El flamant nou secretari de l’ANC també s’enmerda amb la gran mentida. Preparem-nos per la DUI !

DUI_VOLV

No alimentem la gran mentida! el procés no es pot fer amb Espanya,
cal la DUI.

No caiguem en alimentar, entre tots, la gran mentida, el procés no es pot fer amb el consentiment d’Espanya, cal la DUI.

-LA GRAN MENTIDA- L’autoengany dels catalans i sobretot dels seus polítics, àdhuc dels principals representants de l’ANC, l’Òmnium i l’AMI, es vesteix amb paraules que signifiquen fets enganyosos … “dret a decidir” …. “Plebiscitàries” …  ”Agència fiscal catalana” … demés “estructures d’estat” … i tot amb el pretès consentiment d’Espanya.

Entretots, per omissió i seguidisme, estem alimentant una gran mentida: “El Dret a Decidir dels Catalans dins d’Espanya” que és pretendre assolir la recuperació de la nostra independència amb el seu consentiment.

Aquesta gran mentida es  desmoronarà l’endemà del 27S i els catalans sentirem una gran decepció, una infinita decepció, que ens l’haurem guanyat a pols per causa de la nostra estultícia. Hem confiat amb qui no havíem de confiar, o ens han fallat, senzillament, el President, l’opositor i com ningú es pot imaginar la mateixa ANC que no ha liderat l’anhel del Poble en ajupir-se massa vegades davant la classe política catalana.

La pitjor proba del que estic expressant és la tria per consens de facto, entre els partits polític, del successor de la Sra. Forcadell davant el Secretariat de l’ANC.

Només un Sant Tomas Becquet pot salvar-nos de la penosa ensulsiada que ens caurà a sobre.

Quan temps més, allargarem l’agonia de l’autonomisme?

Votem només qui trenqui, venci i destrueixi aquest temible engany.

Salvador Molins, Conseller de Catalunya Acció i membre d’UPDIC, soci de l’ANC i soci de l’ÒMNIUM.

Publicat dins de General | Envia un comentari

Invitació i Missatge d’ELNA, DIA DE LA MEMÒRIA del 2015 (Daniela Grau)

A l'altra banda del núvol __ BIC 2216

Yves Barniol Batlle d’Elna i la Municipalitat

ELNA, DIA DE LA MEMÒRIA

Remembrança de la Massacre del 25.05.1285 

Diumenge, 31 de maig de 2014

 

Enguany, els actes del DIA DE LA MEMÒRIA, celebrats amb la col·laboració de Mossèn Oriol, arxipreste d’Elna i de l’ajuntament, tindran lloc al centre històric, a la Vila d’Amunt, tant al matí com a la tarda. Cada any es commemora, a Elna, l’episodi tràgic de la Croada francopapista contra Catalunya al segle XIII: la massacre de la gent d’Elna refugiada a la catedral i el saqueig de la vila, després d’un setge de tres dies (25 de maig del 1285) per les tropes franceses i europees capitanejades per Philipe le Hardi. Felip l’Ardit, empès pel papa, volia destronar el rei Pere el Gran –a Barcelona– per imposar el seu propi fill.

Com sempre, ens honoren, amb llur presència i suport actiu, els membres del prestigiós IPECC, Institut de Projecció de la Cultura Catalana, d’ençà del compromís del seu fundador i president, Enric Garriga Trullols, de sostenir i promoure la catalanitat a la Catalunya del Nord.

En el decurs del matí, el programa inclou un acte religiós, un acte cívil i un àpat de germanor; i, a la tarda, unes visites relacionades amb el tema: la importància del “deure de memòria”, imprescindible per a nosaltres, catalans del Nord, perquè la nostra història és ignorada per la gran majoria dels habitants.

Volem recalcar el caràcter singular d’aquesta diada: la missa –oficiada en català per Mn. Oriol– és l’única missa en la nostra llengua en tot l’any i arreu de la Catalunya del Nord. Enguany comptarem amb la participació de la coral Santa Eulàlia d’Elna, d’uns infants de les classes bilingües –que faran lectures en català– i de la cantant nordcatalana Maria Andrea, que va debutar amb el cantant rossellonès Joan Pau Giné, i, l’any 2014, va participar en el seu disc d’homenatge.

A continuació, l’acte cívil tindrà lloc al recinte de la catedral: al claustre, hi haurà els parlaments i, al jardí de la catedral, l’ofrena de flors de l’IPECC, davant la placa commemorativa. El text d’aquesta placa, instal·lada el 1985 per Jordi Vera amb el vistiplau del batlle Narcís Planas, és un extracte de la cèlebre crònica d’en Bernat Desclot, contemporani dels fets, que ressalta la ignomínia de la matança amb violacions, profanacions de relíqües, esclafaments de nens contra les parets i destrucció de la ciutat.

 

Després del dinar de germanor, el programa inclou també dues exposicions singulars: l’exposició inèdita de trenta obres del pintor il·liberenc Esteve Terrús (Elna 1857- Elna1922), coneixedor de totes les tendències artístiques, apreciat pels grans pintors del seu temps, amic de Matisse i dels Fauves que el van inspirar, d’A. Maillol. Mai no va voler expatriar-se a París; les seves pintures demostren que l’arrelament i l’amor a la pròpia terra són el millor mitjà per accedir a l’universalisme. La Sra. Odeta Traby, artífex de la creació del museu Terrús, a Elna, presenta aquestes obres en nom de les associacions Amics d’Illiberis i Amics del museu Terrús, que organitzen una subscripció per tal que pertanyin al patrimoni d’Elna.

La segona exposició té una rellevància extraordinària amb la presentació del Llibre del Sindicat Remença de 1448, de l’Arxiu municipal de Girona. Aquest llibre conté, en 237 folis, les 553 actes de reunions de pagesos fetes en 912 parròquies dels bisbats catalans – el d’Elna hi és inclòs– amb el vistiplau del rei Alfons el Magnànim. En aquelles reunions, 10.425 pagesos de remença, serfs, van escollir els seus representants, els síndics, per defensar l’abolició de la servitud individual.

Aquestes reunions tenen un caràcter excepcional durant l’Edat Mitjana, perquè es contraposen a l’estructura jerarquitzada de la societat. D’una banda, anticipen el sindicalisme d’època contemporània, segons l’historiador Paul Freedmann, i, d’ altra banda, anticipen l’abolició, a Catalunya, uns decennis més tard, de les servituds dels pagesos (Mals Usos) pel rei Ferran II de Catalunya-Aragó: la Sentència Arbitral de Guadalupe, de 1486, va ser la primera abolició legal i oficial de la servitud a Europa.

Els pagesos catalans posseïen, ja al segle XV, una llibertat personal que, a la resta de la península Ibèrica i d’Europa, en molts casos, no aconseguirien fins al segle XVIII i XIX. Segons l’historiador A. Rovira i Virgili (Història de Catalunya, 1934), «La redempció dels remences és un dels fets més transcendentals de la Història de Catalunya, un dels que més han influït en la seva prosperitat posterior. Catalunya va ser l’únic país de la Península que tingué […] una pagesia rica, lliure i culta». Ferran Soldevila (Història de Catalunya, 1963) ho corroborà: “Catalunya era, així, el primer país d’Europa […] que trencava els lligams d’ignomínia en què es debatia una part de les seves classes rurals».

Per aquestes raons, el Llibre del Sindicat Remença de 1448 va ser integrat, el 2013, en el registre de la Unesco «Memory of the World», que preserva el patrimoni mundial de l’amnèsia col·lectiva.

Amb el Dia de la Memòria, a Elna,  intentem lluitar contra l’amnèsia imposada per l’Estat francès des de l’annexió del nord de Catalunya.

Daniela Grau (Comissió Organitzadora, Elna)
Catalunya del Nord 13.05.2015

———————

La Comissió Organitzadora del Dia de la Memòria

es complauen a convidar-vos als

ACTES DE COMMEMORACIÓ DEL «DIA DE LA MEMÒRIA»

Massacre del 25 de maig de 1285

DIUMENGE 31 DE MAIG DE 2015

11.00 h – Missa en català a la Catedral amb la Coral d’Elna,

participació de mainatges de les classes  bilingües i de

la cantant nord-catalana Maria Andrea

12.00 h – Parlaments (Claustre). Ofrena de flors a càrrec de l’Institut de Projecció Exterior

de la Cultura Catalana  (Placa commemorativa. – Jardins de la Catedral)

13.30 h – Dinar de germanor (inscripcions 06 74 36 99 61)

15.00 h – Exposició inèdita d’Esteve Terrus [Elna 1857 – Elna 1922]. – (Galeria l’IF)

16.00 h – Exposició «El sindicat remença de 1448. Memòria del món» (UNESCO)

Reunions de pagesos catalans per l’abolició de la servitud

(Claustre de la Catedral – Sala L. Basseda)

Publicat dins de General | Envia un comentari

Si pensem el mateix referent al futur de Catalunya per què no seiem entorn d’una taula i programem la DUI?

foto de INDEPENDÈNCIA PER CATALUNYA JA!

Omplim catalunya d’estelades, no permetem que els governs d’Espanya ens trepitgi més. JA N’HI HA PROU. Demostrem al món ia nosaltres mateixos que anem de debò.
VISCA CATALUNYA LLIURE! VISCA LA REPÚBLICA CATALANA !!

———————————–

He rebut això de l’ANC del Berguedà:

Bona tarda,

El dissabte dia 16 de maig a les 11 del matí a la plaça dels Països Catalans de Berga, portarem a terme l’acte comarcal de presentació del Tríptic, que l’Assemblea Comarcal del Berguedà, juntament amb totes les territorials ha editat per la campanya Els Ajuntaments per la Independència.

En aquest acte, hi seran presents totes les candidatures del Berguedà que han signat el compromís que dins la campanya proposava l’Assemblea.

Ens agradaria poder comptar amb tots vosaltres, per tal de donar suport a totes aquestes candidatures.

Us esperem!!!

Assemblea Comarcal del Berguedà

Publicat dins de General | Envia un comentari

No alimentem la gran mentida! el procés no es pot fer amb Espanya, cal la DUI.

En política, les paraules són compromisos, i els compromisos s’han de complir. (A.L.Tena) __ BIC 2344

-LA GRAN MENTIDA- caurà com va caure el Mur de Berlín però hem de mirar que no ens agafi a sota.  I perquè això no passi els catalans que volem la Independència de la nostra nació hem de fer com va fer el Poble Alemany lliure, no pas el poble alemany sotmès als dictats del règim procliu a la metròpoli que subjugava Berlín i l’Alemanya Oriental, poble d’esperit esclau que sense merèixer-ho es va aprofitar després de la llibertat assolida pels homes lliures, com ja he dit, que van anar amb perill de perdre la vida a retirar les pedres d’aquell Mur de la vergonya, vergonya com és la llosa espanyola que esclafa els catalans des de fa tres-cents anys.

L’autoengany dels catalans i sobretot dels seus polítics, àdhuc dels principals representants de l’ANC, l’Òmnium i l’AMI, es vesteix amb paraules que signifiquen fets enganyosos … “dret a decidir” …. “Plebiscitàries” …  ”Agència fiscal catalana” … demés “estructures d’estat” … i tot amb el pretès consentiment d’Espanya.

Entre tots, per omissió i seguidisme, estem alimentant una gran mentida: “El Dret a Decidir dels Catalans dins d’Espanya” que és pretendre assolir la recuperació de la nostra independència amb el seu consentiment.

Aquesta gran mentida es  desmoronarà l’endemà del 27S i els catalans sentirem una gran decepció, una infinita decepció, que ens l’haurem guanyat a pols per causa de la nostra estultícia. Hem confiat amb qui no havíem de confiar, o ens han fallat, senzillament, el President, l’opositor i com ningú es pot imaginar la mateixa ANC que no ha liderat l’anhel del Poble en ajupir-se massa vegades davant la classe política catalana.

La pitjor proba del que estic expressant és la tria per consens de facto, entre els partits polític, del successor de la Sra. Forcadell davant el Secretariat de l’ANC.

Només un Sant Tomas Becquet pot salvar-nos de la penosa ensulsiada que ens caurà a sobre.

Quan temps més, allargarem l’agonia de l’autonomisme?

Votem només qui trenqui, venci i destrueixi aquest temible engany.

 

Salvador Molins, Conseller de Catalunya Acció i membre d’UPDIC, soci de l’ANC i soci de l’ÒMNIUM.

Publicat dins de General | Envia un comentari

“La llengua és el nervi de la Nació. En torn d´ella gira tot, és l´eix que vertebra el país i el fa lliure o colonitzat. (Ignasi Ferrer, CA)

Carner alcalde

I ataquen la llengua, ataquen tot el país, tota la Nació sencera. Com bé diu el company, amic i Conseller, Salvador Molins, la llengua és el nervi de la Nació. En torn d´ella gira tot, és l´eix que vertebra el país i el fa lliure o colonitzat.

Ignasi Ferrer
Membre de Catalunya Acció
facebook.com/cataccio

————————————————

Entrarem en raó: El Català serà la única llengua oficial de l’Estat Català independent.

Publicat el 13 de març de 2015

1170664_10200873535074596_1568872790_n

El castellà no pot ser

El Català serà la única llengua oficial de l’Estat Català independent, CAP ALTRA LLENGUA HA DE SER COOFICIAL.

El castellà i l’espanyol no ho poden ser.

Estem davant de les darreres lluites que haurem d’encarar pas previ a la Declaració d’Independència i al Procés Constituent que endegarà oficialment aquesta declaració.

La llengua: El castellà no pot ser!

La nació: La nació! tota sencera!

L’estat: Estat català independent!

El procés:

1r Declaració d’Independència de Catalunya

2n Referèndum si la comunitat internacional ho exigeix

3r Proclamació de la Independència de Catalunya

És de sentit comú! el sentit que sembla que està perdent ERC, només dos dies després del fracàs de la Coalició, només dos dies o quatre tan se val, ha tardat ERC o el seu cap a ficar la pota a la galleda i ensenyar les seves dents -diria que corcades-.

És de sentit comú! … el castellà no pot ser! per què?

El castellà no pot ser perquè cap país pot tenir dues llengües oficials sense posar en perill la més dèbil.

No és res personal ni res poc democràtic, els catalans de parla materna castellana o fins i tot que parlin en castellà ho han d’entendre i ho poden entendre, i ho entendran.

No podem posar cap llengua en perill, ni el català, ni el castellà, per tant deixem-nos de tonteries i mirem on tenim els peus, mirem on som, mirem quin és el tret fonamental d’aquesta terra nostra, la nostra ànima col·lectiva.

El castellà no pot ser oficial perquè si ho és deixarà el català indefens i en estat d’inanició permanent.

El català és una llengua important com totes però el seu àmbit geogràfic i la seva població no són suficientment grans per assegurar-ne la permanència en el temps. El català com totes les llengües, unes més que altres, necessita protecció política i l’eina per fer-ho universalment és un estat.

En principi, ja en la redacció definitiva de la nostra constitució, constarà de forma fixe i inalienable que l’única llengua oficial de la república catalana serà el català. Ho dic així perquè així ja ho tenia clar la Constitució de l’Havana i el mateix Francesc Macià.

Si Francesc Macià i la gent d’ERC d’aleshores aixequessin el cap … ai las!

El castellà no pot ser! No som necis, no ho hauríem de ser! No som irresponsables, no ho hauríem de ser! No som assassins de llengües i menys auto suïcides! no ho hauríem de ser!

No matarem el català ni el condemnarem a l’austracisme!

El català és el que dóna el sentit últim al nom de Catalunya, a la seva essència i al que ha de ser el seu estat!

Tampoc matarem el castellà, qui pateixi per la seva desaparició té desenes de comunitats nacionals on per naturalesa i justícia és llengua oficial, a la Mediterrània, a l’Atlàntic i al Pacífic i on pot anar a viure-hi i donar-li suport que és el que fa vives les llengües.

El català té les seves terres i països, no són gegantins però són suficients.

No acceptarem el bilingüisme, preludi de la mort de la llengua més dèbil, més fràgil, que no vol pas dir ni menys vàlida, ni menys digne!

El Letó a Letònia, el Castellà a Castella, l’Espanyol a Espanya i el Català a Catalunya!

I cadascú a casa seva -familiar- que parli el que li plagui.

 

Salvador Molins, Conseller de Catalunya Acció i membre de UPDIC -Units per a Declarar la Independència Catalana-

 

 

Publicat dins de General | Envia un comentari

Hi ha catalans que desconeixen l’esperit de Catalunya i aquest els previurà!

1 - negres

Conferència de Santiago Espot al Centre Cívic Fort Pienc de Barcelona,
el 2 de maig de 2007)

Barcelona, capital del futur Estat català

Senyores, senyors,

L’escriptor i periodista de La Vanguardia Lluís Permanyer va publicar l’any 1993 un llibre recopilatori que es diu Cites i testimonis sobre Barcelona i que un subtítol prou explícit: “La ciutat viscuda i jutjada per personatges no catalans al llarg de 2.000 anys”. La veritat és que la seva lectura és interessant per dos motius. El primer, per veure la impressió que produeix Barcelona en personatges tan dispars com l’emperador d’Àustria Maximilià II, que va viure al segle xvi, o el cantant Peter Gabriel; i, en segon lloc, per constatar que de les gairebé cinc-centes cites de les quals consta aquest llibre la majoria no fan referència a una descripció que podríem dir paisatgística de la nostra ciutat, sinó que parlen de la gent, parlen dels barcelonins, en definitiva, parlen de tots nosaltres. Naturalment, dins d’aquestes cinc-centes cites hi ha de tot. Des de l’escriptor francès Pròsper Mérimée, que en una carta datada el 1803 li escrivia a un altre escriptor, Stendhal, i li deia que “Si teniu molt d’interès a parlar amb persones intel·ligents, pregunteu per Barcelona”, fins a un dels pares de la literatura castellana, Francisco de Quevedo, que amb tot el seu verí anticatalà, titlla els habitants de Barcelona com un “aborto monstruoso de la política”. Jo, la veritat, no sé que hagués escrit aquest home si hagués conegut algun dels últims alcaldes de la nostra ciutat.

Però bé, si he començat fent referència a aquest llibre és perquè tinguem sempre ben present que si volem parlar de Barcelona amb una certa propietat ho hem de fet tot intentant saber interpretar els barcelonins. Perquè la política és també, i fonamentalment, l’art de dirigir una societat. I per fer-ho, cal esbrinar quina és la personalitat col·lectiva del poble al qual es vol dirigir. I com que som, i tots vostès ja ho saben perfectament, a les portes d’unes eleccions municipals on haurem d’elegir els homes i les dones que hauran de dur la direcció de la ciutat és un moment oportú per intentar discernir, ni que sigui una mica, l’ànima col·lectiva del nostre cap i casal. Com que això no ho farà cap dels candidats a l’Alcaldia de Barcelona, com a mínim ho farà Catalunya Acció, encara que nosaltres no ens presentem a aquestes eleccions. I no ho faran cap dels candidats perquè la seva mediocritat i la seva irresponsabilitat els impedirà anar més enllà de quatre eslògans insípids que un publicista qualsevol els dicta des d’un despatx que probablement ni tan sols és a la ciutat de Barcelona.

Però, anem per parts, i preguntem-nos abans de res si existeix una manera de ser peculiar dels barcelonins, respecte, naturalment, als altres catalans. En el seu llibre Barcelona, una discussió entranyable Josep Pla afirma:

“Tot en el que els catalans és generalment brusquedat, aspror, timidesa, contundència o eixelebrament en el barceloní és dolçor, suavitat, ironia, matisació i prudència.”

Home, vistes així les coses, des del prisma “planià” pot semblar que la gent de comarques tots siguin uns trabucaires i nosaltres, els barcelonins, una mena de cort versallesca. I francament, per poc coneixement que un tingui del país veurà que l’autor exagera i distorsiona els colors del retrat fins al màxim. Tot i que sí que és veritat que existeix en el nostre país una manera de fer, diguem-ne, capitalina, i no ens hem d’escandalitzar perquè no en som una excepció, passa a França amb París o a l’Argentina amb Buenos Aires. Però, d’on ve aquest capteniment? Per què aquestes diferències substancials entre els uns i els altres? De la mateixa manera que dic que en Pla en fa un gra massa a l’hora de diferenciar barcelonins i catalans, hem de reconèixer que afina, aquí potser més, la punteria quan es tracta de definir el tipus capitalí d’aquí d’una manera genèrica. Així doncs, afirma respecte d’això:

“Les grans ciutats segreguen una vivor especial i un sentit de personalitat. Es pensen que només ells tenen sensacions, que monopolitzen la sensibilitat i el pensament, de vegades sembla que només s’entenen entre ells.”

Aquesta podria ser, si fa no fa, la sensació que hom pot tenir quan tracta amb un novaiorquès o un parisenc, posem per cas. Amb tot, la seva condició capitalina la presenten sempre com un plus afegit al seu legítim sentiment nacional. En canvi, nosaltres, els barcelonins, massa vegades ens quedem només amb el primer i gràcies. Llavors és quan la imatge del barceloní queda com estrafeta, atès que ha de conjugar la gran projecció internacional de la seva ciutat amb un referent nacional que, en definitiva, el que ha fet sempre és maldar per destruir-la. I és aquí on comença el drama del barceloní i l’origen dels nostres mals.

La història ens ha demostrat, i l’inconscient col·lectiu de la ciutat comtal encara ho té ben present, que per destruir Catalunya prèviament s’ha d’esclafar Barcelona. Els nostres enemics, sobre aquesta qüestió, sempre han pensat que mort el gos morta la ràbia. Segurament per això, aquell que fou president de la Segona República espanyola, Manuel Azaña, que s’autoanomenava liberal i d’esquerres, i curiosament un personatge avui molt reivindicat intel·lectualment tant per les dretes com per les esquerres espanyoles, Azaña deia, i això molts de vostès segurament ho sabran, recordava que una llei de la història d’Espanya és la necessitat de bombardejar Barcelona cada cinquanta anys. Així, afirmava textualment a les seves memòries:

“El sistema de Felipe V era injusto y duro pero sólido y cómodo, ha valido para dos siglos.”

Malgrat que ens costi o ens pesi reconèixer-ho, el sistema de Felip V encara continua, però ara substituint les bombes llençades des del castell de Montjuïc pel boicot d’Aena a l’aeroport del Prat, pel manteniment de la xarxa de rodalies com a trens del Far West o, l’última, pels vídeoreportatges de Telemadrid que presenten Barcelona com si fos la capital del III Reich, on cremem castellanoparlants en lloc de jueus. La veritat és que ens estan bombardejant des de fa gairebé tres-cents anys amb l’afany de reduir al màxim aquesta capital. Fins i tot hi ha hagut moments en què no és que se’ns hagi volgut reduir fins al mínim, és que se’ns ha volgut reduir al no-res. Com quan aquell energumen general franquista Queipo de Llano va proclamar una vegada conquerida Barcelona que “convertiremos Madrid en un vergel, Bilbao en una gran fábrica y Barcelona en un inmenso solar”. Així, durant tot aquest temps, des del 1714, la història de la nostra ciutat ha estat un constant mirar d’escapolir-se de ser convertida en una simple “capital de província” o en un simple “solar”, com volia aquell fastigós feixista.

La veritat és que després de tot això sembla un miracle que encara avui la projecció i el prestigi de Barcelona sigui el que és. Ara bé, com que jo particularment sóc dels que creu que els miracles es van acabar fa dos mil anys a Galilea, he de dir que si encara podem parlar del cap i casal de Catalunya, como ho fem avui, és també, i jo diria que fonamentalment, gràcies a l’acció d’aquells catalans que van tenir clar que calia dotar la nostra capital de la màxima singularitat i esplendor per tal de no quedar disminuïda a una simple capital d’una regió espanyola. En un poble colonitzat com el nostre, si no hagués existit aquesta mena de catalans, segurament hauríem sucumbit i pres com a model de capital la ciutat de Madrid, exactament com els ha passat, per exemple, als occitans i als bretons amb la ciutat de París o als gal·lesos i als escocesos amb la ciutat de Londres. Perquè aquesta també és una manera de decapitar una nació, i si no ho han aconseguit amb nosaltres és perquè en som més conscients que ningú, ja que nosaltres sempre hem tingut molt clar quin és el nostre cap i casal.

Òbviament, dels artífexs d’haver evitat que Barcelona quedés relegada a l’ostracisme en podríem fer una llista molt llarga. Des d’alcaldes com Rius i Taulet o el doctor Bertomeu Robert fins a gegants de l’urbanisme com Ildefons Cerdà. Però em sembla que no exagero i penso no equivocar-me si dic que hi ha un home que està un esglaó per sobre d’ells. Em refereixo al genial reusenc Antoni Gaudí.

Potser alguns pensin que el nostre arquitecte ens el van descobrir els japonesos cap allà a mitjan anys setanta amb les seves càmeres fotogràfiques, quan començava allò que en diem el turisme de masses. En realitat, però, poc després de la seva mort ja hi havia qui entenia què hauria de significar l’obra gaudiniana per a la nostra ciutat. Així, l’any 1929, l’escriptor anglès Evelyn Waugh, famós en el món anglosaxó dels anys 20 i 30 per les seves populars cròniques de viatges, havia de reconèixer que “l’esplendor i l’encant de Barcelona, el que cap altra ciutat del món no pot oferir, és l’arquitectura de Gaudí”.

Ara bé, una altra cosa és que deu anys després d’aquestes paraules, concretament l’any 1939, entraven per l’avinguda Diagonal les tropes feixistes de Franco, les quals, segons testimonis de l’època, volien desmuntar la Sagrada Família, “piedra a piedra”. Afortunadament no van poder, però no van poder no per falta de ganes, sinó perquè el que no podien era desmantellar el més sublim i espaterrant temple del catolicisme sense haver d’enfrontar-se al Vaticà. Així i tot, durant quaranta anys, l’obra d’Antoni Gaudí va quedar relegada a una mostra més o menys peculiar de l’arquitectura “regional catalana”. En canvi, ara veiem com allò que no va aconseguir Franco ho podria aconseguir, ni més ni menys, que l’Ajuntament de Barcelona, permetent que passi el TGV a setanta centímetres dels fonaments de la Sagrada Família. Perquè el que no suportava el dictador d’Antoni Gaudí (com sembla que tampoc no ho suporten les nostres autoritats municipals actuals) no era pas la seva fe en l’Església catòlica, el que no tolerava era la seva insubornable fe en Catalunya. Una fe que va quedar demostrada en molts dels seus elements arquitectònics, des de l’atrevit escut de Catalunya a la porta del Palau Güell fins a les quatre barres marcades en els peixos que hi ha dibuixats en el mosaic de la façana principal del Palau de Bellesguard de Sarrià en homenatge i en record a les glòries catalanes a la Mediterrània.

Aquesta confiança que tenia en el nostre poble el feia viure tant al marge d’Espanya que a Catalunya no parlava mai altra llengua que no fos el català. En són prou conegudes les seves anècdotes al respecte. Des de la seva detenció per part de la policia espanyola per aquest fet quan ja tenia setanta-dos anys (i després que diguin que això de l’independentisme és com l’acne juvenil, que passa amb l’edat), fins a mantenir-se sempre fidel a la seva llengua, encara que al davant tingués el mateix Alfons XIII, tal com explica el famós crític d’art i escriptor de la revista Time, Robert Hugues, en el seu llibre Barcelona.

Sens dubte, el genial arquitecte del Baix Camp va aconseguir el seu propòsit de singularitzar al màxim davant de tot el món la capital de la seva nació. Però no hem d’oblidar que va comptar també amb l’ajut inestimable d’un il·lustre barceloní com era Eusebi Güell. Però quina mena de barceloní era el comte de Güell? Era d’aquells que, com en Maragall i els últims alcaldes socialistes que hem tingut, la seva màxima aspiració és fer de Barcelona la segona ciutat espanyola? Era d’aquests l’Eusebi Güell? No, en Güell sabia quin havia de ser el seu paper com a fill de la capital de Catalunya. No tenia cap dubte sobre què i com calia que es projectessin les obres que ell apadrinava. No només no amagava el seu patriotisme, sinó que el va deixar imprès per a la posteritat i per a la glòria de Barcelona i de Catalunya a través de les sublims concepcions arquitectòniques d’Antoni Gaudí. Així ho certifica en les seves memòries el pare Miquel d’Esplugues, que era el capellà personal de la família del mecenes de l’arquitecte. Sobre el Park Güell escriu el següent:

“Aquest parc respon a una massa d’ideals que eren cars en el cor de Güell, en el parc hi ha memorables explosions dels alts ideals catalans, Güell va ordenar l’ús de parc per a l’engrandiment de l’esperit català.”

Si les polítiques que s’han dut a terme en els últims anys a la ciutat de Barcelona haguessin seguit mínimament els criteris d’un Güell, segurament avui no ens trobaríem amb la creixent sensació d’una capital que va perdent la seva veritable personalitat per esdevenir cada dia més una estrambòtica amalgama d’un suposat multiculturalisme que situa la nostra cultura al mateix nivell de les sevillanes o de la dansa del tam-tam. I com vostès entendran, posats a triar, nosaltres ens quedem abans amb els assenyats judicis i les ambicions d’aquests dos prohoms artífexs de la dimensió universal que avui té Barcelona que no pas amb les estrambòtiques idees de bomber d’un Joan Clos o d’una Imma Mayol. Més que res perquè quedi clar que encara hi ha molts barcelonins que no ens hem begut l’enteniment, com pot pensar, i amb raó després de veure barrabassades com les del Fòrum, molta gent de comarques que avui ens acompanya en aquesta sala.

A diferència de les nostres autoritats municipals, nosaltres sabem que a través de la gran caixa de ressonància que constitueix la nostra capital hem de reflectir les característiques i els trets més distintius de la nació. Barcelona és on es concentra majoritàriament tota l’abundància de les grans possibilitats que pot generar el nostre poble, i que més endavant ha d’esdevenir la saba que regui i enforteixi el nostre tremp i la nostra personalitat nacional. Ignorar aquest fet i no sentir el pes d’una certa responsabilitat que comporta davant del país ser ciutadà barceloní és tant com no sentir-se representant de res. Sé que aquestes paraules poden sorprendre a alguns de vostès, atès que no són precisament paraules adreçades a tenir content tothom ni són paraules que tinguin res a veure amb les contínues crides al “divertimento” que se’ns fa des del nostre consistori i que no amaga res més que l’afany de voler reduir-ho tot a l’infantilisme polític permanent. Una ciutat no és només un seguit de carrers, de places o d’infraestructures, com se’ns repetirà fins a la sacietat a partir del proper divendres quan comenci la campanya electoral. Perquè ho sigui, perquè sigui realment una capital, ha de tenir un esperit, una il·lusió, i ha de mantenir una crítica permanent amb ella mateixa. Això és el que avui intentem fer aquí. Aquesta és l’única manera que pugui progressar de forma sistemàtica. Sense totes aquestes condicions resulta difícil que els barcelonins mateixos sàpiguen valorar amb precisió la importància que té la capital de Catalunya, i d’aquesta manera també resultarà difícil transmetre a la gent de comarques l’entusiasme i l’orgull pel nostre cap i casal.

Sobre aquesta pobra imatge que sovint donem els barcelonins a la resta de catalans, el periodista i publicista de Reus Jordi Folch escrivia encertadament el següent l’any 1987 en el llibre Serà el 1992 l’any de la independència de Catalunya?:

“Si els paràmetres de conducta de la gent de Barcelona són aquests, com hem d’actuar doncs els de comarques en relació amb les nostres respectives capitals, les quals no tenen la magnificència de la capital de Catalunya? Hem d’afluixar la nostra marxa si no volem posar en evidència la manca de representativitat i lideratge dels barcelonins. Llavors, nosaltres hem d’actuar com si fóssim uns autèntics pobletans i no ens plau, almenys als reusencs que mai no hem dimitit del Reus, París i Londres.”

Convindran amb mi que en aquests darrers vint anys la situació no és que hagi experimentat gaires canvis. Aquest mateix periodista reusenc afirmava amb raó que creia que la influència de la gent de comarques sobre Barcelona havia de començar tot enfortint la missió dels barcelonins, i reconeixia, com nosaltres també ho hem fet abans, que si Catalunya encara existeix malgrat els constants intents de genocidi que hem patit és també perquè no han aconseguit imposar-nos la “capital del Imperio” com a focus d’atracció, tot i la quantitat de milions i milions d’euros que s’han invertit per fer de Madrid una ciutat espaterrant. Milions d’euros, tot sigui dit de passada, que surten de les nostres butxaques, per tal de construir terminals faraòniques a l’aeroport de Barajas o per fer xarxes de metro de tres-cents disset quilòmetres, mentre aquí són una tercera part. Sense parlar del sistema de rodalies de Renfe, on l’increment de la demanda a l’àrea de Barcelona ha estat del 80% des de l’any 1992, però el servei només s’ha incrementat entre un 2 i un 5%. Això, com tots vostès ja saben, ha convertit la xarxa ferroviària de la nostra capital en el viacrucis particular diari de milers i milers de catalans i barcelonins.

Definitivament, els indicadors econòmics, socials, culturals o històrics de les relacions entre Catalunya i Espanya, o si ho preferim entre Barcelona i Madrid, ens aconsellen d’aturar l’eixelebrada política d’encaix a Espanya que ens està portant a la ruïna anímica i material. A allò que coneixem com el catalanisme polític, que va néixer ara fa poc més de cent anys, li ha arribat el moment de fer balanç. Perquè em sembla que cent anys és temps suficient per fer balanç, i no ens podran acusar als independentistes de tenir pressa. I haurà de reconèixer el catalanisme polític que l’ideal que ha perseguit sempre, és a dir, la convivència harmònica, pacífica i més o menys civilitzada amb Espanya, ha fracassat.

Ara, però, afortunadament, són moltes les veus que ens diuen que ens trobem en una cruïlla, que només hi ha dos camins per encarar el nostre futur com a poble: la dissolució dins d’Espanya i França o la independència. Si aquest dilema el traslladem a la nostra capital, seria trist triar veure-la convertida per sempre més en una vulgar capital de comunitat autònoma espanyola, més que res perquè d’ella, de Barcelona, en depèn el futur de tot un poble. Potser això que dic a Barcelona no ho veiem amb la claredat necessària, però afortunadament hi ha catalans conscients del que significa el nostre cap i casal. Així, recordo com si fos ara la frase que li vaig escoltar ara fa uns dotze anys al president d’Acció Cultural del País Valencià, Eliseu Climent, en el despatx de la seva llibreria a la ciutat de València, quan va dir:

“Tot depèn d’allà dalt. Si cau Barcelona, s’enfonsa tot.”

En definitiva, i ja per anar acabant aquesta conferència, els barcelonins, ens agradi o no, hem de prendre consciència de quin ha de ser el nostre paper. Podem optar, naturalment, per deixar-ho estar i fer valer només la nostra condició capitalina per mirar amb condescendència la gent de Vic, de Mollerussa o de Vinaròs. O bé podem dir “som-hi!” i recuperar el lideratge que autènticament ens pertoca, perquè d’aquí a uns anys puguem redefinir Barcelona com la capital de l’Estat català. I… tranquils!, perquè avui afortunadament per assolir el nostre objectiu ja no ens cal refugiar-nos de les bombes llançades des de Montjuïc o des dels avions italians o alemanys com a l’any 1938. Però sí que, almenys, haurem de ser fidels a un dels millors elogis que s’han fet sobre nosaltres, com ho foren unes famoses paraules de Winston Churchill. No podem mai oblidar que l’any 1940, a la Cambra dels Comuns i davant la imminència de la batalla d’Anglaterra, que va deixar Londres en estat agònic a causa de les bombes de Hitler, no va trobar millor model a seguir que el de la nostra capital per mantenir la moral dels seus compatriotes. L’impacte polític que van provocar els seus mots va ser tan gran que ha induït a eliminar-los del Diari Oficial de Sessions, l’anomenat Hansard. La frase, que probablement molts de vostès ja coneixen però que val la pena repetir, és aquesta:

“No subvaloro gens els enormes perills que pesen sobre nosaltres, però crec fermament que els nostres compatriotes demostraran que són capaços de resistir-los tal com feren els valents ciutadans de Barcelona.”

Seria inexplicable que Churchill hagués derrotat el més gran perill que mai ha tingut la societat occidental, el nazisme, a través de l’exemple de Barcelona i nosaltres fóssim incapaços de guanyar la batalla per fer d’aquesta ciutat el que el sentit comú indica que ha de ser: la capital del futur Estat català. Perquè desenganyem-nos, només així és com el nostre cap i casal podrà projectar al món sencer les seves grans possibilitats i els valors de democràcia i de modernitat que històricament l’han caracteritzada.

Moltes gràcies.

Santiago Espot,
President Executiu de Catalunya Acció

——————————

(Discurs publicat al Llibre Discursos a la Nació “De Catalunya Acció a Força Catalunya”)

 

Hi ha catalans que desconeixen l’esperit de Catalunya i aquest els previurà!
(Salvador Molins, Conseller  de Catalunya i membre de l’UPDIC)

Publicat dins de General | Envia un comentari

“La meua llengua és la meua Pàtria i la vull lliure” (Vicent Luna, Alcoi)

vicentluna | Llengua | dimecres, 29 de gener de 2014 | 14:38h

En un món global i globalitzat com l’actual conèixer diverses llengües és necessari i fonamental. Quantes més en dominem millor, nos sols per qüestions professionals sinó perquè ens ajuda a entendre millor el món complex que ens envolta, doncs cadascuna d’elles ens permetrà interpretar-lo d’una manera pròpia, única i diferent. Ara bé, hom pot dominar moltes llengües però en el fons sempre n’hi ha una que sobresurt, que actua de pal de paller i a la que han anat afegint-se les altres. És la llengua en la qual començàrem a dir les primeres paraules, la que ens transmeteren els nostres pares i familiars. La que començà a donar-nos una identitat i ens obrí les portes al coneixement. Així doncs, l’estructura, la bastida on es sustenta part de la nostra identitat està estretament relacionada amb aquesta primera llengua. I aquesta ens uneix i identifica amb una col•lectivitat. Tant és així, que per a milions de persones la seua llengua és la seua Pàtria. Només com a exemple paga la pena recordar alguna de les frases que al respecte s’han dit. Així, l’advocat, periodista i polític Prat de la Riba a principis del segle XX deia que “La meua llengua és la meua Pàtria”, també l’escriptor i periodista empordanès Josep Pla afirmava “El meu país és aquell on, quan dic “Bon dia”, em responen “Sí”, sembla que fa bon di”’, o l’escriptor argentí Juan Gelman, darrerament traspassat, que afirmava que “Mi Pátria és mi lengua”.

Així doncs, fa molta gràcia aquelles persones que diuen que les llengües només són que instruments de comunicació, però en tocar-los la seua salten com a feres. Les llengües, ens ho diuen els lingüistes i els sociòlegs, són molt més que això. Són sentiments, emocions, records, plaers, desig, orgull, resistència, opressió…, són l’anima d’una persona i, com hem llegit, determina la identitat nacional de les persones, fins i tot la seua Pàtria. Per això, i al llarg de la història de la humanitat, han hagut pobles que han aprofitat la llengua, i continuen aprofitant-la, com a instrument per perseguir, dominar, anorrear, fer desaparèixer o canviar la identitat d’altres pobles. Així ho ha fet, per posar algun exemple, França amb l’occità, cors, bretó i gal•ló, Itàlia amb el napolità, sicilià i vénet, o Espanya amb el gallec, èuscar i català. Pel que respecta a la nostra llengua, està força documentat que l’estat espanyol ha perseguit el català des del segle XVIII, si més no. L’historiador, polític i escriptor gironí Francesc Ferrer i Gironés ens escrigué un magnífic llibre, “La persecució política de la llengua catalana (1985)” on ens aporta centenar de proves (documents, lleis, decrets, ordres..) que així ho demostren.

Amb l’arribada de la “democràcia”, i l’aprovació de la Constitució de 1978, moltes persones van pensar que aquesta persecució, que aquest menyspreu i obsessió envers el català desapareixeria, i van confiar en l’article tercer de l’esmentada Carta Magna que diu “La riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà objecte d’especial respecte i protecció”. Però, 36 anys després d’aquella aprovació, hom s’hi pregunta on ha quedat aquest “especial respecte i protecció”. Fa l’efecte que els notables que redactaren aquest article tercer entenien que, el que ells anomenaven ”lenguas regionales”, havien de protegir-se, però com si foren unes peces de museu rares que cal tenir a dintre d’una urna. Per això, en aquestes quasi quatre dècades els governs de l’estat, de dretes i d’esquerra, no han tingut cap interès per potenciar-les ni donar-les a conèixer a Espanya i a la resta del món. Des de l’estat, i en especial els Governs del PP, s’han posat tota mena d’entrebancs als models d’immersió que s’han portat a terme a Catalunya, País Valencià i Illes Balears. Ho estem veient en l’actualitat amb la Llei Wert, els decrets de plurilingüisme, la persecució dels professors a les Illes o les llistes negres de professors en les Ikastoles basques. I és que encara que no els hi agrade, tot i que ells així ho senten, la llengua, com hem dit, és un dels trets bàsics de la identitat de les persones. Tot i els entrebancs esmentats, a Catalunya la immensa majoria de la població considera que la seua llengua és la seua pàtria. Però, a més, i per motius d’espoli fiscal i d’altres, volen anar encara més lluny que els seus paisans Josep Pla i Prat de la Riba. I per això, milions de catalans i catalanes, nascuts o no en territori català, han fet seua la frase de l’escriptor Jaume Cabré que diu: “La llengua és la meua Pàtria i la vull lliure”. La Via Catalana, que es posà a caminar arran de la gran manifestació de l’11 de setembre del 20012, és el resultat final d’un poble que ha dit prou a aquesta secular persecució. Al llarg d’aquets 36 anys de “democràcia” generacions i generacions de catalans i catalanes han estat educats, amb una certa normalitat, en la seua llengua i han tingut accés a la seua història, i a conèixer els entrebancs, les persecucions, les lleis i els governs que al llarg de tres segles han tingut com a objectiu anorrear un poble.

Llengua i història, heus ací dos dels trets bàsics que configuren la identitat de les persones, i evidentment això l’estat espanyol ho sap. Per això hi dedica tants recursos i esforços en posar tots els entrebancs possibles perquè el català no esdevinga una llengua normal i normalitzada. Per això l’obsessió del ministre Wert en “españolizar a los alumnos catalanes”. Per això ataquen la política lingüística catalana, balear i valenciana basada en el model d’immersió. Un model aplaudit i lloat per la Unió Europea, doncs garanteix la igualtat i cohesió social. Per això, els president Bauzà i Fabra, a les ordres de Mariano Rajoy i las FAES, persegueixen el professorat i els centres que es neguen a aplicar models suposadament plurilingües, però que tenen com a objectiu arraconar el català. Al meu parer, Espanya és conscient que Catalunya se’l hi escapa i per a ells el principal motiu és la “maleïda llengua”. I fa l’efecte que no estan disposats a que els passe el mateix a la resta dels Països Catalans, per això han prohibit el senyal de TV3 i Catalunya Ràdio al País Valencià i han tancat RTVV. Cap mitjà que ens puga relacionar ,comunicar, agermanar, intercanviar… amb la, segons ells, separatista Catalunya. Aquesta ofensiva espanyolista no té altra més explicació que impedir l’avanç del català, doncs saben molt bé que la llengua modela la identitat de les persones, i les identitats, com quasi tot en aquesta vida, és fan i es refan.

Alcoi, 25 de gener del 2014

—————————–

Wert és Espanya!      Marxem d’Espanya!   (Salvador Molins, BIC, CA, UPDIC)

Publicat dins de General | Envia un comentari

“entendre els mecanismes que mouen l’ànima col·lectiva d’un poble” (S. Espot)

"Algú que reculli i materialitzi en favor de Catalunya totes les accions de l'independentisme." __ BIC 1840

«Si volem incrementar nous adeptes per a la nostra causa, primer guanyem-nos la seva admiració»

I el patriotisme?

Santiago Espot | Actualitzat el 05/05/2015 a les 21:52h

 

Ens diuen des de moltes de les tribunes polítiques i mediàtiques del país que el 9-N va servir per comptar-nos i que ens falten uns quants centenars de milers de vots favorables a la independència de Catalunya. Ara l’objectiu és aconseguir-los. Com?

La consigna majoritària és que cal dotar al procés d’una dimensió social, que traduït al llenguatge popular ve a significar que amb la independència farem un país on hi haurà una millora en tot allò que fa referència a l’estat del benestar. Els números avalen aquest plantejament, perquè amb el que paguem i no torna podrem tenir més i millors escoles, hospitals o infraestructures. Hom creu que amb això en tindrem prou per convèncer els anomenats indecisos.

També hi ha qui diu que tenir la nacionalitat catalana serà de franc per tothom pel simple fet de trobar-se aquí quan sigui proclamada la independència. Ignoro si algú ho ha pensat, però amb consignes així Catalunya pot convertir-se en un immens camp de sense papers de tota Europa poc abans de la seva independència. Segur que hi hauria estats del continent encantats en afavorir el seu desplaçament cap a les nostres terres. Llavors, quan tots siguin ciutadans de ple dret, podrem mantenir-los i mantenir-nos? Serem tan rics com per permetre’ns-ho? Voler convèncer els indecisos o guanyar nous adeptes a la causa no vol dir veure’ns l’enteniment i fer discursos propis de populismes tronats.

Sorprèn que els únics arguments que es proposen siguin exclusivament de caràcter material, com si la gent, sigui d’on sigui, no pugui arribar a tenir un sentiment de catalanitat. Tant poc ens valorem? Es veu que ser català no és cap cosa significativa. Tot queda reduït a un simple conte d’explotació. Precisament l’escriptor francès Michel Houellebecq declarava fa pocs dies que “la nostra societat ha glorificat el pensament econòmic, que menysprea  la naturalesa humana, doncs considera que som éssers que prenem decisions racionals de la forma més avantatjosa. Som tot, menys això”.

Després de llegir aquestes paraules no vaig poder evitar pensar en molts compatriotes que es pregunten com és possible que tants catalans procedents de la immigració espanyola, després de saber que una Catalunya independent seria més rica, no es passin en bloc a la causa d’un estat català. No n’hi ha prou amb la promesa d’esdevenir més ric per mobilitzar la gent a favor d’un ideal. Fem-nos una pregunta: si nosaltres no voldríem deixar de ser independentistes (suposo, és clar…) a canvi de més diners, perquè uns altres han de voler renunciar a ser espanyols per la mateixa raó?

Si volem incrementar nous adeptes per a la nostra causa, primer guanyem-nos la seva admiració. Que ens vegin disposats a sacrificar-nos per assolir el nostre objectiu. Deixem de parlar a mitges per acontentar a tothom i recordem que qui molt abraça poc estreny. Els equilibris dialèctics només els utilitzen els qui no estan disposats a arribar fins al final. No tinguem por de denunciar i encarar-nos amb els enemics perquè ja els tenim encara que ho neguem. Tenen noms i cognoms i no és només un genèric “Estat espanyol”. Menys alegria, menys pedagogia i més patriotisme. Són els patriotes conseqüents qui encomanen un estat d’esperit que fa que siguin molts els que s’apuntin a la seva causa. La valentia, l’audàcia i dir les coses pel seu nom genera més seguidors que qualsevol llibre d’economia. No entendre això és no entendre els mecanismes que mouen l’ànima col·lectiva d’un poble.

Publicat dins de General | Envia un comentari

“acarar aquest conflicte, denunciar que hi ha una situació de submissió i opressió” Maria Torrents.

xiula2

1 – Recollit del Bloc de Maria Torrents:

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/38708/#comments

 

ENCARAR EL CONFLICTE

mtorrents | dilluns, 5 de febrer de 2007 | 18:37h

ENCARAR EL CONFLICTE

 

Ja he comentat en altres blogs,  i torno a insistir-hi perquè  és

cabdal que és recordi, que la lluita per la llibertat és una qüestió

ontològica.

 

El Ser, la Realitat, de la qual  homes i pobles en som expressions,

camina inexorablement cap  a  la manifestació de cotes més elevades de

llibertat i de consciència.

 

La Realitat exigeix l’expressió en plenitud de cada una de les seves

manifestacions. Quan hi ha energies, com en el cas del nostre poble,

encarnades en persones  i institucions, que  n’obstaculitzen

l’expressió en tota la seva bellesa, es genera un conflicte que s’ha

d’acarar indefugiblement  si volem avançar en el camí  de l’evolució,

que és el camí de la llibertat.

 

La situació de marasme en què estem immersos  ha estat ocasionada  per

la incapacitat  per part dels nostres representants polítics  d’acarar

aquest conflicte, de denunciar clarament que hi ha una situació de

submissió i opressió,  i d’assumir l’exigència i el dolor que això

comporta.

 

Per motius històrics dolorosos, el conflicte ens espanta. I hem optat

per la resposta infantil, ignorar-lo. I no ens hem adonat que defugint

i negant  el conflicte  només l’enmascarem i l’augmentem. La confusió

generada ha estat tan enorme que fins hi ha qui ens vol fer creure que

no existeix. No acarar el conflicte augmenta l’opressió, perquè ens fa

més febles. Cada vegada que una persona  o un poble es neguen  a

acarar el conflicte que se’ls presenta, i no el solucionen, s’estan

debilitant, perden el poder i una oportunitat meravellosa de

creixement.

 

Quin és l’instrument  imprescindible per encarar els conflictes?  LA

RESPONSABILITAT.

 

Cal assumir la responsabilitat  de cercar en primer lloc la Veritat: la

clarividència d’entendre que qualsevol opressió  és  injusta i

contrària a la Voluntat última de la Realitat.

 

I cal assumir la responsabilitat d’actuar-hi en conseqüència,  a

nivell individual i col.lectiu.

 

En  un cas de conflicte com el que vivim  no hi ha neutralitat

possible. O ets part de la solució, o esdevens part del problema.

 

Si continuem  ancorats  en les actituds acomodatícies i covardes que

ens han caracteritzat  en els darrers anys, som part del problema, i

en som tant responsables com l’estat espanyol o la partitocràcia

catalana.

 

Si decidim reconèixer el conflicte, acarar-lo i respondre-hi amb la

contundència i la coherència que cal, assumirem la nostra

resposabilitat i podrem transformar-lo en una  palanca cap a la

llibertat. L’exercici de la responsabilitat ens transformarà de

víctimes  en creadors de la nostra realitat.

 

Si no acarem el conflicte, estem permetent que l’opressió augmenti. El

desenllaç en serà la desaparició com a poble.Tot manllevant un

concepte d’en Raimon Pannikkar, haurem generat amb la nostra covardia

i la nostra irresposabilitat  un avortament còsmic, un forat  en la

trama universal cap a la plena expressió de l’Esser/Realitat  en totes

les seves facetes (de la qual el poble català n’és una).

 

L’alliberament genuí comença  a nivell individual, amb l’exercici

coherent de la responsabilitat aplicada a transformar el conflicte a

través d’actes concrets que vagin trencant els lligams de subjecció

que hem permès:

emprar sempre la llengua catalana, consumir productes culturals

catalans i/o en català, verbalitzar obertament  la paraula llibertat i

independència, comprometre’s  amb  accions concretes….

 

La responsabilitat  i el compromís  personal  és necessari  però no

suficient. Per a una resolució  total del conflicte es fa

imprescindible la plasmació col.lectiva d’aquesta voluntat d’acarar el

conflicte  i transformar-lo  utilitzant  actituds valentes, coratjoses

i intel.ligents.

Es fa imprescindible entendre que aquest conflicte  és el repte que

se’ns ofereix i que hem de saber superar  per créixer com a poble cap

a un nivell més elevat de llibertat.

 

L’organització col.lectiva  que assumeix aquesta responsabilitat

històrica ja existeix. Es CATALUNYA ACCIO.

 

Ara és l’hora de passar del compromís individual al col.lectiu per fer

units el pas definitiu cap a la LLIBERTAT.

 

Maria Torrents

Consellera Nacional de Catalunya Acció

Publicat dins de General | Envia un comentari

La llengua és la Primera Raó d’Estat de la Catalunya Independent, però uns la volen matar i els altres la volen suïcidar.

MACIA

Esmena a la totalitat a la cooficialitat del Castellà i a la inscripció de semblant barbaritat a la nova Constitució catalana.

Esmena a la totalitat a la pretensió de donar al castellà l’estatus de llengua cooficial en el futur i proper estat català independent i per a més INRI a la bogeria i imprudència d’escriure-ho a la Constitució de l’Estat Català Independent.

Decretar el Castellà cooficial és la repetició del pitjor error de la història dels catalans.

Que puc dir davant la follia i la ruqueria negativa i malaltissa d’un Poble en repetir de bell nou el pitjor error de la seva història?

El Jutge Vidal que tots coneixem i admirem per la seva generositat, lucidesa i valentia, en això la «caga» terriblement. Així Vidal esdevé, potser sense ser-ne del tot conscient -no serà pas un sicari de l’espanyolisme més ultra, el socialista … potser?-, així Vidal esdevé el nou Sant Vicenç Ferrer del segle XXIè.

El nostre gran pecat secular, dels catalans em refereixo, relacionar-nos conscient o inconscientment amb Castella o amb el castellà! des del primer moment en que es va imposar la lìnia de l’aposta de Sant Vicenç Ferrer van començar de fet i en potència tots els mals que havia de patir la nostra nació fins a la quasi total autodestrucció, autodestrucció perquè darrera de tots els mals que ens ha infringit Castella, l’actual Espannya, hi ha la nostra ruqueria, el nostre ajupiment, la nostra claudicació i mandra col·lectiva, sols llevat d’honorables, i comptables relativament, multitud de casos de patriotisme i dignitat.

Han passat tres segles de l’atzucac per a tota la nació dels 1714’s, després dels quals ja es va decretar ampulosament en veu dels nostres seculars enemics la «Mort de la Naciò Catalana», ara que veiem una finestra de llum col·lectiva per a la recuperació de nou de la nostra plena sobirania com a Poble, ara que internacionalment és vista acceptable, legal i legítima, i plausible una Declaraciò d’Independència, ara resorgeix l’hombra i el fatídic fantasma de Sant Franccesc Ferrer en la persona del Jutge Vidal, sota els auspicis d’una entesa, de fet, entre ERC, l’ANC de la Forcadell i possiblement, a l’ombra, la mateixa coalició anomenada CiU. El pacte entre ells, en el sentit de colar el castellà com a llengua cooficial ja està segellat de fa temps. Ells, junts, volen preparar el cadalse de la nostra llengua, l’autèntica ànima de Catalunya, el pricipal puntal de la nostra independència.

La mort tècnica de la nostra llengua, i possiblement la fractura de la nostra nació en dos bàndols lingüìstics irreconciliables que abans o després esclatarà com una bomba fraticida en mans dels nostres fills i néts d’ací a poques dècades, enverinat regal que deixarem ben embolcallada dins aquest apartat de l’esboç de Constitució quie ens intentaran colar des dels cercles de poder, d’esperit autonomista i claudicant, que encara avui ens governen. Tragedia anunciada i perpretada per la nostra estupidesa i per no fer les coses com cal, perquè tinguem-ho ben clar, si no fem els fonaments ben fets, ja en la Constitució que haurem d’aprobar, l’edifici de la nostra Independència, més abans que després caurà.

Escriure en la nova Constitució catalana una cosa totalment innecessaria i no convenient com que el Castellà serà llengua cooficial en el nou Estat Català independent és obrir la porta a dues qüestions d’efectes terribles contra la supervivència de la nostra llengua i de la nostra cultura amenaçades per la mateixa globalització i per la natural convivència en el seu espai lingüístic de dues de les llengües més poderoses i parlades del planeta, el castellà i l’anglès.

La finalitat primera de tot estat és la protecció dels valors propis del poble que es dota d’aquesta organització política homologada internacionalment, però com pretenem defensar, els catalans, la nostra llengua i la nostra cultura si la nostra llei primera certifica que una altra llengua que no és la que necessita protecció ni la que és la que defineix la nostra idiosincràcia ha de ser cooficial i ha de gaudir d’uns drets i una protecció que pot deixar el català totalment indefens davant d’una gent i una manera de fer que sempre l’han odiat i considerat nosa digne de desaparèixer.

Si la nova constitució garanteix la cooficialitat del castellà, com ens pensem que reaccionaran els lerrouxistes i demés colonitzadors des da fa tan temps instal·lats entre nosaltres, els uns ja descendents dels soldats i funcionaris provinents de les castelles i els seus satèl·lits, altres nascuts de l’autoodi secular d’alguns catalans, o els que en el seu subsconscient respiren aquests pensaments anticatalans i lerrouxistes sense ni adonar-se’n?

Hem pensat com reaccionaran, aquesta gent, davant les naturals lleis i iniciatives de protecció i promoció del català que de veritat calen i que per naturalesa i per la situació actual de la llengua han de ser contundents?

Hem pensat com reaccionaran aquells colonitzadors de voluntat o de fet -se’ls ha d’anomenar així- que fa 60 anys, 40 anys, 30 anys, 20 anys, 10 anys, 5 anys … que són aquí i no parlen ni un esborrall en català? Hem pensat que faran i que diran aquesta gent i els seus partits polítics quan davant d’una campanya electoral pretendran guanyar posicions i condicionar les polítiques lingüístiques? Com es podrà defensar el model d’ensenyament d’immersió lingüística exclusivament en català havent certificat que el castellà és llengua cooficial?

Com poden, gent que se’ls suposa intel·ligents i seriosos, pretendre que el que s’escriu en una llei primera com ho serà la Constitució catalana pugui tenir només efectes temporals i circumstancials? Com es pot permetre i concebre que en una constitució es digui per exemple que ·el Castellà serà cooficial només durant els cinc primers anys?

Com podem arribar a fer aquestes brillants consideracions i decisions, i sobretot: certificar per escrit i en la primera llei dels catalans la cooficialitat de la llengua de Castella i actual d’Espanya, l’ànima -llengua i esperit- que ens ha robat història, sang, dignitat, llibertat , vida… i pretendre quadrar el cercle sense que ens caigui la cara de vergonya davant de la mateixa gent que parla el castellà i més encara davant del Poble Català que sincer vol recuperar la vida perduda, la llengua catalana contínuament minoritzada i assatjada, i la seva plena independència d’una vegada per sempre? !!!

Francesc Macià, l’avi de Catalunya, l’home que va lluitar i actuar en sentit pràctic i polític per la Independència com pocs, va fer preparar un esborrall de Constitució el 1929 a l’Havana, un esborrall que llueix com pocs fermesa, sentit d’estat i fe en la Catalunya del futur sense vendre’l per quatre rals o amb conceptes altament perillosos, totalment irresponsables i claudicants.

Espero que els catalans d’avui no siguem gens irresponsables ni imprudents i rectifiquem els punts erronis de l’esborrall del Jutge Vidal i els seus col·laboradors. Sobretot que no caiguem de nou en l’error més gran de la nostra història, aquell que com cap altre error pot matar la nostra secular idiosincràcia.

A Catalunya no cal sobreprotegir el castellà, això ja ho fa Espanya i molts governs hispanoamericans, el castellà és una gran llengua i té un futur esplendorós i assegurat, però el català només el podem salvar i conservar a Catalunya i haurem de fer el que calgui per salvar-lo, emetent les lleis necessàries de protecció i promoció sense que res ni ningú en pugui qüestionar la seva recta aplicació i insistència.

El català és l’anima de Catalunya, esperit, parla, pensament, cosmovisió, idiosincràcia, és el sentit de la seva existància, el seu primer valor, i tots els catalans que visquin i treballin a Catalunya ho han de saber això i ho han de respectar. Res ha de fer ombra a aquests principis que han de ser una de les bases essencials de la nostra nova Constitució.

Naturalment que cal respectar totes les llengües i cultures, arreu i en familia hom pot parlar el que vulgui i li plagui, però en relació a Catalunya com a comunitat humana i nació sols és el català, i només el català, ha de ser llengua oficial amb les lleis i proteccions que això comporti. La responsabilitat de mantenir-la viva i activa pel que és i com a patrimoni nostre i de la humanitat correspon al Poble de Catalunya i a les lleis i mesures que dictamini el seu estat, l’estat català independent. La nostra Constitució ha de reflectir i ser fidel a aquests principis i de cap manera posar-los en perill.

Salvador Molins Escudé
en nom de Catalunya Acció.

 

Peu de fotografia: Francesc Macià a Cuba, amb els redactors de la Constitució Catalana nomenada de l’Havana, 1928.

Publicat dins de General | Envia un comentari