Setmanari dels Països Catalans

Número 1237
29 febrer 2008

EL TEMPS

EL TEMPS

Sumari

Sumari

Seccions
Seccions:
Portada

Portada

La crisi amagada

La premsa anglesa (‘The Daily Telegraph’ i ‘Financial Times’) ha alertat que el Banc Central Europeu ha rescatat els bancs espanyols amb préstecs extra, però que, malgrat això, la crisi de les hipoteques d’alt risc americanes s’estendrà a l’eurozona començant per l’estat espanyol. L’Associació Espanyola de la Banca (AEB) i alguns diaris de Madrid ho neguen, però EL TEMPS ha tingut accés a l’informe reservat de la consultora financera britànica Lombard Street Research, que explica les causes de la crisi i en prediu l’abast. En aquest dossier també intentem saber quins mecanismes aplica –i recomana– l’Autoritat Financera Britànica per evitar aquestes disfuncions del sistema bancari i avancem el paper que poden tenir els fons sobirans islàmics (un dels quals ens anuncia la intenció d’entrar en el mercat espanyol) en la solució d’aquesta crisi. És un reportatge de Victorià Jiménez des de Londres.

Fa 20 anys

Fa 20 anys

Deu anys havien passat i semblava una eternitat. EL TEMPS commemorava el desè aniversari de l’arribada de Josep Lluís Núñez a la presidència del Barça amb una dissecció quasi mèdica de la tasca d’un home que va acabar confirmant les sospites que despertava quan, el 6 de maig de 1978, va ser nomenat líder de l’equip culé. L’intent de silenciar els periodistes crítics, les seus amistats primerenques amb Aliança Popular, el gust per cracs que havien costat 2.607 milions d’euros... eren alguns dels episodis que repassava EL TEMPS. “Núñez representa l’èxit per la prepotència econòmica, aquella afirmació que el que no són pessetes són punyetes”, escrivia Manuel Vázquez Montalbán, en un article d’opinió, sense albirar que el constructor romandria a can Barça dotze anys més.
L’altre protagonista –bé que per qüestions ben diferents– era Raimon Obiols, líder dels socialistes de Catalunya, a qui la revista dedicava una extensa entrevista amb motiu de la proposta federalista que acabava d’aprovar el congrés federal del PSOE. “Som nacionalistes, això està fora de dubtes”, assegurava Obiols.

Als nostres lectors

Als nostres lectors

Àlex Milian

Els diaris britànics The Financial Times i The Daily Telegraph insisteixen des de fa dues setmanes que l’economia espanyola –i sobretot el seu sistema financer– seran els primers de patir la grip econòmica que ve dels Estats Units. L’Associació Espanyola de la Banca ho nega i la premsa de Madrid i l’agència EFE ho desmenteixen, alhora que denuncien una “campanya contra el sistema bancari espanyol”. Però els periodistes anglesos defensen la seua independència: més que amb ningú, han estat brutals amb les seues autoritats. El nostre corresponsal a Londres, Victorià Jiménez, ha aconseguit l’informe que ningú no vol publicar i fa una anàlisi detallada de l’abast de la crisi que s’acosta –i alguns remeis per a evitar-la.

Editorial

Editorial

El TGV que volem

Finalment, el TGV, tren de gran velocitat (o AVE, com l’ha batejat comercialment Renfe), uneix Barcelona i Madrid de manera regular, comercial i –esperem– eficient. Cal dir, després de dotze anys d’obres, que ja era hora, i només resta esperar que els problemes, ensurts i errors que s’han trobat i s’han comès durant aquesta etapa hagen estat una lliçó profitosa per a acabar amb èxit la línia fins a Girona i la frontera de l’estat francès. Tenint en compte que França –i no Espanya– és l’estat on la gran velocitat és més estesa, la lògica manava connectar primer Barcelona i Perpinyà. Però la lògica de l’estat és sempre centralista i radial. Per aquesta mateixa raó il·lògica, la línia de més trànsit de l’estat espanyol –que, com hem dit diverses vegades, és la Barcelona-València– encara no ha estat ni projectada. Una irracionalitat absoluta que només podria tenir una sortida positiva: en compte de ser els darrers de tenir TGV podríem ser els primers de tenir un altre tipus de tren encara més ràpid i més eficient, com ara la nova versió del tren bala japonès, coneguda per Maglev (acrònim de magnetic levitation), que pretén assolir els 500 km/h en trajectes comercials.
De fet, França ha estès el TGV perquè pot reaprofitar estacions convencionals –i rodar sobre vies convencionals, tot i que a no tanta velocitat. Al contrari que a l’estat espanyol, a l’estat francès el TGV i els trens convencionals comparteixen el mateix ample de via, cosa que permet la interconnexió de totes dues xarxes. A casa nostra, de Portbou cap al sud es fa servir un altre ample i per això les màquines de TGV no són útils per a les nostres vies (tret que siguen adaptades especialment, com és el cas de les màquines de l’Euromed, que són màquines de TGV adaptades irreversiblement a l’ample de via espanyol per atènyer velocitat alta, uns 220 o 240 km/h).
Per tant, fer una nova línia de TGV entre Barcelona i València pot acabar eixint tan car com dissenyar una nova línia d’una infrastructura més ràpida, més moderna, més silenciosa i més barata (pel que fa a consum energètic). Actualment, el tren bala japonès connecta els 550 km que separen Tòquio i Osaka a només 300 km/h, perquè el traçat conserva alguns revolts del seu disseny original, que data del 1964. Però és previst que abans del 2025 la nova generació, amb tecnologia Maglev, puga circular a 500 km/h (ha arribat a 581 km/h en proves) i conservar la fama de seguretat del seu antecessor (zero víctimes en 44 anys de funcionament).
Al pas que anem, aquesta opció –per molt futurista i innocent que semble– pot ser l’única manera de garantir que la nova infrastructura de connexió Barcelona-València no serà obsoleta el mateix dia que quede inaugurada.


València:
Octubre, Centre de Cultura Contemporània
Carrer de Sant Ferran, núm. 12
46001 València
Tel. 96 353 51 00

Barcelona:
Rambla de Catalunya, 121, 1-2, esc. esquerra
08008 Barcelona
Tel. 93 238 42 62

Palma:
Almudaina,8 entresòl dreta
07001 Palma de Mallorca
Tel. 971 720 763

Valid XHTML 1.0! Validado por TAW