarà el 2010.

I finalment, aquesta també ha de ser una vaga en clau catalana. Avui el nostre país no pot encara la crisi perquè no té prou sobirania, i veiem com països de l’entorn amb la nostra capacitat productiva aconsegueixen recuperar ocupació i creixement econòmic, mentre que la dependència respecte a Espanya posa en perill la nostra base industrial i econòmica. També per això, cal fer vaga.

De la mateixa manera que quan fa quinze anys Esquerra parlava del concert econòmic la resta de forces polítiques dibuixaven un somriure burleta i al cap de deu anys el van fer seu, ara la proposta de referèndum sobre la independència de Catalunya que en Joan Puigcercós va posar sobre la taula en la seva proclamació com a candidat el passat 16 d’octubre a Núria va guanyant adeptes. ICV ja proposa un referèndum a l’escocesa –és a dir, multiopció-  i el president Maragall creu que cal escollir sobre la sobirania de Catalunya en referèndum quan més aviat millor.

Val a dir que la proposta d’un referèndum multiopció (on els ciutadans puguin escollir entre autonomia, federalisme o independència) no és gaire usual en els processos d’autodeterminació, i la proposta de Salmond a Escòcia seria probablement la primera opció. Probablement, els detractors d’aquesta proposta diran que afavoreix a l’opció intermèdia, però també és veritat que permet posar sobre la taula la celebració d’un referèndum d’autodeterminació. En el cas d’una victòria de l’opció intermèdia, la seva realització seria prou complicada, perquè per portar-se a terme, com a solució bilateral (com a mínim algú s’hauria de federar amb Catalunya) caldria pactar-la amb l’altra part, si aquesta vol –i no sembla que hi estiguin gaire disposats-. Algun precedent el tenim en el cas del cantó del Jura a Suïssa, que es va constituïr com a cantó independent del de Berna el 1979 després d’un seguit de referèndums, on el resultat d’un plebiscit popular d’una part del territori de la confederació va obligar a canviar la constitució helvètica. Em sembla que intentar aplicar això a Espanya és bastant improbable, malgrat que seguir l’evolució del cas escocès pot aportar molta llum en el tractament d’un procés d’autodeterminació al si de la Unió Europea.

En tot cas, però, ja és una pas molt important que una part significativa de l’esquerra catalana més enllà d’ERC, és a dir, ICV i el que pot representar dins les bases i entorn del PSC el president Maragall acceptin fer un referèndum on la independència sigui una opció a triar. Sembla, doncs, que la defensa a mort de l’Estatut d’Autonomia aprovat en referèndum el 2006 ha passat a la història per part d’aquest sector de l’esquerra.

La celebració d’un referèndum sobre la independència de Catalunya (sigui a l’escocesa o a la quebequesa) s’haurà de realitzar, molt probablement, fora de la legalitat constitucional espanyola. Si hi hagués voluntat democràtica a l’estat espanyol, fins i tot tenint en compte la sentència del TC sobre l’Estatut, es podria portar a terme mitjançant la Llei 4/2010 de Consultes Populars per via de Referèndum aprovada pel Parlament de Catalunya i introduïnt una modificació a la Llei Orgànica 2/1980 tot equiparant els referèndums d’àmbit autonòmic amb els referèndums municipals, per permetre que una llei del Parlament català els pugui regular (tal i com explica la professora Esther Martín en un número especial de la Revista Catalana de Dret Públic). Ara bé, tenint en compte que aquesta voluntat per part de les institucions espanyoles no existeix –la prova més fefaent és la mateixa sentència del TC sobre l’Estatut-, cal estudiar l’opció de portar a terme el referèndum al marge de la Constitució Espanyola.

La segona opció suposa un fet de sobirania previ, ja sigui amb una resolució decidida del govern i el Parlament de Catalunya de celebrar la consulta, en la qual es podria incloure la mediació d’institucions internacionals, o celebrant-ho posteriorment a una proclamació d’independència realitzada pel Parlament. La primera opció, malgrat les seves dificultats, seria la prioritària ja que es remarcaria el caràcter netament democràtic d’un procés d’independència –o de decisió sobre la sobirania, en el cas del referèndum a l’escocesa- i tenint en compte la inexistència –per sort!- d’una situació de conflicte militar com al Kosove o altres nacions balcàniques, i la relativa bona inserció d’Espanya en la comunitat internacional, seria necessària per a un futur reconeixement per part d’altres estats.

(article publicat a Tribuna Catalana)

A Màrius Torres

Avui fa cent anys naixia Màrius Torres, un dels millors poetes catalans. La seva obra, plena de malencolia, és el reflex d’un temps de grans ideals però també de grans conflictes. Us recomano la visita a la web de l’Any Màrius Torres, on podreu gaudir de molts dels seus poemes i altres escrits.

I us transcric un dels seus poemes més coneguts, La ciutat llunyana.

LA CIUTAT LLUNYANA

Ara que el braç potent de les fúries aterra
la ciutat d’ideals que volíem bastir,
entre runes de somnis colgats, més prop de terra,
Pàtria, guarda’ns: -la terra no sabrà mai mentir.

Entre tants crits estranys, que la teva veu pura
ens parli. Ja no ens queda quasi cap més consol
que creure i esperar la nova arquitectura
amb què braços més lliures puguin ratllar el teu sòl.

Qui pogués oblidar la ciutat que s’enfonsa!
Més llunyana, més lliure, una altra n’hi ha potser,
que ens envia, per sobre d’aquest temps presoner,

batecs d’aire i de fe. La d’una veu de bronze
que de torres altíssimes s’allarga pels camins,
i eleva el cor, i escalfa els peus dels pelegrins.

L’acceleració de la globalització en els darrers anys està caracteritzada, en bona part, per les noves tecnologies de la informació i la comunicació. La facilitat amb què la informació circula d’una punta a l’altra del món és l’element que marca un abans i un després en la nostra societat. Des de les guerres televisades fins a la informació al minut sobre uns acords polítics, la immediatesa amb què vivim els esdeveniments públics canvia la nostra manera de veure el món i de participar-hi.

La comunicació 2.0 està transformant la política de forma molt més profunda que qualsevol altre àmbit de la societat. Avui no podem concebre l’acció política d’una organització sense una pàgina pròpia a internet o l’activitat d’un representant institucional sense un bloc d’opinió o un perfil propi a les xarxes socials. L’objectiu dels gabinets de comunicació política és ser els primers en generar continguts i idees sobre una qüestió emergent en l’agenda política per tal de delimitar el marc de pensament en el que aquest debat es durà a terme. Immediatesa, transparència i simplificació de la informació es constitueixen com un cercle virtuós de l’acció política.

A principis de segle XX es va produir l’eclosió dels mitjans de comunicació de masses —mercès també a les revolucions del transport, el telègraf i el telèfon, i l’extensió de l’alfabetització en els països industrialitzats— que va permetre la difusió d’idees entre grans capes de població. Sense cap mena de dubte, la revolució en la comunicació, amb mitjans propis de cada partit però també amb multitud de publicacions que naixien i morien, va permetre l’extensió i afermament de les idees que van marcar el segle passat, jugant un paper fonamental en la configuració de l’actual model democràtic. De la mateixa manera, les noves tecnologies de la informació i la comunicació ja estan configurant un nou sistema polític, que també haurà de superar riscos com l’excés d’informació, la simplicitat argumental i la immediatesa que impedeixen la necessària visió a llarg termini que ha de tenir tot projecte polític.

L’esquerra nacional va aconseguir ser hegemònica fa prop de vuitanta anys gràcies al paper dels ateneus, diaris, revistes, periodistes, intel·lectuals i polítics que van excel·lir en l’ús dels aleshores nous mitjans de comunicació de masses. El repte actual és tenir la visió global necessària per aconseguir tornar a fer de les idees de l’esquerra nacional el pensament hegemònic de la nació catalana.

(article publicat a EINES per a l’Esquerra Nacional núm. 12 pdf)

Les conclusions de la comissió d’investigació del Parlament de Catalunya sobre el cas Palau i la seva relació amb el finançament de partits polítics han estat clares. En primer lloc, cal posar sobre la taula la il·licitud d’uns convenis pels quals el Palau finançava la fundació de CDC, que va signar Fèlix Millet sense coneixement de la junta de l’Orfeó Català. En segon lloc, hi ha indicis fefaents que aquests diners procedien d’empreses concessionàries d’obra pública dels diferents governs de CiU, i que es desviaven al Palau per posteriorment finançar un partit. En tercer lloc, l’existència de diverses factures sense justificar que ascendeixen a ni més ni menys que prop de dos milions d’euros és un altre element que posa de relleu que s’utilitzava el Palau la Música i els seus diners per a finançar projectes o campanyes que no tenien res a veure ni amb la cultura ni amb la música. Finalment, l’existència de documents que relacionen els responsables de finances de CDC amb Fèlix Millet demostra que hi ha alguna cosa que la fiscalia hauria d’investigar.

Sé que aquest article no agradarà a tothom, sobretot als militants i votants de CiU de bona fe. Però més enllà del que es pugui derivar d’aquest aspecte concret del finançament d’aquest partit, el més greu de tot plegat és la dependència econòmica del principal partit de Catalunya respecte a les constructores d’obra pública domiciliades a Madrid, principals contribuïdores en donacions a la fundació de CDC. Com tothom sap, el lobby de les constructores d’obra pública és –juntament amb la banca i la caverna mediàtica- un dels pols de poder més importants de l’estat espanyol, i per tant, és molt greu que les decisions del principal partit polític del país es puguin veure condicionades per les empreses que li proporcionen abundants recursos financers.

El moment que passa Catalunya necessita de noves estratègies i nous passos endavant per part dels nostres representants polítics. A ERC hem intentat aplicar-ho i per això hem avançat en la nostra estratègia d’aconseguir la independència mitjançant una majoria social democràtica. Altres partits pateixen profundes contradiccions per les seves dependències respecte a partits estatals, obligant-los a actuar lliurement o a baixar del tren del progrés i la llibertat nacionals. Però també esperem que aquells que es financen amb els diners de les constructores espanyoles decideixin trencar cadenes amb els qui fan negoci de la nostra dependència.

(article publicat a Crònica.cat)

En aquesta darrera legislatura he tingut el privilegi de treballar com a diputat al Parlament en representació de les JERC, el jovent independentista. Una feina que hem fet amb la màxima dedicació i amb els mateixos valors que mouen la militància de les JERC, com el treball en equip, la fermesa i la defensa del nostre projecte d’emancipació juvenil, social i nacional, amb resultats com l’aprovació de la Llei de consultes populars, la del dret a l’habitatge o la de polítiques de joventut en les properes setmanes.
Joves amb experiència política i capacitat de treball com la Gemma Lago, la
Marta Vilalta o l’Eduard Adrobau, entre d’altres, representaran en aquesta
ocasió les JERC a les llistes al Parlament. I els cedim el testimoni amb la convicció que faran una gran tasca, amb el compromís de seguir al seu costat per tal d’elevar el llistó de la feina feta. En el moment actual de crisi econòmica i autonòmica, és l’hora de la gent valenta, és l’hora de les JERC.

Article publicat a l’Esquerra Nacional  núm. 178.

Entrades anteriors »