Vols construïr el teu relat?

Explicat

M’he llegit el darrer llibre de Pau Canaleta d’una tirada. Fantàstic. ImprescindibleJosé Antonio Donaire

Acabo de treure el meu segon llibre “Explica’t amb una història. 11 claus per construïr un relat guanyador” editat per l’Editorial UOC.

Com el seu nom indica és un llibre sobre storytelling.

En àmbits polítics i comunicatius, tothom parla del relat com la millor eina per comunicar una marca, una persona, un projecte o una institució.
Però, com es fa un relat? I, què ha de tenir per a ser exitós?

Explica’t amb una història, intenta respondre aquestes dues preguntes. És l’aventura d’un polític local que vol trobar les claus per escriure el seu propi relat. Aquest llibre és una introducció al món de l’storytelling a través d’una història personal. Narra en un llenguatge planer i entenedor, les claus que ha de tenir qualsevol relat que vulgui comunicar amb eficàcia. Són onze consells que són útils al protagonista del llibre, i que, de ben segur, serviran a tothom que vulgui començar l’apassionant aventura d’escriure la seva pròpia història.

És la centralitat

logo

Després dels resultats negatius del passat 28 de novembre, sembla que al PSC s’obre un debat intern per tal d’entendre què ha fallat en la seva proposta. Què s’ha fet malament. La primera reflexió és que s’ha produït un important vot antitripartit. Però més enllà d’això, el debat intern continu. Pel que veig, el debat gira a l’entorn de les dues ànimes del PSC: la més catalanista i la menys catalanista. I sembla que per aquí anirà la reflexió. Sobre si el partit s’ha allunyat de la seva ànima més catalanista o si durant aquests anys de tripartit, s’ha allunyat de l’electorat tradicional del PSOE.

Crec que aquest no és el principal problema del PSC. És cert, que aquest debat forma part del problema, però no és el gruix del problema.

Al meu entendre, el principal problema que té el PSC -i també el PSOE- és l’allunyament del partit de les classes mitjanes. A dia d’avui, una part important de les classes mitges del país no veuen al PSC com a una opció que els representi. La societat catalana ha canviat molt en aquests últims anys i les classes mitges i els seus interessos, també.

CiU ha sabut fer aquests anys una aproximació als valors contemporanis de la zona central de la societat. I no només és una qüestió de més catalanisme. Va més enllà, són una sèrie de valors i actituts comuns entre la gran classe social. Si bé és cert, que el tret catalanista forma part dels valors centrals de la societat, no crec que aquest sigui el que hagi allunyat al PSC de bona part d’aquests votants. És un fet que va més enllà. Es tracta de missatges, valors, propostes i actituts. Es tracta de que les classes mitjanes s’hi vegin representades.

Tot i que Pasqual Maragall és la figura més representativa de l’ànima catalanista del PSC, les seves àmplies victòries electorals a Barcelona no veníen del catalanisme sinó que veníen de la sintonia amb les classes mitjanes barceloneses que el veíen com el millor representant dels seus valors i com a veritable transformador i modernitzador de la ciutat.

Canvi de dates de l’Analysis Day

Degut al període de reflexió que s’ha obert en el sí d’alguns partits polítics i davant la possibilitat que no hi fossin presents tots els partits amb representació al Parlament, hem cregut més adient posposar la jornada.
Des de l’organització creiem que la presència de tots els partits és un element imprescindible per a una jornada com aquesta, i per tant, hem pres la decisió d’aplaçar-la fins el proper mes de gener de 2011.

Eleccions? Em reafirmo en el que deia fa set mesos

Crec que l’anàlisi del resultat de les eleccions d’ahir ja el vaig fer fa set mesos.

El post el vaig publicar el 15 de març del 2010 i es titulava: “per què CiU té avantatge i crec que ja avançava el que ha passat.

Us animo a llegir-lo.

Ponents Analysis Day III

Després de les eleccions us presento els ponents de CiU en l’Analysis Day:

David Madí, director de campanya de CiU, dins el bloc d’estratègia
Manu Díez, director creatiu de Vinizius Y&R i Sandra Passola, Vinizius Y&R, en el bloc de publicitat
Jordi Cuminal, responsable de Polítiques a la Xarxa de la campanya de CiU, en el bloc de campanya 2.0
Lluís Corominas, responsable d’Organització de la campanya de CiU, en el bloc Mobilització

El Sant Jordi com a escenari

IMG00729 IMG00736

He anat al Palau Sant Jordi els dos últims dies de campanya i he pogut observar els mítings dels dos grans partits, el PSC i CiU. Dijous i divendres.
Per a mi, com a observador era una fantàstica oportunitat per veure com organitzàven un míting multitudinari dos partits tant diferents, en un mateix escenari i amb només un dia de diferència.

I ha estat un experiment molt útil. No parlaré de sensacions ni de detalls per no incidir en la jornada de reflexió però si que volia compartir tres aspectes tècnics que obviament tenen un objectiu al darrera:

- La distribució. L’escenari estava situat en un lloc diferent en cada cas, així com l’espai de la premsa i les càmeres que cobríen l’esdeveniment. Allà on el PSC hi tenia l’escenari, CiU hi tenia la premsa i a l’inrevés. És a dir que no es va utilitzar pràcticament res de l’escenografia de l’altre: ni l’espai, ni l’espai de premsa, etc. res del que ocupava la pista del Sant Jordi. O almenys a mi m’ho va semblar.

- L’escenari. Va ser molt diferent. L’escenari del PSC molt més treballat amb imatges, pantalles i llums, i el de CiU molt més despullat i sobri. Era important el fons de la imatge -com sabeu, és la imatge televisiva el que prima- dels candidats. Si bé tots dos coincidíen amb un grup de joves com a fons de la imatge, en el cas del PSC, aquests estàven integrats dins l’escenari, en canvi els de CiU, formàven part de la grada. El fons dels candidats del PSC era doncs, gent i pantalla, en canvi el fons dels candidats de CiU era la grada del Sant Jordi.

- Els parlaments. Molt més estructurats en temps en el cas del PSC. Un ordre molt milimetrat i harmònic, fins i tot, en la durada dels parlaments. Els protagonismes estàven més repartits entre els oradors: Hereu, Chacón, Gonzáles, Montilla i Zapatero. En canvi, els discursos i la durada en el cas de CiU era menys estructurada. Uns discursos molt curs dels candidats de demarcació i un protagonisme gairebé esclusiu en el cas de Mas. Era evident que només hi havia un protagonista. Fins i tot Pujol semblava constrenyit en el seu paper.

Dos grans tardes de tardor.

Ponents Analysis Day 2

Avui us anunciem nous ponents que participaran a l’Analysis Day.
En concret els responsables de la campanya “Verd esperança. Solucions d’esquerra” d’ICV. Els responsables dels quatre àmbits que estudiarem en la jornada del dia 2 de desembre són:

Marc Rius, director de campanya i responsable de l’estratègia de la campanya
Laia Ortiz, portaveu d’ICV i responsable de comunicació de la campanya
Eva Marin, coordinadora campanya 2.0
Lluís Moreno, vicepresident d’Organització i responsable de mobilització

Analysis Day II

AD2

A mida que s’acosta la jornada electoral falten menys dies per la jornada d’anàlisi de les eleccions que hem organitzat el proper dijous 2 de desembre a l’auditori de la Facultat de Comunicació Blanquerna, l’Analysis Day.

Per primera vegada podrem fer un anàlisi tècnic intensiu de la campanya electoral de la mà dels seus protagonistes.

Mica en mica, anirem publicant els noms dels ponents que participaran en aquesta jornada. Avui els responsables de la campanya d’Esquerra Republicana de Catalunya que ens explicarant la campanya “Gent Valenta

Xavier Vendrell, Director de campanya, responsable de l’estratègia de la campanya
Ignasi Llorente, Responsable de comunicació i publicitat de la campanya
Pere Aragonés, Responsable de la campanya 2.0
Eduard Lopez, Responsable de mobilització i organització de la campanya

Més informació:
Analysis Day

Debat a 6 i cara a cara

lgmontilla.jpg_lite4

Ahir es va realitzar el debat a sis de les eleccions al Parlament de Catalunya. Va ser un bon debat. Àgil i interessant.
Del debat voldria destacar quatre coses:

- El canvi de clima. En comparació amb el debat del 2006, ahir hi havia un clima diferent al del debat del 2006. Ahir no hi havia un quatre contra un com en l’anterior debat. És més, tant Puigcercós com Camacho van oferir-se a Artur Mas per formar govern, un tó molt diferent al de Piqué -després del notari- i Carod-Rovira. L’aparició de l’incisiu Rivera també ha trencat aquest escenari, ja que ataca a tots a parts iguals.

- La importància de les enquestes. Aquesta actitut d’alguns candidats no s’entendria sense haver llegit les enquestes que s’havien publicat al mateix dia. L’actitut de tots els candidats estàven influïdes per les enquestes. Sobretot Sanchez-Camacho, Rivera, Puigcercós i Mas. Potser seria millor per a ells no deixar-se influïr per aquestes, almenys durant el debat. Sense tenir present les enquestes o almenys que aquestes no modifiquen la teva actuació, hi ha moltes més possibilitats de fer un bon debat. De l’altre manera, respons a les enquestes.

- El cara a cara. La sorpresa final de la nit és que finalment tindrem l’esperat cara a cara. La pregunta que la gent es fa és, a qui beneficiarà més. I la resposta no la sé, ja ho veurem. El que sí que sé és que beneficia molt a tots dos grans partits, ja que serà un incentiu per polaritzar la campanya, per incentivar al vot útil. Així que guanyi qui guanyi, independentment del resultat final, tots dos hi hauran sortit guanyant.

Analysis Day

AD2

Ahir vam presentar l’Analysis Day – Dia de l’Anàlisi. Una jornada innovadora que pretèn ser un pas endavant en la manera d’entendre les campanyes electorals al nostre país. La jornada es portarà a terme a l’Auditori de la Facultat de Comunicació Blanquerna el proper dijous 2 de desembre, i està organitzada per el centre que dirigeixo, el CCAII.

Es tracta de disseccionar tècnicament la campanya electoral just quan les eleccions encara són recents. El veritable interès, però és que aquesta dissecció anirà a càrrec dels seus cervells, de les persones que han dissenyat la campanya electoral de cada partit.

Però per si això no fós poc. Hem volgut que l’estudi de la campanya sigui el més precís possible i per això, hem dividit la jornada en quatre blocs temàtics:

- Estratègia
- Publicitat
- Campanya 2.0
- Mobilització o grasroots

Els responsables de cadascun d’aquests àmbits dels principals partits ens exposaran en una breu exposició el què, el com i el perquè de la seva campanya.
Així, els directors de campanya i/o responsables de l’estratègia ens explicaran quina estratègia han portat a terme, quins objectius teníen i per què han fet el què han fet.
Els creatius publicitaris i/o responsables de publicitat ens exposaran el per què de la seva publicitat, a qui es dirigíen els seus missatges i la intenció dels seus spots.
Els responsables de la campanya 2.0 ens explicaran també què han fet i com s’han mogut a les xarxes socials. I finalment, els responsables de mobilització ens exposaran com han articulat els militants i simpatitzants per tal de fer una campanya directe efectiva.

Totes les ponències tindran una durada de 15 minuts llevat les d’estratègia que la tindran de 25 minuts.

Serà una gran experiència, innovadora que no seria possible sense la participació dels partits parlamentaris – CiU, PSC, ERC, PPC, ICV, C’s- i sense la col·laboració de la Facultat de Comunicació Blanquerna.

Per més informació i inscripcions: //analysisday.wordpress.com 972501 413 o canaleta@telefonica.net

El dia 2 de desembre, els que han fet la campanya l’analitzaran per tots nosaltres!