El què Rajoy pot aprendre de Lady Gaga
En realitat, l’article es podria fer extensiu als polítics en general. Però ens centrarem en el líder de l’oposició. El detonant? La crisi dels controladors. La mateixa que el va enxampar a l’aeroport de Lanzarote. Per què no va aprofitar el moment per conquerir el cor dels espanyols? Rajoy té un problema per acostar-se a la gent, per promocionar-se. I Lady Gaga pot ajudar-lo.
Ens pot agradar més o menys la seva música, però no podem negar que Lady Gaga sap a la perfecció com promocionar-se. Entén la manera d’arribar a tot tipus d’audiències, com gestionar el seu fans com si es tractés d’un autèntic CRM i sempre té un as guardat a la màniga per captar l’atenció de mitjans i públic. Just el que li falta a Rajoy.
Com ha aconseguit Stefani Joanne Angelina Germanotta convertir-se en Lady Gaga? Com ha passat de ser una novaiorquesa normal i corrent a moure masses -online i offline- i vendre milions de discos? Com pot Rajoy incrementar els seus seguidors?
1. Defineix el teu caràcter, visió i model
Els fans de Lady Gaga l’admiren perquè saben que no es tracta només de música. És un tot. Un continu coherent que respon a la visió que Stefani Germanotta tenia: volia ser una estrella coneguda arreu del món. De Rajoy sabem que vol ser president … però a costa de què? Quina visió i model té per a Espanya? Posar en evidència l’ajudaria. Com a qualsevol polític en campanya: els ciutadans hem de saber quina visió tenen per al país / comunitat autònoma / municipi.
2. Creativitat al poder
Gaga no és una altra estrella musical, és ella. Rajoy ara mateix és un altre polític més. Per això, la creativitat en tot el que es fa és molt important. Lady Gaga desborda creativitat i això és un actiu. Rajoy, com qualsevol altre candidat, ha de perdre la por per introduir tints creatius en la seva manera de comunicar la seva proposta a la ciutadania.
Lady Gaga és famosa per les seves excentricitats. Rajoy no ha de vestir-se amb carn crua, però potser si pensar en com sorprendre. No seria una excentricitat que el líder de l’oposició recolzés al president?
3. Fixa el camí. I fes-ho tu
La nord-americana té una capacitat molt clara per a fixar l’agenda musical. Els seus canvis d’estil, les seves excentricitats, les seves accions… són recollides pels mitjans, admirades pels seus seguidors i copiades per altres artistes, programes de televisió, etc.
A Rajoy li marquen el pas molt sovint. Fins i tot quan vol dur la iniciativa, perd després en el cos a cos. Un candidat ha d’intentar fixar sempre el camí, portar la iniciativa i fer-ho amb seguretat. Fins a les últimes conseqüències. Per a això, necessitarà la visió i la creativitat de la que hem parlat, però sobretot ganes i il.lusió per fer-ho. Sense això, poc pot fer un candidat.
4. Reinventa’t
Gaga va passar de ser una post-adolescent amb tot just 12 persones a l’auditori a omplir estadis. Barcelona i Madrid aquesta setmana, sense anar més lluny. Com? Reinventant-se. Rajoy ha perdut dues eleccions i vol assaltar la Moncloa a la tercera. Si ho fa, ho farà pel desgast d’un govern que no ha sabut gestionar la crisi i amb un lideratge en hores molt baixes. Però no per haver-se reinventat.
Rajoy hauria de seguir l’exemple d’Artur Mas, que a la tercera ha aconseguit guanyar les eleccions amb possibilitat de governar gràcies a una conscienciosa tasca en canviar el seu missatge, el seu lideratge i la seva manera d’arribar a la ciutadania.
Aquí entra també l’estil, la imatge i la marca pròpia. Una cosa en el que Rajoy sembla no tenir molt clar. L’hem vist amb un iPad per reforçar la seva part més moderna, però la seva oratòria al Congrés és vuitcentista. Reinventar-se també passa per semblar diferent als ulls dels que no li han atorgat la seva confiança en dues ocasions.
5. Parla als teus seguidors. Estima’ls.
Gaga ho té molt clar. Els seus little monsters i el codi que comparteix amb ells són la clau de la confiança que li han brindat. Per això, no només s’ha dotat d’aquest llenguatge comú, ha fet de la Xarxa la manera d’apropar-s’hi. Per això, la seva pàgina de Facebook té ja més de 24 milions i mig de seguidors. Rajoy, en un missatge impersonal, demanava perdó als que encara esperem que ens accepti a Facebook. Al seu perfil.
Entendre que has de parlar als teus seguidors sempre és la clau. Gaga no deixa de fer-ho. Rajoy només ho fa en campanya. En el cas de Rajoy (i de qualsevol polític), el que a Gaga serien seguidors, per a ell serien ciutadans. Són el centre de tot. I res no té sentit sense ells.
Les xarxes ofereixen una oportunitat única per apropar-se als ciutadans. Però també posar les seves preocupacions en el centre de l’agenda. Tenir valentia per rebutjar el que no agrada (com la corrupció) i donar veu als ciutadans anònims que sostenen el país. O el que és el mateix, ser capaç d’il·lusionar per sentir-se part d’un tot. Com els fans de Gaga.
Lady Gaga ha demostrat que pensar bé el que vols comunicar i fer un esforç per canviar la manera de fer-ho és valuós. Sense deixar de banda el que han après en el passat, els referents que t’han nodrit i sabent adaptar-lo als nous temps. Els polítics ancorats en el passat no tenen futur … si no és que aprenguin el valor del canvi.