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dietari
quadern del dia a dia

material audiovisual
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desembre 2006 - gener 2007
>veure recull de premsa seleccionat en relació als fets de la rikabra
per nau21


Centros multicreativos
xavier bru de sala - La Vanguardia (suplemento Culturas)
18 de gener de 2007

La ola de fábricas y factorías donde trabajan artistas de varias disciplinas tiene ya un sólido presente y mucho, mucho futuro

Parece que va quedando claro. El parque de equipamientos culturales de carácter contenedor-programador está tocando límites. No ha quedado obsoleto, al contrario, después de unos años de flojera selectiva - hay ayuntamientos que merecen tomates porque han mantenido sus teatros bajo mínimos- no pocos de los que necesitaban reactivarse se han puesto las pilas. Pero ya no se trata sólo de programar. Hay que producir, coproducir, ayudar a producir. La idea de los equipamientos que escogen entre la oferta de espectáculos en gira, sigue y seguirá vigente, incluso puede incrementarse. Pero esa otra línea se abre con fuerza. No es de ahora. Empezó a eclosionar a finales del siglo pasado, y no fue hasta que se inició el primer tripartito que la Generalitat empezó a hacerse un eco serio del fenómeno, y practicarle un hueco entre sus prioridades.

De haber visión política suficiente, y en atención asimismo a un mejor reparto territorial de la creatividad, los nuevos equipamientos culturales deberían decidirse en función de dos variables. En primer lugar, el humus, la cantidad y calidad de los artistas y creadores dispuestos a usar las instalaciones para trabajar en ellas. También la disposición al intercambio y a la pluridisciplinariedad. En consecuencia, un alcalde que pretenda impulsar la cultura en su pueblo o ciudad, antes de acudir a los escalones superiores de la Administración en busca de apoyo, procuraría contar con los artistas residentes o dispuestos a residir en la localidad en cuestión. Entonces, segundo paso, con el proyecto en una mano y el embrión de equipo de trabajo de la otra, presentarse en la Generalitat en busca de la preceptiva subvención.

No es este el lugar, ni el articulista dispone de suficiente información calibrada, para nombrar a los más activos en este sentido. Baste citar Can Xalant, en Mataró, que ejerce un cierto liderazgo junto a la Associació Catalana d´Artistes Plàstics, en la creación de una red de espacios para la creación audiovisual. La Fàbrica d´Artistes Roca Umbert, de Granollers, ha empezado a desplegar un potencial extraordinario. Hay centros o núcleos activos en Sabadell, el Pallars, el Prat de Llobregat, Vic, Girona o Alella (cito unos pocos entre un par de docenas). Además de loar estas iniciativas, cabría alentar la apertura a todos los lenguajes creativos y su interconexión, tendencia que desde luego está en marcha.

En cuanto a Barcelona, si bien es justo reconocer y aplaudir Hangar, que ha recibido ayudas públicas, como dignísimo pionero, también es evidente que la ciudad y su consistorio, en especial el ICUB, han dado la espalda a los centros alternativos de creación. Lo normal es que se hubieran convertido en su gran impulsor. No ha sido así. En la Virreina han ido perdiendo comba. Como en la noche blanca, a recuperar cuanto antes, porque pronto puede ser universal. Cultura se ha negado en redondo - por el método habitual de las dilaciones, versión moderna del silencio convertido en dribling administrativo- a apoyar la idea de un vivero de empresas e iniciativas culturales. Sobre las factorías de Barcelona, como el ICUB no ha podido con Hangar, ahora se lo queda. El resto, que se pudra. Desalojos y alternativas en estudio, sin la menor presión mediática. Ahora la opción, para muchos creadores, puede consistir en trasladarse al área metropolitana, o incluso más lejos. Tal vez la cultura salga ganando con una cierta diáspora desde el centro a la periferia.

O incluso más lejos. Puestos a hablar del tema, no puedo dejar de recordar el error de la Generalitat con la Chartreuse tarraconense. El proyecto para convertir la antigua fábrica en nueva factoría cultural es de lo mejor que hay. Pero la Chartreuse es de Ensenyament y pretenden trocearla para convertirla en escuela de idiomas. El conseller Ernest Maragall tiene una oportunidad de oro para que Tarragona no pierda un tren de los que pasan raras veces... y además vuelan muy alto.
>lavanguardia.es


Mambo ha sido desalojada…
nuestra osadía feminista se desparrama por el raval.
Jodidas, pero elegantes, reapareceremos radiantes
8 de gener de 2007

Después de un año de existencia, el Centro Social Okupado de Mujeres MAMBO ( Momento Autónomo de Mujeres y Bolleras Osadas) ha sido desalojado ilegalmente hoy a las 8 de la mañana por un amplio dispositivo de mossos de Saura y ante la sorpresa del juzgado de instrucción nº3 (proceso penal) y el juzgado de primera instancia nº13 (proceso civil) que no estaban informados del desalojo. La inmobiliaria Grupo Sastre S.A ha recurrido a un procedimiento ilegal, en el que la misma causa transcurría paralelamente en dos procesos judiciales diferentes, civil y penal.

Bajo las miradas golosas y atentas de inmobiliarias y otros especuladores urbanísticos, así como de nuestro progre Ayuntamiento, se va haciendo realidad el modelo urbanístico de una Barcelona inasequible para su gente. Su estrategia; tirar infinidad de inmuebles, expulsar a los y las vecinas de sus barrios de siempre, especular bajo la lógica del beneficio infinito y desalojar nuestro proyecto feminista de centro social. Proyecto desde y para mujeres y lesbianas. Eso sí, un desalojo maquillado con discursos sobre saneamiento urbanístico, calidad de vida y civismo… bla, bla, bla, bla… SONIDOS vacíos que martillean NUESTRAS CABEZAS!!! ¿Por qué nos hablan de proyectos sociales cuando en realidad quieren decir DINERO?

La MAMBO es un espacio autónomo y autogestionado. Somos mujeres y lesbianas que hemos coincidido en la necesidad de construir otras realidades enfrentándonos al modelo heteropatriarcal existente. “Sujetas Políticas Activas” que desde nuestras miradas y deseos propios queremos crear nuevos espacios físicos y simbólicos, donde reconocernos y Transformar. En un año, MAMBO se ha convertido en un espacio de afluencia de mujeres y lesbianas, en un centro de producción de discurso feminista conectado con redes de mujeres de toda Europa. Se han albergado talleres (Soldadura, Autodefensa feminista, cine, catalán, inglés, electricidad, teatro, teoría feminista, pornografía y feminismo… etc), charlas, colectivos feministas, debates y encuentros.
NO buscamos espacios de consumo pasivo de ocio abaratado para mujeres. ¡Este modelo ya existe y no nos gusta!

Bienvenidas a la farándula de la vida, donde no hay leones sino especuladores, donde no hay payasos sino babosos y agresores, donde no hay ilusionistas sino políticos que nos maquillan la realidad desencarnada como parte de una ilusión.

Somos las bestias y las monstruas, anormales en el circo de las princesas siliconadas. Mutantes en un circo impuesto. Extrañas por nuestra diferencia. ¡CULPABLES POR QUERER SER! Desde siempre las feministas hemos sido culpables, ¿para qué cambiar?

“Les nenes bones van al cel i les dolentes a tot arreu”

Reivindicando las diferencias como la base desde donde construir nuestra lucha como mujeres y lesbianas feministas os invitamos a sumaros a nuestro circo itinerante de “bestias y monstruas”, participando en las acciones de respuesta al desalojo.
Manifest-acción Viernes 12 Enero, 20:00 Rambla del Raval.
En el gato gordo.


Todas formamos parte de nuestra historia,
Visibilicemos la fuerza colectiva feminista
desaparecer para aparecer en otro lugar…
> http://mambo.pimienta.org/


La Fundació AAVC decideix tancar Hangar
21 de Desembre de 2006 - aavc

El patronat de la Fundació AAVC, reunit aquest matí amb caràcter d’urgència ha decidit tancar Hangar fins que no s’aixequi el setge al que està sotmès. La decisió s’ha pres in extremis, després d’una setmana d’infructuoses gestions davant l’Ajuntament de Barcelona per aixecar unes estrictes mesures de control de seguretat, dutes a terme per una agència privada i una dotació de la guarda urbana, que impedeixen l’accés als usuaris i visitants i fan impossible el normal funcionament del centre.
> llegir comunicat complert de aavc

context recent:
> Entrevista: «Algunos museos de arte contemporáneo parecen en realidad muertos vivientes» - entrevista a Manuel Borja-Villel, director del MACBA
"Tenemos una visión de los museos rayana con el despotismo ilustrado. La institución recibe un mandato de los políticos y mecenas. El Patronato establece las líneas básicas de actuación y los técnicos deben ponerlas en pie"
> El centro de Santa Mónica convoca a los 'esclavos del arte'
"El centro de Santa Mónica convoca a los 'esclavos del arte' Joan Morey escenifica con una 'performance' la violencia del sistema piramidal creativo"
> Llévame al museo, papi


La nueva división de barrios
domiciano sandoval valbuena
19 desembre, 2006 - el país

Está claro que un proyecto como éste debería haber sido consensuado con las entidades vecinales, además de evaluar y tener en cuenta en su redacción toda la documentación e información emitidas por estas entidades en los últimos 40 años; pero, curiosamente, en un documento donde se dice que el eje principal del proyecto es la participación ciudadana, ésta ha sido marginada hasta que dicho documento ha tenido una redacción casi definitiva. Es más, cuando el documento ya ha sido aprobado en la mayoría de los distritos, con la intención de pasar a su aprobación definitiva el 22 de diciembre, ni tan siquiera se ha contestado a las alegaciones presentadas.

Las líneas divisorias (como no sean las de ámbito administrativo) implican modificar sentimientos de pertenencia y arraigo, tanto de entidades que llevan años trabajando juntas en proyectos sociales, lúdicos, educativos y sanitarios, como de personas. No es la Administración la que ha de modificarlas, sino la propia comunidad y los propios ciudadanos, mediante las diferentes formas de organización y debate. ...
> llegir l'article complert a el pais


12 dies de primavera a l'àrtic

> recull de premsa seleccionat en relació als fets de la rikabra
> editorial publicada a indymedia.barcelona.org

del 2 al 13 de desembre de 2006, la makabra ha fet reviure can ricart.
can ricart ha estat durant 12 dies un espai obert a la ciutat.
aquest es un recull enllaços que expliquen el periple d'aquest dotze dies, amb alguns documents de context.


el 22@ ens ROBA!
16 desembre 2006

Quien quiera oír que oiga
16 desembre 2006 - Por NicoHache

El Mercat del Born: nuevo espacio para el colectivo de la Makabra
14 desembre 2006

Adhesió a l'ocupació de les naus de Can Ricart per part del col·lectiu La Makabra.
comunicat nau21 - 13 desembre 2006
> veure adhesions

fem memòria! visquem can ricart!
13 desembre 2006 (publicat a imc-bcn) - reflexió nau21
lo que este escondido misionero municipal ha hecho y lo que ha dejado de hacer, equivale a algo más destructor e irreparable que el paso de la guerra por cada ciudad

can ricart, un any abans
10 desembre 2006 - reflexió nau21 (publicat a imc-bcn)
el proper dissabte, 16 de desembre, farà un any que sortiem al carrer amb cercavila dels diables del poblenou i actuacions de La Makabra, i d'altres, per celebrar la suspensió de la llicència d'enderrocament que l'ajuntament ja havia donat a l'inmobiliaria del márques de santa isabel i a realia.

Manifest dels col·lectius de la Makabra
5 desembre 2006

Comunicat - SOLIDARITAT AMB LA MAKABRA
plataforma salvem can ricart - www.salvemcanricart.org
4 desembre 2006

Què està passant al Poblenou?
3 desembre 2006 - comunicat - reflexió de La Makabra i més

LA MAKABRA colectivo artístico MANIFIESTA
23 novembre 2006 - nau21 es sol.lidaritza amb la makabra

comunicat de premsa
sobre el desallotjament de la makabra

21 novembre 2006 - Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou

carta als responsables polítics
14 novembre 2006

Can Font envia un SOS al sector cultural:
La cultura a les escombraries. Artistes de Can Ricart al carrer.

15 septembre 2005


LA MAKABRA colectivo artístico MANIFIESTA
http://www.lamakabra.org
dijous 23 de novembre de 2006

La makabra es un colectivo que trabaja por la dignificación de los espacios y las actividades artísticas, sociales y culturales de toda índole: escénicas, plásticas, musicales, deportivas, etc.

La makabra genera espacios libres para acoger estas actividades, consolidándolos con el trabajo de sus miembros y las aportaciones que brinden otros colectivos o personas, siguiendo una política de intercambio y de libre acceso.

La makabra cree en la capacidad de los/as individuos/as de generar espacios acorde a sus necesidades y autogestionarlos con éxito, de hecho La Makabra daba (en su derruida sede, actualmente en la calle) y dará (en su nueva sede) soluciones reales a la falta de espacios de presentación, creación y ensayo que sufren compañías, colectivos, grupos, personas, etc. en la ciudad de Barcelona.

La makabra cree en la creatvidad como medio para generar los recursos que ayudan a mejorar y acondicionar esos espacios.

La makabra cree en la capacidad de autogestión que proporciona un sistema de intercambio de conocimientos y trabajo, ayuda mutua y cesiones, como motor para la materialización de un proyecto.

La makabra es una realidad que demuestra que todo en lo que cree es posible y válido para la realización de proyectos culturales basados en un modelo real de cooperación de intercambio entre las/os individuas/os.

La makabra foco de motivación a la creación y el desarrollo de las artes y la cultura.

La makabra teje redes de vínculos locales, nacionales e internacionales constantemente invitando a trabar y trabajado con colectivos de individuos/as afines y con problemáticas comunes.

La makabra asambleariamente decide ya que cree que es el único órgano que reconoce al individuo/a y respeta al grupo.

La makabra define y comparte la okupación
entendiéndola y practicándola como medio legítimo para poder realizar sus actividades en una ciudad -Barcelona- en la que los espacios sociales libres no son contemplados por no entrar en el molde de sociedad actual que se está proponiendo y realizando, sociedad en la que las manifestaciones populares e individuales son absorbidas, manipuladas y destruidas.


¡La Makabra ha muerto! ¡Viva La Makabra!
Christian Brossa , Art Factory T45
dimecres 22 de novembre 2006

Observo con un sentimiento extraño mezcla de indignación y vergüenza, el desalojo del Centro La Macabra de Poblenou. Asimismo lamento profundamente el total des conocimiento por parte de las autoridades culturales locales (Ayuntamiento y Generalitat) de las políticas culturales en acción por parte de la sociedad civil de esta, nuestra Barcelona de hoy.

El magnifico y autogestionado Centro La Makabra es cerrado como parte de un plan de las autoridades culturales de hacer desaparecer todo centro de expresión e investigación artística que quede fuera de su orbita.
Este plan da continuidad a los cierres de otros importantísimos centros como Can Ricart y otros 40 espacios de creación de Barcelona que en los últimos 5 años fueron cerrando por la nula cooperación con este tipo de emprendimientos, que sin duda son parte de la identidad cultural de la ciudad.

En esta línea, los espacios de creación actuales como La escocesa, Art Factory, Caminal y tantos otros seguirán el mismo camino antes de finales de 2007 sin obtener respuesta de nadie.

Los edificios utilizados (grandes y viejas naves industriales) son muy codiciados. La especulación por el suelo catalán lleva a quitar por la fuerza a jóvenes y grandes creadores, en una carrera frenética imposible de detener. Es por ello que las autoridades culturales tienen la obligación de continuar y potenciar estos emprendimientos, que cuestan muy poco y dan grandes beneficios intelectuales; re-ubicando a estos artistas, en los cientos de edificios vacíos con los que cuentan tanto la Generalitat como el ayuntamiento.

¿Por que Barcelona abomina de estos verdaderos centros culturales, admirados muchas veces en otros puntos del planeta?

Por que en Barcelona es mucho más rentable vender a los artistas muertos. Gaudí, Picasso, Joan Brossa, Joan Miró , se venden solos y no generan problemas.

¡La Macabra ha muerto!
¡Viva La Macabra!
>de http://www.laescocesa.org/propaganda/


Els artistes de La Makabra
dimarts 21 de novembre 2006 - la nit al dia - tv3

Sabrem què s'hi feia, al centre cultural La Makabra, desallotjat pels Mossos d'Esquadra.
Com era la convivència, què implicava ser-hi?
> veure vídeo: www.tv3.cat/3alacarta

més info a:
> http://lamakabra.blogspot.com/
> http://www.lamakabra.org


COMUNICAT DE PREMSA SOBRE EL DESALLOTJAMENT DE LA MAKABRA
Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou
dimarts 21 de novembre 2006

- L'AVPN, amb el recolzament de la Favb, vol manifestar la seva indignació per la manera com es va produir el desallotjament del local la Makabra, sense previ avís i amb un procediment per la via penal, com si les persones que feien funcionar aquest espai cultural fossin delinqüents.

- Volem recordar l'activitat cultural que desenvolupa la Makabra, un espai obert al barri i a la ciutat, participant activament en molts actes, cedint les seves intal·lacions al veïnat i donant suport a la lluita per salvar Can Ricart.

- Ens consta que s'havia demanat ajuda a les administracions per buscar espais alternatius sense que fins al moment s'hagi trobat cap solució.

- Lamentem que iniciatives autònomes i autogestionades com la de la Makabra no trobin el suport necessari, especialment en una tema relatiu a un art, el circ, tan mancat d'espais adequats per al seu desenvolupament

- Demanem que les administracions siguin sensibles a aquestes necessitats i prioritats i trobin solucions per sobre d'interessos especulatius i immobiliaris.

> llegir en format pdf


la makabra i el destí de la cultura a bcn:
la mort d'un altre centre de creació, autònom i autogestionat?
dilluns 20 de novembre de 2006
(extractes de varies referències)


"Un centenar d'agents dels Mossos d'Esquadra i de la Guàrdia urbana han començat a les 7.45 hores el desallotjament d'una casa okupa, anomenada la Macabra. De moment, no es registren incidents en el desallotjament, ja que els agents han arribat a la casa quan els ocupants estaven dormint. A l'interior de l'antiga fàbrica hi havia unes 90 persones.Fonts de la policia autonòmica han informat avui que entre els mossos hi ha brigades mòbils, canines i de subsòl, ja que la casa té galeries subterrànies"
20 de novembre 2006 - les agències
(avui és el 31e aniversari de la mort de franco)

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"se acercaba el final de la dictadura franquista y las ansias de libertad hicieron que las calles de Cataluña se llenaran de comediantes, titiriteros, músicos y saltimbanquis dispuestos a protagonizar una revolución creativa"

"recuperar la curiosidad y la inocencia de los juegos de niños a través del circo... una forma de ver la vida como un juego: jugando con mi cuerpo con otras personas, y aprendiendo a colaborar con los demás"

la makabra "una alternativa a las insuficiencias culturales de la ciudad". Es un espacio pensado como un intercambio de conocimientos, donde personas con diferentes niveles trabajan juntas, se aconsejan y comparten experiencias?, explica Jorge

"¿qué nos queda por ver dentro de una carpa? Un lenguaje exuberante y lleno de energía que llegue tanto a niños como a intelectuales. Pero el circo no ha pegado el gran salto aún: está a punto de hacerlo. Tiene la capacidad de contar cosas que todavía ni imaginamos."

"este es el maravilloso mensaje del circo contemporáneo: que los hombres son capaces de hacer muchas más cosas de las que normalmente hacen. Es el estatus de lo que podríamos ser, no sólo de lo que somos. Da forma física a la lucha de todos nosotros entre la ignorancia y la inteligencia, los deseos y los miedos, las risas y las lágrimas, la vida y la muerte. Pero más allá de las tragedias, el circo celebra esta lucha? celebra la confusion, la esperanza y la experiencia de ser humano"

"Después de la década electrónica de los noventa, donde el entretenimiento era un videojuego deshumanizado, es natural que el péndulo se decante hacia formas de arte y ocio más orgánicas y 'humanas'. El crecimiento del circo contemporáneo es también un signo de que la gente está buscando una respuesta más filosófica a la condición humana. Es la era de la 'absurdidad', el mundo esta cuestionándose seriamente a sí mismo, y la humanidad y la naturaleza del circo contemporáneo es un medio maravilloso a través del cual hacer esto."

"Los adultos aún juegan? pero ellos tienden a jugar juegos de poder. Los niños, en cambio, juegan a descubrir el mundo en el que han nacido, ellos exploran. Los adultos no juegan a explorar, sino a controlar. Tienen reglas, y los niños no. Reintroducir el misterio y la inocencia de los juegos de niños en los adultos a través del circo"

"La vida de circo es una moneda de dos caras. Por una parte, es maravillosa, romántica, flexible e independiente? el mundo entero es tu jardín y la vida es una gran aventura. El universo se transforma en un lugar pequeño y simple porque tú viajas lo suficientemente lejos para creerlo: en ningún sitio todo es totalmente extraño, y pronto el medio de la nada se convierte en tu casa. Por otra parte, la vida de circo también es muy dura? hay aún muchos celos y malentendidos entre los artistas de circo y te puedes sentir muy solo. Lo más importante para ser un buen artista de circo no son las habilidades que uno tenga, sino tener una buena disposición y un carácter afable. Tiene que ser alguien al que le guste explorar mapas, estar solo? alguien que prefiera estar perdido que encontrado. La vida de circo es un viaje perpetuo hacia el horizonte liso. Es correr detrás de algo que nunca alcanzarás? ¡todo ello sabiéndolo!"

> de Reportaje Circo Contemporáneo. Maravilla en lo cotidiano,
15 de noviembre 2006 - Patricia Tortosa

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"Si volem entendre la creació artística amb l'amplitud de criteris que el mateix concepte exigeix, conclourem que estem davant d'un centre de creació autònom i autogestionat, una realitat que els nostres gestors culturals haurien de protegir amb guant blanc i sense interferències estètiques. Ho haurien de fer pel respecte estricte que es deu als creadors i per la irrenunciable dignitat de les idees. Però, a més, els nostres governants -nacionals i municipals- haurien de tenir també molt en compte la dimensió social d'aquest afer: estem parlant d'unes naus ocupades, estem parlant d'esquàters, de persones oficialment considerades marginals. Si d'aquí a uns dies o unes setmanes, quan la policia els desallotgi, les versions oficials parlen de delinqüents, no se les creguin. Recordin, simplement, que la història universal del circ és feta de personatges i episodis d'una rica, digna i humanística marginalitat que va dels zíngars centreeuropeus fent ballar l'ós i escampant alegria fins als okupes malabaristes i passa per estrelles altament cotitzades com Pinito del Oro i Charlie Rivel. El circ és una celebració de la comunicació humana, el redescobriment del repte, un espai de llibertat. Per això és nòmada. Per això té la capacitat de transgredir. Per això l'autoritat se l'ha mirat sempre amb desconfiança i en determinades èpoques l'ha proscrit de la vida pública. El circ és una llibertat instintiva que connecta de dret amb determinades realitats socials. He viscut molt de prop com un col·lectiu de delinqüents internats a Protecció de Menors canviaven tots com un mitjó el tarannà altament agressiu per una serena seguretat personal mitjançant, només, un curset de circ de quinze dies. No és balder recordar el sociòleg Paul Buissac quan diu: "Pot semblar que el circ se situa al marge de la cultura, però, en realitat, n'ocupa el centre"
>de "La makabra, en perill"
27 novembre 2005 - diari avui - Jordi Jané


'La lluita per l’espai urbà'
de Jacobo Sucari


dissabte 25 de Novembre
canal 33 - 22.00 hores - programa "El Documental"

divendres 15 de setembre de 2006 - 20:30 h
lloc: Can Felipa - Poble Nou - barcelona

COMENTARI DEL REALITZADOR

“La lluita per l’espai urbà” és un documental que reflexiona sobre els canvis violents que genera el desenvolupament urbà en els paisatges i en els seus habitants.

En aquest cas, el protagonista és un antic barri de fàbriques i tallers que va néixer com a resultat de la revolució industrial del segle XVIII i que actualment està patint canvis demoledors a conseqüència de diversos interessos econòmics.

És el districte barceloní del Poble Nou, una zona destinada a albergar importants centres lligats a tecnologies puntes; a prendre forma d’aparador turístic gràcies a la seva proximitat al mar i, a convertir-se en un territori on l’especulació del seu sòl és l’interès principal de la inversió privada i la pressió immobiliària.

L’evolució d’aquest barri té el seu punt de partida amb l’anomenat “pla Cerdà” que ja pretenia instaurar el model de l’Eixample en aquesta zona. Des dels Jocs Olímpics de l’any 1992, nous edificis i serveis es van estendre pel barri. La costa va esdevenir espai de cobdícia i amb el Fòrum 2004, va continuar la remodelació, els enderrocs i la reconfiguració total. Actualment, aquesta reconfiguració és una lliuta entre el capital privat, l’ordenació territorial proposada pel poder polític i la resistència de les associacions locals, ben capaces també d’imposar el seu posicionament. El conflicte en aquest territori convuls es presenta en el documental a partir de diversos punts de vista que flueixen en paral·lel i que li donen continuïtat dramàtica i argumental a partir de l’opinió i de la confrontació. Cadascuna d’aquestes dimensions facilita a l’espectador una reflexió i un acostament sobre el present i sobre la història. Un territori en lluita on els resultats finals encara són incerts i on es qüestionaran els models de creixement sota el concepte de progrés, els models alternatius d’associacions ciutadanes i la inversió de capital financer. En síntesi, el pas traumàtic d’una societat industrial a una societat de la informació. És el cas d’una nova articulació del desenvolupament urbà que afecta a les grans ciutats europees contemporànies com és el cas de Barcelona però també de Paris, Londres, Berlín o Varsòvia. Són ciutats que pateixen transformacions que afecten a col·lectius i interessos econòmics locals integrats, i actualment es troben absorbits per una dinàmica de voràgine i per una política global.

FITXA TÈCNICA

Guió i realització : Jacobo Sucari
Producció executiva: Oriol Porta
Producció executiva TVC: Jordi Ambrós
Producció delegada TVC: Rosa Bosch
Durada: 59:30”
Any: 2006
Una coproducció d’Area de Televisió i Televisió de Catalunya.
Amb el suport de l’ICIC (Institut Català de les Indústries Culturals)


KRAX
PARTICIPA CON TUS IDEAS
-- Participa e infórmate sobre la participación ciudadana --
|| Poble Nou – futuros usos Can Ricart ||
17 de Junio 2006 – 16h 20h
lloc: Rambla Poble Nou - barcelona

KRAX es una investigación sobre prácticas creativas en la Participación Ciudadana relacionadas con la planificación urbana de Barcelona.
KRAX es un cúmulo incrementado de experiencias y prácticas listas para actuar 'en la calle' e involucrar a la ciudadanía en sus deseos y necesidades de cara a una futura construcción de su barrio y ciudad.
KRAX quiere compartir las ideas y experiencias generadas en estas prácticas y colaborar en el diálogo entre ciudadanía e instituciones públicas.
KRAX promueve la creatividad dentro de cada uno a partir de sus propias ideas para exponer sus deseos, los deseos del barrio y de tod@s los ciudadan@s.
KRAX es tuyo! Compartir, producir y participar son las fuerzas que nos tienen que encaminar a dar soporte a la creatividad de cada persona, especialmente en la construcción de los usos de su futura ciudad!

Quien?
KRAX es una iniciativa de City Mine(d), asociación cultural que elabora intervenciones creativas en el uso del espacio público. La investigación y creación de proyectos que 'empoderan' iniciativas urbanas, enriqueciendo la visibilidad de la ciudad para cada uno. City Mine(d) está activo en Bruselas, Londres y Barcelona, con el objetivo de aprender sobre diversos contextos y realidades urbanas europeas.
KRAX trabaja en colaboración con Anita Serrano, Instituto Catalá De Antropología, Giulia Cantaluppi, Platoniq, Asociación de Vecinos Poble Nou, Katrine Di Tuni

LA INTERVENCIÓN
El sábado 17 de junio de 16h hasta 20h montamos nuestro 'chiringuito' KRAX, donde compartimos y dialogamos con la gente que transita, sobre la Participación Ciudadana, y más explícitamente les invitamos a reflexionar sobre los futuros usos de CAN RICART y a conocer diferentes propuestas hechas desde los grupos vecinales que llevan tiempo actuando y buscando soluciones.
La intervención es lúdica, informativa y corporativa en su presentación, creativa en sus contenidos.
Tenemos juegos, información y audios que invitan la gente a reconocer un derecho que está dormido y que sólo se activa cuando las instituciones de turno lo permiten.
Se repartirán flyers para anunciar la concentración a los mayores, tizas para dibujar sueños para los niños…

> http://visquemcanricart.tk


2n Acte! del Espai Alliberat per la Cultura
divendres 16 de juny -
lloc: barri de sants

Després del Teatre Arnau. Ho vam prometre i ho complim. L’Espai Alliberat per la Cultura som tot un equip de tècniques de l’espectacle, poetes, taquilleres, actors secundaris, floreros culturals, músics, audiència, grafiteres, vianants, lectores, claca entesa, vedets, escalfabutaques, etcètera. Estàs convidat a formar part d’aquest equip en peu d’igualtat des del moment en què t’hi poses en joc en qualsevol dels espais que obrim i obrirem.

El divendres 16 de juny tornem amb una nova càrrega de programació. Aquests dies tornarem a trencar la lògica actor-espectador, espectacle-consum, barrejant-nos entre tallers, música, vídeos, informació, poesia, cabaret, cine i teatre. Arrencarem de l’oblit una altra història i una altra geografia, un altre carrer i un altre cos. Contra l’apartheid econòmic, social i cultural. I perquè si els diners invertits tenen un valor, la nostra vida no té preu.

Ens trobem enmig de signes d’una veritable guerra preventiva contra l’expres-sió. Contra la llibertat d’expressió i la circulació lliure d’informació. Són les marques que fan del mateix carrer un mitjà d’expressió controlat. Autopistes de pagament i consum amb accés directe a les llars per a tots els formats de la imbecil·lització. Però la vida no és un concurs on al final ens preguntaran dates o els rius de l’Àfrica. La nostra vida s’escapa de la cultura enllaunada sota la marca de l’SGAE.

Mantenim cinc raons per continuar obrint Espais Alliberats per la Cultura:

1. Perquè la imatge cultural és un dels motors econòmics que posa a la venda les ciutats en el mercat global com un gran escenari on els actors som tots i cap de nosaltres cobrem.

2. Perquè en nom d’aquesta cultura de marca i a cop d’ordenances cíviques d’excepció, es vol acabar amb els espais culturals crítics, autònoms, experimentals o dissidents.

3. Perquè amb aquesta cultura, i de la mà de l’especulació urbanística, es planifiquen des dels despatxos zones metropolitanes d’interès cultural i es “revaloritzen” els barris del centre de la ciutat a partir de la instal·lació de faraònics museus i centres de cultura institucional, i en els altres barris a partir de la instal·lació de centres comercials disfressats d’espais culturals.

4. Perquè els professionals de la cultura treballem en precari sota subcontractes, ett’s, i altres formes d’intermitència impagada per a grans productores i museus públics i privats.

5. Perquè els intermediaris d’aquest gran negoci cultural s’enriqueixen en nom de la protecció dels drets d’autor quan en realitat l’últim que protegeixen són els creadors.

Una nau espacial està girant sobre Barcelona… i està a punt d’aterrar. Aquest cop, al barri de Sants.

veure Programació a: culturalliure.blogspot.com


TOP 2006
jornades de Tallers Oberts del Poblenou
16-17-18 de juny de 2006
lloc: poble nou - barcelona

Aquest any us presentem unes jornades de Tallers Oberts al Poblenou ben especials: en primer lloc us volem convidar a visitar els tallers ubicats al barri, perquè conegueu com treballem els artistes, com aprofitem els espais encara disponibles a la zona i quina mena de projectes mirem de tirar endavant. Però a més a més, us volem fer partícips del nostre esforç per continuar en actiu, desenvolupant noves propostes i altres maneres de dinamitzar la producció artística a la ciutat.

Aquesta nova edició del TOP, per a nosaltres, és molt important. Al Poblenou queden molts pocs espais per continuar treballant. La pèrdua de metres quadrats disponibles per a l’activitat artística al barri fa temps que implica, necessàriament, el desplaçament de molts artistes cap a altres barris i, cada cop més, comporta també l’abandó de la ciutat en un intent de trobar espais més assequibles. És important remarcar que, quan el que es perden són grans espais de tipologia industrial, la conseqüència directa és la pèrdua de dinàmiques col·lectives d’organització i creació, tant pel que fa a l’experimentació i producció artística, com a la capacitat de programació i dinamització cultural a partir de propostes socialment i artísticament autònomes.

La proliferació de tallers d’artistes en el teixit degradat i en transformació de la ciutat, ni que sigui en condicions de legalitat i permanència precàries, és un procés que es dóna de forma natural a les grans ciutats, però a Barcelona sembla que aquest procés ha tocat sostre. La conclusió és que la producció i l’experimentació artística autòctona decau de forma contínua i imparable, si l’administració no s’implica i pren part en aquest procés, per tal d’assegurar unes mínimes condicions de treball per als artistes. Això és, més espais assequibles i adequats a les necessitats d’experimentació i producció artístiques a la ciutat. Fa falta una política cultural lligada a la política urbanística, si no, la “punta de llança de la creativitat i la cultura” que diuen els polítics que representem els artistes de Barcelona, la ciutat del turisme cultural, es converteix, novament, en carcassa de la política cultural barcelonina, mancada de continguts culturals autòctons i deslligada de la creativitat contemporània de la ciutat.

Encara som aquí, i volem continuar sent-hi. Us esperem amb les portes obertes.

> veure programació
> http://www.laescocesa.org/top2006


REpensar Barcelona - REcuperar la Ciutat" a Can Ricart
divendres 28 d'abril a les 19.30h
lloc: Hangar (dins el Recinte de Can Ricart)
Passatge del Marquès de Santa Isabel

Monogràfic sobre Can Ricart:
Espai urbà, historia, us i producció cultural.
Una oportunitat per a canviar el model cultural a Barcelona?"

Proposem per aquesta sessió especial una taula de ponents convidats, una fila cero amb intervencions curtes i seguidament donarem pas al debat obert per asegurar una amplia pluralitat i participació.

Convidats:
Amb la participació de representants de la Comissió de Patrimoni que integra la Plataforma Salvem Can Ricart, de l'Associació de Veïns, del projecte Nau 21 i d'Hangar.

> http://www.coordinadoraraval.org/repensarbarcelona


la superescocesa batega
diumenge 23 d'abril 2006 - 17.00
rambla poblenou i carrer pere iv, 345 - barcelona

Les associacions de La Escocesa pensen que l’art no és únicament un ofici per a entrar en els llibres d’història, sinó la "consciència" i "anima" d’una societat. Per això, pensen que una societat que es defineix evolucionada, hauria de protegir als seus artistes assegurant-ne la possibilitat de produir. Com pot crear un jove artista si ha de pagar un lloguer al mateix preu com el que paga Gas Natural, Vodafone, Microsoft?

Com a ciutadans, demanem que l’ajuntament, la Generalitat i totes les institucions públiques assumeixin la responsabilitat i aportin LOCALS EN RÈGIM DE PROTECCIÓ per a artistes independents i/o associacions d’artistes i que La Escocesa sigui reubicada. Demanem, a més a més, que els primers espais protegits siguin en el barri del Poblenou, afectat d’una progressiva deshumanització de vidre i ciment.

Les associacions de La Escocesa s’ofereixen a una col·laboració activa amb les institucions per a la definició d’un projecte que sigui d’utilitat per a tota la ciutat. La Escocesa s’ofereix també al barri, per a que pugui ser, sempre, un recurs actiu, com a oferta i com a eina. Els de La Escocesa s’ofereixen com a referència artística i educativa per a nens i adults.

del manifest de la escocesa
llegit el diumenge 23 d'abril de 2006
el texte integre està publicat a:
http://www.laescocesa.org/propaganda/index.php?itemid=17



El 23 d'abril de La Escocesa. Els col-lectius d'artistes que segueixen treballant al Poblenou han organitzat per diumenge que ve (23 d'abril), dia de Sant Jordi, una jornada festiva de protesta per donar a conèixer la seva situació. Al migdia s'obrirà una taula informativa a la rambla del Poblenou sobre el conflicte que es viu a La Escocesa.
A les 17.30 hores, els creadors es desplaçaran armats amb tambors des de la rambla fins a l'antiga fàbrica del carrer de Pere IV, on se celebraran diferents activitats fins que es faci de nit. El programa inclou concerts, espectacles circenses i una botifarrada a les 20.30 hores.

17:30 Tamborada/Batucada des de la Rambla de Poble Nou fins a La Escocesa.
18:30 El Circ de la fàbrica.Trapezistes, malabaristes...
19:30 Butifarrada: s'escalfen les brases¡
19:30 Concert: Cañamón. Reggae Banda.
20:30 Lacónica/Lacònica: "Petit Casino" (espectacle d'ombres interactiu)
20:30 Butifarrada: mongetes i pa amb tomàquet
21:00 Concert: Reggae Night Reunión. Reggae Banda.
22:00 Lacònica/Lacònica: "Petit Casino" (espectacle d'ombres interactiu)
22:15 Els Diables del Poblenou. (Per confirmar)
22:40 Continuarem la festa amb música.

Col-lectiu d'artistes i artesans - http://www.laescocesa.org

 


espai alliberat per la cultura - entreacte
dimarts 11 d'abril 2006 - 17.00
devant del molino - paral.lel

Per raons alienes a l'equip de tècnics, poetes, taquillers, informadores, vedettes, actors secundaris, floreros culturals, tramoistes, il·luminadores, audiència, baixistes, grafiteres, periodistes, rates de biblioteca, vianants, lectors, claca entesa, escalfabutaques i tota la resta que formem part de l'Espai Alliberat per la Cultura, els cinc dies d'increïble programació cultural previstos al Teatre Arnau Paral·lel van ser interromputs. Demanem disculpes en nom dels pocavergonyes civicopolítics de l'Ajuntament que han mostrat una vegada més, clausurant aquest recinte espectacular, la voluntat política d'impedir tota cultura no mercantilitzada, tot espai cultural que sostingui pràctiques dissidents.

Mantenim cinc raons per continuar obrint Espais Alliberats per la Cultura:

1
Perquè la imatge cultural és un dels motors econòmics que posa a la venda les ciutats en el mercat global com un gran escenari on els actors som tots i cap de nosaltres cobrem.

2 Perquè en nom d'aquesta cultura de marca i a cop d'ordenances cíviques d'excepció, es vol aca
bar amb els espais culturals crítics, autònoms, experimentals o dissidents.

3 Perquè amb aquesta cultura, i de la mà de l'especulació urbanística, es planifiquen des dels despatxos zones metropolitanes d'interès cultural i es “revaloritzen” els barris del centre de la ciutat a partir de la instal·lació de faraònics museus i centres de cultura institucional.

4
Perquè els professionals de la cultura treballem en precari sota subcontractes, ett's, i altres formes d'intermitència impagada per a grans productores i museus públics i privats.

5
Perquè els intermediaris d'aquest gran negoci cultural s'enriqueixen en nom de la protecció dels drets d'autor que protegeix a qualsevol menys als creadors.

Obrim un espai al Paral·lel, enmig de milers d'esquelets de teatres, per exhibir-nos retalls de potència desbordant, oferint fragments del programa que hauria hagut de ser a l'Arnau i que despleguem davant del Molino. Fem nostre aquest carrer que volen convertir en un circuit de consum a cops de violència cívica. Trobem-nos al mig del Paral·lel per trencar la lògica actor-espectador, espectacle-consum, barrejant-nos entre tallers, música, arts plàstiques, cabaret i teatre. Un tast de tota la riquesa cultural que regalem, de la qual ens desprenem, ja que no calen propietats per defensar allò que ens sobra.

Som els generosos, els excessius, ningú no ens aturarà.
> veure programa a http://barcelona.indymedia.org
> més info a a http://culturalliure.blogspot.com/

paral.lelament l'ajuntament gasta 11 milions d'euros per un nou apardor cultural de la sgae... i a pocs metres, a l'arnau, desallotja policialment l'espai alliberat per la cultura...

sala paral.lel vs l'espai alliberat per la cultura

L’antic Scenic es dirà sala Paral·lel i agruparà tota l’oferta cultural
> http://barcelona.indymedia.org


els professionals de la cultura es llicencien un nou espai per la
projecció de la creativitat multitudinària!

divendres 7 d'abril 2006

Aproximadament a les 8 del vespre els professionals de la cultura s'han llicenciat un nou espai a Barcelona. Sembla ser que El teatre Arnau, al carrer paral.lel, 60 cantonada amb carrer nou de la rambla esdevindrà l'espai cultural que es necessitava per a projectar la creativitat multitudinària.

Sota l'emblema de copyleft centenars de pesones s'han acostat al lloc per possibilitar que esdevingui un espai de música, teatre, cinema, xerrades, actuacions audiovisuals i tot allò que emani de la creativitat popular.
> http://culturalliure.blogspot.com/
> http://barcelona.indymedia.org/


han cremat la nau 21 de can ricart
> veure imatges

avui dimarts 4 dàbril de 2006 al migdia
han cremat la nau 21 de can ricart
també coneguda com can font
aquesta nau ha allotgat creadors durant més de 10 anys.
que passa amb els espais creatius a barcelona?


preinauguració de la casa eclèctica
divendres 31 de març, 2006 - a partir de les 22.00 hores
joaquin costa 24 - 4rt 1a - B - barcelona 08001

la casa eclèctica es proposa com un laboratori de noves visions digitals.
eclèctica dv produeix projectes on interaccionen diverses disciplines artístiques (noves tecnologies, vídeo i documentals en nous formats, sò i moviments culturals). el nostre objectiu es desenvolupar noves formes d'expressió creativa que poden animar a l'anàlisi, el pensament crític i crear espais del diàleg.
> http://www.eclecticadv.net


pacte per la ciutat dels ciutadans
contra la mentida de la actual participació ciutadana

barcelona a 24 de març de 2006
comunicat de premsa de les plataformes veïnals i entitats convocants
> veure document en format .pdf


ctrl-i dice NO al MacBa
16 de març de 2006 - ctrl-i

El MacBa, museo de la precariedad contemporánea de Barcelona, no pide la palabra, exige la acción.

Hoy, nuestra primera acción es hacer pública nuestra negativa a dar allí una “charla”. Cualquier palabra sobre precariedad dicha en ese macdonalds de la cultura se convierte en “flatus vocis”, voz vacía, pedo asmático, flatulencia mental. Como se ha dicho, hablar de precariedad en el McBa sería como hacer un congreso sobre nutrición en McDonalds.

El McBa no pide la palabra, exige la acción. Las chicas de Ctrl-i rechazan la invitación de la Faculty of Radical Aesthetics para participar en unos talleres sobre “la nueva relacionalidad” en el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (McBa).

La participación consistía en dar una “charla” sobre nuestro trabajo crítico entorno a precariedad y cultura en la nueva metrópolis: trabajo siempre incipiente y como de tanteo alrededor de las múltiples relaciones y ramificaciones que destejen dichos problemas. Trabajo que empezó experimentando la precariedad en los espacios institucionales de la cultura en Barcelona1: y que ha continuado tanto en oposición a la ofensiva de precarización a todos los niveles en la Institución (especialmente grave en el MacBa), como en la práctica política que desafía la continua amenaza de expulsión, e intento de criminalización de los espacios culturales disidentes de la ciudad, espacios con autonomía suficiente como para golpear cuando y como les parece.
> veure notícia a ctrl-i(ando)


revisionismo urbano
16 de març de 2006 - megáfono guayabero

A falta de un término mejor, se me ocurre que Barcelona está sufriendo un tremendo revisionismo urbano, sin querer equipararlo con otros revisionismos mucho más siniestros. A saber, lo que ya existe se debe, en primer lugar, derribar o en el mejor de los casos vaciar sus fachadas “como caparazones después de haya sido sorbida su carne, aspirado lo blando y jugoso, suculento, sustancioso, que tenían dentro.”* Una vez limpio el solar, se reformula lo que había en él y se vuelve a construir, a la medida de la imagen que consistorio y constructoras tienen de la ciudad. El caso de recintos industriales en Pueblo Nuevo es aleccionador. Viviendas de lujo donde había talleres cutres y oficinas del denominado quinario, donde había talleres de artistas. Económicamente, no hay duda que el consistorio, que no la ciudad, y los propietarios, saldrán ganando. En paralelo y quizás para justificar semejante vaciado de contenidos se formulan propuestas de centros culturales que preserven anécdotas del patrimonio industrial. Chimeneas no faltan, desde luego.

Así se reniega de la historia, desde la desaparición de los chiringuitos de la Barceloneta permutados por las postizas terrazas del Port Olimpic, a la “petrificación del Born, y la sustitución de la vida por la Historia”* pasando por la falta de memoria colectiva, como en los terrenos del Forum de Las Culturas, donde se fusilaron cientos de republicanos durante y después de la Guerra Civil, a los que no se les hizo ninguna mención oficial. No es otra cosa que reescribir la crónica de la ciudad.
> veure article en busca d'editor a megáfono guayabero


BarCeloNa sobre Barcelona. Espais de conquesta 02-05
exposició de fotografia que es durà a terme a Nou Barris,
al Centre Cívic de Can Basté, c/Passeig Fabra i Puig, 274.
Romandrà oberta del 9 de març al 4 d'abril.

El barri del Poblenou amb un passat recent prominentment industrial, ofereix un punt de partida on l'economia neo-lliberal està redefinint el territori de ple cap al sector terciari i el de les noves tecnologies, amb una revalorització econòmica completament desfasada del sòl.

Tota la ciutat viu una nova era de canvi que en un futur proper haurà transformat per complert la seva fisonomia.

El barri del Raval amb les grans reformes gairebé enllestides, pateix aquelles conseqüències més negatives. L'espai conegut popularment com a "El forat de la vergonya" podría ser el punt d'inflexió amb una oposició real sobre el terreny cap a les noves polítiques urbanístiques.

El present treball documenta la primera fase d'aquest procès; sens dubte la part més anguniosa que pot patir qualsevol canvi històric en una clau pacífica i aparentment democràtica.

És el procès de "neteja urbana" amb tot el què comporta: Desnonaments, enderrocs, resistències, etc...

Son els espais que el poder ha de re-conquerir.
(Jordi Secall -febrer de 2006-)


BASSIBUS a barcelona
especulación y violencia inmobiliaria
6 de març de 2006

En el mes de julio del 2005, el cómico leo bassi trasladó los servicios del bassibus a la ciudad de barcelona.
Para realizar este viaje de turismo-político nos acercamos hasta el mismísimo corazón de la especulación y la violencia inmobiliaria.
Allí conocimos a alguno de sus protagonistas.
Pasen y vean...
> veure video


dos enllaços
6 de març de 2006

artibarri
comunitats creatives per el canvi social
Artibarri és un centre de recursos i una xarxa a favor del desenvolupament de projectes artístics d’acció comunitària, on la participació de les persones es converteix en un eix central cap a la millora de la qualitat de vida individual i col·lectiva i cap a l’estímul del canvi social.
> artibarri.org

artfactories
To Inform, Mediate, Link and Support Autonomous Creative Spaces
A platform of international resources for creative centres formed from grassroots artistic initiatives and founded with the involvement of communities.To Inform, Mediate, Link and Support Autonomous Creative Spaces
A platform of international resources for creative centres formed from grassroots artistic initiatives and founded with the involvement of communities.
> artfactories.net


espai alliberat per la cultura
6 de març de 2006

Si has preparado una obra de teatro puedes poner a los espectadores en la acera y a los actores en el paso de cebra. Si grabas un disco puedes llevar un loro al anden del metro, te escucharán y la multa sale por lo que cuesta hacer un flyer. Si te expresas con el saxo y el chelo puedes estar a cubierto fingiendo que esperas el bus. Si quieres bailar flamenco, y hacer notar la madera, en algunos banquetes de boda dejan. Si montas una película puedes conseguir que te presten algún ascensor averiado como sala de proyección. Y, si queréis montar un concierto siempre podéis seguir hablando de ello eternamente.

A todo esto también se le llama precariedad.
¿Dónde estamos? En la ilegalización de las expresiones y de la creatividad no capturada. En la prohibición de las producciones independientes y no servilizadas. En nombre de un civismo de dibujos animados se ilegalizan técnicas, estilos artísticos, experimentos comunicativos, autoexpresiones insumisas, y saberes independientes. En nombre de un civismo gazmoño se cierran los espacios y las vías del tránsito creativo. Imponiéndole los constreñimientos del teleentrada y no dejándole más lugar que FNAC o “la tienda del museo”: ahí puede haber graffitis estampados en fundas de cojín o en plantillas para punto de cruz.

¿Dónde estamos? Precarizados. Precarizados como técnicos del espectáculo con contratos del modelo “ya te llamaré”. Precarizadas como becarias con la continuidad del “ya te puedes ir”. Precarizados como subcontratados de fundaciones de dudosísima obra social. Estamos en la cultura bajo la requetesubcontrata, haciendo trabajos descualificados en la cadena de embasado de papillas culturales y poniendo rostro y voz humanos a los paks de entretenimiento.

¿Dónde estamos? Pues estamos siendo centrifugados por una máquina de recursos ingentes, recursos utilizados para multiplicar el bodrio y exaltar la birria. Se trata de infraestructuras comunicativas sofisticadas sin más contenido que el chismorreo. Los chismes de la plantilla planetaria de la que hay que saber si al champagne que beben en el bidet le añaden caviar o pirañas.

¿Dónde estamos? Pues estamos perdiendo el boca a boca con el mal aliento de tanta publicultura. Un flujo ininterrumpido de eventos publicitarios servidos como acontecimientos culturales de los que hay que estar al corriente. Bajo el monopolio de unas pocas distribuidoras globales la cultura sólo puede transitar capturada en Copyright y como entretenimiento redundante.

Cuando la cultura sólo puede producirse y exhibirse bajo licencia nos “licenciamos” un espacio. La carpa será un espai alliberat per la cultura. Cuando la cultura se desenvuelve bajo patrones de cita obligada: festivales, bienales, suplementos, catálogos y programaciones llovidas…. la carpa será el lugar del arte inoportuno. Un espació de músicas adoquín, de teatro con tirachinas, de exposiciones barricada, de cine guillotina. La carpa va a ser un multiplicador del intercambio gratuito, un disparador de lenguajes parciales y saberes independientes… Va a ser un punto de partida para que la creatividad y la autoexpresión inauguren gramáticas de la percepción, reinventen los signos del cuerpo, contagien trayectorias comunicativas e interrumpan las inercias visuales La carpa sera un punto desde el que la cultura saldrá de maniobras para desexaltar la birria y proyectar la creatividad multitudinaria.


com tracten la creativitat a amsterdam?
3 de març de 2006

BroedplaatsAmsterdam - 'No culture without subculture'
Plan of Approach BroedplaatsAmsterdam, May 2002; a summary.
> http://www.broedplaatsamsterdam.nl/english.php

The city of Amsterdam wants to create space for creativity. In order to meet the need for studios and home/workplaces ...
The aim of the project is to find alternative work locations for:individual visual and performing professional artists and groups of primarily cultural entrepreneurs (artists, traditional businesses, service providers and technicians).

broed.net
> http://www.broed.net

Netwerk Broedplaatsen Amsterdam is an independent network that intends to stimulate contact between the several Broedplaatsen (Art-factories) and, on a professional and cultural level, support co-operation. Another purpose is to make Broedplaatsen more widely known by the public. Every Broedplaats and/or individual user of a Broedplaats-studio in Amsterdam can join the network.
... The set-up of the network has been supported by Project BroedplaatsAmsterdam, Municipality of Amsterdam



ATENCION!!!
proximos cabarets a la makabra

2 de març de 2006

CABARET DE MUJERES
"BIENPARIDAS"
domingo 5 de Marzo a las 20:00 hrs
en el Gimnasio de La Makabra
C/ Tanger, 40. <M> Glories L1

ATENCION!!!
GRAN REPOSICION!!!
VUELVE!!!

"A CENTIMETROS DEL SUELO"
Espectaculo de Circo Aereo
Viernes 10 a las 22:30 hrs.
y
Domingo 12 de Marzo a las 21:00 hrs.
en la Sala de Conciertos de La Makabra
C/Tanger, 40. <M> Glories L1
Se Ruega Puntualidad. Aforo Limitado.

TOD@S BIENVENID@S....DEJA A TU PERR@ EN CASA, Y VEN AL CABARET!!!
> makabra


nota de premsa La Escocesa
28 de febrer 2006

L’especulació immobiliària i el poc interès de l’Ajuntament de Barcelona pot deixar sense vivenda a més de 20 families de l’antiga fàbrica La Escocesa, al barri de Poble Nou.
Més d’una 50ena. d’artistes i artesans de diverses disciplines que treballen als tallers, es quedarien, també, sense espais per a la creació.
> veure noticia a laescosesa.org


l'hora de Can Batlló
20 de febrer 2006 - blog del centre social de sants

Finalment sembla que arriba l’hora de Can Batlló. Després de vint-i-cinc anys d’anar-hi al darrere i després de fins a nou campanyes de reivindicació veïnal, l’última, recordem, començada a una assemblea a Sant Medir l’any 98.
Segurament, quan llegiu aquest escrit ja disposareu d’àmplia informació al respecte. A més, el proper quinze de març farem a Sant Medir la primera de les assemblees que ens caldran, per estudiar plegats la proposta, acceptar-la o no i en qualsevol cas constituir un procés assembleari que permeti al barri estar informat, atent i preparat.
> veure noticia al cssants



los talleres de Can Batlló no han pactado el traslado
9 febrer 2006 - la vanguardia

La Asociación de Industriales de Can Batlló niega que exista un acuerdo sobre un futuro traslado a la Zona Franca de sus talleres, como consecuencia de la reforma del complejo fabril de La Bordeta, en el que se prevé construir veinte equipamientos y más de 1.300 viviendas. La asociación, que agrupa a los 200 talleres de Can Batlló, han replicado al comunicado del distrito Sants-Montjuïc en el que se afirmaba que la asociación había llegado a "acuerdos para reubicarse en la Zona Franca".
Estas empresas están en régimen de alquiler en Can Batlló, propiedad de la inmobiliaria Gaudir, que es quien ha pactado con la Generalitat una propuesta de reforma que ha de ser ratificada por el Ayuntamiento de Barcelona.
> veure noticia a la vanguardia


nuevo plán urbanístico de sants-montjuic
8 febrer 2006 - patricia castán, el periódico

El traslado de Can Batlló dará paso a 1.377 pisos y 20 equipamientos
8 febrer 2006
• La mudanza de las empresas está prevista para este año, pero los afectados no están de acuerdo.
• La nave central del complejo industrial, en la Bordeta, acogerá la Conselleria de Medi Ambient
> veure noticia al periĆ³dico