El Govern modifica la nova prova d'accés a la universitat

dissabte 8 de maig de 2010

El nombre de matèries a què els estudiants es poden presentar en la fase específica de l'examen es limita a quatre


El Consell de Ministres ha aprovat una modificació del reial decret que regula la nova Prova d'Accés a la Universitat, que substituirà la selectivitat tradicional el mes de juny vinent.

L'objectiu d'aquesta modificació és garantir la igualtat d'oportunitats de tots els alumnes en la realització dels exercicis i precisar detalls que assegurin la correcta interpretació del conjunt de la norma, segons la referència del Consell.

Es limiten a quatre el nombre de matèries a què els estudiants es poden presentar en la fase específica de la Prova d'Accés a la Universitat per evitar la complexitat organitzativa, i s'estableixen les mateixes condicions per als exercicis de la fase específica i els de la fase general.

En els dos casos, cada exercici presentarà dues opcions diferents (l'estudiant haurà de triar-ne una) i es permetrà a l'alumne contestar-lo en qualsevol de les llengües oficials de la comunitat autònoma on es trobi el centre en què s'examina.

Concurrència competitiva

Es garanteix que en les situacions en què hi hagi concurrència competitiva es proporcionen les mateixes oportunitats a tots els estudiants.

Els alumnes que tenen accés directe a les ensenyances universitàries per estar en possessió de títols de Formació Professional de Grau Superior o de tècnic superior en Arts Plàstiques o Ensenyances Esportives podran presentar-se a la fase específica i pujar nota, com passa amb els estudiants procedents de Batxillerat.

També s'estableix un sistema que impedeix lesionar els interessos d'aquells estudiants que es van presentar a les proves d'accés quan encara no existia la nova fase específica que permet augmentar la nota fins en quatre punts.

Aplicació dels paràmetres actuals

Als alumnes en aquesta situació se'ls considerarà un màxim de dues matèries de les quals ja es van examinar en el seu moment (sempre que coincideixin amb matèries adscrites a la branca de coneixement del títol en què vulguin ser admesos) i a les qualificacions que van obtenir en aquestes matèries se'ls aplicaran directament els paràmetres de ponderació de la fase específica actual sense necessitat d'examen.

Aquesta mesura és transitòria i només s'aplicarà en les proves d'accés al curs 2010-2011.

El termini per veure l'examen corregit després de la segona correcció s'amplia a 10 dies, originalment era de cinc

II Assemblea de l'APLEC

dissabte 1 de maig de 2010

Benvolguts/benvolgudes,

Us convoquem a la II Assemblea ordinària de l'APLEC que se celebrarà a les 18 hores del proper divendres 7 de maig a l'IES Emperador Carles de Barcelona. L'ordre del dia serà el següent:


1. Lectura i aprovació de l'ordre del dia.

2. Aprovació de l'acta anterior.

3. Situació actual de l'APLEC.

4. Projectes de l'APLEC.

5. Situació econòmica.

6. Precs i preguntes.

7. Renovació de la Junta Directiva.


Podeu accedir a l'acta de la darrera assemblea clicant a:

http://www.scribd.com/full/30354868?access_key=key-15glpel3754t7g73q310

Entre l'ordre del dia, com haureu pogut comprovar, hi ha en últim lloc el de la renovació de la Junta Directiva. Per això us voldríem demanar la màxima assistència i participació per part de vosaltres, els socis que conformeu l'Aplec i aquells que encara no en sou però també vulgueu ser-ne. També us agrairíem que, en cas d'estar interessats a formar part de la nova Junta, ens ho féssiu saber abans de l'assemblea.

Us hi esperem a tots!

La Junta de l'APLEC

Sant Jordi 2010

dijous 22 d’abril de 2010

L'Associació de Professorat de Llengües Clàssiquesde Catalunya us desitja a tots, membres i seguidors, un Sant Jordi curull de lletres i llibres.


Imatge: El jove Ciceró llegint (Vincenzo Foppa, Wallace Collection, London)

Carles Miralles, premi de la Crítica

Carles Miralles (Barcelona, 1944), catedràtic de filologia grega de la Universitat de Barcelona, ha estat guardonat recentment amb el premi de la Crítica literària en la modalitat de poesia en llengua catalana per la seva obra L'ombra dels dies roja.

No és la primera vegada que Miralles, que des de els anys 60 ha alternat la seva tasca filològica i docent amb la publicació de poesia, és guardonat per aquest art. Abans ja havia rebut el Premi Salvat-Papasseit (1967) i el el Nacional de Literatura Catalana de poesia (1992).

Aquest premis són concedits anualment per l'Associació Espanyola de Crítics Literaris (AECL) i estan considerats entre els guardons literaris més prestigiosos d'Espanya. Són, a més, els únics a l'Estat que reconeixen el talent d'escriptor en les quatre llengües oficials (català, castellà, gallec i euskera).

El futuro de las Humanidades

dijous 8 d’abril de 2010

Un article molt interessant escrit per Adela Cortina, catedràtica d'Ètica i Filosofia Política de la UV, publicat a El País el darrer cap de setmana.

El futuro de las Humanidades

Hace medio siglo C. P. Snow, físico y novelista británico, pronunció una conferencia sobre Las dos culturas y la revolución científica, que produjo un gran revuelo. Distinguía en ella entre dos culturas, la de los científicos y la de los intelectuales, que venían a coincidir con dos ámbitos del saber: Ciencias y Humanidades. A juicio del conferenciante, los intelectuales gozaban de un mayor aprecio por parte del público y, sin embargo, eran unos luditas irresponsables, i ncapaces de apreciar la revolución industrial por no preo-cuparles la causa de los pobres.

Hoy las cosas han cambiado radicalmente. Jerome Kagan, emérito de la Universidad de Harvard, vuelve al tema en The Three Cultures y, amén de añadir la cultura de las Ciencias Sociales, diagnostica el declive de las Humanidades. Naturalmente, cabría discutir todo esto, porque es discutible, pero hay al menos dos afirmaciones que urge abordar: ¿es verdad que las Humanidades están en decadencia?, ¿es verdad que quienes las tienen por oficio son incapaces de interesarse por la causa de los menos aventajados y de apreciar el progreso científico? La respuesta no puede ser en ambos casos sino "sí y no".

En lo que hace a las razones del sí, serían al menos tres.

Por una parte, el harakiri practicado por sedicentes humanistas, empeñados en asegurar que cualquier ciudadano corriente puede ser historiador, filólogo, filósofo o crítico literario sin tener que pasar por un aprendizaje ad hoc, cuando lo cierto es que estos saberes cuentan con vocabularios específicos, con métodos propios de investigación, con un bagaje de tradiciones históricamente surgidas que es preciso conocer para dar mejores soluciones a los problemas actuales.

Una segunda razón para creer en el declive de las Humanidades procede del afán imperialista de algunos científicos, incapaces de asumir que hay formas de saber complementarias, empeñados en explicar la vida toda desde la comprobación empírica, sea desde la economía o desde las neurociencias. Los buenos científicos saben que sus explicaciones y predicciones tienen un límite, y que las interpretaciones son harina de otro costal, no digamos ya las orientaciones sobre cómo se debería obrar. Pero los otros prometen lo que no pueden dar y no dudan en instrumentalizar a su servicio el aprecio que ha conquistado la buena ciencia.

Y, por último: las Humanidades -se dice- contribuyen muy poco a la economía de un país. De donde se sigue que invertir en ellas no parezca ser rentable, sea en docencia o en investigación, que el I+D+i parezca ser cosa de ciencias y tecnologías. Si a ello se añade la dificultad de comprobar la calidad de la producción humanística, el futuro de las Humanidades se ennegrece. Y, sin embargo, esto es radicalmente falso, y aquí empiezan las razones del "no". A cuento de la crisis económica distintos foros se han preguntado qué hacer y una de las medidas en las que hay un amplio acuerdo es la necesidad de incrementar la productividad formando buenos profesionales, cuidando los recursos humanos, de los que siempre se ha dicho -aunque no sé si alguien se lo cree- que forman el más importante capital de un país. ¿Qué tipo de profesionales podrían ayudarnos a salir del desastre?

Podrían ayudarnos los auténticos profesionales, que son buenos conocedores de las técnicas, pero no se reducen al "hombre masa" del que hablaba Ortega, sino que tienen sentido de la historia, los valores, las metas; son ciudadanos implicados en la marcha de su sociedad, preocupados por comprender lo que nos pasa y por diseñar el futuro, marcando el rumbo de la evolución. A su formación pertenece de forma intrínseca ser ciudadanos preocupados por el presente y anticipadores del futuro: no es un "algo más" que se añade a su capacidad técnica, sino parte de su ser. Pero para formar a ese tipo de gentes será preciso cultivar la cultura humanista, que sabe de narrativa y tradiciones, de patrimonio y lenguaje, de metas y no sólo medios, de valores y aspiración a cierta unidad del saber. De esa intersubjetividad humana, de ese ser sujetos que componen conjuntamente su vida compartida.

Por si faltara poco, se van estrechando los lazos entre humanistas y científicos, practicando una auténtica transferencia del conocimiento, que no es sólo cosa de patentes. En comisiones, proyectos de investigación y publicaciones aumenta el trabajo interdisciplinar, porque los problemas desbordan las respuestas de una sola especialidad. Y en ese trabajo conjunto un tema estrella es, y todavía tiene que ser más, la causa de los pobres. Bueno sería que las universidades hibridaran su profesorado y especialistas de distintas culturas impartieran las clases de cada grado para lograr una formación integral.

De todo ello resulta que la necesidad de las Humanidades no decae, sino que aumenta, y no sólo porque nos ayudan a vivir nuestra común humanidad con un sentido más pleno, sino porque incrementan esa soñada productividad que tiene su peso en euros. Ojalá las Jornadas sobre las Humanidades en España y en Europa, que se celebran a cuento de la convergencia europea, sean un impulso en este sentido.