Un dels Projectes més importants que hem pogut dur a terme com a obra de govern durant aquest mandat 2007-2011 és el de transformar els accessos a les escoles del municipi.
En els accessos a les escoles s’impliquen pares i mares, avis i àvies, però els grans protagonistes són especialment els nens i les nenes que també estan aprenent a moure’s pels carrers amb seguretat, i conviure amb el trànsit.
Tradicionalment, des dels ajuntaments hem donat el suport de la policia local, com a policia de proximitat que ajuda a travessar carrers propers o carreteres molt perilloses, protegint el pas alhora de les entrades i sortides. Però no podem tenir un policia darrera cada punt de perill, de manera que és millor apostar per mesures passives de caràcter segur.
La primera actuació es va dur a terme l’any 2009, simultàniament a la construcció de l’escola Mogent.
Es va suprimir el trànsit previst al carrer per on s’entra a l’escola, eliminant la calçada i la vorera de només 2 metres d’amplada, que contemplava el projecte inicial, per transformar tot el carrer en una sola plataforma que té configuració de plaça, en coincidir amb l’arribada d’un altre carrer en diagonal.
L’espai públic generat, de qualitat, dóna resposta al punt de trobada que significa necessàriament entrar i sortir de l’escola.
Un espai per a la convivència, per a compartir, per a xerrar, per a jugar, en definitiva un espai segur que articula les relacions personals i fomenta la cohesió social.
La qualitat d’aquest espai públic té continuïtat cap al Parc de la Bassa del Molí, de manera que s’ha aconseguit donar-li forma per a que sigui un dels espais més agradables i utilitzats del municipi.
|
accessos a l'escola Mogent ,amb prioritat per les persones |
El mateix problema es plantejava en els accessos a la zona escolar on es troben l’escola bressol municipal i l’escola Pilar Mestres.
Aquesta zona escolar ja existent, no és ni cèntrica, ni planera. Prové de les èpoques en què la cessió de sòl privat per a usos públics d’equipaments no ens deixava sòls de qualitat, ni ben ubicats.
Aquesta zona escolar es troba en mig d’una trama urbana residencial, de baixa densitat, amb voreres estretes i poca permeabilitat pel trànsit rodat, sense cap àrea pròxima per aparcament.
Calia cercar una solució, en la línia de l’escola Mogent, però amb els condicionants de les pre-existències històriques.
S’ha prioritzat l’arribada a l’escola a peu, des dels carrers més cèntrics, a través dels quals més de 500 persones fan a diari el seu itinerari a peu, algunes d’elles fins a 4 vegades al dia.
Amb la solució executada, s’han eixamplat diverses voreres: s’ha eixamplat la vorera del carrer Goya, just davant l’escola Pilar Mestres passant de 2 a 4 metres, s’ha eixamplat la vorera més utilitzada del carrer Salvador Espriu que ha passat de 1,20 a 2 metres, i la vorera més utilitzada del carrer Lope de Vega que ha passat a tenir 3,5 m. d’amplada, en la que s’ha pogut fins i tot plantar arbres.
El tram del carrer Lluís Millet comprés entre la Rambla i el carrer Catalunya, s’ha fet d’un sol nivell, en previsió d’enllaçar amb el futur passeig en què s’ha de convertir el carrer Catalunya (“la carretera”).
Aquest eix transversal enllaça l’escola Pilar Mestres amb la zona esportiva municipal, passant pel Centre Cultural. I enllaça amb els eixos cívics paral•lels de la Rambla i del carrer Catalunya, que poden esdevenir comercials i de passeig amb les actuacions planificades.
En tota aquesta actuació s’han suprimit les barreres arquitectòniques que encara hi havia, s’ha millorat la seguretat viària canviant la banda d’estacionament, amb els cotxes aparcats actuant com a barrera de protecció, i s’han fet més estretes les calçades per tal de reduir la velocitat dels vehicles en les proximitats dels centres escolars.
La propera actuació afectarà al carrer del Bosc, en les proximitats de l’escola bressol municipal.
|
la supresió de barreres arquitectòniques democratitza l'ús de l'espai públic |
A la Torreta s’ha pogut plantejar la nova escola des de la planificació, actuant amb una visió global i de futur de com ha d’ésser el nostre municipi.
Els nous accessos es trobaran sobre un eix cívic de convivència ciutadana, lliure de trànsit rodat, que relaciona els equipaments ja existents, formant una plaça davant d’ells: centre cívic de Can Tàpies, Centre Cultural i nova escola, generant sinèrgies i articulant la vida social a través de l’espai públic.
La projecció d’aquest eix porta cap a altres equipaments existents com el Centre Mèdic, o la zona esportiva on ja s’ha habilitat un nou accés en previsió d’enllaçar escola-zona esportiva, i cap al solar del carrer Canàries on s’ha de construir en breu la futura escola bressol de la Torreta.
|
la nova escola i la zona esportiva estaran enllaçades sobre un eix cívic |
Amb aquests mateixos criteris caldrà continuar treballant alhora de formalitzar el projecte de l’escola definitiva de Santa Agnès i del futur nou institut del municipi a ubicar a la Roca, al costat de la zona esportiva.