Figueres connectada amb Perpinyà per TGV
Per a la ciutat de Figueres i per a Catalunya segurament avui és una data històrica. Aquest matí, a les onze, ha sortit el primer tren francès d’alta velocitat, des de la nova estació de Figueres-Vilafant en direcció a Paris. La notícia ens ha omplert de joia, sense matisos. Molts figuerencs i figuerenques han comprat bitllets per poder ser els primers en anar en alta velocitat fins a la capital de França des de Catalunya, per anar fins a fer un vermouth a Perpinyà i presumir de poder tornar a dinar a casa, o simplement per poder passar el diumenge a Montpeller, la històrica capital catalana del sud de França. Certament ha resultat xocant el poc entusiasme amb què el Govern de Catalunya i el Govern de l’Estat han viscut l’efemèride, com hauria de resultar preocupant la tova aposta dels governs espanyols i francès per aquesta nova línia. Perquè de fet, com és sabut, el servei ferroviari posat en marxa avui arrenca a precari si mirem a sud (fins al 2012 no es preveu la connexió real amb Barcelona) i arrenca encara amb més incerteses si mirem a Nord (fins al 2020 no es preveu que el tram Perpinyà-Montpeller sigui realment d’alta velocitat).
En clau estrictament figuerenca, no ha d’extranyar que el darrer govern de Catalunya hagi decidit no personar-se a aquesta pre-estrena de la nova estació. De fet, cap dels enllaços que li corresponia haver impulsat durant aquests darrers cinc anys tenen a hores d’ara ni tan sols projectes executius en tràmit. També en clau domèstica, mirat a data d’avui i amb certa perspectiva resulten còmiques les veus ( i els twits) dels qui em difamaven posant en dubte que el nom de l’estació s’acabaria referint prioritàriamet a “Figueres” o que els enllaços mínims estarien a punt.
En tot cas, feta aquesta pre-estrena a precari i en format provisional, és l’hora de creure’ns de veritat el potencial d’aquesta infraestructura, com a línia connectora de ciutats i territoris i com a element transformador i generador de ciutat nova! Enhorabona!