Feeds:
Entrades
Comentaris

Qualsevol infraestructura condiciona i defineix un territori, i en determina al futur. Si això és així arreu, encara ho és més al Maresme, on la franja de plana compresa entre la muntanya i el mar, de molts pocs quilòmetres d’amplada, ja conté tres vies de comunicació com la N-II, la C-32 i la via del tren. Si bé és cert que l’augment de població de la comarca i els nous reptes de gestió del territori ens porten a repensar de nou les infraestructures de mobilitat, cal pensar en una solució integral i no amb propostes parcials centrades només en construir noves vies ràpides per al vehicle privat.

Aquest ha estat l’esperit amb què Esquerra ha treballat els darrers anys i que va aconseguir incorporar en gran part a l’acord de mobilitat del Consell Comarcal, que incloïa una sèrie d’actuacions prioritàries en el transport públic, i establia la possibilitat d’una nova via a la comarca només si hi havia consens amb el territori i si estava basada en estudis integrals de mobilitat.

Fa unes setmanes vèiem, però, com el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, encapçalat pel socialista Joaquim Nadal, presentava un estudi informatiu de la Ronda Maresme sense el consens amb el territori, tornant al seu posicionament inicial. Aquesta celeritat en presentar l’estudi informatiu contrasta amb la manca d’actuacions previstes en el transport públic o en el retard i aigualiment de la reducció de peatges per als veïns de la comarca. I sobretot, ha mancat un consens i interlocució amb el territori, començant pels ajuntaments, incomplint els requisits de l’acord de mobilitat per a plantejar una nova via.

Cal entre tots plegats fer les coses molt millor. Amb tota seguretat la resolució de les al·legacions a l’estudi informatiu de la Ronda Maresme es produirà després de les eleccions al Parlament de Catalunya, i ho haurà de fer un nou govern. Per això, des d’Esquerra, si participem d’un govern a la Generalitat, ens comprometem a aturar el projecte, situar com a absoluta prioritat les inversions en transport públic i només impulsar noves infraestructures si no hi ha altra alternativa i només amb el consens del territori  i els municipis.

Els darrers mesos han confirmat la victòria ideològica de l’independentisme. La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut ha segellat la fi de la via autonomista i la constatació que ja no hi ha més “peix al cove” possible, ja que Espanya no accepta a Catalunya tal com és i tal com decideix ella mateixa.

Moltes persones que fins fa pocs anys creien en el procés autonòmic i que fins i tot van donar suport a l’Estatut raquític que ens va venir de Madrid, ara han passat a defensar la independència com l’única opció possible. Benvinguts siguin, i cal recordar que l’independentisme no neix amb la manifestació del 10 de juliol (impulsada per Òmnium, amb treball conjunt amb Esquerra des de molts mesos abans) ni amb la sentència del TC. Des fa una colla d’anys, Esquerra i les JERC hem anat treballant per estendre la proposta independentista, traient-la de la perifèria política i social i posant-la al centre l’agenda política. Amb l’augment de la capacitat d’influència de l’independentisme d’esquerres, hem iniciat el camí cap a la independència.

L’esgotament de la via autonomista era un dels requisits per a crear una massa crítica suficient per iniciar el procés d’independència. Aquesta ha estat un dels èxits potent en els darrers 7 anys: hem posat damunt la taula les contradiccions de l’actual marc constitucional i hem cremat, a velocitat de creuer, la credibilitat de qualsevol proposta de “peix al cove”.

I més enllà del combat ideològic, en aquests darrers anys hem iniciat el procés d’independència treballant en quatre reptes estratègics. El primer d’ells és el manteniment de la cohesió social, car un país dividit en dues comunitats nacionals (com al País Basc, o a Irlanda del Nord) no pot afrontar un procés d’independència amb garanties. A Catalunya, la cohesió nacional i social es basa en el català com a llengua comuna, i d’aquí sorgeix el paquet legislatiu de defensa del català més potent de la història catalana: llei del cinema, llei d’acollida, llei del codi de consum, llei d’educació…

El segon repte estratègic és una economia competitiva que depengui menys del mercat espanyol. Amb polítiques d’internacionalització per a les petites i mitjanes empreses (amb un augment del 38% de les exportacions del 2003 al 2008), hem aconseguit que el mercat espanyol ja no sigui el principal mercat dels nostres productes. Aquest resultat, que és bo per a la nostra economia d’avui, també és la garantia de la fi del xantatge comercial a que Espanya ha sotmès Catalunya cada vegada que volia augmentar la seva llibertat nacional.

El tercer repte és el reconeixement internacional. Per primera vegada a al història, Catalunya compta amb un equip de diplomàcia oficial a les principals ciutats del món: Londres, Berlín, París o Nova York en són exemples molt clars. Les delegacions de la Generalitat arreu han permès internacionalitzar la causa catalana, i impulsar el coneixement de la nostra realitat econòmica, social, lingüística i nacional als països que seran determinants per al reconeixement internacional de la República Catalana.

El quart i darrer repte és la construcció de la majoria social per la independència. I aquest és l’objectiu més enllà dels comicis electorals. L’esforç extraordinari d’Esquerra dels darrers anys ha de permetre que l’independentisme continuï marcant l’agenda política. L’avenç de l’independentisme no s’entendria sense l’aportació d’Esquerra i les JERC, i ens cal ser forts la propera legislatura per evitar que sigui la reacció espanyolista o el conformisme de CiU i PSC els qui determinin el nostre futur. Ho tenim, cons, a les nostres mans.

(article publicat al Bloc de les JERC-Comarques Gironines)

En les properes eleccions al Parlament els ciutadans decidiran, amb el seu vot, quin camí emprendrà el país en els pròxims anys. La greu crisi  econòmica que patim, la mort de la via autonomista i la necessitat d’iniciar un procés d’independència seran probablement les qüestions amb més presència als mitjans, però el vot de la ciutadania determinarà també el futur de la comarca.

Què farem amb l’autopista? Cal una nova Ronda Maresme? Des d’Esquerra en els darrers anys hem proposat un nou model de mobilitat on es prioritza el transport públic, amb millores de la xarxa ferroviària, creació de carrils bus a la C-32 per afavorir el transport públic, i estendre el servei. Bona part d’aquestes reivindicacions han estat incloses en el Pacte per la Mobilitat signat al Consell Comarcal, però hem vist amb sorpresa com la Ronda Maresme ens ha estat posada sobre la taula amb un plantejament de tot o res per part del PSC, sense abans haver realitzat les millores en el transport públic que es consideraven prèvies ni comptar amb el consens territorial. En aquest context, Esquerra rebutja la proposta de Ronda Maresme i demana que es prioritizin les inversions en la xarxa de rodalies i la resta del transport públic.

La crisi econòmica ens ha fet més evident que mai el repte de desenvolupar un nou model econòmic sostenible. Moltes empreses avui ja han fet el salt, i hi ha experiències de suport públic importants, però cal anar més enllà. Desenvolupar un pla de millora dels polígons industrials, afavorir la implantació d’indústries intensives en tecnologia i donar suport als clústers, un pla de suport al turisme per millorar els establiments, oferir més qualitat i allargar la temporada per generar ocupació estable, i reforçar el suport a l’agricultura, aconseguint que els pagesos rebin un preu just pels seus productes, són els reptes més importants.

Som una comarca intensament poblada, però alhora mantenim un ric patrimoni natural. En la propera legislatura haurem d’afrontar les ampliacions del Parc Natural del Montnegre-Corredor i una solució definitiva a la regeneració de platges, per superar les mesures actuals de dragatge, que malmeten el fons marí, afecten a la pesca i són altament ineficients en relació a la despesa que suposen.

En els darrers anys la població de la comarca ha crescut de manera important, i per tant, les necessitats educatives. Al costat de la inversió en la millora de les nostres escoles i construcció de les que siguin necessàries, haurem de fer un esforç per ampliar i descentralitzar els serveis educatius d’atenció a la diversitat. Els nostres mestres estan carregant a les seves esquenes el repte de mantenir la cohesió social i la integració en un moment de crisi. Cal reforçar i ampliar aquests serveis perquè puguin seguir realitzant aquesta tasca i es millorin els resultats. I desenvoluparem també la llei de la dependència, de la qual es beneficien més de 130.000 persones a Catalunya, perquè arribi a tothom.

El Tribunal Constitucional ha sentenciat que l’avenç nacional de Catalunya dins de l’estat espanyol és inviable. És més evident que mai que si volem desenvolupar-nos com a poble hem d’apostar per l’estat propi. Creiem que hi arribarem a través d’un procés democràtic, on s’hi puguin expressar totes les opcions i que haurien d’acceptar tots els demòcrates i posem com a primera condició per a l’establiment d’acords després de les eleccions la convocatòria d’un referèndum sobre la independència.

(article publicat a Tribuna Maresme)

El passat dijous vaig tenir l’oportunitat, juntament amb l’Anna Simó, de reunir-nos amb Hywel Williams, el diputat gal·lès del Plaid Cymru que va impulsar la moció de suport a Catalunya, al dret a decidir i a rebutjar la sentència del TC des del parlament britànic a Westminster. Hywel és diputat de la Cambra dels Comuns per un districte de Gal·les, Caernarfon, i ha aconseguit que diputats laboristes, socialdemòcrates i verds es sumin a la declaració de suport a Catalunya que ja compta amb les signatures dels diputats del Plaid Cymru i de l’Scottish National Party.

La profunda convicció democràtica és el que ha portat a diputats de partits diversos a donar suport a aquesta moció. I és precisament els amplis poders i el partidisme polític que té el Tribunal Constitucional el que més ha sorprès als membres de la Cambra dels Comuns. Evidentment, a molts estats hi ha instàncies de control de constitucionalitat o principis bàsics, però cap arriba al partidisme i vocació inquisitorial del TC, alimentat per un consens polític que s’ha construït a Espanya sobre la necessitat d’impulsar una involució i tancar l’estat de les autonomies tot reduint l’autonomia catalana a una administració provincial.

En els propers anys Catalunya haurà de passar d’una actuació política com a govern regional dins d’Espanya a la d’un estat emergent en el si de la Unió Europea. En els darrers anys hem posat les bases per permetre aquest salt (legislació en matèria lingüística, obertura econòmica, polítiques de cohesió social, política exterior pròpia, legislació pel dret a decidir, etc.), i necessitarem comptar amb altaveus al món que ens ajudin a crear les condicions per al reconeixement internacional del futur estat català. Per aquesta raó, vam acordar amb els diputats de la Cambra dels Comuns l’impuls d’iniciatives de suport al referèndum que planteja Esquerra per a la propera legislatura, una proposta que qualsevol que es digui demòcrata no hauria d’oposar-s’hi.

A Escòcia i Gal·les es va iniciar, amb els referèndums de 1997, un procés de devolution que va significar la creació del Parlament d’Escòcia i l’Assemblea Nacional de Gal·les. Contràriament, en aquells mateixos anys a Espanya es gestava, sota el primer govern del PP, la base ideològica sobre la qual s’ha construït el discurs de la involution autonòmica. El 28 de novembre arribarem al cap del camí: si el PP és decisiu, ens sotmetem a la involució; si ho és Esquerra, referèndum sobre la independència.

Ningú dubta que el proper 28 de novembre Catalunya iniciarà una nova etapa. La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut i la crisi econòmica han accelerat la necessitat d’un nou horitzó de país compartit àmpliament. La composició del mapa polític del Parlament serà determinant, doncs, per a marcar el camí per on transcorrerà aquesta nova etapa com a país.

Les diferents enquestes mostren una sèrie de riscos probables que hauríem d’evitar. En primer lloc, la possibilitat d’un acord de govern CiU-PP -o d’una col·laboració estable al Parlament, que ve a ser el mateix- suposaria una involució en termes nacionals i socials. En l’avenç nacional, perquè seria tornar a la dinàmica de la darrera legislatura de Jordi Pujol en què el suport governamental tenia com a garantia l’aturada de tots els projectes de construcció nacional. En la qüestió social, la deriva tatcheriana que han anunciat tant una força com l’altra pot comportar un augment de les desigualtats a Catalunya i la supressió de l’esforç portat a terme en els darrers anys per dotar el país d’uns serveis públics de qualitat. I tot plegat, si es produís aquesta situació, amb la torna del suport de CiU al PP al govern de l’estat. En segon lloc, una sociovergència tàcita pot suposar no només l’aturada del procés de construcció nacional, sinó un pas enrere en grans reptes que s’han assolit aquesta legislatura, massa vegades a contracor del PSC i amb la posició contrària o suport tímid de CiU, com la llei del cinema, la de vegueries o la de consultes, la llei d’acollida…

Superar aquests riscos, i garantir una majoria parlamentària compromesa amb l’exercici del dret a decidir, només és possible si Esquerra és forta la propera legislatura. L’aplicació de la llei del cinema, continuar legislant superant la sentència del TC sobre l’Estatut o l’aposta decidida per iniciar el camí cap a l’autodeterminació no serà possible si el PP supera a l’independentisme i es converteix en l’àrbitre de la política catalana. Aquest és el repte: que l’independentisme condicioni i marqui la propera etapa històrica del país.

(article publicat a Tribuna Catalana)

El poeta Pere Quart era —com nosaltres— d’una pàtria tant petita que la somniava completa. Una nació completa, en un món global, ho és si és capaç de participar del món, amb la seva identitat, economia i societat civil. Per aquesta raó Esquerra ha obert delegacions de la Generalitat a l’exterior, ha convertit Catalunya en la nació sense estat pionera en convenis signats amb organitzacions internacionals, i ha fet present la realitat del nostre país als principals centres de poder del planeta. Aquesta tasca, vital per al nostre desenvolupament econòmic i cultural, també ho és per al procés d’independència que promovem. Només si som coneguts podrem ser reconeguts quan una majoria de catalans vulgui constituir-se en un estat independent.

Publicat a l’Esquerra Nacional 185 (PDF)

La decisió del govern de la Generalitat de Catalunya d’emetre bons per a particulars, amb l’objectiu d’aconseguir finançament per a un valor de 1.000 milions d’euros (ampliable a 2.000), ha estat utilitzat com a indicador, per part de CiU i el PP, de la suposada mala salut de les finances públiques de la Generalitat. No voldria entrar en el debat polític concret (subscric l’opinió d’en Josep Huguet al respecte), però sí que és oportú fer memòria del paper important que la recaptació de l’estalvi popular, mitjançant l’emissió de bons i emprèstits ha tingut en les finances dels diferents governs de Catalunya en la nostra història contemporània.

La Mancomunitat de Catalunya, que fou la primera experiència d’autogovern contemporània, va utilitzar l’emissió d’emprèstits per a portar a terme la seva obra de modernització del país. El 1914 va aprovar un emprèstit de 15 milions de pessetes, que s’aniria emetent anualment fins al 1919, i el 1920 es va acordar l’emprèstit dels 50 milions (en realitat 60, per tal d’afrontar les despeses financeres) per portar a terme el pla d’actuacions contingut en la famosa Obra a fer, que previa actuacions en carreteres, formació professional, investigació científica, construcció de ferrocarrils, agricultura, etc. Els interessos d’aquestes emprèstits superaven de mitjana en el 4,5%.

La Generalitat republicana, entre 1931 i 1939, malgrat la discontinuïtat que va patir a causa del retard del procés estatutari, la suspensió de l’autonomia i l’entrada en guerra, va recórrer a l’emissió de deute per a particulars de manera regular. El 1933 i el 1934 s’emeteren obligacions per valor de 3.750.000 pessetes, que s’anirien ampliant en els anys pressupostaris següents, fins al 1936, en què la guerra alterà la situació financera, sorgint nous instruments i polítiques. Si descomptem l’etapa de guerra, entre 1931 i 1936 les emissions de deute cap a particulars s’han d’entendre en un context de conflictivitat amb el govern de l’Estat per la gasiveria d’aquest darrer en el finançament associat als traspassos de competències, i en el desenvolupament d’una política pública d’augment de la despesa social (sobretot en ensenyament) i en el context d’una crisi econòmica mundial que, malgrat la desconnexió del mercat espanyol respecte del mundial, també tingué efectes greus a Catalunya.

En l’etapa més recent, essent conseller d’Economia Josep Maria Cullell, es van emetre bons per a particulars els anys 1985 i 1986, amb uns interessos de l’11’75% i el 9’5%, molt superiors als actuals, però que descomptada la inflació es situen en un diferencial semblant respecte als bons de l’estat comptat en punts bàsics.

Les limitacions financeres, doncs, han estat una constant en el desenvolupament de les nostres institucions de govern. Al llarg de la nostra història contemporània, els governs de Catalunya sempre han actuat com alguna cosa més que una simple administració regional, ja que la voluntat sempre ha estat la de governar un país i no quatre províncies. L’ús de nous instruments financers ha d’entendre’s en aquesta voluntat però també en altres característiques inalterables de l’autogovern català dins el marc espanyol: el dèficit fiscal (denunciat per Ferran Alsina ja a finals del segle XIX, i després per Puig i Cadafalch, Trias Fargas o Josep Huguet, en diferents moments històrics), la persistent baixa credibilitat del deute espanyol en el mercat internacional i la manca d’autonomia financera pel que fa altres formes d’ingressos (impostos sobre la renda i el consum, regulats en els aspectes més decisius pel govern espanyol). Aquestes constants, que laminen la capacitat del nostre govern (sigui del color que sigui), només es poder superar si construïm un poder polític adequat a la nostra vocació de plenitud nacional: l’estat propi.

Malgrat que el debat sobre la independència és un dels elements de l’agenda de la campanya electoral del 28-N, encara es manté en termes superficials, sobretot pel què fa als posicionaments de CiU i PSC. Un dels indicadors d’aquesta superficialitat és l’associació explícita o implícita entre independència i fractura social que es desprèn d’algunes declaracions de dirigents d’aquests dos partits.

Aquesta setmana era Celestino Corbacho qui advertia que el procés d’independència seria traumàtic i de cap manera pacífic, tornant a treure l’espantall d’una eventual fractura social en cas que aquest país decideixi avançar en l’exercici del dret a l’autodeterminació. Sorprèn que un procés en els termes que l’hem plantejat -democràtic, en què es respectin totes les parts, i sota supervisió internacional- pugui ser sinònim de fractura, sobretot quan recordem exemples d’experiències recents com les diferents onades de consultes sobre la independència, en què l’absència d’incidents i tensió fou una constant de tot el procés. Utilitzar l’amenaça de la fractura social com a element de desgast electoral no és gens prudent ni gens responsable, i és una mostra evident de la pobresa d’arguments amb què els federalistes intenten defensar la seva opció.

Per altra banda, de manera implícita, en les darreres setmanes diversos dirigents de CiU han utilitzat l’argument de la fractura social per mantenir una ambigüitat calculada sobre la opció de la independència. Qui es manté en les posicions històriques del president Pujol és Josep Antoni Duran i Lleida, que ha afirmat reiteradament que no s’ha de parlar del tema perquè fer-ho divideix el país. I de manera més implícita, Artur Mas rebutja plantejar un referèndum d’independència perquè no veu el país “madur”.

Ni excusa ni espantall: cal treballar cada dia per la cohesió nacional i social del país, però alhora també avançar en el procés d’independència. És evident que un país fracturat o amb risc de ser-ho no pot iniciar un procés d’independència, però Catalunya no es troba en cap d’aquestes dues situacions: l’ampli espectre del catalanisme polític, el consens sobre la immersió lingüística, l’acord sobre la incorporació de la immigració al país (amb exemples com la llei d’acollida impulsada per ERC) i el plantejament netament democràtic de l’independentisme són algunes de les raons per poder-ho afirmar amb rotunditat. La propera legislatura, doncs, ha de ser la de la democràcia, en que Catalunya pugui decidir lliurement el seu futur, i per a fer-ho cal una Esquerra més forta, l’única garantia per poder portar la resta del catalanisme polític (PSC, CIU i ICV) a acceptar un referèndum sobre el futur de Catalunya.

(il·lustra aquesta entrada la portada de l’àlbum “The Divison Bell”, de Pink Floyd)

Una aturada necessària

La convocatòria de vaga general realitzada per les organitzacions sindicals per demà mereix del màxim suport i implicació de la ciutadania, perquè és una mobilització davant les mesures en política econòmica del govern Zapatero,  una oportuntitat de redirigir els aspectes de la reforma laboral més lesius per als assalariats i la possibilitat de condicionar la reforma de les pensions que vol presentar el govern espanyol abans d’acabar l’any.

La reforma laboral aprovada al Congrés de Diputats pel PSOE amb l’abstenció de CiU està més pensada en clau de sortida del mercat de treball (assumpció per part de l’estat d’una part de l’acomiadament, reducció de la indemnització, flexibilització de l’acomiadament per causes objectives sense haver de declarar pèrdues, etc.) que no des de l’òptica de l’entrada en aquest mercat. Té poca lògica que es justifiqui com una mesura per estendre el contracte indefinit quan el que fa és igualar aquest a la baixa amb el contracte temporal i quan les novetats són en l’acomiadament i no en l’entrada al mercat de treball. Propostes alternatives n’hi ha i força: afavorir la flexibilitat interna a les empreses (ajustant horaris a la producció com s’ha fet a Alemanya i Àustria, evitant els acomiadaments), reduir la temporalitat penalitzant-la, apostar per la formació professional i l’autoempresa (i si és cooperativa, millor), promoure la recerca i la innovació (i no reduint les partides com es va fer l’any passat i es torna a fer en els pressupostos de l’Estat per al 2011) i la lluita contra el frau.

Però més enllà d’aquesta reforma, l’aturada serà també per protestar contra una política econòmica erràtica que ha acabat escorant-se a la dreta, havent de satisfer les exigències dels poders financers internacionals pel mal cap d’algunes polítiques i la no previsió de l’explosió de la bombolla immobiliària. I sobretot, l’èxit de la vaga ha de servir per modificar les pretensions de la reforma de les pensions que es vol presentar a finals d’any, i que serà la tercera mesura regressiva (juntament amb la reforma fiscal i la laboral) que s’aplicarà el 2010.

I finalment, aquesta també ha de ser una vaga en clau catalana. Avui el nostre país no pot encara la crisi perquè no té prou sobirania, i veiem com països de l’entorn amb la nostra capacitat productiva aconsegueixen recuperar ocupació i creixement econòmic, mentre que la dependència respecte a Espanya posa en perill la nostra base industrial i econòmica. També per això, cal fer vaga.

De la mateixa manera que quan fa quinze anys Esquerra parlava del concert econòmic la resta de forces polítiques dibuixaven un somriure burleta i al cap de deu anys el van fer seu, ara la proposta de referèndum sobre la independència de Catalunya que en Joan Puigcercós va posar sobre la taula en la seva proclamació com a candidat el passat 16 d’octubre a Núria va guanyant adeptes. ICV ja proposa un referèndum a l’escocesa –és a dir, multiopció-  i el president Maragall creu que cal escollir sobre la sobirania de Catalunya en referèndum quan més aviat millor.

Val a dir que la proposta d’un referèndum multiopció (on els ciutadans puguin escollir entre autonomia, federalisme o independència) no és gaire usual en els processos d’autodeterminació, i la proposta de Salmond a Escòcia seria probablement la primera opció. Probablement, els detractors d’aquesta proposta diran que afavoreix a l’opció intermèdia, però també és veritat que permet posar sobre la taula la celebració d’un referèndum d’autodeterminació. En el cas d’una victòria de l’opció intermèdia, la seva realització seria prou complicada, perquè per portar-se a terme, com a solució bilateral (com a mínim algú s’hauria de federar amb Catalunya) caldria pactar-la amb l’altra part, si aquesta vol –i no sembla que hi estiguin gaire disposats-. Algun precedent el tenim en el cas del cantó del Jura a Suïssa, que es va constituïr com a cantó independent del de Berna el 1979 després d’un seguit de referèndums, on el resultat d’un plebiscit popular d’una part del territori de la confederació va obligar a canviar la constitució helvètica. Em sembla que intentar aplicar això a Espanya és bastant improbable, malgrat que seguir l’evolució del cas escocès pot aportar molta llum en el tractament d’un procés d’autodeterminació al si de la Unió Europea.

En tot cas, però, ja és una pas molt important que una part significativa de l’esquerra catalana més enllà d’ERC, és a dir, ICV i el que pot representar dins les bases i entorn del PSC el president Maragall acceptin fer un referèndum on la independència sigui una opció a triar. Sembla, doncs, que la defensa a mort de l’Estatut d’Autonomia aprovat en referèndum el 2006 ha passat a la història per part d’aquest sector de l’esquerra.

La celebració d’un referèndum sobre la independència de Catalunya (sigui a l’escocesa o a la quebequesa) s’haurà de realitzar, molt probablement, fora de la legalitat constitucional espanyola. Si hi hagués voluntat democràtica a l’estat espanyol, fins i tot tenint en compte la sentència del TC sobre l’Estatut, es podria portar a terme mitjançant la Llei 4/2010 de Consultes Populars per via de Referèndum aprovada pel Parlament de Catalunya i introduïnt una modificació a la Llei Orgànica 2/1980 tot equiparant els referèndums d’àmbit autonòmic amb els referèndums municipals, per permetre que una llei del Parlament català els pugui regular (tal i com explica la professora Esther Martín en un número especial de la Revista Catalana de Dret Públic). Ara bé, tenint en compte que aquesta voluntat per part de les institucions espanyoles no existeix –la prova més fefaent és la mateixa sentència del TC sobre l’Estatut-, cal estudiar l’opció de portar a terme el referèndum al marge de la Constitució Espanyola.

La segona opció suposa un fet de sobirania previ, ja sigui amb una resolució decidida del govern i el Parlament de Catalunya de celebrar la consulta, en la qual es podria incloure la mediació d’institucions internacionals, o celebrant-ho posteriorment a una proclamació d’independència realitzada pel Parlament. La primera opció, malgrat les seves dificultats, seria la prioritària ja que es remarcaria el caràcter netament democràtic d’un procés d’independència –o de decisió sobre la sobirania, en el cas del referèndum a l’escocesa- i tenint en compte la inexistència –per sort!- d’una situació de conflicte militar com al Kosove o altres nacions balcàniques, i la relativa bona inserció d’Espanya en la comunitat internacional, seria necessària per a un futur reconeixement per part d’altres estats.

(article publicat a Tribuna Catalana)

Entrades anteriors »