|
|
PVP 16,00 €
ISBN: 978-84-96786-01-1
Primera edició: febrer 2007
|
Pólvora del quatre de juliol
Ramon Erra
Pólvora del quatre de juliol és la confirmació d’un narrador. Ramon Erra entrà amb força en la narrativa catalana amb La flor blanca de l’estramoni (2001), llibre ja exhaurit. Ara ens torna a oferir un aplec de narracions en què, partint de l’absurditat de les coses, va trenant històries sorprenents entorn, per exemple, d’un acordionista que empaita les dones, d’un festeig etern pel dol inacabable d’una família que encadena els morts, d’un guàrdia civil que arresta l’avi que renega perquè la mula no arria, de la filla del guarda forestal que tem les margarides, de tres germanes que s’aguanten el plor, d’un maqui que surt de darrere uns boixos, d’una coquessa a qui la canalla tira ous podrits, d’un decapitat hongarès dalt del tren, de la fabricació de petards en una teulada de Xicago, d’una portera casada amb un violador guixaire, d’un escriptoret onanista que s’enamora d’una curta de gambals, d’un home gras que s’alimenta de teca precuinada i magdalenes de supermercat.
Són relats diferents, però amb alguna cosa que els trena. Són relats contemporanis que dibuixen un món rural i de poble on l’autor, amb poques pinzellades, ens arrossega. La ironia i la capacitat per a descriure personatges de psicologia complexa deixen entreveure una visió del món on la cruesa i la subtilitat saben dialogar.
L’escriptor Víctor Sunyol ( Transversal) ha escrit en relació a una de les narracions contingudes a Pólvora del quatre de juliol: “Cal llegir la petita meravella Un si és no és de margarides de Ramon Erra. Una molt bona lliçó del que és narrar, construir una història, crear. Allò que a molts els pot fer reconciliar amb la narrativa breu que s’està editant a casa nostra.”
|
|
PVP 15,00 €
ISBN:
Primera edició: maig 2006
|
El professor universitari, instal·lat al difamat Midwest americà, observa com el record de Catalunya, les diferències i les similituds culturals, li han condicionat la manera d’entendre el món. La tassa de cafè sense fons, el sentit de l’espectacle en el futbol i el football, l’arquitectura per catàleg, la pèrdua de negror del jazz, la sardana sense entrada ni envelat, el Ku Klux Klan i la fascinació per la lletra ‘k’, les visions edèniques de la naturalesa, el caganer, els conceptes de nigger i xarnego, quan els músics decidiren posar-se frac, la revista People i la Patum, casar-se i morir-se, el sexe i el flirt, la projecció internacional de la cuina catalana, el Halloween i Tots Sants, els hiverns grisos al Midwest, Carner i la literatura d’exili... Els catalans tenim ‘dolents’ de debò, com les altres cultures? Vet ací un reguitzell de qüestions que, més que una resposta, clamen per un raonament. Josep Miquel Sobrer sap trobar-hi els replecs inesperats que ens faran entendre la literatura, més enllà dels gèneres, com un plaer.
|
|
PVP 14,00 €
ISBN: 84-934164-01
Primera edició: desembre del 2004 |
Amb els anys els viatges esdevenen un sol viatge, es barregen els llocs i els moments i només ens en resten sensacions, visions i esgarrifances que el record ens endreça d¹una manera diferent de com ens han arribat realment.
Ramon Farrés, professor universitari de traducció i poeta, en aquest D’un lloc a l’altre té la lucidesa de desbaratar l’ordre cronològic del seu deambular pel món. El lector podrà percebre que no es tracta d’un viatger erràtic, sinó que la vida l’ha dut —o ell mateix s¹ha deixat dur — a llocs diferents. I l’important no és l’indret on en tal data ha estat, sinó què ha percebut en cada situació i amb cada persona. Els llocs, doncs, podrien ser intercanviables, com també ho podrien ser les coordenades temporals: Berlín, Udine, Benako, Altafulla, Zanzíbar, Delfos, Alacant, Nàpols, Venècia, el llac Tanganyika, Regensburg, Capri, Tarragona, Amsterdam, Dar Es Salam, Viena, Dénia, Atenes, Munic, Tripití, Palerm, Micenes, Trieste, Frankfurt, la Vall dels Reis...
Ramon Farrés ens proposa un ordre que té molt a veure amb la manera abstreta com aconsegueix viure les situacions, però també ens dóna, en cada fragment, la clau que ens ha de permetre de reconstruir, si ens lleu, les peces soltes del periple.
|
|
PVP 14,00 €
ISBN: 84-932998-7-1
Primera edició: febrer 2004 |
La tristesa és inherent a la condició
humana. Fugir-ne pot ser un esplai momentani. A la cuina,
el pèndol del vell rellotge de paret marca i acompassa
l’existència grisa d’una família
també grisa. Al marge, un jove i un vell veuen sorgir
un tros enllà una noia que, amb moviments precisos
i esvelts, se’ls apropa corrent. Rere la persiana, el
capellà espera que el temps es cansi de repetir-se.
El germà petit desapareix de manera inquietant. Un
home agafa el tren que el durà a reviure la vida d’estudiant
pels carrers de Barcelona, reclamat per l’anunci de
la mort imminent d’un professor que mai no va tenir.
El cap amb el llençol és un títol
que expressa amb exactitud com és d’especial
cadascuna de les narracions que conformen aquest aplec i deixa
entreveure al lector la manera diferent d’entendre la
vida i les coses que ens envolten de l’autor.
Aquesta obra de Pep Rosanes-Creus, després del reconeixement
dels premis i la crítica per la seva obra poètica,
deixa per primera vegada el vers per agafar les regnes d’una
prosa precisa, elegant i acollidora, que ens convida a un
món sense presses, per a degustar-hi tranquil•lament
en cada paraula i cada frase la percepció de tot.
|
|
PVP 11,00 €
ISBN: 84-932998-1-2
Primera edició: març 2003 |
El tractor, vermell com la sang, que revolucionà
el camp els darrers anys cinquanta esdevé el motor
de la desgràcia al mas Miravalls i desferma l’odi
entre germans, en una comarca d’interior, sense cap
altre nucli urbà que un grapat de masies disseminades.
La guerra, un espòs que no n’ha tornat, tres
fills, la soledat consolada, l’accident, un testament
que ningú no sap o no vol llegir, els pins de l’obaga,
la serradora, l’odi incontrolable o la Guàrdia
Civil a l’encalç de qui s’embosca fan que,
com l’envestida del porc senglar en sentir-se acorralat,
aparegui instintivament l’afany de supervivència
en un món declaradament advers. Antoni Pladevall torna
a desplegar els recursos narratius de la llengua viva per
dur-nos a un passat proper i alhora feréstec, atrapat
en la psicologia d’uns personatges estridents enmig
de la quietud d’uns boscos i uns camps de blat on, gairebé
mai, no passa res.
|
|
PVP 15,00 €
ISBN: 84-932254-I-X
Primera edició: abril 2002 |
Dedicat principalment als enamorats i al
dia de Sant Jordi, patró dels qui s’estimen el
nostre país, ofereix un joiell recuperat en el temps
de narracions d’escriptors que tenen i han tingut un
pes remarcable a les nostres lletres. Cal esmentar també
les fotografies que il•lustren,
simbòlicament, l’atmosfera de les narracions,
fetes per Pomés, Cortinas i Julià. Una curiosa
història de la Festa de la Rosa i una breu referència
al patronatge de sant Jordi a Catalunya completen juntament
amb un breu anecdotari aquest llibre de la rosa, confegit
amb el propòsit d’unir a una gran amenitat la
qualitat literària.
|
|
PVP 11,42 €
ISBN: 84-922737-8-X
Primera edició: abril 2001
|
En l’època de les grans concentracions
urbanes, del progrés, encara perviu un món per
al qual res, o pràcticament res, no ha canviat. Els
masos disseminats, la relació i l’aïllament
de les persones marquen un ritme que contrapunta terriblement
el món d’avui. Gats esclafats, una truja muntada,
la bestialitat amb què es presenta el desig, el terror
viscut per dins, l’alliberament del paisatge obert dels
terrers van dibuixant de mica en mica la psicologia turmentada
d’uns personatges que, sense ser-ho, semblen extrets
del pou del temps. Antoni Pladevall aconsegueix que en l’aparent
quietud dels masos i camps d’un mes de juliol els esdeveniments
— també del passat — es precipitin, com
les espigues en temps de sega, implacables.
|
|
|
|