Xavier Amor Confiança Treballar Experiència A prop Confiança

La democràcia es gairebé tan antiga com la civilització, va néixer fa 2500 anys a l’antiga Grècia, i, vint-i-cinc segles més tard, seguim repensant la manera de millorar-la.

 

Al nostre país, la democràcia encara és jove. Té 32 anys. I la democràcia no és una fórmula perfecta. Millorar-la, millorar els seus resultats, depén d’esforç, de treballar seguint une regles del joc, i de la voluntat de revisar-la continuament. Valors com la justícia, igualtat, solidaritat, tolerància...no tenen límit i ens debem a ells.

El filòsof Heràclit deia que el principi fonamental de la naturalesa era el canvi. Tot està canviant permanent. Heràclit deia que el món és com un riu: “mai et banyaràs dues vegades a la mateixa aigua”. El principi fonamental de la democràcia i de l’acció política és el canvi: el canvi que condueixi al progrés, a la millora continua de la societat i de la qualitat de vida de les persones.

Als darrers anys, als darrers mesos, als darrers dies, estem assistint, com no s’havia vist mai, a una acceleració d’aquesta dinàmica de canvi. Tres exemples Ho posen en evidència:

  • En primer lloc, la crisi socioeconòmica global ha portat associada també la crisi econòmica i institucional de les administracions públiques, que obliguen a repensar la seva organització i a ser més eficients en l’ús dels recursos.
  • En segon terme, les noves tecnologies i les xarxes socials estan oferint nous canals d’interacció entre l’administració i els ciutadans, que demanden més agilitat, accessibilitat, participació i transparència en el funcionament dels serveis públics.
  • I per últim, els moviments populars que recorren el món, i que han arribat fins a les nostre places, posen de manifest que la sobirania popular que sustenta la democràcia és més forta que mai, i, a la vegada, més exigent que mai amb la política.

Això em porta a reflexionar sobre quina és la veritable essència del treball polític: la representació dels ciutadans ?, fer possibles els somnis col•lectius ?, defensar drets i  valors universals ? ....En tot cas, entenc jo, vetllar per la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes, la cohesió social, i afavorir que tohom pugui viure amb dignitat i en pau.

En tot cas, estic convençut que un polític obté major legitimitat si manté un contacte permanent amb els ciutadans. Jo només conec una manera de saber que pensen, senten i necessiten els veïns del nostre poble: parlar amb ells al carrer i obrir les portes de l’Ajuntament perquè vinguin a parlar amb nosaltres

I, em faig una pregunta: la màxima expressió de la democràcia són les eleccions? En algun moment hauria dit que si. Ara dic que no. La democràcia,  és un procés continu , que s’ha d’expressar amb intensitat constant des del primer fins a l’últim dia del mandat, a través de la proximitat i participació ciutadana en les institucions, i, sobretot, a través de la proximitat i contacte del poble amb els seus representants polítics.

Els ciutadans estan demanant canvis en les maneres de fer política i de gestionar les administracions: estan demanant participació, estan demanant rigor, estan demanant una democràcia més oberta i més directa. I els que estem al capdavant de les administracions (perquè els ciutadans així ho han volgut) tenim la responsabilitat de respondre a aquesta demanda.

El risc de desafecció dels ciutadans respecte del sistema democràtic és cada vegada més latent. Hem d’innovar en la manera de fer política i recuperar la força de la voluntat ciutadana per impulsar els projectes de progrés que volem desenvolupar. I hem de fer un gir decidit cap a la política dels valors: proximitat, equitat, participació, transparència i, sobretot, rigor i efectivitat.

Els ajuntaments som l’Administració més propera al ciutadà. Però proximitat no significa només que ens trobem a prop físicament, sinó també que ens podem i en hem de fer costat.

Els barris, convertits ja en petits pobles, en algunes qüestions tenen vida pròpia i unes necessitats particulars molt concretes que es desconeixen, s’obliden o no s’atenen quan només es pensa i treballa des de la perspectiva del conjunt del municipi.

Per això, perquè els barris trobin una resposta efectiva a les seves necessitats, l’Ajuntament, el govern i els serveis municipals, han d’apropar-se a la vida diària dels barris, dels carrers i dels veïns, conèixer realment que hi passa i impulsar accions concretes que solucionin els problemes i satisfacin allò que els ciutadans esperen de l’Administració.

Per apropar l’Ajuntament als barris i a les persones, ens hem de comprometre més estretament amb el ciutadà i obrir el major nombre possible de vies de contacte i comunicació amb els veïns:

  • Creant nous òrgans i processos de participació ciutadana.
  • Donant més protagonisme i suport a les associacions de veïns, que han de ser portaveus permanents dels barris.
  • Descentralitzant, apropant i fent més accessibles els serveis i les oficines municipals.
  • Elaborant enquestes d’opinió i satisfacció, que permeten conèixer les demandes i percepcions concretes dels ciutadans.
  • Gestionant peticions i queixes, a través de les quals es poden valorar les qüestions que més preocupen als ciutadans; i, al mateix temps, donar a conèixer l’activitat desenvolupada pels serveis municipals i ponderar les percepcions subjectives.
  • Creant espais virtuals (internet) d’informació, comunicació, gestió i participació en l’activitat pública.
  • Convocant actes d’informació i debat públics.
  • I, en definitiva, escoltant i atenent als ciutadans i als barris de la manera que es mereixen.

Les institucions són un element bàsic per a l’organització i funcionament de la nostra societat, en la mesura en que li donen suport i estabilitat; però no poden ser un lastre per al seu progrés; perquè, ho he dit abans, aquest és el veritable objectiu de la política: la millora constant de la societat i de la qualitat de vida de les persones.

A ningú escapa que actualment estem vivint un dels moments més crítics de la història recent: crític perquè la situació econòmica és certament complicada; i crític perquè els nivells d’exigència i tensió en el debat polític i ciutadà s’endureixen.

Són uns dies on la capacitat de decisió i gestió dels polítics s’està posant a prova més que mai; perquè avui, més que mai,  els alcaldes, els regidors, els governs municipals, tenim dipositada la confiança i la responsabilitat d’intentar trobar una sortida a un moment de màxima incertitud.

Una incertitud que només té una sortida: mirar i treballar cap al futur. Els ajuntaments hem d’assumir el repte que els ciutadans han posat sobre la nostra taula: promoure les condicions i els ajuts necessaris per a poder recuperar els nivells de qualitat de vida que tots desitgem.

Tenim pel davant un gran repte: canviar el futur de Pineda de Mar, dirigint el nostre municipi cap als objectius de progrés econòmic, social i territorial que tots els ciutadans volem. Durant els darrers quatre anys, hem assentat les bases per assolir aquests objectiu. Durant els propers quatre anys, hem de posar en marxa les accions que ens portaran a fer efectiu aquest canvi en el futur de Pineda:

  • Ampliar el polígon industrial, millorar els eixos comercials i promoure una nova zona turística i activitats complementàries d’oci, per atreure inversions, empreses i llocs de treball.
  • Millorar la qualitat dels serveis i equipaments públics: centres educatius, espais culturals, instal.lacions esportives, centres de salut.
  • Continuar amb el manteniment i millora de carrers i espais públics.
  • Millorar la seguretat i la convivència cívica a través de la Policia de Barri i els programes de civisme.

El nostre, és un govern que s’interessa, pensa i es preocupa per les persones. En un temps en que la crisi pot afavorir “la llei del més fort”, l’Administració té l’obligació de desenvolupar polítiques socials que permetin recolzar i ajudar a aquelles persones que més ho necessiten, i fomentar el benestar del conjunt de la ciutadania.

Ens preocupen les persones i els seu benestar. Però no oblidem que el principal factor per a la qualitat de vida de les persones és el treball.  No hi ha millor política social que la generació d’ocupació i l’accés a un treball que permeti satisfer adequadament les necessitats personals i socials.

En aquest sentit, s’ha d’insistir en la prioritat d’una política econòmica basada en la creació de nous espais d’activitat; en el suport a l’empresa i al treballador: foment de la innovació; impuls de les noves tecnologies com instrument per millorar la productivitat i la competitivitat; incentius fiscals per a la creació d’empreses i la creació de llocs de treball; formació continuada dels treballadors; serveis d’ocupació i bosses de treball...

Aquests, i molts altres, són projectes clau per al futur de Pineda de Mar. I per a desenvolupar-los, és imprescindible que comptin amb el suport i impuls de tots els agents implicats en la seva execució: l’Ajuntament, les resta d’administracions (Consell Comarcal, Diputació, Generalitat, Estat), govern i oposició; i, per sobre de tot, la ciutadanía, les entitats, veïns, persones rellevants i també les persones anònimes.

Tots tenim un granet de sorra, més gran o més petit, per aportar a la construcció d’aquest gran projecte. El millor futur és el que es construeix junts; i per fer-ho, compto amb tots vosaltres.

I jo com Alcalde vull ser un més , vull ser un ciutadà més del poble, que treballa per a la resta del municipi, de la mateixa manera que ho fan els botiguers, els oficinistes, els escombriaires, els lampistes, els paletes, els pagesos, els operaris o els mestres.

No existeixen politics i ciutadans, administracions i administrats. Més al contrari, som els polítics i les administracions els que servim als ciutadans, i no al revés. I si algú no entén o no vol entendre el que significa el servei públic, no té lloc en aquesta casa.

Vull acabar fent-vos un prec.
Amb l’inspiració que em provoca la frase del filòsof Platon: "Buscando el bien de nuestros semejantes encontramos el nuestro"

Espero i desitjo que a partir d’avui, ens feu confianza al meu equip i a mi; i que tots plegats treballem amb un unic objectiu,  millorar el nostre municipi en tots els sentits i aconseguir el màxim benestar i qualitat de vida per a tots els nostres veïns i veïnes

Visca Pineda!
 

Enquesta

Quines propostes del programa electoral et semblen més interessants?

Què hem fet?