logo201101TallerZooBarcelona

una publicació excel·lent

Pàg250hnPPCCHISTÒRIA NATURAL dels Països Catalans (Suplement: Fauna i flora)

La Història Natural dels Països Catalans va arribar amb un segle de retard. Com nosaltres. S'acabava el segle XX i encara teníem pendents tasques del XIX. Sense anar més lluny, no disposàvem d'una compilació enciclopèdica de la nostra flora i fauna quan animals i plantes no pertanyien ja a dos, sinó a cinc regnes diferents. Els naturalistes havien esdevingut biòlegs i geòlegs i la història natural era una expressió arxivada. [...] Em sap greu no haver estat més valent, però aleshores ja resultava prou heroic plantejar, escriure, editar i posar al mercat una obra tan ambiciosa i, a més, en català. En tot cas, lamento no haver pogut ser més agosarat. Això, quan al fraccionament dels temes i les seves intitulacions, insisteixo, perquè la resta era fins i tot avançada per la seva època. En efecte, un quart de segle després, l'obra continua insuperada. No superada, però sí incompleta a la llum de les noves descobertes. El plantejament dels volums ja no es pot canviar, però sí que es pot mirar de reblir les llacunes ocasionades pel que sabíem i ens vam deixar i d'afegir el resultat del que hem après posteriorment. O, encara, es pot tractar de superar llacunes circumstancials fruit d'aquesta invasió d'espècies importades que afecta la majoria de països per mor de les noves formes de vida dels humans (viatges, transports a l'engròs) o de les noves condicions ambientals generades pels accentuats processos d'antropització.

Ramon Folch
Director estat de la HISTÒRIA NATURAL DELS PAÏSOS CATALANS
fragment del pròleg (24 de juny de 2010)

Novetats del curs 2010-2011

Del curs 2009-2010

[+ més]

Del curs 2008-2009

[+ més]

Del curs 2007-2008

[+ més]

Un text

[...] Arran de l'extensió dels ensenyaments obligatoris fins als setze anys, es va posar de manifest que les explicacions continuades i de certa durada dels professors no són, per si soles, un element motivador ni facilitador de l'aprenentatge per a un sector important de l'alumnat. El nivell d'atenció i concentració que exigeixen no es correspon amb la composició de les aules. Un cert grau de desinterès i de fracàs pot estar condicionat per les estratègies d'ensenyament seleccionades. És possible també que el nostre alumnat, immers en un món digital, ple de pantalles electròniques amb inputs variats que intenten captar la seva atenció a través de la música, dels colors i de les icones en moviment, no respongui adequadament en entorns d'aprenentatge més rígids i centralitzats que no utilitzen els mateixos recursos per facilitar l'accés a la informació que els que troben fora de l'escola. S'entreveu algun indici de fractura digital entre generacions, entre professorat i alumnat. [...] Hi ha qui parla de nadius digitals per referir-se als joves que han crescut i s'han format en un entorn molt tecnificat i que segurament ha condicionat noves formes de relacionar-se amb els inputs externs i, qui sap, si també noves formes de processar les informacions, formes diferents d'aprendre. No es tracta que siguin o no competents en l'ús d'aquestes tecnologies, en són usuaris d'immersió.
Ramon Grau (Altres formes de fer ciència, 2010)

[+ més]

Creative Commons License

Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons

| PDF | pàgina d'inici | contacteu amb l'autor | google analytics | gmail | Bloc | Flickr | ©2010-2011 cienciesnaturals.com