dissabte 26 de febrer de 2011

EL CUB DE RUBIK

El cub de rubik, es, per mi, el clar exemple d’ una desorganització sistèmica. Hi son tots, els colors, però mal col·locats. Formen un complex entramat prou sòlit en el seu conjunt però cada color va per lliure. Si els organitzem, cada vegada es visualitza més la força del cub, aprofitant les sinergies de tots els components, si els col·loquem al seu lloc guanyem amb estabilitat. Cada pesa te unes qualitats diferents, iguals en importància a la pesa del costat o a la oposada. Entre totes les peses poden formar un cub homogeni, fort, estable, organitzat.

De jove hem vaig proposar saber resoldre el cub de Rubik. I no vaig parar fins aconseguir-ho. Ara serveix per relaxar-me. Si alguna vegada veieu que estic movent cares amunt i avall no es que estigui boig. I si en voleu aprendre, us en puc ensenyar. Va molt be per pensar amb claredat.

Ara m’he proposat resoldre un cub diferent, molt més complex, amb moltes més peces, molts més colors, cada pesa amb qualitats diferents i el més difícil, amb sentiments diferents.

El meu projecte es a 8 anys. Ajudeu-me a aconseguir-ho. Tots formem part d’ aquest cub.

dissabte 11 de desembre de 2010

Després de dies i dies sense actualitzar el blog, es hora de posar-se a treballar.

dimecres 7 de gener de 2009

L’ESPERIT DE NADAL

Un cop mes a passat el Nadal. Enrere queden els torrons, les neules, el cava i ..................la loteria, comprar regals. Tenim per endavant un any nou. Ple de il·lusions , de llàgrimes, d’alegries, frustracions i de........................rebaixes.

En definitiva tot es redueix al mateix. On ha quedat aquell Nadal entranyable que els que tenim una certa edat recordem?. S’ ha perdut l’essència pura de les festes. Hem embolcallat el Nadal sota un llençol de consumisme desmesurat, esperonat per totes i cada una de les marques comercials que, sense pietat, ens empenyen a tenir tot el que no necessitem amb l’escusa barata de que, si no ho tenim, ja no som res. Mesurem el nostre estatus social en funció de la quantitat i el preu dels nostres regals.

Encara no arriba Desembre, els aparadors es posen la mascara del Nadal, incitat a comprar a tothom qui gossa passar per davant. Els centres comercials s’atapeeixen de compradors compulsius que serien capaços de matar per aconseguir aquella joguina que el seu fill, de 3 anys, diu que es tant important. Sense oblidar, pel camí, la ultima novetat en tecnologia digital carregada de Megas i Gigas i de qui sap que mes.

Entre tot aquest enrenou, el poc temps que mal administrem, es converteix en necessari per acabar de fer tot allò que encara queda pendent. Oblidant el que es mes importat, gaudir en família de les festes.

La primera frustració es ja, el dia 22. abans de començar les festes, ja estem decepcionats per aquells maleïts números de loteria que, tot i comprant-los a l’administració de Sort, no han tocat.

Comencem a posar-nos nerviosos quan decidim si fem el “Caga Tió” o el “Pare Nadal”. Al final decidim de fer les dues coses i de omplir de regals la casa amb l’escusa de que el “Pare Nadal” passa abans que els “Reis” i així podrem fardar dels nostres regals durant les festes i a mes, els nens estaran distrets i ens deixaran tranquils mentre juguen.

En alguns casos, això complica una mica mes les coses. Els regals que teníem per “Reis” ja no els tenim. I ...Que els hi donarem per “Reis”?. No patiu. Els comerços saben aquestes coses i obren en dies de festa i fins a ultima hora per que els pares i els despistats puguin comprar mes i mes. I solucionar el greu problema que tenen a sobre.

En definitiva, s’ha perdut l’esperit de Nadal. Jo no diria que difinitivament, però si que completament. Actualment no sabem gaudir de la simplicitat de estar tots junts sense fer res, de passejar mirant les llumetes dels carrers. (que cada vegada son menys), de escoltar nadales i cantar-les amb els nostres fills, de retrobar-nos amb els nostres familiars mes propers que fa un any o mes que no veiem, de respirar la pau i l’harmonia que abocaven aquestes festes en els seus inicis, de jugar amb els nens i gaudir de la seva innocència cada dia minut a minut, de celebrar l’arribada d’un nou any i desitjar el millor per tots.

Es pot recuperar l’esperit de Nadal. Tot depèn de nosaltres mateixos. BON ANY 2009.

dijous 4 de desembre de 2008

UNS MALS PARES

Qui son realment els mals pares?

La nostra societat s’ha convertit en una veritable competició per veure quin dels nostres fills es el millor, sobresaturant-los d’activitats i deixant que, a la llar d’infants i desprès a l’escola, els eduquin de la millor manera.

A les llars d’infants, on els nostres fills es passen la majoria del temps perquè nosaltres no en tenim per estar per ells, fomenten la base de l’ensenyament, els encaminen per arribar a l’escola el mes preparats possible. Però per nosaltres, els pares, no deixa de ser una guarderia. Encara que aquest nom no agradi als professionals de les escoles bressol.
Si els professionals acceptessin que per els pares es una guarderia i els pares entenguessin que el personal de la llar d’ infant es el millor professional per encarregar-se dels seus fills, les coses anirien millor.

A les llars d’infants ensenyen, però l’ educació es cosa dels pares. Tenim temps per educar els nostres fills?. NO. Tenim ganes d’educar els nostres fills ?. NO. Es clar, desprès de tot el dia treballant, amunt i avall sense parar, quan per fir estem amb els nens nomes volem jugar amb ells i dóna’ls-hi el millor. Volem que riguin, estiguin contents i que no emprenyin gaire. Educar es molt dur. Es portar la contraria al nostre fill gairebé tot el temps. L’hora del sopar, com a exemple. Els nens sopen a taula amb els pares.? S’estan quiets a la cadira o donen voltes i voltes al voltant de la taula.?. que prioritzem: que mengin o que estiguin a taula de manera educada?

Sabem dir que no als nostres fills? De manera rotunda i contundent? Segur?

Mes tard arriba l’escola infantil. Els nostres fills ja son grans. Ho saben fer gairebé tot. Son els millors. A l’escola segueixen ensenyant, llegir, escriure, matemàtiques, dibuixar, i moltes coses mes. Es hora de encaminar-los a alguna activitat extraescolar suficientment atractiva per nosaltres. Per nosaltres?. I els nens que diuen?. Però com que estem igual que estàvem i seguim sense tenir temps per ells, ja està be la que facin.

La societat empeny els pares a modelar els fills per fer front a una societat competitiva. Però els pares no entenen que el millor per als seus fills es una bona educació. No un bon ensenyament, que el tindran de totes maneres. Que els nostres fills triomfin a la vida es que siguin feliços amb les seves virtuts i els seus defectes. Un nen educat sabrà acceptar els seus límits i evitarà frustracions i desenganys.

Hem de ensenyar als nostres fills a conduir a gran velocitat i no encarrilar-lo de tal manera que un petit canvi de direcció els estavelli contra el mur que nosaltres mateixos, els pares, els hi hem posat.

Sempre recordo la metàfora que iguala els pares amb un arc i els fills amb les fletxes. El paper dels pares es apuntar be, amb fermesa, tensar fort la corda i en un moment de la vida deixar la fletxa que faci el seu camí tota sola. Si hem educat be la fletxa arribarà al seu destí.

El que no podem fer es prohibir a un nen que pugi a un arbre per por de que caigui, hem d’ensenyar-li a pujar i no caurà.