dietari
quadern del dia a dia
material
audiovisual
[videos a youtube]
desembre 2006 - gener 2007
>veure recull
de premsa seleccionat en relació als fets de la rikabra
per nau21
Centros multicreativos
xavier bru de sala - La Vanguardia (suplemento Culturas)
18 de gener de 2007
La ola de fábricas y factorías donde trabajan artistas
de varias disciplinas tiene ya un sólido presente y mucho,
mucho futuro
Parece que va quedando claro. El parque de equipamientos culturales
de carácter contenedor-programador está tocando límites.
No ha quedado obsoleto, al contrario, después de unos años
de flojera selectiva - hay ayuntamientos que merecen tomates porque
han mantenido sus teatros bajo mínimos- no pocos de los que
necesitaban reactivarse se han puesto las pilas. Pero ya no se trata
sólo de programar. Hay que producir, coproducir, ayudar a
producir. La idea de los equipamientos que escogen entre la oferta
de espectáculos en gira, sigue y seguirá vigente,
incluso puede incrementarse. Pero esa otra línea se abre
con fuerza. No es de ahora. Empezó a eclosionar a finales
del siglo pasado, y no fue hasta que se inició el primer
tripartito que la Generalitat empezó a hacerse un eco serio
del fenómeno, y practicarle un hueco entre sus prioridades.
De haber visión política suficiente, y en atención
asimismo a un mejor reparto territorial de la creatividad, los nuevos
equipamientos culturales deberían decidirse en función
de dos variables. En primer lugar, el humus, la cantidad y calidad
de los artistas y creadores dispuestos a usar las instalaciones
para trabajar en ellas. También la disposición al
intercambio y a la pluridisciplinariedad. En consecuencia, un alcalde
que pretenda impulsar la cultura en su pueblo o ciudad, antes de
acudir a los escalones superiores de la Administración en
busca de apoyo, procuraría contar con los artistas residentes
o dispuestos a residir en la localidad en cuestión. Entonces,
segundo paso, con el proyecto en una mano y el embrión de
equipo de trabajo de la otra, presentarse en la Generalitat en busca
de la preceptiva subvención.
No es este el lugar, ni el articulista dispone de suficiente información
calibrada, para nombrar a los más activos en este sentido.
Baste citar Can Xalant, en Mataró, que ejerce un cierto liderazgo
junto a la Associació Catalana d´Artistes Plàstics,
en la creación de una red de espacios para la creación
audiovisual. La Fàbrica d´Artistes Roca Umbert, de
Granollers, ha empezado a desplegar un potencial extraordinario.
Hay centros o núcleos activos en Sabadell, el Pallars, el
Prat de Llobregat, Vic, Girona o Alella (cito unos pocos entre un
par de docenas). Además de loar estas iniciativas, cabría
alentar la apertura a todos los lenguajes creativos y su interconexión,
tendencia que desde luego está en marcha.
En cuanto a Barcelona, si bien es justo reconocer y aplaudir Hangar,
que ha recibido ayudas públicas, como dignísimo pionero,
también es evidente que la ciudad y su consistorio, en especial
el ICUB, han dado la espalda a los centros alternativos de creación.
Lo normal es que se hubieran convertido en su gran impulsor. No
ha sido así. En la Virreina han ido perdiendo comba. Como
en la noche blanca, a recuperar cuanto antes, porque pronto puede
ser universal. Cultura se ha negado en redondo - por el método
habitual de las dilaciones, versión moderna del silencio
convertido en dribling administrativo- a apoyar la idea de un vivero
de empresas e iniciativas culturales. Sobre las factorías
de Barcelona, como el ICUB no ha podido con Hangar, ahora se lo
queda. El resto, que se pudra. Desalojos y alternativas en estudio,
sin la menor presión mediática. Ahora la opción,
para muchos creadores, puede consistir en trasladarse al área
metropolitana, o incluso más lejos. Tal vez la cultura salga
ganando con una cierta diáspora desde el centro a la periferia.
O incluso más lejos. Puestos a hablar del tema, no puedo
dejar de recordar el error de la Generalitat con la Chartreuse tarraconense.
El proyecto para convertir la antigua fábrica en nueva factoría
cultural es de lo mejor que hay. Pero la Chartreuse es de Ensenyament
y pretenden trocearla para convertirla en escuela de idiomas. El
conseller Ernest Maragall tiene una oportunidad de oro para que
Tarragona no pierda un tren de los que pasan raras veces... y además
vuelan muy alto.
>lavanguardia.es
Mambo ha sido desalojada…
nuestra osadía feminista se desparrama por el raval.
Jodidas, pero elegantes, reapareceremos radiantes
8 de gener de 2007
Después de un año de existencia, el Centro Social
Okupado de Mujeres MAMBO ( Momento Autónomo de Mujeres y
Bolleras Osadas) ha sido desalojado ilegalmente hoy a las 8 de la
mañana por un amplio dispositivo de mossos de Saura y ante
la sorpresa del juzgado de instrucción nº3 (proceso
penal) y el juzgado de primera instancia nº13 (proceso civil)
que no estaban informados del desalojo. La inmobiliaria Grupo Sastre
S.A ha recurrido a un procedimiento ilegal, en el que la misma causa
transcurría paralelamente en dos procesos judiciales diferentes,
civil y penal.
Bajo las miradas golosas y atentas de inmobiliarias y otros especuladores
urbanísticos, así como de nuestro progre Ayuntamiento,
se va haciendo realidad el modelo urbanístico de una Barcelona
inasequible para su gente. Su estrategia; tirar infinidad de inmuebles,
expulsar a los y las vecinas de sus barrios de siempre, especular
bajo la lógica del beneficio infinito y desalojar nuestro
proyecto feminista de centro social. Proyecto desde y para mujeres
y lesbianas. Eso sí, un desalojo maquillado con discursos
sobre saneamiento urbanístico, calidad de vida y civismo…
bla, bla, bla, bla… SONIDOS vacíos que martillean NUESTRAS
CABEZAS!!! ¿Por qué nos hablan de proyectos sociales
cuando en realidad quieren decir DINERO?
La MAMBO es un espacio autónomo y autogestionado. Somos mujeres
y lesbianas que hemos coincidido en la necesidad de construir otras
realidades enfrentándonos al modelo heteropatriarcal existente.
“Sujetas Políticas Activas” que desde nuestras
miradas y deseos propios queremos crear nuevos espacios físicos
y simbólicos, donde reconocernos y Transformar. En un año,
MAMBO se ha convertido en un espacio de afluencia de mujeres y lesbianas,
en un centro de producción de discurso feminista conectado
con redes de mujeres de toda Europa. Se han albergado talleres (Soldadura,
Autodefensa feminista, cine, catalán, inglés, electricidad,
teatro, teoría feminista, pornografía y feminismo…
etc), charlas, colectivos feministas, debates y encuentros.
NO buscamos espacios de consumo pasivo de ocio abaratado para mujeres.
¡Este modelo ya existe y no nos gusta!
Bienvenidas a la farándula de la vida, donde no hay leones
sino especuladores, donde no hay payasos sino babosos y agresores,
donde no hay ilusionistas sino políticos que nos maquillan
la realidad desencarnada como parte de una ilusión.
Somos las bestias y las monstruas, anormales en el circo de las
princesas siliconadas. Mutantes en un circo impuesto. Extrañas
por nuestra diferencia. ¡CULPABLES POR QUERER SER! Desde siempre
las feministas hemos sido culpables, ¿para qué cambiar?
“Les nenes bones van al cel i les dolentes a tot arreu”
Reivindicando las diferencias como la base desde donde construir
nuestra lucha como mujeres y lesbianas feministas os invitamos a
sumaros a nuestro circo itinerante de “bestias y monstruas”,
participando en las acciones de respuesta al desalojo.
Manifest-acción Viernes 12 Enero, 20:00 Rambla del Raval.
En el gato gordo.
Todas formamos parte de nuestra historia,
Visibilicemos la fuerza colectiva feminista
desaparecer para aparecer en otro lugar…
> http://mambo.pimienta.org/
La Fundació AAVC decideix tancar Hangar
21 de Desembre de 2006 - aavc
El patronat de la Fundació AAVC, reunit aquest matí
amb caràcter d’urgència ha decidit tancar Hangar
fins que no s’aixequi el setge al que està sotmès.
La decisió s’ha pres in extremis, després d’una
setmana d’infructuoses gestions davant l’Ajuntament
de Barcelona per aixecar unes estrictes mesures de control de seguretat,
dutes a terme per una agència privada i una dotació
de la guarda urbana, que impedeixen l’accés als usuaris
i visitants i fan impossible el normal funcionament del centre.
> llegir
comunicat complert de aavc
context recent:
> Entrevista:
«Algunos museos de arte contemporáneo parecen en realidad
muertos vivientes» - entrevista a Manuel Borja-Villel,
director del MACBA
"Tenemos una visión de los museos rayana con el despotismo
ilustrado. La institución recibe un mandato de los políticos
y mecenas. El Patronato establece las líneas básicas
de actuación y los técnicos deben ponerlas en pie"
> El
centro de Santa Mónica convoca a los 'esclavos del arte'
"El centro de Santa Mónica convoca a los 'esclavos del
arte' Joan Morey escenifica con una 'performance' la violencia del
sistema piramidal creativo"
> Llévame
al museo, papi
La nueva división
de barrios
domiciano sandoval valbuena
19 desembre, 2006 - el
país
Está claro que un proyecto como éste debería
haber sido consensuado con las entidades vecinales, además
de evaluar y tener en cuenta en su redacción toda la documentación
e información emitidas por estas entidades en los últimos
40 años; pero, curiosamente, en un documento donde se dice
que el eje principal del proyecto es la participación ciudadana,
ésta ha sido marginada hasta que dicho documento ha tenido
una redacción casi definitiva. Es más, cuando el documento
ya ha sido aprobado en la mayoría de los distritos, con la
intención de pasar a su aprobación definitiva el 22
de diciembre, ni tan siquiera se ha contestado a las alegaciones
presentadas.
Las líneas divisorias (como no sean las de ámbito
administrativo) implican modificar sentimientos de pertenencia y
arraigo, tanto de entidades que llevan años trabajando juntas
en proyectos sociales, lúdicos, educativos y sanitarios,
como de personas. No es la Administración la que ha de modificarlas,
sino la propia comunidad y los propios ciudadanos, mediante las
diferentes formas de organización y debate. ...
> llegir
l'article complert a el pais
12 dies de primavera a l'àrtic
> recull
de premsa seleccionat en relació als fets de la rikabra
> editorial
publicada a indymedia.barcelona.org
del 2 al 13 de desembre de 2006, la makabra ha fet reviure can
ricart.
can ricart ha estat durant 12 dies un espai obert a la ciutat.
aquest es un recull enllaços que expliquen el periple d'aquest
dotze dies, amb alguns documents de context.
el
22@ ens ROBA!
16 desembre 2006
Quien
quiera oír que oiga
16 desembre 2006 - Por NicoHache
El
Mercat del Born: nuevo espacio para el colectivo de la Makabra
14 desembre 2006
Adhesió
a l'ocupació de les naus de Can Ricart per part del col·lectiu
La Makabra.
comunicat nau21 - 13 desembre 2006
> veure
adhesions
fem
memòria! visquem can ricart!
13 desembre 2006 (publicat a imc-bcn)
- reflexió nau21
lo que este escondido misionero municipal ha hecho y lo que ha dejado
de hacer, equivale a algo más destructor e irreparable que
el paso de la guerra por cada ciudad
can
ricart, un any abans
10 desembre 2006 - reflexió nau21 (publicat a imc-bcn)
el proper dissabte, 16 de desembre, farà un any que sortiem
al carrer amb cercavila dels diables del poblenou i actuacions de
La Makabra, i d'altres, per celebrar la suspensió de la llicència
d'enderrocament que l'ajuntament ja havia donat a l'inmobiliaria
del márques de santa isabel i a realia.
Manifest
dels col·lectius de la Makabra
5 desembre 2006
Comunicat
- SOLIDARITAT AMB LA MAKABRA
plataforma salvem can ricart - www.salvemcanricart.org
4 desembre 2006
Què
està passant al Poblenou?
3 desembre 2006 - comunicat - reflexió de La Makabra i més
LA
MAKABRA colectivo artístico MANIFIESTA
23 novembre 2006 - nau21 es sol.lidaritza amb la makabra
comunicat
de premsa
sobre el desallotjament de la makabra
21 novembre 2006 - Associació de Veïns i Veïnes
del Poblenou
carta
als responsables polítics
14 novembre 2006
Can Font envia un SOS al
sector cultural:
La cultura a les escombraries. Artistes de Can Ricart al carrer.
15 septembre 2005
LA MAKABRA colectivo artístico MANIFIESTA
http://www.lamakabra.org
dijous 23 de novembre de 2006
La makabra es un colectivo que trabaja por la dignificación
de los espacios y las actividades artísticas, sociales y
culturales de toda índole: escénicas, plásticas,
musicales, deportivas, etc.
La makabra genera espacios libres para acoger estas actividades,
consolidándolos con el trabajo de sus miembros y las aportaciones
que brinden otros colectivos o personas, siguiendo una política
de intercambio y de libre acceso.
La makabra cree en la capacidad de los/as individuos/as de
generar espacios acorde a sus necesidades y autogestionarlos con
éxito, de hecho La Makabra daba (en su derruida sede, actualmente
en la calle) y dará (en su nueva sede) soluciones reales
a la falta de espacios de presentación, creación y
ensayo que sufren compañías, colectivos, grupos, personas,
etc. en la ciudad de Barcelona.
La makabra cree en la creatvidad como medio para generar
los recursos que ayudan a mejorar y acondicionar esos espacios.
La makabra cree en la capacidad de autogestión que
proporciona un sistema de intercambio de conocimientos y trabajo,
ayuda mutua y cesiones, como motor para la materialización
de un proyecto.
La makabra es una realidad que demuestra que todo en lo que
cree es posible y válido para la realización de proyectos
culturales basados en un modelo real de cooperación de intercambio
entre las/os individuas/os.
La makabra foco de motivación a la creación y
el desarrollo de las artes y la cultura.
La makabra teje redes de vínculos locales, nacionales
e internacionales constantemente invitando a trabar y trabajado
con colectivos de individuos/as afines y con problemáticas
comunes.
La makabra asambleariamente decide ya que cree que es el
único órgano que reconoce al individuo/a y respeta
al grupo.
La makabra define y comparte la okupación entendiéndola
y practicándola como medio legítimo para poder realizar
sus actividades en una ciudad -Barcelona- en la que los espacios
sociales libres no son contemplados por no entrar en el molde de
sociedad actual que se está proponiendo y realizando, sociedad
en la que las manifestaciones populares e individuales son absorbidas,
manipuladas y destruidas.
¡La Makabra ha muerto! ¡Viva La Makabra!
Christian Brossa , Art
Factory T45
dimecres 22 de novembre 2006
Observo con un sentimiento extraño mezcla de indignación
y vergüenza, el desalojo del Centro La Macabra de Poblenou.
Asimismo lamento profundamente el total des conocimiento por parte
de las autoridades culturales locales (Ayuntamiento y Generalitat)
de las políticas culturales en acción por parte de
la sociedad civil de esta, nuestra Barcelona de hoy.
El magnifico y autogestionado Centro La Makabra es cerrado como
parte de un plan de las autoridades culturales de hacer desaparecer
todo centro de expresión e investigación artística
que quede fuera de su orbita.
Este plan da continuidad a los cierres de otros importantísimos
centros como Can Ricart y otros 40 espacios de creación de
Barcelona que en los últimos 5 años fueron cerrando
por la nula cooperación con este tipo de emprendimientos,
que sin duda son parte de la identidad cultural de la ciudad.
En esta línea, los espacios de creación actuales como
La escocesa, Art Factory, Caminal y tantos otros seguirán
el mismo camino antes de finales de 2007 sin obtener respuesta de
nadie.
Los edificios utilizados (grandes y viejas naves industriales) son
muy codiciados. La especulación por el suelo catalán
lleva a quitar por la fuerza a jóvenes y grandes creadores,
en una carrera frenética imposible de detener. Es por ello
que las autoridades culturales tienen la obligación de continuar
y potenciar estos emprendimientos, que cuestan muy poco y dan grandes
beneficios intelectuales; re-ubicando a estos artistas, en los cientos
de edificios vacíos con los que cuentan tanto la Generalitat
como el ayuntamiento.
¿Por que Barcelona abomina de estos verdaderos centros culturales,
admirados muchas veces en otros puntos del planeta?
Por que en Barcelona es mucho más rentable vender a los artistas
muertos. Gaudí, Picasso, Joan Brossa, Joan Miró ,
se venden solos y no generan problemas.
¡La Macabra ha muerto!
¡Viva La Macabra!
>de http://www.laescocesa.org/propaganda/
Els artistes de La Makabra
dimarts 21 de novembre 2006 - la nit al dia - tv3
Sabrem què s'hi feia, al centre cultural La Makabra, desallotjat
pels Mossos d'Esquadra.
Com era la convivència, què implicava ser-hi?
> veure vídeo: www.tv3.cat/3alacarta
més info a:
> http://lamakabra.blogspot.com/
> http://www.lamakabra.org
COMUNICAT DE PREMSA SOBRE EL DESALLOTJAMENT DE LA MAKABRA
Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou
dimarts 21 de novembre 2006
- L'AVPN, amb el recolzament de la Favb, vol manifestar la seva
indignació per la manera com es va produir el desallotjament
del local la Makabra, sense previ avís i amb un procediment
per la via penal, com si les persones que feien funcionar aquest
espai cultural fossin delinqüents.
- Volem recordar l'activitat cultural que desenvolupa la Makabra,
un espai obert al barri i a la ciutat, participant activament en
molts actes, cedint les seves intal·lacions al veïnat
i donant suport a la lluita per salvar Can Ricart.
- Ens consta que s'havia demanat ajuda a les administracions per
buscar espais alternatius sense que fins al moment s'hagi trobat
cap solució.
- Lamentem que iniciatives autònomes i autogestionades com
la de la Makabra no trobin el suport necessari, especialment en
una tema relatiu a un art, el circ, tan mancat d'espais adequats
per al seu desenvolupament
- Demanem que les administracions siguin sensibles a aquestes necessitats
i prioritats i trobin solucions per sobre d'interessos especulatius
i immobiliaris.
> llegir
en format pdf
la makabra i el destí de la cultura a bcn:
la mort d'un altre centre de creació, autònom i autogestionat?
dilluns 20 de novembre de 2006
(extractes de varies referències)
"Un centenar d'agents dels Mossos d'Esquadra i de la Guàrdia
urbana han començat a les 7.45 hores el desallotjament d'una
casa okupa, anomenada la Macabra. De moment, no es registren incidents
en el desallotjament, ja que els agents han arribat a la casa quan
els ocupants estaven dormint. A l'interior de l'antiga fàbrica
hi havia unes 90 persones.Fonts de la policia autonòmica
han informat avui que entre els mossos hi ha brigades mòbils,
canines i de subsòl, ja que la casa té galeries subterrànies"
20 de novembre 2006 - les agències
(avui és el 31e aniversari de la mort de franco)
---
"se acercaba el final de la dictadura franquista y las ansias
de libertad hicieron que las calles de Cataluña se llenaran
de comediantes, titiriteros, músicos y saltimbanquis dispuestos
a protagonizar una revolución creativa"
"recuperar la curiosidad y la inocencia de los juegos de niños
a través del circo... una forma de ver la vida como un juego:
jugando con mi cuerpo con otras personas, y aprendiendo a colaborar
con los demás"
la makabra "una alternativa a las insuficiencias culturales
de la ciudad". Es un espacio pensado como un intercambio de
conocimientos, donde personas con diferentes niveles trabajan juntas,
se aconsejan y comparten experiencias?, explica Jorge
"¿qué nos queda por ver dentro de una carpa?
Un lenguaje exuberante y lleno de energía que llegue tanto
a niños como a intelectuales. Pero el circo no ha pegado
el gran salto aún: está a punto de hacerlo. Tiene
la capacidad de contar cosas que todavía ni imaginamos."
"este es el maravilloso mensaje del circo contemporáneo:
que los hombres son capaces de hacer muchas más cosas de
las que normalmente hacen. Es el estatus de lo que podríamos
ser, no sólo de lo que somos. Da forma física a la
lucha de todos nosotros entre la ignorancia y la inteligencia, los
deseos y los miedos, las risas y las lágrimas, la vida y
la muerte. Pero más allá de las tragedias, el circo
celebra esta lucha? celebra la confusion, la esperanza y la experiencia
de ser humano"
"Después de la década electrónica de los
noventa, donde el entretenimiento era un videojuego deshumanizado,
es natural que el péndulo se decante hacia formas de arte
y ocio más orgánicas y 'humanas'. El crecimiento del
circo contemporáneo es también un signo de que la
gente está buscando una respuesta más filosófica
a la condición humana. Es la era de la 'absurdidad', el mundo
esta cuestionándose seriamente a sí mismo, y la humanidad
y la naturaleza del circo contemporáneo es un medio maravilloso
a través del cual hacer esto."
"Los adultos aún juegan? pero ellos tienden a jugar
juegos de poder. Los niños, en cambio, juegan a descubrir
el mundo en el que han nacido, ellos exploran. Los adultos no juegan
a explorar, sino a controlar. Tienen reglas, y los niños
no. Reintroducir el misterio y la inocencia de los juegos de niños
en los adultos a través del circo"
"La vida de circo es una moneda de dos caras. Por una parte,
es maravillosa, romántica, flexible e independiente? el mundo
entero es tu jardín y la vida es una gran aventura. El universo
se transforma en un lugar pequeño y simple porque tú
viajas lo suficientemente lejos para creerlo: en ningún sitio
todo es totalmente extraño, y pronto el medio de la nada
se convierte en tu casa. Por otra parte, la vida de circo también
es muy dura? hay aún muchos celos y malentendidos entre los
artistas de circo y te puedes sentir muy solo. Lo más importante
para ser un buen artista de circo no son las habilidades que uno
tenga, sino tener una buena disposición y un carácter
afable. Tiene que ser alguien al que le guste explorar mapas, estar
solo? alguien que prefiera estar perdido que encontrado. La vida
de circo es un viaje perpetuo hacia el horizonte liso. Es correr
detrás de algo que nunca alcanzarás? ¡todo ello
sabiéndolo!"
> de Reportaje
Circo Contemporáneo. Maravilla en lo cotidiano,
15 de noviembre 2006 - Patricia Tortosa
---
"Si volem entendre la creació artística amb l'amplitud
de criteris que el mateix concepte exigeix, conclourem que estem
davant d'un centre de creació autònom i autogestionat,
una realitat que els nostres gestors culturals haurien de protegir
amb guant blanc i sense interferències estètiques.
Ho haurien de fer pel respecte estricte que es deu als creadors
i per la irrenunciable dignitat de les idees. Però, a més,
els nostres governants -nacionals i municipals- haurien de tenir
també molt en compte la dimensió social d'aquest afer:
estem parlant d'unes naus ocupades, estem parlant d'esquàters,
de persones oficialment considerades marginals. Si d'aquí
a uns dies o unes setmanes, quan la policia els desallotgi, les
versions oficials parlen de delinqüents, no se les creguin.
Recordin, simplement, que la història universal del circ
és feta de personatges i episodis d'una rica, digna i humanística
marginalitat que va dels zíngars centreeuropeus fent ballar
l'ós i escampant alegria fins als okupes malabaristes i passa
per estrelles altament cotitzades com Pinito del Oro i Charlie Rivel.
El circ és una celebració de la comunicació
humana, el redescobriment del repte, un espai de llibertat. Per
això és nòmada. Per això té la
capacitat de transgredir. Per això l'autoritat se l'ha mirat
sempre amb desconfiança i en determinades èpoques
l'ha proscrit de la vida pública. El circ és una llibertat
instintiva que connecta de dret amb determinades realitats socials.
He viscut molt de prop com un col·lectiu de delinqüents
internats a Protecció de Menors canviaven tots com un mitjó
el tarannà altament agressiu per una serena seguretat personal
mitjançant, només, un curset de circ de quinze dies.
No és balder recordar el sociòleg Paul Buissac quan
diu: "Pot semblar que el circ se situa al marge de la cultura,
però, en realitat, n'ocupa el centre"
>de "La
makabra, en perill"
27 novembre 2005 - diari avui - Jordi Jané
'La lluita per l’espai urbà'
de Jacobo Sucari
dissabte 25 de Novembre
canal 33 - 22.00 hores - programa "El Documental"
divendres 15 de setembre de 2006 - 20:30 h
lloc: Can Felipa - Poble Nou - barcelona
COMENTARI DEL REALITZADOR
“La lluita per l’espai urbà” és
un documental que reflexiona sobre els canvis violents que genera
el desenvolupament urbà en els paisatges i en els seus habitants.
En aquest cas, el protagonista és un antic barri de fàbriques
i tallers que va néixer com a resultat de la revolució
industrial del segle XVIII i que actualment està patint canvis
demoledors a conseqüència de diversos interessos econòmics.
És el districte barceloní del Poble Nou, una zona
destinada a albergar importants centres lligats a tecnologies puntes;
a prendre forma d’aparador turístic gràcies
a la seva proximitat al mar i, a convertir-se en un territori on
l’especulació del seu sòl és l’interès
principal de la inversió privada i la pressió immobiliària.
L’evolució d’aquest barri té el seu punt
de partida amb l’anomenat “pla Cerdà” que
ja pretenia instaurar el model de l’Eixample en aquesta zona.
Des dels Jocs Olímpics de l’any 1992, nous edificis
i serveis es van estendre pel barri. La costa va esdevenir espai
de cobdícia i amb el Fòrum 2004, va continuar la remodelació,
els enderrocs i la reconfiguració total. Actualment, aquesta
reconfiguració és una lliuta entre el capital privat,
l’ordenació territorial proposada pel poder polític
i la resistència de les associacions locals, ben capaces
també d’imposar el seu posicionament. El conflicte
en aquest territori convuls es presenta en el documental a partir
de diversos punts de vista que flueixen en paral·lel i que
li donen continuïtat dramàtica i argumental a partir
de l’opinió i de la confrontació. Cadascuna
d’aquestes dimensions facilita a l’espectador una reflexió
i un acostament sobre el present i sobre la història. Un
territori en lluita on els resultats finals encara són incerts
i on es qüestionaran els models de creixement sota el concepte
de progrés, els models alternatius d’associacions ciutadanes
i la inversió de capital financer. En síntesi, el
pas traumàtic d’una societat industrial a una societat
de la informació. És el cas d’una nova articulació
del desenvolupament urbà que afecta a les grans ciutats europees
contemporànies com és el cas de Barcelona però
també de Paris, Londres, Berlín o Varsòvia.
Són ciutats que pateixen transformacions que afecten a col·lectius
i interessos econòmics locals integrats, i actualment es
troben absorbits per una dinàmica de voràgine i per
una política global.
FITXA TÈCNICA
Guió i realització : Jacobo Sucari
Producció executiva: Oriol Porta
Producció executiva TVC: Jordi Ambrós
Producció delegada TVC: Rosa Bosch
Durada: 59:30”
Any: 2006
Una coproducció d’Area de Televisió i Televisió
de Catalunya.
Amb el suport de l’ICIC (Institut Català de les Indústries
Culturals)
KRAX
PARTICIPA CON TUS IDEAS
-- Participa e infórmate sobre la participación ciudadana
--
|| Poble Nou – futuros usos Can Ricart ||
17 de Junio 2006 – 16h 20h
lloc: Rambla Poble Nou - barcelona
KRAX es una investigación sobre prácticas creativas
en la Participación Ciudadana relacionadas con la planificación
urbana de Barcelona.
KRAX es un cúmulo incrementado de experiencias y prácticas
listas para actuar 'en la calle' e involucrar a la ciudadanía
en sus deseos y necesidades de cara a una futura construcción
de su barrio y ciudad.
KRAX quiere compartir las ideas y experiencias generadas en estas
prácticas y colaborar en el diálogo entre ciudadanía
e instituciones públicas.
KRAX promueve la creatividad dentro de cada uno a partir de sus
propias ideas para exponer sus deseos, los deseos del barrio y de
tod@s los ciudadan@s.
KRAX es tuyo! Compartir, producir y participar son las fuerzas que
nos tienen que encaminar a dar soporte a la creatividad de cada
persona, especialmente en la construcción de los usos de
su futura ciudad!
Quien?
KRAX es una iniciativa de City Mine(d), asociación cultural
que elabora intervenciones creativas en el uso del espacio público.
La investigación y creación de proyectos que 'empoderan'
iniciativas urbanas, enriqueciendo la visibilidad de la ciudad para
cada uno. City Mine(d) está activo en Bruselas, Londres y
Barcelona, con el objetivo de aprender sobre diversos contextos
y realidades urbanas europeas.
KRAX trabaja en colaboración con Anita Serrano, Instituto
Catalá De Antropología, Giulia Cantaluppi, Platoniq,
Asociación de Vecinos Poble Nou, Katrine Di Tuni
LA INTERVENCIÓN
El sábado 17 de junio de 16h hasta 20h montamos nuestro 'chiringuito'
KRAX, donde compartimos y dialogamos con la gente que transita,
sobre la Participación Ciudadana, y más explícitamente
les invitamos a reflexionar sobre los futuros usos de CAN RICART
y a conocer diferentes propuestas hechas desde los grupos vecinales
que llevan tiempo actuando y buscando soluciones.
La intervención es lúdica, informativa y corporativa
en su presentación, creativa en sus contenidos.
Tenemos juegos, información y audios que invitan la gente
a reconocer un derecho que está dormido y que sólo
se activa cuando las instituciones de turno lo permiten.
Se repartirán flyers para anunciar la concentración
a los mayores, tizas para dibujar sueños para los niños…
> http://visquemcanricart.tk
2n Acte! del Espai Alliberat per la Cultura
divendres 16 de juny -
lloc: barri de sants
Després del Teatre Arnau. Ho vam prometre i ho complim.
L’Espai Alliberat per la Cultura som tot un equip de tècniques
de l’espectacle, poetes, taquilleres, actors secundaris, floreros
culturals, músics, audiència, grafiteres, vianants,
lectores, claca entesa, vedets, escalfabutaques, etcètera.
Estàs convidat a formar part d’aquest equip en peu
d’igualtat des del moment en què t’hi poses en
joc en qualsevol dels espais que obrim i obrirem.
El divendres 16 de juny tornem amb una nova càrrega de
programació. Aquests dies tornarem a trencar la lògica
actor-espectador, espectacle-consum, barrejant-nos entre tallers,
música, vídeos, informació, poesia, cabaret,
cine i teatre. Arrencarem de l’oblit una altra història
i una altra geografia, un altre carrer i un altre cos. Contra l’apartheid
econòmic, social i cultural. I perquè si els diners
invertits tenen un valor, la nostra vida no té preu.
Ens trobem enmig de signes d’una veritable guerra preventiva
contra l’expres-sió. Contra la llibertat d’expressió
i la circulació lliure d’informació. Són
les marques que fan del mateix carrer un mitjà d’expressió
controlat. Autopistes de pagament i consum amb accés directe
a les llars per a tots els formats de la imbecil·lització.
Però la vida no és un concurs on al final ens preguntaran
dates o els rius de l’Àfrica. La nostra vida s’escapa
de la cultura enllaunada sota la marca de l’SGAE.
Mantenim cinc raons per continuar obrint Espais Alliberats per la
Cultura:
1. Perquè la imatge cultural és un dels motors
econòmics que posa a la venda les ciutats en el mercat global
com un gran escenari on els actors som tots i cap de nosaltres cobrem.
2. Perquè en nom d’aquesta cultura de marca
i a cop d’ordenances cíviques d’excepció,
es vol acabar amb els espais culturals crítics, autònoms,
experimentals o dissidents.
3. Perquè amb aquesta cultura, i de la mà de
l’especulació urbanística, es planifiquen des
dels despatxos zones metropolitanes d’interès cultural
i es “revaloritzen” els barris del centre de la ciutat
a partir de la instal·lació de faraònics museus
i centres de cultura institucional, i en els altres barris a partir
de la instal·lació de centres comercials disfressats
d’espais culturals.
4. Perquè els professionals de la cultura treballem
en precari sota subcontractes, ett’s, i altres formes d’intermitència
impagada per a grans productores i museus públics i privats.
5. Perquè els intermediaris d’aquest gran negoci
cultural s’enriqueixen en nom de la protecció dels
drets d’autor quan en realitat l’últim que protegeixen
són els creadors.
Una nau espacial està girant sobre Barcelona… i està
a punt d’aterrar. Aquest cop, al barri de Sants.
veure Programació a: culturalliure.blogspot.com
TOP 2006
jornades de Tallers Oberts del Poblenou
16-17-18 de juny de 2006
lloc: poble nou - barcelona
Aquest any us presentem unes jornades de Tallers Oberts al Poblenou
ben especials: en primer lloc us volem convidar a visitar els tallers
ubicats al barri, perquè conegueu com treballem els artistes,
com aprofitem els espais encara disponibles a la zona i quina mena
de projectes mirem de tirar endavant. Però a més a
més, us volem fer partícips del nostre esforç
per continuar en actiu, desenvolupant noves propostes i altres maneres
de dinamitzar la producció artística a la ciutat.
Aquesta nova edició del TOP, per a nosaltres, és molt
important. Al Poblenou queden molts pocs espais per continuar treballant.
La pèrdua de metres quadrats disponibles per a l’activitat
artística al barri fa temps que implica, necessàriament,
el desplaçament de molts artistes cap a altres barris i,
cada cop més, comporta també l’abandó
de la ciutat en un intent de trobar espais més assequibles.
És important remarcar que, quan el que es perden són
grans espais de tipologia industrial, la conseqüència
directa és la pèrdua de dinàmiques col·lectives
d’organització i creació, tant pel que fa a
l’experimentació i producció artística,
com a la capacitat de programació i dinamització cultural
a partir de propostes socialment i artísticament autònomes.
La proliferació de tallers d’artistes en el teixit
degradat i en transformació de la ciutat, ni que sigui en
condicions de legalitat i permanència precàries, és
un procés que es dóna de forma natural a les grans
ciutats, però a Barcelona sembla que aquest procés
ha tocat sostre. La conclusió és que la producció
i l’experimentació artística autòctona
decau de forma contínua i imparable, si l’administració
no s’implica i pren part en aquest procés, per tal
d’assegurar unes mínimes condicions de treball per
als artistes. Això és, més espais assequibles
i adequats a les necessitats d’experimentació i producció
artístiques a la ciutat. Fa falta una política cultural
lligada a la política urbanística, si no, la “punta
de llança de la creativitat i la cultura” que diuen
els polítics que representem els artistes de Barcelona, la
ciutat del turisme cultural, es converteix, novament, en carcassa
de la política cultural barcelonina, mancada de continguts
culturals autòctons i deslligada de la creativitat contemporània
de la ciutat.
Encara som aquí, i volem continuar sent-hi. Us esperem amb
les portes obertes.
> veure programació
> http://www.laescocesa.org/top2006
REpensar Barcelona - REcuperar la Ciutat" a Can Ricart
divendres 28 d'abril a les 19.30h
lloc: Hangar (dins el Recinte de Can Ricart)
Passatge del Marquès de Santa Isabel
Monogràfic sobre Can Ricart:
Espai urbà, historia, us i producció cultural.
Una oportunitat per a canviar el model cultural a Barcelona?"
Proposem per aquesta sessió especial una taula de ponents
convidats, una fila cero amb intervencions curtes i seguidament
donarem pas al debat obert per asegurar una amplia pluralitat i
participació.
Convidats:
Amb la participació de representants de la Comissió
de Patrimoni que integra la Plataforma Salvem Can Ricart, de l'Associació
de Veïns, del projecte Nau 21 i d'Hangar.
> http://www.coordinadoraraval.org/repensarbarcelona
la superescocesa batega
diumenge 23 d'abril 2006 - 17.00
rambla poblenou i carrer pere iv, 345 - barcelona
Les associacions de La Escocesa pensen que l’art no és
únicament un ofici per a entrar en els llibres d’història,
sinó la "consciència" i "anima"
d’una societat. Per això, pensen que una societat que
es defineix evolucionada, hauria de protegir als seus artistes assegurant-ne
la possibilitat de produir. Com pot crear un jove artista si ha
de pagar un lloguer al mateix preu com el que paga Gas Natural,
Vodafone, Microsoft?
Com a ciutadans, demanem que l’ajuntament, la Generalitat
i totes les institucions públiques assumeixin la responsabilitat
i aportin LOCALS EN RÈGIM DE PROTECCIÓ per a artistes
independents i/o associacions d’artistes i que La Escocesa
sigui reubicada. Demanem, a més a més, que els primers
espais protegits siguin en el barri del Poblenou, afectat d’una
progressiva deshumanització de vidre i ciment.
Les associacions de La Escocesa s’ofereixen a una col·laboració
activa amb les institucions per a la definició d’un
projecte que sigui d’utilitat per a tota la ciutat. La Escocesa
s’ofereix també al barri, per a que pugui ser, sempre,
un recurs actiu, com a oferta i com a eina. Els de La Escocesa s’ofereixen
com a referència artística i educativa per a nens
i adults.
del manifest de la escocesa
llegit el diumenge 23 d'abril de 2006
el texte integre està publicat a:
http://www.laescocesa.org/propaganda/index.php?itemid=17
El 23 d'abril de La Escocesa. Els col-lectius d'artistes que segueixen
treballant al Poblenou han organitzat per diumenge que ve (23 d'abril),
dia de Sant Jordi, una jornada festiva de protesta per donar a conèixer
la seva situació. Al migdia s'obrirà una taula informativa
a la rambla del Poblenou sobre el conflicte que es viu a La Escocesa.
A les 17.30 hores, els creadors es desplaçaran armats
amb tambors des de la rambla fins a l'antiga fàbrica del
carrer de Pere IV, on se celebraran diferents activitats fins que
es faci de nit. El programa inclou concerts, espectacles circenses
i una botifarrada a les 20.30 hores.
17:30 Tamborada/Batucada des de la Rambla de Poble Nou fins
a La Escocesa.
18:30 El Circ de la fàbrica.Trapezistes, malabaristes...
19:30 Butifarrada: s'escalfen les brases¡
19:30 Concert: Cañamón. Reggae Banda.
20:30 Lacónica/Lacònica: "Petit Casino"
(espectacle d'ombres interactiu)
20:30 Butifarrada: mongetes i pa amb tomàquet
21:00 Concert: Reggae Night Reunión. Reggae Banda.
22:00 Lacònica/Lacònica: "Petit Casino"
(espectacle d'ombres interactiu)
22:15 Els Diables del Poblenou. (Per confirmar)
22:40 Continuarem la festa amb música.
Col-lectiu d'artistes i artesans - http://www.laescocesa.org
espai alliberat per la cultura - entreacte
dimarts 11 d'abril 2006 - 17.00
devant del molino - paral.lel
Per raons alienes a l'equip de tècnics, poetes, taquillers,
informadores, vedettes, actors secundaris, floreros culturals, tramoistes,
il·luminadores, audiència, baixistes, grafiteres,
periodistes, rates de biblioteca, vianants, lectors, claca entesa,
escalfabutaques i tota la resta que formem part de l'Espai Alliberat
per la Cultura, els cinc dies d'increïble programació
cultural previstos al Teatre Arnau Paral·lel van ser interromputs.
Demanem disculpes en nom dels pocavergonyes civicopolítics
de l'Ajuntament que han mostrat una vegada més, clausurant
aquest recinte espectacular, la voluntat política d'impedir
tota cultura no mercantilitzada, tot espai cultural que sostingui
pràctiques dissidents.
Mantenim cinc raons per continuar obrint Espais Alliberats per la
Cultura:
1 Perquè la imatge cultural és un dels motors
econòmics que posa a la venda les ciutats en el mercat global
com un gran escenari on els actors som tots i cap de nosaltres cobrem.
2 Perquè en nom d'aquesta cultura de marca i a cop
d'ordenances cíviques d'excepció, es vol aca
bar amb els espais culturals crítics, autònoms, experimentals
o dissidents.
3 Perquè amb aquesta cultura, i de la mà de
l'especulació urbanística, es planifiquen des dels
despatxos zones metropolitanes d'interès cultural i es “revaloritzen”
els barris del centre de la ciutat a partir de la instal·lació
de faraònics museus i centres de cultura institucional.
4 Perquè els professionals de la cultura treballem en
precari sota subcontractes, ett's, i altres formes d'intermitència
impagada per a grans productores i museus públics i privats.
5 Perquè els intermediaris d'aquest gran negoci cultural
s'enriqueixen en nom de la protecció dels drets d'autor que
protegeix a qualsevol menys als creadors.
Obrim un espai al Paral·lel, enmig de milers d'esquelets
de teatres, per exhibir-nos retalls de potència desbordant,
oferint fragments del programa que hauria hagut de ser a l'Arnau
i que despleguem davant del Molino. Fem nostre aquest carrer que
volen convertir en un circuit de consum a cops de violència
cívica. Trobem-nos al mig del Paral·lel per trencar
la lògica actor-espectador, espectacle-consum, barrejant-nos
entre tallers, música, arts plàstiques, cabaret i
teatre. Un tast de tota la riquesa cultural que regalem, de la qual
ens desprenem, ja que no calen propietats per defensar allò
que ens sobra.
Som els generosos, els excessius, ningú no ens aturarà.
> veure programa a http://barcelona.indymedia.org
> més info a a http://culturalliure.blogspot.com/
paral.lelament l'ajuntament gasta 11 milions d'euros per un nou
apardor cultural de la sgae... i a pocs metres, a l'arnau, desallotja
policialment l'espai alliberat per la cultura...
sala paral.lel vs l'espai alliberat per la cultura
L’antic Scenic es dirà sala Paral·lel i agruparà
tota l’oferta cultural
> http://barcelona.indymedia.org
els professionals de la cultura es llicencien un nou espai per
la
projecció de la creativitat multitudinària!
divendres 7 d'abril 2006
Aproximadament a les 8 del vespre els professionals de la cultura
s'han llicenciat un nou espai a Barcelona. Sembla ser que El teatre
Arnau, al carrer paral.lel, 60 cantonada amb carrer nou de la rambla
esdevindrà l'espai cultural que es necessitava per a projectar
la creativitat multitudinària.
Sota l'emblema de copyleft centenars de pesones s'han acostat al
lloc per possibilitar que esdevingui un espai de música,
teatre, cinema, xerrades, actuacions audiovisuals i tot allò
que emani de la creativitat popular.
> http://culturalliure.blogspot.com/
> http://barcelona.indymedia.org/
avui dimarts 4 dàbril de 2006 al migdia
han cremat la nau 21 de can ricart
també coneguda com can font
aquesta nau ha allotgat creadors durant més de 10 anys.
que passa amb els espais creatius a barcelona?
preinauguració de la casa eclèctica
divendres 31 de març, 2006 - a partir de les 22.00 hores
joaquin costa 24 - 4rt 1a - B - barcelona 08001
la casa eclèctica es proposa com un laboratori de noves visions
digitals.
eclèctica dv produeix projectes on interaccionen diverses
disciplines artístiques (noves tecnologies, vídeo
i documentals en nous formats, sò i moviments culturals).
el nostre objectiu es desenvolupar noves formes d'expressió
creativa que poden animar a l'anàlisi, el pensament crític
i crear espais del diàleg.
> http://www.eclecticadv.net
pacte per la ciutat dels ciutadans
contra la mentida de la actual participació ciutadana
barcelona a 24 de març de 2006
comunicat de premsa de les plataformes veïnals i entitats convocants
> veure
document en format .pdf
ctrl-i dice NO al MacBa
16 de març de 2006 - ctrl-i
El MacBa, museo de la precariedad contemporánea de Barcelona,
no pide la palabra, exige la acción.
Hoy, nuestra primera acción es hacer pública nuestra
negativa a dar allí una “charla”. Cualquier palabra
sobre precariedad dicha en ese macdonalds de la cultura se convierte
en “flatus vocis”, voz vacía, pedo asmático,
flatulencia mental. Como se ha dicho, hablar de precariedad en el
McBa sería como hacer un congreso sobre nutrición
en McDonalds.
El McBa no pide la palabra, exige la acción. Las chicas de
Ctrl-i rechazan la invitación de la Faculty of Radical Aesthetics
para participar en unos talleres sobre “la nueva relacionalidad”
en el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (McBa).
La participación consistía en dar una “charla”
sobre nuestro trabajo crítico entorno a precariedad y cultura
en la nueva metrópolis: trabajo siempre incipiente y como
de tanteo alrededor de las múltiples relaciones y ramificaciones
que destejen dichos problemas. Trabajo que empezó experimentando
la precariedad en los espacios institucionales de la cultura en
Barcelona1: y que ha continuado tanto en oposición a la ofensiva
de precarización a todos los niveles en la Institución
(especialmente grave en el MacBa), como en la práctica política
que desafía la continua amenaza de expulsión, e intento
de criminalización de los espacios culturales disidentes
de la ciudad, espacios con autonomía suficiente como para
golpear cuando y como les parece.
> veure
notícia a ctrl-i(ando)
revisionismo urbano
16 de març de 2006 -
megáfono guayabero
A falta de un término mejor, se me ocurre que Barcelona
está sufriendo un tremendo revisionismo urbano, sin querer
equipararlo con otros revisionismos mucho más siniestros.
A saber, lo que ya existe se debe, en primer lugar, derribar o en
el mejor de los casos vaciar sus fachadas “como caparazones
después de haya sido sorbida su carne, aspirado lo blando
y jugoso, suculento, sustancioso, que tenían dentro.”*
Una vez limpio el solar, se reformula lo que había en él
y se vuelve a construir, a la medida de la imagen que consistorio
y constructoras tienen de la ciudad. El caso de recintos industriales
en Pueblo Nuevo es aleccionador. Viviendas de lujo donde había
talleres cutres y oficinas del denominado quinario, donde había
talleres de artistas. Económicamente, no hay duda que el
consistorio, que no la ciudad, y los propietarios, saldrán
ganando. En paralelo y quizás para justificar semejante vaciado
de contenidos se formulan propuestas de centros culturales que preserven
anécdotas del patrimonio industrial. Chimeneas no faltan,
desde luego.
Así se reniega de la historia, desde la desaparición
de los chiringuitos de la Barceloneta permutados por las postizas
terrazas del Port Olimpic, a la “petrificación del
Born, y la sustitución de la vida por la Historia”*
pasando por la falta de memoria colectiva, como en los terrenos
del Forum de Las Culturas, donde se fusilaron cientos de republicanos
durante y después de la Guerra Civil, a los que no se les
hizo ninguna mención oficial. No es otra cosa que reescribir
la crónica de la ciudad.
> veure
article en busca d'editor a megáfono guayabero
BarCeloNa sobre Barcelona. Espais de conquesta 02-05
exposició de fotografia que es durà a terme a
Nou Barris,
al Centre Cívic de Can Basté, c/Passeig Fabra i Puig,
274.
Romandrà oberta del 9 de març al 4 d'abril.
El barri del Poblenou amb un passat recent prominentment industrial,
ofereix un punt de partida on l'economia neo-lliberal està
redefinint el territori de ple cap al sector terciari i el de les
noves tecnologies, amb una revalorització econòmica
completament desfasada del sòl.
Tota la ciutat viu una nova era de canvi que en un futur proper
haurà transformat per complert la seva fisonomia.
El barri del Raval amb les grans reformes gairebé enllestides,
pateix aquelles conseqüències més negatives.
L'espai conegut popularment com a "El forat de la vergonya"
podría ser el punt d'inflexió amb una oposició
real sobre el terreny cap a les noves polítiques urbanístiques.
El present treball documenta la primera fase d'aquest procès;
sens dubte la part més anguniosa que pot patir qualsevol
canvi històric en una clau pacífica i aparentment
democràtica.
És el procès de "neteja urbana" amb tot
el què comporta: Desnonaments, enderrocs, resistències,
etc...
Son els espais que el poder ha de re-conquerir.
(Jordi Secall -febrer de 2006-)
BASSIBUS a barcelona
especulación y violencia inmobiliaria
6 de març de 2006
En el mes de julio del 2005, el cómico leo bassi trasladó
los servicios del bassibus a la ciudad de barcelona.
Para realizar este viaje de turismo-político nos acercamos
hasta el mismísimo corazón de la especulación
y la violencia inmobiliaria.
Allí conocimos a alguno de sus protagonistas.
Pasen y vean...
> veure
video
dos enllaços
6 de març de 2006
artibarri
comunitats creatives per el canvi social
Artibarri és un centre de recursos i una xarxa a favor
del desenvolupament de projectes artístics d’acció
comunitària, on la participació de les persones es
converteix en un eix central cap a la millora de la qualitat de
vida individual i col·lectiva i cap a l’estímul
del canvi social.
> artibarri.org
artfactories
To Inform, Mediate, Link and Support Autonomous Creative Spaces
A platform of international resources for creative centres formed
from grassroots artistic initiatives and founded with the involvement
of communities.To Inform, Mediate, Link and Support Autonomous Creative
Spaces
A platform of international resources for creative centres formed
from grassroots artistic initiatives and founded with the involvement
of communities.
> artfactories.net
espai alliberat per la cultura
6 de març de 2006
Si has preparado una obra de teatro puedes poner a los espectadores
en la acera y a los actores en el paso de cebra. Si grabas un disco
puedes llevar un loro al anden del metro, te escucharán y
la multa sale por lo que cuesta hacer un flyer. Si te expresas con
el saxo y el chelo puedes estar a cubierto fingiendo que esperas
el bus. Si quieres bailar flamenco, y hacer notar la madera, en
algunos banquetes de boda dejan. Si montas una película puedes
conseguir que te presten algún ascensor averiado como sala
de proyección. Y, si queréis montar un concierto siempre
podéis seguir hablando de ello eternamente.
A todo esto también se le llama precariedad.
¿Dónde estamos? En la ilegalización de las
expresiones y de la creatividad no capturada. En la prohibición
de las producciones independientes y no servilizadas. En nombre
de un civismo de dibujos animados se ilegalizan técnicas,
estilos artísticos, experimentos comunicativos, autoexpresiones
insumisas, y saberes independientes. En nombre de un civismo gazmoño
se cierran los espacios y las vías del tránsito creativo.
Imponiéndole los constreñimientos del teleentrada
y no dejándole más lugar que FNAC o “la tienda
del museo”: ahí puede haber graffitis estampados en
fundas de cojín o en plantillas para punto de cruz.
¿Dónde estamos? Precarizados. Precarizados como técnicos
del espectáculo con contratos del modelo “ya te llamaré”.
Precarizadas como becarias con la continuidad del “ya te puedes
ir”. Precarizados como subcontratados de fundaciones de dudosísima
obra social. Estamos en la cultura bajo la requetesubcontrata, haciendo
trabajos descualificados en la cadena de embasado de papillas culturales
y poniendo rostro y voz humanos a los paks de entretenimiento.
¿Dónde estamos? Pues estamos siendo centrifugados
por una máquina de recursos ingentes, recursos utilizados
para multiplicar el bodrio y exaltar la birria. Se trata de infraestructuras
comunicativas sofisticadas sin más contenido que el chismorreo.
Los chismes de la plantilla planetaria de la que hay que saber si
al champagne que beben en el bidet le añaden caviar o pirañas.
¿Dónde estamos? Pues estamos perdiendo el boca a
boca con el mal aliento de tanta publicultura. Un flujo ininterrumpido
de eventos publicitarios servidos como acontecimientos culturales
de los que hay que estar al corriente. Bajo el monopolio de unas
pocas distribuidoras globales la cultura sólo puede transitar
capturada en Copyright y como entretenimiento redundante.
Cuando la cultura sólo puede producirse y exhibirse bajo
licencia nos “licenciamos” un espacio. La carpa será
un espai alliberat per la cultura. Cuando la cultura se desenvuelve
bajo patrones de cita obligada: festivales, bienales, suplementos,
catálogos y programaciones llovidas…. la carpa será
el lugar del arte inoportuno. Un espació de músicas
adoquín, de teatro con tirachinas, de exposiciones barricada,
de cine guillotina. La carpa va a ser un multiplicador del intercambio
gratuito, un disparador de lenguajes parciales y saberes independientes…
Va a ser un punto de partida para que la creatividad y la autoexpresión
inauguren gramáticas de la percepción, reinventen
los signos del cuerpo, contagien trayectorias comunicativas e interrumpan
las inercias visuales La carpa sera un punto desde el que la cultura
saldrá de maniobras para desexaltar la birria y proyectar
la creatividad multitudinaria.
com tracten la creativitat a amsterdam?
3 de març de 2006
BroedplaatsAmsterdam - 'No culture without subculture'
Plan of Approach BroedplaatsAmsterdam, May 2002; a summary.
> http://www.broedplaatsamsterdam.nl/english.php
The city of Amsterdam wants to create space for creativity.
In order to meet the need for studios and home/workplaces ...
The aim of the project is to find alternative work locations for:individual
visual and performing professional artists and groups of primarily
cultural entrepreneurs (artists, traditional businesses, service
providers and technicians).
broed.net
> http://www.broed.net
Netwerk Broedplaatsen Amsterdam is an independent network that
intends to stimulate contact between the several Broedplaatsen (Art-factories)
and, on a professional and cultural level, support co-operation.
Another purpose is to make Broedplaatsen more widely known by the
public. Every Broedplaats and/or individual user of a Broedplaats-studio
in Amsterdam can join the network.
... The set-up of the network has been supported by Project BroedplaatsAmsterdam,
Municipality of Amsterdam
ATENCION!!!
proximos cabarets a la makabra
2 de març de 2006
CABARET DE MUJERES
"BIENPARIDAS"
domingo 5 de Marzo a las 20:00 hrs
en el Gimnasio de La Makabra
C/ Tanger, 40. <M> Glories L1
ATENCION!!!
GRAN REPOSICION!!!
VUELVE!!!
"A CENTIMETROS DEL SUELO"
Espectaculo de Circo Aereo
Viernes 10 a las 22:30 hrs.
y
Domingo 12 de Marzo a las 21:00 hrs.
en la Sala de Conciertos de La Makabra
C/Tanger, 40. <M> Glories L1
Se Ruega Puntualidad. Aforo Limitado.
TOD@S BIENVENID@S....DEJA A TU PERR@ EN CASA, Y VEN AL CABARET!!!
> makabra
nota de premsa La Escocesa
28 de febrer 2006
L’especulació immobiliària i el poc interès
de l’Ajuntament de Barcelona pot deixar sense vivenda a més
de 20 families de l’antiga fàbrica La Escocesa, al
barri de Poble Nou.
Més d’una 50ena. d’artistes i artesans de diverses
disciplines que treballen als tallers, es quedarien, també,
sense espais per a la creació.
> veure
noticia a laescosesa.org
l'hora de Can Batlló
20 de febrer 2006 - blog del centre social de sants
Finalment sembla que arriba l’hora de Can Batlló. Després
de vint-i-cinc anys d’anar-hi al darrere i després
de fins a nou campanyes de reivindicació veïnal, l’última,
recordem, començada a una assemblea a Sant Medir l’any
98.
Segurament, quan llegiu aquest escrit ja disposareu d’àmplia
informació al respecte. A més, el proper quinze de
març farem a Sant Medir la primera de les assemblees que
ens caldran, per estudiar plegats la proposta, acceptar-la o no
i en qualsevol cas constituir un procés assembleari que permeti
al barri estar informat, atent i preparat.
> veure
noticia al cssants
los talleres de Can Batlló no han pactado el traslado
9 febrer 2006 - la vanguardia
La Asociación de Industriales de Can Batlló niega
que exista un acuerdo sobre un futuro traslado a la Zona Franca
de sus talleres, como consecuencia de la reforma del complejo fabril
de La Bordeta, en el que se prevé construir veinte equipamientos
y más de 1.300 viviendas. La asociación, que agrupa
a los 200 talleres de Can Batlló, han replicado al comunicado
del distrito Sants-Montjuïc en el que se afirmaba que la asociación
había llegado a "acuerdos para reubicarse en la Zona
Franca".
Estas empresas están en régimen de alquiler en Can
Batlló, propiedad de la inmobiliaria Gaudir, que es quien
ha pactado con la Generalitat una propuesta de reforma que ha de
ser ratificada por el Ayuntamiento de Barcelona.
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nuevo plán urbanístico de sants-montjuic
8 febrer 2006 - patricia castán, el periódico
El traslado de Can Batlló dará paso a 1.377 pisos
y 20 equipamientos
8 febrer 2006
• La mudanza de las empresas está prevista para este
año, pero los afectados no están de acuerdo.
• La nave central del complejo industrial, en la Bordeta,
acogerá la Conselleria de Medi Ambient
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